{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
296 visninger | Oprettet:

Dyrere for en tømmerlærling end gymnasieelev!?! {{forumTopicSubject}}

https://www.dr.dk/nyheder/politik/toemrerlaerlingen-betaler-over-200-kroner-mere-end-gymnasieeleven-tage-bussen-det

Altså, nogen gange må man ta' sig til hovedet over den tåbelighed som foregår!

Jeg var målløs da jeg læste at dem som tager en erhvervsuddannelse ikke får samme rabat på et ungdomskort som dem der tager en gymnasieuddannelse.

Hvad ialverden er det for noget juks, at gøre den forskel?

Julie Kølskov Madsen, som er formand for Erhvervsskolernes elevorganisation udtaler:

- Man er lige så meget under uddannelse, når man tager en erhvervsuddannelse, som hvis man tog en hvilken som helst anden uddannelse. Så lad os behandle alle uddannelser ens. jvf. dr.dk

Forkert! Man er målrettet uddannelse på en erhvervsskole, hvilket ikke er tilfældet på en gymnasieuddannelse, hvor de fleste ikke aner hvilken vej de skal til job, og hvor det for alt for mange ikke fører videre efter gymnasiet.

Hvad er det for noget uddannelsessnobberi ?

Ikke mindst gælder et ungdomskort kun fra 16-19 år, hvilket vil sige tilpasset gymnasieuddannelse, og ikke erhvervsuddannelse.

Transportminister Thomas Danielsen afventer et nedsat ekspertudvalg. Ja, ja, og tiden går.......!

Hvorfor er den uretfærdighed opstået ?
Er det ikke noget man straks skal ændre?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dyrere for en tømmerlærling end gymnasieelev!?!
  • #1   19. dec 2023 Levebrods politikere aner ikke hvordan man bruger deres hjerner, altså hvis de overhovet har nogen smiley

  • #2   19. dec 2023 Vist er der da forskel på om man er gymnasieelev eller i lære på en erhvervsuddannelse.
    F.eks er mit ældste barnebarn på 17 år er frisørelev på 1. år, hun har 10.000 kr. udbetalt om måneden i elevløn (efter skat), medens gymnasieeleven må tage job ved siden af.
    Mit barnebarn er på skole lige nu, hun tager cyklen de 12 km hver vej, fordi hun er sparsommelig, hvilket glæder sårn jen som mig smiley


  • #3   22. dec 2023 OK - jo der er forskel, og hvad jeg husker fra min tid i skole og videre i uddannelserne, så var der forskel på A og B, hvor B stod for boglige.

    Nu har vi skreget op om at få Mesterlæreren tilbage, hvilket jeg synes er bare det bedste af det bedste. Å.R. barnebarn er i Mesterlærer, hvilket er det bedste af det bedste og får selvfølgelig elevløn.

    De der røg på gymnasiet og videre til UNI, har altid næsten selv betalt deres lange uddannelse, det ved jeg fra mine egne børn og var også sådan, da jeg var i dette system.

    Jeg vil ønske dit barnebarn held og lykke med den uddannelse, den er hård, fysisk som psykisk, håber hun klarer den og har en god lærermester, den 4-årige uddannelse med Svendebrev er den helt rigtige uddannelse. De smarte, som har fundet ud af at starte en skole op og bilde de unge ind, at de kan blive frisør på 1 år, skulle have hugget hovedet af, de snyder de stakkels unge mennesker, for der er ingen frisørmester, der vil have dem, siger sig selv, at du ikke kan blive frisør på 1 år, når den Statsanerkendte tager 4 år, men det er ikke nogen nem opgave at finde en god lærerplads.

    Dem der starter sådanne skodskoler op, skulle i fængsel, kan slet ikke forstå, det er tilladt, det burde også laves om. Det koster kaster at tage sådan en "uddannelse" der ikke kan bruges til noget, jo, du kan selv prøve at starte en salon op, men dine kunder kommer ikke igen, for de har slet ikke den viden, de bør vide omkring fagligheden.


  • #4   22. dec 2023 Jetset
    Mit barnebarn går helt vildt op i det - ved du selv er frisør, måske kender du dem :
    https://www.trendofhair.dk/trend-of-hair
    Hun kom i lære i April, og er faldet rigtigt godt ind i teamet, og så er hun konkurrence menneske, så jeg er ikke i tvivl om, at hun er landet det helt rigtige sted, men ja, hun arbejder rigtigt mange timer, hvilket hun selv gerne vil.
    Jeg har været i salonen, som er super moderne, og alle er utroligt søde og rare.


  • #5   27. dec 2023 Nej, jeg kender ikke Trend of Hair, ej heller indehaverne. Mange af de konkurrence frisører er kendt internt. Det er ganske få, der bliver "kendisser", hvis du er god til at skabe dig et navn og har et godt CV, så er der muligheder, men det kræver meget hår(d) flid, fysisk som psykisk.

    Det er på mange måder en bitch branche, forstået på den måde, at ikke mange "elsker" hinanden, meget ond sladder, og så er der lige dem, der gerne vil tjene kassen, ved at starte "skoler" op og reklamere med, at du kan blive frisør på et år, det er en skamplet på uddannelsen og stakkels unge, som hopper på den, ca. 150.000,-, og ingen vil have dem, for det er ikke muligt at blive frisør på 1 år, de kan som sagt forsøge selv, men kunderne kommer ikke tilbage, for de kan alt for lidt.


  • #6   28. dec 2023 En gymnasie uddannelse er jo ingenting i sig selv,
    Blot et godt springbræt videre til universitet og mange andre uddannelses steder for akademikerne
    Hvor imod en erhvervs uddannelse er en uddannelse og du er faglært arbejdskraft når din lære tid er endt.

    Men kan det være Fordi de tjener løn under uddannelsen og derfor tjener mere end dem på SU.


  • #7   28. dec 2023 Altså da jeg gik som sidst års lærling fik jeg 69 kr i timen og det var i 2002
    Det var ikke meget. Men jeg kan husk min første svende løn var til 99 kr i timen og jeg var så stolt smiley
    Det var jo mange penge mere i timen.
    I dag 21 år efter får jeg 207 kr i timen og er ovenud tilfreds !
    Det er bare lidt sjovt at tænke på hvordan tingene udvikler sig


Kommentér på:
Dyrere for en tømmerlærling end gymnasieelev!?!

Annonce