{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
241 visninger | Oprettet:

Aktiv dødshjælp og hvem skal bestemme. {{forumTopicSubject}}

Jaaaa nu har jeg jo ikke fulgt med i debatten omkring det om der skal være hjælp til at ku død en værdig død og nej man skal jo ikke ku få hjælp grundet at man ikke får sin morgenkaffe og derfor er skide sur.
Nej men hvis et menneske der lider af en sygdom hvor livskvaliteten er på nul og eller hvis man ikke ønsker at ende som en grønsag, så sku man ku få hjælp til at ku få en værdig død.
Personligt tror jeg at de fleste af os, når den tid kommer, vil ønske at man ku sove stille ind og ingen smerter have.
Og som jeg hurtigt læste i dag var der et par der bare elskede hinanden og havde gjort det hele livet og hvor de ønskede at de havde vær deres pille, som de ku tage hvis der skete den ene noget.
Og selvfølelig skal sådan valg tages på et tidspunkt hvor man stadigt er åndsfrisk.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Aktiv dødshjælp og hvem skal bestemme.
  • #1   6. okt 2023 Det er et svært emne, men vigtigt.

    Er man uhelbredelig syg, med svære smerter, med en velfungerende hjerne, så skal man selv bestemme.

    Man har jo lov til at underskrive en erklæring om at man ikke vil genoplives, hvis uheldet er ude. På samme skal man kunne underskrive en erklæring mens man er ved sine fulde fem, omkring dødshjælp ifald man kun kan se frem til en smertefuld dødelig sygdom.

    Det bør ikke gælde for psykiske sygdomme.

    Jeg giver ikke meget for etisk råds afvisning.

    Etisk råd har lige givet tilladelse til at et levedygtigt barn kan aborteres. Samt at 15 årige kan få det gjort i skjul for forældrene. Det er ikke iorden.


  • #2   6. okt 2023 Jeg er enig at debatten er vigtigt, jeg har jo selv oplevet at min kræftsyge golfven blev nægtede hjælp da han var døende og det var en skræmmende og umenneskelige oplevelse.

    Men det kan være meget vanskeligt at afgøre, og aktivt dødshjælp også giver rum til misbrug smiley


  • #3   6. okt 2023 Netop. Misbrug vil forekomme, det er der ingen tvivl om.

    Nogle ældre vil måske også føle sig som en belastning for familien, og tage beslutningen på et forkert grundlag.

    Det skal kun være ved alvorlig smertefuld sygdom, hvor der ingen helbredelse er mulig.


  • #4   6. okt 2023 Cris7 ja men sådan underskrift hjælper jo kun hvis du falder om, hvad tænker du hvis du falder om vågner op og intet kan stille op, altså ikke længere er klar så du kan skrive og træffe den beslutning.

  • #5   6. okt 2023 Jojo men du var der for din ven, trods oplevelsen som du nok gerne var forundt.

  • #6   6. okt 2023 Ja jeg må være hård og kontant og sige at et misbrug af aktiv dødshjælp ku kan ske engang pr. person.

  • #7   6. okt 2023 Leon
    Cris7 ja men sådan underskrift hjælper jo kun hvis du falder om, hvad tænker du hvis du falder om vågner op og intet kan stille op, altså ikke længere er klar så du kan skrive og træffe den beslutning.


    Leon, i de fleste tilfælde er aktivt dødshjælp ikke et problem.
    Men arvinger ligger på lur, og de tænker.
    Kan du følge mig smiley

    I den tilfælde hvor min ven fik nægtet luft han havde brug for blev familien ikke ordentligt informeret om de konsekvenser.

    Så der er meget som skal vunderes, og mange som skal beskyttes


  • #8   6. okt 2023 Jojo det kan jeg sagtens og jeg har prøvet et par gange i mit liv hvor jeg følte at jeg ikke ku få luft nok, den ene gang som 7.årig hvor jeg fik et falskstrube anfald og senere i livet hvor jeg vel var 19-20.år og hvor jeg måtte gå i knæ og det ikke at ku få luft er nok en af de mest grænseoverskridende jeg har oplevet og så tænker jeg på hvordan din gode ven blev nægtet af få luft, der tænker jeg så på en pille i stedet for.

Kommentér på:
Aktiv dødshjælp og hvem skal bestemme.

Annonce