{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.142 visninger | Oprettet:

Slået af mor og far {{forumTopicSubject}}

Mit spørgsmål lyder i al sin enkelhed om dine forældre, eller en af dem, slog dig, da du var barn?

I forbindelse med dette tabu-belagte emne vil jeg gerne stille et par spørgsmål:

1.Er du selv blevet opdraget med endefuld?
2.Hvis ja, hvor ofte vil du sige at det blev benyttet?
3.Hvis ja, blev det normalt normalt udført i forældres raseri, eller vil du vurdere at det var en velovervejet handling?
4. Hvis ja, vil du beskrive det som værende hårdt (blev der givet slag nok til at give efterfølgende smerte), eller vil du beskrive det som få slag for at skræmme.
5. Hvis ja, hvor gammel var du ca. sidste gang du fik en endefuld?
6. Hvis ja, hvad havde du gjort i situationen?
7. Til alle, hvad er din holdning til din egen opdragelse (om man modtog endefuld eller ej)?
8. Hvis der ses bort fra forbudet ved lov, hvad er din holdning så til brugen af endefuld i dagens Danmark?
9. Hvis brugen af endefuld var tilladt, hvor langt vurdere du så forældre kan gå før det tangere mishandling.

Jeg opretter udelukkende denne undersøgelse for at skabe debat, for at danne mig et billede af holdninger og erfaringer, og vil under ingen omstændigheder referere debatten.
På forhånd tak.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Slået af mor og far
  • #1   28. mar 2011 1. Ja det er jeg
    2. Nogle gange, ikke mange.
    3. Det vil jeg bedømme værende i raseri.
    4. Det var hårdt, men ikke i den grad at jeg var mærket af det efter (udover psykisk)
    5. Sidste gang var i 12 års alderen.
    6. Sidste gang slog jeg igen og det skete ikke efterfølgende.
    7. Synes jeg er blevet opdraget på en meget forkert måde - min far og mors måde at opdrage mig på lærte mig at det var okay bare at slå fra sig, hvilket jeg har måtte bøde for i mange år efter.
    8. Jeg tager stærkt afstand fra at opdrage på den måde. Det er aldrig en metode jeg kunne finde på at tage i brug overfor min egen søn.


  •  Munk Ole  
     Munk Ole   Tilmeldt:
    feb 2007

    Følger: 4 Følgere: 3 Svar: 3.572
    #2   28. mar 2011 Gælder "verbale tæsk"?

  • #3   28. mar 2011
    1.Ja er jeg bestemt
    2.Min far gjorde det en gang på 18år, derimod min mor kunne godt gøre det så snart hun fandt det passende, inkl. slag i hovedet og lign.
    3.Altid i raseri
    4. min far gjorde det mest for at skræmme - min mor havde jeg altid mærker efter
    5. 12 tror jeg?
    6. puuuh mindes jeg ikke - tror grunden var jeg sagde jeg ville flytte ud til min far.
    7. vil ALDRIG ligge hånden på hverken børn eller dyr for at opdrage - Aldrig.
    8. Jeg tager stærkt afstand fra den opdragelsesmåde !!
    9. De kan gå meget langt !!!


  • #4   28. mar 2011 1: Ikke ligefrem opdraget med det.
    2: En enkelt gang eller 3 er det vel blevet til.
    3: Hmm vel nok nærmere en konsekvens af at jeg ikke stoppede, mens legen var god smiley
    4: Fik kun et hård dask og det var rigeligt.
    5: 5-6år
    6: Et eller andet jeg ikke måtte vil jeg tro. Men den var helt sikkert fortjent.
    7: Har ikke lidt skade, hvis det er det der er spørgsmålet? Men tror ikke jeg selv ville benytte mig af det i min opdragelse af mine børn, når jeg engang får sådan nogle.
    8: Er det ulovligt? Det vidste jeg så ikke. Det må være op til den enkelte selv at vurdere, ser ikke en røvfuld som noget skadeligt. Der er forskel på en lussing og en røvfuld.
    9: Igen som ovenstående. Hvis det sker jævnligt at der bliver brugt fysisk magt, så er det jo mishandling. Men et par røvfulde over en 3-5 år skader ingen.


  • #5   28. mar 2011 1. Nej, på ingen måde. Har måske fpet en lussing af min mor, men den var selvfortjent..
    2. en enkelt gang..
    3. Nej, det var en ren reaktion, min mor fik, måske mest i forskrækkelse.
    4. Vil sige jeg aldrig siden da har bidt min mor... Det havde jeg sgu nok alligevel ehller ikke.
    5. -.-
    6. -
    7. På ingen måde! er i den tro på mennesket har brug for kærlighed, for at give kærlighed.
    8. Nej!!!
    9. en endefuld er en endefuld for meget...


  • #6   28. mar 2011 Kom sælg dit liv for en 5'er smiley

  • #7   28. mar 2011 Jeg synes bare det er underligt at folk altid skal snakke om den slags, for jeg ved ikke rigtig om de vil have medlidenhed eller hvad det går ud på smiley ...

    Synes bare det er meget privat, og ting de kun burde snakke med venner om


  • #10   28. mar 2011 1: Ja
    2:Hver gang jeg havde fortjent det ?
    3:Altid være min egen skyld.
    4:Nej et klap i røven og i seng
    5:puuh 8 måske?
    6:Lavet et eller andet lort
    7:Som det skulle være.
    8:Kunne ik få mig selv til at slå mine børn, selvom det nok er det der virker bedst.
    9:Håber jeg aldrig den bliver.. Men varige men vel?


  • #11   28. mar 2011 1: Ja, jeg har fået 2 rigtige endefulder i min barndom.
    2: Sjældnt
    3: Velovervejet handling.
    4: Nej.
    5: Vil skyde på 6 år.
    6: Drillet min lillesøster i badet. Hvor efter min far, efter gentagene gange havde sagt jeg skulle stoppe, sneg sig ind bag på mig og gav mig en ordenlig endefuld.
    7: Jeg syntes det var okay, efter at have fået det genfortalt til flere gange som ''voksen''. Jeg ville selv have givet min knejt en endefuld i de siturationer. Behersket self.
    8: Det er okay, en endefuld er IKKE vold i mine øjne. Men det afhænger self. også af hvor tit at det bliver gjort og i hvilke sammenhæng. Det har i hvert fald ikke skadet mig at jeg har fået 2.3 endefulder i min barndom, tværtimod de har haft den ønskede virkning. (om min mor er dagplejemor)
    9: Dette er meget svært at vurdere, og egentlig også grunden til at der er en lov, da det er meget svært at admistrere. Nogen kan styre det, andre kan ikke. Så det er helt OKAY at det er ulovligt.


  • #12   28. mar 2011 lol

    udstil mor & far smiley håber da ikke naboer, famile og andet læser baboom og genkender naboens datter, niecen etc smiley



  • #13   28. mar 2011 1.Er du selv blevet opdraget med endefuld?
    Vil ikke sige jeg er blevet opdraget med det..
    2.Hvis ja, hvor ofte vil du sige at det blev benyttet?
    Vil tro jeg har fået ca 2-3 klap bagi, da jeg var mindre..
    3.Hvis ja, blev det normalt normalt udført i forældres raseri, eller vil du vurdere at det var en velovervejet handling?
    Det har helt sikkert været i raseri, hvis jeg havde lavet noget skidt..
    4. Hvis ja, vil du beskrive det som værende hårdt (blev der givet slag nok til at give efterfølgende smerte), eller vil du beskrive det som få slag for at skræmme.
    Det har været for at skrømme, og med flad hånd..
    5. Hvis ja, hvor gammel var du ca. sidste gang du fik en endefuld?
    7 år ca.
    6. Hvis ja, hvad havde du gjort i situationen?
    Kan huske en af gangene hvor jeg havde fået min søster til at klippåe sig selv..
    7. Til alle, hvad er din holdning til din egen opdragelse (om man modtog endefuld eller ej)?
    Har jo aldrig fået tæsk, men de få klap bagi jeg har fået, har jeg helt sikkert fortjent..
    8. Hvis der ses bort fra forbudet ved lov, hvad er din holdning så til brugen af endefuld i dagens Danmark?
    Kommer an på graden af det, de små klaps jeg fik, syntes jeg ikke der var noget galt i.. Men kunne aldrig finde på selv at røre min børn..
    9. Hvis brugen af endefuld var tilladt, hvor langt vurdere du så forældre kan gå før det tangere mishandling.
    Ikke særlig langt, et kæap i enden, og så er det nok!


  • #14   28. mar 2011 Kamilla - Du har engang BIDT din datter???
    Ja, sådan en opdragelsesform fatter jeg så ingenting af.. kunne aldrig i livet finde på at lægge en hånd på min søn, eller bide ham for den sags skyld :s


  • #15   28. mar 2011 1.Er du selv blevet opdraget med endefuld?
    Nej, det er ikke en del af min opdragelse særligt fordi det er sket så sent smiley
    2.Hvis ja, hvor ofte vil du sige at det blev benyttet?
    To gange.
    3.Hvis ja, blev det normalt normalt udført i forældres raseri, eller vil du vurdere at det var en velovervejet handling?
    Det var garanteret i ren og skær raseri, men stadig rigtig dumt smiley
    4. Hvis ja, vil du beskrive det som værende hårdt (blev der givet slag nok til at give efterfølgende smerte), eller vil du beskrive det som få slag for at skræmme.
    For at skræmme. Men jeg synes, det er virkelig dumt, fordi det bare gav mig en trang til at spille på det.
    5. Hvis ja, hvor gammel var du ca. sidste gang du fik en endefuld?
    15 smiley
    6. Hvis ja, hvad havde du gjort i situationen?
    Den ene gang var en sko der blev fyret efter mig, og som håndboldspiller blev den bare samlet op og sendt tilbage, og så flyttede jeg til modsatte forælder.
    7. Til alle, hvad er din holdning til din egen opdragelse (om man modtog endefuld eller ej)?
    Det har bare gjort, at den af mine forældre der har brugt det de få gange har jeg mistet al min respekt for. Jeg kan ikke tage det seriøst, da jeg i alle sammenhænge mener det er mangel på kontrol over sig selv og mangel på evner med ord at ty til vold smiley
    8. Hvis der ses bort fra forbudet ved lov, hvad er din holdning så til brugen af endefuld i dagens Danmark?
    Jeg er imod det. Det virker ikke.
    9. Hvis brugen af endefuld var tilladt, hvor langt vurdere du så forældre kan gå før det tangere mishandling.
    Ligeså snart at det bruges i stedet for at tackle situation korrekt er det forkert. Mishandling er ligeså snart det psykisk begynder at nedbryde livet.


  • #16   28. mar 2011 1.Er du selv blevet opdraget med endefuld?
    Ja det er jeg.
    2.Hvis ja, hvor ofte vil du sige at det blev benyttet?
    Sjældent.
    3.Hvis ja, blev det normalt normalt udført i forældres raseri, eller vil du vurdere at det var en velovervejet handling?
    Min far i raseri.. Min mor i afmagt. Hun har dog kun gjort det en gang hvor jeg var 4-5år gammel, vendte mig desværre om inden hun fik klappet mig i røven, så det blev til en lussing i stedet takket værd mig selv.. Hun har aldrig gjort det siden og fortryder det stadig meget den dag idag..
    4. Hvis ja, vil du beskrive det som værende hårdt (blev der givet slag nok til at give efterfølgende smerte), eller vil du beskrive det som få slag for at skræmme.
    Min far, hårdt.. Min mor, for at skræmme.
    5. Hvis ja, hvor gammel var du ca. sidste gang du fik en endefuld?
    Puuuuha, vil skyde på jeg var ca. 8-9år.
    6. Hvis ja, hvad havde du gjort i situationen?
    Sikkert været flabet overfor mine forældre.
    7. Til alle, hvad er din holdning til din egen opdragelse (om man modtog endefuld eller ej)?
    Min opdragelse har været hård fra min fars side (der blev gjort MEGET forskel på min bror og jeg).. Og fra min mors side, meget kærlig..
    8. Hvis der ses bort fra forbudet ved lov, hvad er din holdning så til brugen af endefuld i dagens Danmark?
    Mener bestemt ikke at nogen børn tager skade af en endefuld, dermed ikke sagt at det skal være hverdagskost..
    9. Hvis brugen af endefuld var tilladt, hvor langt vurdere du så forældre kan gå før det tangere mishandling
    Ikke ret langt


  • #17   28. mar 2011 Så Kamilla Skovgaard Ramming fra Aalborg Ø bider sin datter.. Du sku ikk normal!!!!!

  • #18   29. mar 2011 Den med at bide sit barn har jeg da også hørt før. Nu skal det nok heller ikke forståes som om, at hun bare bed alt hvad hun kunne i sin datter.

    Så lære barnet jo at det gør ondt at blive bidt, og det er noget man ikke gør.


  • #19   29. mar 2011 Rasmus - det kan man sgu også lære sit barn ved ikke at bide..
    Et barn afspejler sine forældre - gør man noget, gør barnet det ofte fordi så må det jo være rigtigt.
    Det er da både sygt og etisk forkert at bide sit barn, det sender da direkte de forkerte signaler.. Synes det er klam måde at opdrage på og bare tanken om at en mor kan finde på at udsætte sit barn for smerte :s
    Jeg væmmes...


  • #20   29. mar 2011 Har aldrig sagt at det var den eneste, eller ej heller den bedste måde at opdrage sit barn. Jeg kan bare ikke se hvad der er galt i det. Et klask i røven har aldrig slået nogen ihjel.

  • #21   29. mar 2011 Jeg er faktisk blevet meget overrasket over at læse alle de indlæg her igennen. Og finde ud af at langt største delen finder det dybt forkasteligt at man giver sit barn en velfortjent endefuld.

  • #22   29. mar 2011 Hvad er det du mener der er okay ved det? Hvorfor ikke bruge andre metoder end at slå sine børn? At slå er bare et tegn på afmagt, kan man ikke håndtere sine børn på en ordentlig og respektfuld måde, så burde man måske have tænkt sig om en ekstra gang inden man fik dem..
    Kan ikke se meningen i at opdrage sine børn til at det er okay at slå, for det er det jo ikke.. Og det gør man i og med man selv kan finde på at slå dem..


  • #23   29. mar 2011 Kælling: Pisse god pointe!
    Min mor har lidt tendenser med at kaste med ting - særligt fjernbetjeningen. Det har gjort, at min lillesøster reagerer på samme måde, det gør hun ikke, hvis vi er uvenner hvor hun i stedet går ind på sit værelse og er sur.
    Det er et meget markant eksempel - men det er altid rigtigt smiley


  • #24   29. mar 2011 Jeg kan bare ikke se problemet, så længe det ikke er noget der tager overhånd.

    Jeg er selv opdraget med ''...ellers får du en i numsen og bliver smidt i seng''.
    Og jeg ved da fra mig selv og mine søskende, at det virkede efter hensigten, for laaaaangt de fleste gange valgte jeg/vi da at gøre som mor eller (mest) far sagde.

    En ubegrundet lusing, klask i røven eller lign. ting, er i min verden respektløs over for sit barn. Vælger barnet derimod at blive ved med sin ''ulydighed'' efter at have fået at vide at det kan medføre en endefuld... Så ser jeg intet galt i det. Igen taget i betragtning af at det ikke blive en vane at slå sit barn.


  • #25   29. mar 2011 Rasmus - der findes så mange andre metoder at opdrage sine børn på.. hvorfor lige bruge vold - bare fordi man er voksen og har magten skal man da ikke misbruge den og true sine børn. Man burde netop være det gode eksempel.

  • #26   29. mar 2011 Et klask i numsen er ikke vold smiley

    Nu skal det heller ikke lyde som om, at jeg siger, at man skal bygge hele sin børneopdragelse på vold. Det er self. masser af andre måder...

    Min pointe er bare, at en endefuld ikke skader et barn.. Så længe den falder på det rette sted.


  • #27   29. mar 2011 Okay, jamen så lad os være enige om at være uenige, for tror ikke vi kommer længere med det smiley

  • #28   29. mar 2011 Helt enig Rasmus!

  • #29   29. mar 2011 Kælling !
    Det er så sandt som det er skrevet. Vi lader det ligger her smiley


  • #30   30. mar 2011 Kenny: Det er okay at spørge uden at lyde sådan der smiley Du kender nok hverken forældre, hende eller situationen..

  • #31   30. mar 2011 Kenny - er enig med dig, men ser ikke ud som om hun har lyst til at forsvare sig selv.. hun har da været online og kommenteret i andre tråde, bare ikke denne

  • #32   30. mar 2011 Kenny - Ja jeg havde sgu gjort det samme, det er ikke i orden..

  • #33   30. mar 2011 Hun er nok bare en magtesløs tøs, der ikke kan stå ved sit ansvar som forældre - og ikke selv er et hak over 6 år gammel i sindet.. Sindssyge ko..

  • #34   30. mar 2011 1.Ikke opdraget men min far fandt en for ung kæreste der ikke kunne klare en som mig. Det resulterede i en del "tæsk"
    2. Et par gagne om ugen.
    3. Helt klart i raserianfald.
    4. Hårdt, har fået slag med bøjle, spark masser af flade.
    5. Kan ikke kaldes en endefuld, fik et par flade. Var cirka en 11 år. Stoppede da jeg fandt ud af jeg var stærkere end hende. Slog tilbage for første gang.
    6. Kan jeg sgu ikke huske, men ikke noget pænt.
    7. Har fået en fin opdragelse. Min far har altid været åben, sød og kærlig. Kun den ene papmor der, der har slået på tæven. Min opdragelse har formet mig til den jeg er. Har mine gode sider og mine dårlige sider som alle andre.
    8. Man udøver ikke vold mod sit barn. Om det er en røvfuld eller hvad, Dont! Har stukket en neger en flad i den lokale park, da han gav sin søn en flad. Kan ikke have det. Skal så også siges jeg også kommer og losser dig i røven hvis jeg ser dig losse din hund i røven. Så ikke et traume fra min barndom.
    9. Det er blandt andet en af grundene til jeg er imod at give røvfuld. Hvor langt kan man gå før det er mishandling. Hvordan og hvorledes kan/skal det bevises hvis det kommer dertil.


  • Basker
    Basker Tilmeldt:
    apr 2011

    Følger: 1 Emner: 18 Svar: 370
    #35   29. maj 2011 1. Jeg er blevet opdraget med endefuld.

    2. Når min opførsel ikke var acceptabel.

    3. Det var kun min far som gav mig nogle ordentlige endefulde. Jeg var 3 gange større end min mor, så det turde hun, og det havde hun simpelthen ikke kræfter til. Hun er 1.60 høj.

    4. Der har været nogle enkelte episoder, hvor jeg har kunnet føle smerte i længeretid. Men de fleste episoder, har det blot været lidt kasten rundt.

    5. Omkring 15 år.

    6. Jeg havde på et tidspunkt ingen respekt for folk udover mig selv, og mine venner. Min mor havde provokeret mig godt og grundigt, så det endte med, at jeg tog et skohorn og truede min mor med det! - Det skulle jeg aldrig have gjort. Min far er nemlig en stor, og stærk mand ;o.

    7. Jeg har sgu nok haft bedst af det :-)! - Jeg skulle sættes i respekt. Og det har også gjort mig til den jeg er idag.

    8. Jeg ville helst undgå, at der var nogle børn som skulle opleve, at få en ordentlig omgang endefuld. Men i nogle situationer ... F.eks. som min er man sgu nød til det.

    9. Et jap skader vel ikke.


  • Basker
    Basker Tilmeldt:
    apr 2011

    Følger: 1 Emner: 18 Svar: 370
    #36   29. maj 2011 <(") &

    Tæt på :-).


Kommentér på:
Slået af mor og far

Annonce