{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.849 visninger | Oprettet:

Mit Danmark anno 2015. {{forumTopicSubject}}

Jeg er et gammelt røvhul.

Jeg er hevet ud af den tryghed jeg kendte, dengang hvor det vigtigste i verden var valutabalance, devaluering og et Danmark der kørte mod afgrunden på føste klasse under ledelse af Anker Jørgensen.

Det var dengang vi hørte Gasolin og sidenhen Shu-bi-dua.

Da Dannebrog vajede over de danske kolonihaver, medens familen Danmark indtog søndags frokosten med sild og snaps.

Det var dengang det hele gik så langsomt, så ingen mistede pusten.

Det var dengang vores velfærdssystem fungerede, og hvor folk bare gik op på socialkontoret, som det hed dengang, og fik alt betalt. Ingen skulle stilles ringere blot fordi de var arbejdsløse...... Jamen sådan var det faktisk dengang bistandsloven blev indført.

Afdragene på huset blev betalt, telefonregningerne, bilen, huslejen.... Name it!

Det var også dengang man ikke rigtig kendte begrebet flygtning, bortset fra nogle få chilenere der ikke kunne holde Pinochet ud, samt nogle håndfulde vietnamesiske bådflygtninge.

Vi tog med sverigesbådene til Malmø og Landskrona og fik billige cigaretter og chokolade samt kaffe, eller vi tog på endagsture til Tyskland, og smuglede spiritus hjem i rigelige mængder.

Vi spiste røde og ristede pølser, hotdogs og knækkere hos pølsemanden.

Kebab og schawarma eksisterede ikke, dog dukkede Burger King op, endda inden McDonalds.

Der var danske slagtere, dem er der ikke længere så mange af. Der var danske grønthandlere, kiosker, frisører, bagere etc..... Altsammen under afvikling.

Der var enda danske ludere i Istedgade!

Dengang samlede vi ind til sultne børn i Afrika.

Og man kunne vel blive ved.

Sidenhen gik det rigtig stærkt, også for stærkt, i hvert fald til mig.
Folk går og mumler på gaden, og nogen gange siger jeg oven i købet; Var?...... For blot at opdage at de snakker i telefon.

Det er nok meget vigtige aftaler såsom, nu er jeg snart hjemme skat, sætter du kaffe over? Eller; Hvad skal vi have til middag?

Altsammen ting der ikke kunne aftales om morgenen, for her skulle der tjekkes Facebook og Twitter.

Folk sidder eller står, cykler, går med deres lille latterlige stress bamse i hånden, for der kunne jo komme en vigtig besked som; skal du have ketchup elles salat mayonnaice til fritterne?

Landet er pludselig blevet fyldt med navlebeskuere, selfies idioter der elsker at flashe sig selv. Et land med egoister, hvis motto er mig, mig, mig......

Imedens vælter det ind over grænserne med asylansøgere, som nu også får de danske kolonihaver til at ligne en tyrkisk bazar.

Vi skærer i velfærden, lader hånt om de gamle, sparer på skolerne og institutionerne, sygehusene etc.

Og vi samler stadig ind til sultne børn i Afrika.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Mit Danmark anno 2015.
  • #1   2. aug 2015 Hvor har du fat i det aller meste - det er bare så sandt som skrevet står, udvikling er ikke altid af det gode - jeg kunne også godt skrue tiden tilbage, for der kunne vi ringe til hinanden og det var faktisk nok - jeg husker, at jeg blev sendt til slagteren, grønthandleren, købmanden og fiskemanden, det var super lækkert, ingen tilsætningsstoffer af nogen art, alt var bare frisk og for ikke at tale om ismejeriet med bøttesmør, der var så gult så gult, og hvor det bare smagte godt.

    Og et PS - jeg er holdt op med at give så meget som en krone til Afrika - det er skruen uden ende - jeg gider ikke være til grin.

    Jeg er helt enig ... smiley


  • #3   2. aug 2015 De har sultet i Afrika i mere end 50 år og de vil stadig være sulten om 50 år, Problemet må ikke løses for så har man ikke et projekt og ingen grund til indsamling og hjælpe organisationer vil være saga blot.
    Jeg kan komme på flere teknologiske muligheder for at skaffe vand som er grundlaget for sulten i Afrika og de muligheder er faktisk meget billige set i lyset af de milliarder der bruges på at grave brønde og give hæfter og blyanter.

    Men som sagt så skyder man sig ikke i foden og helt fjernet sit eget grundlag.


  • #4   2. aug 2015 Jamen det er jo alt vi gør til lort!!!!

    Sveriges bådene og flyvebådene er nedlagt, fordi vi har fået en øresundsbro.

    Storebælt er nedlagt, og ingen kan længere få kaptajnens biksemad og en lorte kaffe, fordi vi har fået en bro.

    En dags turene til Tyskland er punktum, for der er intet at spare på en flaske whisky længere.

    I min terminologi er fremskridt lig med lort, folk stresser, ingen hygger sig mere, vi har travlt, travlt, travlt.......

    De små pauser i hverdagen, der gjorde livet værd at leve, gør man alt for at afskaffe.

    På Bakken har man bygget Korsbæk op, så vi kan se hvor hyggeligt det var engang......

    Er det ikke rimeligt paradoksalt?


  • #5   3. aug 2015 Til tider går udvikling mod afvikling som vi kan se i dag hvor prioriteter ikke tænker på de små i samfundet men nogle man kan plukke fordi de er blevet mange.

    I stedet for at tænke på de små så giver man rask væk kolonihaver til flygtninge for det skulle gøre noget for integrationen og når man så har blæret sig med den ide så bliver det tiltag nedlagt og man finder på nye dumme tiltag.
    Jeg kan godt lide den teknologiske udvikling men ikke den måde den bruges på at stort set alle med en mobil er begravet i den på veje og gader og ænser intet lige indtil de er blevet kørt flad som jeg oplevede det en Fredag ved et kryds.

    Så var min Fredag ødelagt med det udsplattede billede af en mobil person som ikke mere er mobil.

    Ingen vigtige samtaler mere men en masse ligegyldig snak som vi ser i supermarked hvor man ringer hjem om det skal være 2 liter mælk eller 3 liter.

    Jeg er glad for min mobil telefon og for dens teknologi men jeg bruger den til det som den er lavet til vigtig kontakt alt andet kan vente. I stedet for at sidde i telefonen i timevis og ævle så tager jeg heller over til vedkommende.

    teknologien gør at man ikke behøver at være sammen men via teknologien.

    Hvor blev det sociale af...?


  • #7   3. aug 2015 Det er det lille ord "hygge", og evnen til at udleve det, der er ved at forsvinde.
    Selv svenskerne har misundt os ordet, der tilsyneladende ikke kan oversættes til andre sprog.

    Selvfølgelig kan man stadig "hygge" sig, men grundlaget bliver mere og mere spinkelt.

    Jeg har i bund og grund intet mod mobil telefoner, det er da en genial opfindelse, men folk bliver åbenbart lige så afhængige af dem, som narkomaner af heroin og alkoholikere af spiritus.

    Da jeg var barn ejede vi ikke en telefon, der stod en boks nede på hjørnet, der kunne man gå ned og proppe en 10 øre i, hvis man absolut skulle ringe.

    Jeg kunne egentlig godt tænke mig et globalt IT nedbrud på 24 timer, og så se hvad der ville ske.


  • #8   3. aug 2015 Det ville være en katastrofe, kan I huske den første mobiltlf., den var stor, tung og klodset og vi kunne ringe til/fra og vi kunne vel ikke sms' på den, idag er mobiltlf også en "PC" - på godt og ondt.

  • #9   3. aug 2015 Nåhr hvor er det altså syndt for jer at I har mistet jeres drømmesamfund.
    Mormors kolonihavehus og alt det der.
    I drømmer nostalgisk.
    Sådan var det slet ikke - kun for de der havde deres på det tørre.
    Den lige netop lavere middelklasse som havde fået deres arbejde indendenfor staten med den lille pension der fulgte med.
    Det var en stor løgn.
    Der var godtnok en pension for lang og tro tjeneste, men for alm. mennesker var der ikke noget sådant.
    Ingen form for pension.
    Overskudet af normalt arbejde var ikke større end life til at klare dagen og vejen og når man blev for gammel var det slut.
    Så kom Steincke og fik indført aldersrente.
    Den var lige stor nok til at man i det mindste ikke døde af sult så stor cadou til ham, men den var ikke større end at familien måtte træde hjælpende til.
    Det har ikke været sjovt for nogen af de imolicerede, men de behandlede det med en uovertruffen diskretion.
    Sådan har det jo nok ikke været i alle familier, men jeg blev forskånet for de værste realiteter.


  • #10   3. aug 2015 Kunne de ikke leve af deres offentlige folkepension i 60/70/80'erne ??

  • #11   3. aug 2015 Jo måske jetset, men det kunne de ikke i 40'erne og 50'erne, men det var jo osse før S indførte folkepensionen. smiley

  • #12   3. aug 2015 Men det er du jo ikke gammel nok til ai kunne huske.

  • #13   3. aug 2015 Nej, det er jeg ikke, Erik, men jeg tænker på mine bedsteforældre, de kunne godt leve af deres folkepension ...., der var faktisk ikke rigtigt noget der hed pensionsopsparing dengang, det var faktisk tider ... smiley

  • #14   3. aug 2015 ja jetset

    Kan godt huske den første mobil telefon som var en Motorrola som kaldes mursten, og mange havde de her fake phones for at virke vigtige.


  • #15   3. aug 2015 Nå jetset, men min bedstemor kunne sgu ikke leve af sin aldersrente, men hun døde i 1960, men min mor og hendes søster forsynede hende med basale fødevarer.
    BHun kunne betale sine faste udgifter, men derudover var der ikke penge til mere.
    Resten betalte familien, men dengang vazr det helt normalt.
    Sådan VAR samfundet nu engang og det fik S da gudskelov ændret - for det var sgu' ikke de blå der gik forrest.


  • #16   3. aug 2015 Folkepensionen var ikke noget, de kunne blive fede af, men de kunne trods alt få lidt mere ud af det, end vi kan få i dag, men frækt er nok også, at vores opsparede pensioner bliver udhulet, og hvorfor bliver de det smiley

  • #17   4. aug 2015 Erik.

    Nu er du jo så også 20 år ældre end mig, jeg kan kun snakke ud fra den tid jeg har kendt.
    Går vi endnu længere tilbage end det du beskriver, bliver det jo også værre.


  • #18   8. aug 2015 jeg føler mig sgu også lidt udenfor til tider .
    Musikken var bedre dengang. Led Zeppelin er det bedste band nogensinde smiley .
    Jeg har endnu ikke prøvet selv og køre over store bæltsbroen, og jeg husker turen med færgen mod Sjælland som en fed tur. (jeg har altid boet på fyn) .
    Ude på arbejdet når medarbejderne ser det mindste snit til en pause så er de fremme med deres "smartphones" hvad blev der af samtalen mellem kollegaerne?. Jeg kan huske den gang mobil telefonerne kun kunne ringe, sms var i hvert fald så besværligt så det gad man ikke. mig selv har endnu ikke købt en af der er fancy tingester, jeg har stadig en "gammeldags" mobil.

    Sidst men ikke mindst. Jeg er KUN 28 år. Nogen gang ville jeg ønske jeg var født 20-30 år tidligere.


  • #19   8. aug 2015 Jetset.
    men frækt er nok også, at vores opsparede pensioner bliver udhulet, og hvorfor bliver de det
    Hvordan kan mansom 56'årig udtale sig om en opsparet pension - den ligger jo 10 år frem i tiden?


  • #20   8. aug 2015 Ja, men jeg læser, hører og ser nyheder og der bliver af og til oplyst, hvordan udhulet pensioner kan ende, jeg tegnede pension opsparing som 19-årig, og jeg får slet ikke det, der blev lovet dengang, så ..., ligesom efterlønnen også endte ud i det ingenting.

Kommentér på:
Mit Danmark anno 2015.

Annonce