{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.461 visninger | Oprettet:

Emil S
Emil S
Tilmeldt:
30. sep 2007
Følger: 1 Emner: 117 Svar: 154

Aktiv dødshjælp lov? {{forumTopicSubject}}

Forslag til Lov om aktiv dødshjælp:

§ 1. En døende patient kan afvise behandling, der kun kan udskyde dødens indtræden. Personen har ret til aktiv dødshjælp.
Stk. 2: Personer, der har bopæl her i landet, har ret til lovens ydelse.
Stk. 3: Den sundhedsperson, der er ansvarlig for behandlingen, er forpligtet til at drage omsorg for, at den i stk. 1 omhandlede ret, bliver opfyldt.
§ 2. Aktiv dødshjælp er en handling, der fremkalder dødens indtræden hos et andet menneske, oftest mhp. at fritage en uhelbredeligt syg for sine lidelser.
Stk. 2: Dødshjælpen sker oftest ved indgivelse af en overdosis af et stærkt virkende lægemiddel som f.eks. morfin.
§ 3. Loven træder i kraft den 1april 2011.
§ 4. Loven gælder også for Færøerne og Grønland.

Skal der mere på denne lov eller er den fin nok? :).


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Aktiv dødshjælp lov?
  • #1   2. nov 2010 §4 Loven gælder absolut også grønlænderne ha ha ha

  • #2   2. nov 2010 Thumbs up det lyder som en god lov du har fået strikket sammen der

  • #3   2. nov 2010 Fin lov. Men det bliver nok aldrig til noget.

    Så heller la folk lide i flere måneder eller år. Så la dem optage en masser af sengepladser som jo næsten er gratis smiley


  • #4   2. nov 2010 Altså faktisk har man langt hen af vejen allerede ret til dette.

    Man har ret til at nægte behandling, og man har ret til at få smerte behandling. Dvs ingen "helbredende" behandling, kombineret med Morfin, så indtræffer døden relativt hurtigt.

    Forskellen ligger så i, om man må tage livet af folk. Altså direkte hjælpe dem af dage. Det er ikke længere et spørgsmål om behandling, eller ikke behandling, men en aktiv handling (præperat feks) der fremskynder døden. Feks en overdosis Morfin.

    Og det er naturligvis en halv farlig vej at gå ned af


  • #6   2. nov 2010 Ja det er så en etisk og moralsk debat. For hvem skal sætte grænsen, og hvem skal gøre det.

    Hvor slemt skal det stå til før det er ok. Hvis en persond er får amputeret et ben ikke ønsker at leve mere, er det så personenes eget valg? Skal man hjælpe personen af dage?

    Der er en hel masse følge virkninger, og beslutninger der skal gennemtænkes


  • #8   2. nov 2010 Aktiv dødshjælp er bare sagen... Bare smid alle syge ind i et rum med lidt Zyklon B

  • #9   2. nov 2010 Lars. Jeg vil gerne se dig ta livet af dig selv hvis du har været i en bilulykke og er blevet lam i hele kroppen. Eller er blevet meget alvorligt syg?

    Det går da fint i andre lande med aktivt dødshjælp så hvorfor ikke få det i DK? I stedet for at man bruger mia kr på at behandle folk som alligevel dør inden for den nærmeste fremtid. Sjovt bare at ligge og lide på et sygehus i mange måneder eller år.

    Hvem der skal ha ansvaret for det. Det er enkelt. Det skal lægerne.

    Jeg kunne godt selv gi en dødelig dosis til en paitient. Det vil ikke røre mig hvis jeg ved jeg kunne hjælpe personen og gøre det lovligt smiley
    De læger der ikke vil kan jo bare sige fra.

    Det behøver slet ikke at være så besværligt. Vi skal alle dø før eller siden. Så la vær med at lægge så meget i det smiley


  • #10   2. nov 2010 "Fint og fint" det er vel helt og holdent et definitations spørgsmål

  • #11   2. nov 2010 Lars. Det må jo være personen selv der bestemmer om han har ret til at leve.

    Hva skal du bruge Steve hawkings til? Folk er forskellige og har hver deres måde at leve på. Og nogle vil aldrig komme på toppen igen og hvorfor så leve i elendighed hvis man ikke ønsker det? Nogle lever med sindsyge smerter hele livet.

    Hvis du ikke kunne finde mere glæde her i livet og levet med sindsyg smerter konstant. Så skulle du nok finde andet at tænke på end Steve Hawkings.



  • #12   2. nov 2010 Selvfølig er det lægerne der skal vudere om der kan være mulighed for fortsat liv. Ligesom man gør i andre lande smiley

    Men hvis jeg blev ramt af en sygdom så jeg ikke kunne gøre noget af det jeg vil. Så skulle jeg nok komme her fra.

    Hvorfor holde nogle i live der er meget syge og ikke ønsker at leve mere. Hva får du ud af det? Hvorfor ikke opfylde ønsket til personen som lider?


  • #13   2. nov 2010 Nej og hvis hun ikke ønsker at dø så fint. Det har jo ikke noget med aktiv dødshjælp at gøre.

    Hvis hun nu skreg hver dag at hun kun ønsket at dø pga smerter. Vil du så ikke ønske hun kom her fra på en ordenlig måde? Vil du virkelig heller se en du holder af lide i flere år?



  • #14   2. nov 2010 Lars. Du har sku da ikke fattet hva aktiv dødshjælp er.

    Der er INGEN der bliver aflivet!!!

    Aktiv dødshjælp SKAL personen selv medvirke til det. Så kan ikke lige se hvorfor du bringer "aflivning" det ind i det. Viser bare du ikke aner en skid om det.


  • #15   2. nov 2010 Hvordan skulle du så blive "aflivet" uden din medvirken?

    + at du bliver nød til at være alvorligt syg. Flere læger skal godkende dig til det.

    Så hvordan vil det blive misbrugt?

    Der er sku ingen der bliver aflivet imod deres vilje. smiley

    Hvorfor ikke bare opfylde folks ønske?

    Vi er alligevel ved at blive for mange på jorden. smiley


  • #16   2. nov 2010 Lars. Lægerne vil nok også sige nej til hende.

    De skal jo kun være i de groveste tilfælde hvor man på ingen måde vil få et ordenligt liv igen. Er der en chance for et værdigt liv igen så skal man selvfølig ha et nej smiley

    Nej vi er ikke for mange men bruger mange ressourcer? WTF det hænger jo stadig lidt sammen ikke ;). De vudere vi er omkring 9 milliarder mennester i 2030. Så det går kun hurtiger og hurtiger jo flere vi bliver. Det er allerede ved at gå skævt i dag med de mennesker vi er. smiley Så selvfølig er vi for mange. Du får jo ingen til at leve som i stenalderen igen smiley


Kommentér på:
Aktiv dødshjælp lov?

Annonce