{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
366 visninger | Oprettet:

Kolonihaver med et udbredt problem. {{forumTopicSubject}}

https://nyheder.tv2.dk/samfund/2023-04-04-kommuner-kaemper-med-udbredt-problem-blandt-kolonihaveejere

De fleste kender nok sangen, Mormors kolonihavehus. Et hyggeligt lille, lidt primitivt hus, med en lille have til grøntsager og blomster.

Kolonihavesamfundet blev til for at de hårdtarbejdende byboer, kunne komme ud af byen, få lidt natur og dyrke deres egne grøntsager.

Et billigere alternativ til at købe en sommerhus eller tage på ferie hvert år.

Desværre er det de senere år blevet udnyttet, ved at der bliver bygget for store huse, totalt isolerede, med alt modernet tilgængeligt som var det en sommerhus.

Trods det ikke er lovligt, bor flere dér hele året rundt, for det er billigt, og de er ganske ligeglade med love og regler.

Nu har man sat minister Louise Shack Elholm på sagen, for at komme de mange forskellige ulovligheder til livs.

Har du kolonihavehus?

Hvad mener du om dem som helt bevist udnytter og overskrider gældende regler, skal de smides ud?




Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kolonihaver med et udbredt problem.
  • #1   4. apr 2023 Cris7 hvis man tager en hjemløs der har en kolonihave med et lille hus på syntes jeg det er ok at den hjemløse bor der hele året og ja kolonihaver er blevet en støre investering og ideen fra den forgangen tid er væk og hvad der skal gøres og ikke gøres vil jeg ikke kloge mig på.

  • #4   4. apr 2023 Weena jeg vil som dig også gerne nøjes smiley

  • #5   4. apr 2023 Jojo netop smiley

  • #7   4. apr 2023 Kampen mod helårsbeboelse i kolonihaver har stået på i +50 år og i takt med at kloakering i stigende grad tilsluttes off. ledningsnet og vandforsyning bliver tilgængelig året rundt er disse haver på kommunal jord blevet særdeles attraktive.
    De fleste kommuner har sovet i timen og har ikke levet op til sin tilsynspligt og det samme har foreningernes bestyrelser der skal sikre lokalplaners overholdelse hvad ex. byggeri og beboelse angår.
    Jeg havde selv en kolonihave og sad i foreningens bestyrelse i mine yngre dage og dengang var helårsbeboelse også et stort problem der splittede haveejerne primært fordi vandforbruget var fælles og det gik derfor ikke stille for sig på gen.forsamlingerne.
    Meldepligten til kommunen udeblev grundet bestyrelsens berøringsangst overfor de formastelige lovbrydere/haveejere der jo ofte inkluderede venner og naboer og kommunen ville helst ikke spilde tid på kolonihaver der jo blot var en kommunal pløjemark med skure på i forvaltningens optik.
    Gennem de senere år er der kommet langt større fokus på problemet og mange har måttet rive ulovligt byggeri ned efter at flere kommuner og bestyrelser er begyndt at tage deres ansvar alvorligt 😅



  • #8   4. apr 2023 Cody N ja sikken ballade smiley

  • #9   5. apr 2023 Nej og atter nej, jeg synes ikke det er OK med, at man blæser på regler og love. Kolonihaver er aldeles ikke egnet til helårsbeboelse, ej heller beliggenhederne, der er havegange anlagt i stabilt grus, små haver og mange af husene, er kun til forår og sommer. At bruge Haverne hele året slider på miljøet og tager hele ideen med charmen med Kolonihaverne. De skal bare lukke for vandet og tømning af das, så er det nok ikke så attraktivt at blive vinteren over.

    Jeg forbinder kolonihaver med alt hvad der er rigtig dansk og som jeg husker min barndom, hvor hele familien og alle andre i Haverne var samlet om søndagen, Dannebrog flagrede og der bare var plads til alle uanset, hvor stort eller lille huset var, det var bare så hyggeligt og festligt.

    Så for mig er Kolonihaver en forår/sommer ting, og det skal det blive ved med at være, men Haveforeningerne må træde i karakter, hvis de vil bevare den atmosfære - ellers ender det også med, at vi mister den danske glæde.



  • #11   5. apr 2023 Hello Kitty

    Jeg vil tro at nærigheden vinder stort over nøden smiley


  • #13   5. apr 2023 #9
    Jetset har formuleret det så godt, og jeg er helt enig.

    Fx. nedgravede vandrør at ikke lavet til vinterbrug, derfor lukkes vandet.
    Det er få steder der er kloakker, derfor er der tørkloseter som skal tømmes, hvilket ikke er muligt i vinterhalvåret.

    Der er ikke renorvation om vinteren, så skraldet skal man selv bortskaffe, hvilket mange ikke vil gide.

    Jeg hørte om en sidste sommer der havde solgt sit kolonihave hus for 3 millioner, fuldstændigt uhørt.

    Det er oftest nu, folk der har råd til et sommerhus, der indvaderer kolonihavesamfundet. Ikke mindst stiller krav til mange ting, som de der længe har været der ikke har råd til.

    Det er simpelthen ikke iorden.



  • #15   5. apr 2023 #14

    For nogle år siden var jeg via arbejde nede i et af husene.
    Jeg troede, det var løgn! Der var vaskemaskine, tørretumbler og opvaskemaskine i det her kæmpestore luksuriøse hus.
    jvf. Weena


    Netop! Men det er ikke nok, der er også de dersens store trampoliner, vandbassiner som vist har 6000 l vand, hvilket slet ikke er lovligt. Der er jo ikke tale om store haver, slet ikke når huset er stort.

    Så er der også omkring pligtarbejde. Hvilket som regel er 2 gange om året, ca. af 3 timers varighed.

    Det er dér man møder de nye, får et socialt samvær og virkelig hygger sig sammen.

    Men igen, her er der flere der ganske enkelt ikke gider at være med til det, og med mindre pæne ord siger det. De vil hellere betale bøden for ikke at møde op.

    Problemet med dét er, at hvis det arbejde som man fælles udfører istedet skulle betales af professionele som kommer, så ryger prisen gevaldigt op for alle.






  • #17   5. apr 2023 #16
    Og mens prisen ryger op, ryger fællesskabsånden i bund.

    Ja, helt rigtigt det gør den.

    Det er jo sådan at man kan låne og bytte ting med hinanden. Hjælper hinanden med forskelligt, hvis det behøves.











  • #18   5. apr 2023 Jeg tænker, hvor stærk er Kolonihaveforbundet, kunne de ikke træde i karakter ?? - det er som om, hver Havegang har sit at slås med, for det burde ikke være sådan, at man bare kan betale sig fra alle regler, enhver ved at der er love og regler, pligter, og de kan vel ikke gradbøjes. Hvis ikke man har interesse i det, så burde de ikke købe sig til en Kolonihave. Jeg tror, det kunne være en god ide, at dele bøder ud, så kan de lære det smiley

  • #20   5. apr 2023 Jetset - kolonihaveforbundet er foreningernes fælles talerør overfor jordbrugsdirektoratet der administrerer areal lejen som nok er foreningernes største udgiftspost.
    Derudover er forbundet samlingspunkt for samtlige kredse i landet og afholder den årlige generalforsamling.
    Forhandling med kommuner varetages af både forbund, kreds og bestyrelse.
    Mægling i foreningers interne stridigheder varetages af kredsbestyrelsen hvis forenings bestyrelsen beder om det.
    Dette er hvad jeg husker fra min egen tid 😅


  • #21   6. apr 2023 Tak for din info, Cody - men så må de bestyrelser jo se at komme i omdrejninger og få love og regler håndhævet, for det kniber det gevaldigt med, det er synd og skam, hvis den charmerende kolonihave skik, skulle afgå ved døden.

    Der er også rigtig mange sommerhuse områder, der er blevet ødelagt af alle de helårsbeboer, det er en total misforståelse, hvis jeg bliver spurgt, men jeg har også lagt mærke til, at i stedet for at kalde det sommerhus, så kaldes det fritidshus, der må nok være en væsentlig forskel eller hva ??


  • #23   6. apr 2023 Uanset, hvordan et sommerhus bliver opført, så ligger det på en sommerhusgrund, som betyder det ikke er en helårsbolig, som betyder, at du ikke kan have din postadresse der, men du kan da godt leje dit sommerhus ud i januar måned, det er 2 forskellige ting smiley

  • #25   6. apr 2023 Ja, hvis du har haft dit sommerhus i X-antal år, men nu snakker du jo om noget helt andet smiley

  • #27   6. apr 2023 Jeg siger bare at reglerne blev for x-antal år siden lavet om så folk med en hvis status ku bo i deres sommerhuse hele året - men jeg forstår nu godt hvis de forskellige regelsæt giver kaos smiley

  • #28   7. apr 2023 #26 - JoJo - jeg prøver lige igen at forklare dig om reglerne ift sommerhuse/fritidshuse, selvfølgelig kan vi købe lige det vi vil og har råd til uanset vores alder. Det jeg prøver at forklare dig er, at du kan ikke have en fast postadresse med mindre du har haft dit sommerhus/fritidshus det var før mindst 8 år, hvor det nu er lavet om til 1 år og du er pensionist.

  • #29   7. apr 2023 Må jeg minde om at der er stor forskel på sommerhuse og kolonihave status hvad angår beboelse.
    Sommerhuse og grund har fuldt ejerskab af køber og beboelse er alene underlagt statslige regler. Der kan være lokalplan regler for størrelse og farve, men ingen energi krav til ex. isolering og materialer.

    Kolonihaver er til gengæld et stykke lejet jord underlagt både statslige, kommunale og lokale ordensregler der bestemmer både max.byggeprocent og sågar husplacering i nogle tilfælde.

    Helårsbeboelse er forbudt og renovation, hjemmepleje, post omdeling o.lign. service er begrænset til sommersæsonen.

    Hvis byggeri og beboelse i fremtiden skal følge reglerne kræver det kommunal indgriben idet bestyrelser er alt for personligt involveret og derfor udsat for chikane.


  • #31   7. apr 2023 Du har helt ret JoJo for jeg har lige læst bbr18
    Hvad nybyggeri angår er der godt nok sket meget siden jeg byggede et sommerhus i 75 og mit kolonihavehus i 80 😅


  • #32   7. apr 2023 Jojo - Cody N ja i 2 ejendomsbaroner kan bare det der med husbyggeri og jeg nøjes med at være ydmyg og bo til leje smiley

Kommentér på:
Kolonihaver med et udbredt problem.

Annonce