{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
566 visninger | Oprettet:

Kolonihaver {{forumTopicSubject}}

Regeringen påtænker at give det frit for kommuner at exepropirer kolonihaver da de ligger attraktiv. I betænkningen vil man omplacerer kolonihaver til nogle lorte områder som kommunen ikke kan bruge til bygning af boliger.

Hvordan flytter man lige et hus som de fleste er primitivt bygget? Det kan man ikke, så i grunden skal ejere af kolonihavehuset bygge et nyt til store omkostninger. Lige den omkostning ser man ikke på, for det er ikke deres problem.

En skrev.... de bor der hele året så bare ud med dem...

Svar:

Kunne du slet ikke få den tanke at flere faktisk bor der helårlig fordi de ikke kan få en bolig eller har råd til en bolig? Er de ikke med til at mindske bolig problematikken?

Så er det måske slut med Mormors kolonihavehus som Eva Madsen sang om i 1978.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kolonihaver
  • #1   1. jun 2019 Kolonihaver er simpelthen noget af det bedste vi har her i DK. smiley

    Det er noget svinderi hvis kommuner får lov, hvilket de allerede har gjort steder rundt omkring i landet, til at fratage folk der i årevis, generationer har passet og plejet et sted.




  • #2   1. jun 2019 Ja jeg vil også mene at kolonihaver skal bestå hvor de står og ja det skulle være lovligt at bo der hele året smiley

  • #3   2. jun 2019 Lad os ikke håbe at kolonihave konceptet forsvinder for der er stadig mange der fuldt ud lever op til den oprindelige årsag til etableringen smiley

    Når det er sagt trænger kolonihaveforbundet i den grad til et hovedeftersyn så de kan komme tilbage på sporet smiley

    Flere kolonihaver har udviklet sig til rene villakvarterer hvor ingen alm. indkomster har en chance for at komme i betragtning og det er så langt fra grundtanken som det overhovedet kan komme smiley

    I flere kolonihaver har priserne overhalet sommerhuspriserne smiley

    Der er desværre forskel på kommunernes vilje til at håndhæve lokalplanernes regler når det kommer til kolonihaver og mange steder er mere end halvdelen af haverne beboet året rundt på trods af at de fleste stadig lukker for vandet i vinterhalvåret, men når det er tilladt at tilbringe ferier og weekends i vinterhalvåret vil der også være adgang til vand på udvalgte steder smiley

    Mange kommuner vælger med vilje at se gennem fingrene med helårsbeboelse da mange af beboerne ellers vil havne på kommunens egen venteliste til en lejlighed smiley

    Det vil kræve fælles fodslag fra både forbund og kommuner hvis kolonihavetanken skal tilbage på sporet så alm. lavtlønnede igen har mulighed for at skaffe sig en have smiley


  • #4   2. jun 2019 Cody

    Jeg kender da til at flere har fået kolonihaver købt for mellem 19.000 27.000, det må da siger at være tilgængelig for den almene befolkning. Det er så lige Odense - jeg skal så ikke kloge mig på resten af landet.


  • #5   2. jun 2019 Det er præcis det der var meningen med kolonihaverne Polysl, men desværre bliver eksempler som dine mere og mere sjældne smiley

    Jeg havde selv kolonihave i 25 år og sad i både kreds og lokalbestyrelser hvor jeg kunne følge udviklingen smiley

    Problemet er helt sikkert størst i og omkring hovedstaden og når husene handles via bestyrelsen er den opgjorte pris opgjort via en vurdering med påtegning af fejl og mangler samt ulovlige tilbygninger m.m., men den endelige pris, der oftest er det dobbelte, er aftalt direkte ml. sælger og køber lang tid inden og indbefatter alle ulovlighederne som køber overtager og fører videre smiley

    Det er præcis her mange bestyrelser svigter da ulovligheder ikke forlanges udbedret og kontrolleret inden hushandel smiley

    Jeg tror dog kun det er de færreste steder det endnu forholder sig således smiley


  • #6   2. jun 2019 Du har så fuldstændig ret Cody. smiley

    Grundtanken med kolonihaver er nemlig løbet løbsk.

    For nogle år siden så flere det som en billig leje, tættere på hjemmet, end et sommerhus ville være, trods deres indkomst var betydelig.

    Nye huse blev bygget, nye krav blev stillet som alle skal være med til at betale, men som flere der har haft en kolonihave i mange år ikke kan betale mere.





  • #7   2. jun 2019 Ja Cris7 - klimaanlæg, vaske og tørretumbler og opvaskemaskine er blevet standard i mange kolonihavehuse og en ting som køkkenhave som jo var grundtanken bliver også fravalgt mange steder smiley

  • #8   2. jun 2019 cody

    et sted har man en lille vinmark - udmærket vin...


  • #9   2. jun 2019 Ikke at forglemme Cody, at mange også vil have dyr kloarkering, wifi, m.m.



  • #10   2. jun 2019 Cody N ja jeg gav min fars kolonihave væk i sin tid og syntes nu godt at folk skulle kunne bo der hele året dog kun med opvarmning af brændeovn og koldt vand ingen tager skade af sådan friluftsliv og er i Slagelse kan man godt få en billig kolonihave 3000 - 5000.kr og så op efter smiley

  • #11   2. jun 2019 Kolonihaver er folket åndehul, som har gået i arv i generationer som er blevet passet og plejet - hvordan de så indretter sig må de selv om, som med wifi, indlagt vand, (selv bekostning) toilet osv....

    Jeg kan huske mine forældre havde et sommerhus i Hashark hvor vi børn blev vasket med have slangen - uf....kold. Det sommerhus var det argeste lort i hele rækken hvor de andre havde toilet og bad. Mine forældre købte det for en slik i 70'erne. men det blev aldrig renoveret da det så senere blev solgt da min far stillede træskoene. Flere i rækken havde i årevis brokkes sig over at det lignede et brændeskur - ja men det var vores brændeskur vores åndehul.


  • #12   2. jun 2019 Cris7 - det er som regel kommunen der forlanger kloakafledning til off. kloaknet da nedgravning af lortespand og septiktanke efterhånden er forbudt alle vegne smiley

    Leon - du skulle have beholdt kolonihaven, men de priser du nævner tyder mere på at det er nyttehaver med skur på smiley smiley

    Polysl - ja tingene har ændret sig markant til nutidens behov, men der bør dog være en forskel på kolonihaven og helårshuset rent bekvemmelighedsmæssigt synes jeg, hvis kolonihaveånden skal bevares smiley


  • #13   2. jun 2019 Ja det kolonihavehus min far havde lå på Amager - men pyt og jo husker godt hvor god gødning der var i en lortespand - nu sendes det i havet smiley

  • #14   3. jun 2019 #12
    " (...)det er som regel kommunen der forlanger kloakafledning til off. kloaknet da nedgravning af lortespand og septiktanke efterhånden er forbudt alle vegne"

    Netop, og mange pensionister kan ikke altid låne til den forholdsvis store udgift kloakering er, og derfor må de sætte kolonihaven til salg.

    Men mange i dag er ret fortørnede over, at de iflg. bestyrelse og kolonihaveforbundet ikke kan sælge kolonihaven til formuer, således diskuterede gemalen en gang med en håndværker, der havde lavet utallige forbedringer på kolonihavehuset gennem de 20 år, han havde gået hjemme som førtidspensionist.

    Men som gemalen forklarede ham, havde dét jo aldrig jo aldrig været tanken med en kolonihave...


  • #15   3. jun 2019 Cody

    Det kommer igen an på om det bruges som helårlig beboelse, hvis ikke er folk da ligeglade med wifi og tv.


  • #16   3. jun 2019 Ha ha Polysl - et halvt år uden tv og internet i dagens Danmark smiley

    Mjaah sorry, men den tror jeg sku ikke på smiley


  • #17   3. jun 2019 cody

    Har ikke antenne eller andre tv tilslutninger - kun internet.


  • #18   3. jun 2019 Kolonihaver må ikke bruges som helårs beboelse.

    Som Madonna så rigtigt nævner, så er der mange som er fortørnede over at de trods store huse med alt, ikke kan sælge til en dyr pris.

    Men dét er jo noget de véd på forhånd, for de fleste steder er der loft over hvor meget der kan sælges til. De ødelægger hele tanken om kolonihaver, og presser dem økonomisk som det var tiltænkt, og som i årevis har nydt dette lille fristed.

    Disse idioter, har nok til at kunne købe et almindeligt sommerhus, men presser på med deres indflydelse, hvilket der bør sættes en stopper for!



  • #19   3. jun 2019 Det er da godt at se Odense gå forrest i kampen for bevarelse af kolonihavetanken så det ikke ender med de riges paradis smiley
    https://www.fyens.dk/odense/For-store-95-kolonihaver-har-modtaget-krav-om-nedrivninger/artikel/3245607


  • #20   3. jun 2019 Der ligger mange kolonihave foreninger på Amager.

    Sidste år kørte jeg lidt rundt på cykel, og kiggede lidt på de forskellige.

    Der var store forskelle i areal, størrelse at huse. Nogle steder vil jeg nærmere betegne som nyttehaver, hvor der kun var skure på måske højst 15 kvadrat meter, uden vand og el.

    Men ens for alle steder var, uanset hvor sølle et lille hus var, at det var et fristed som blev nydt i fulde drag. Dét skal der være plads til, selvom flere måske ikke har en god reel indkomst. Alene dét, som kunne ses, at mange havde gang i grøntsager til eget brug, krydderi- planter, ja, det er en glæde for dem.





  • #21   6. jun 2019 Som noget nyt vil kommuner gå ind og forbyde bygninger som er større end en vis % af grunden - det er også et opgør med at kolonihaver kommer til at lige alm beboelse. Sidste tal var vist at omkring flere tusinde som skal mindske huset, hvordan det så skal lade sig gøre.

    Kolonihave konceptet var ikke at bo der men at ens have redskaber var placeret samt man lige havde et lille køkken.

    Men så er det jo at fedte det af på kommunen, som kolonihave bestyrelsen ellers har håndteret - dog ikke særligt godt.


  • #22   7. jun 2019 Ja Polysl kommunen er pinlig bevidst om at flere af havernes helårs beboere står på venteliste til en lejlighed og derfor ses der ofte gennem fingre med det smiley

    Jeg kender til flere eksempler hvor både sundhedsplejersker, hjemmehjælpere og andre socialt ansatte hjælper helårsboerne udenfor sæsonen smiley

    Størrelsen på husene har i Kbh. og omegn svinger ml. 40 og 60 m2 og er beregnet som 10% af grundens størrelse, dertil kan tillægges drivhuse og ikke overdækkede terrasser smiley

    Fra min tid i kredsbestyrelsen kender jeg til mange tilfælde hvor overdækninger og skure blev forlangt fjernet inden salg og sågar tilfælde hvor huse skulle formindskes smiley

    Kreativiteten er mangfoldig og både kælder og første sals byggeri i kolonihaver er set ved flere tilfælde smiley


Kommentér på:
Kolonihaver

Annonce