{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
815 visninger | Oprettet:

Plejehjem {{forumTopicSubject}}

Jeg ved godt, der er skrevet og sagt meget i denne sag om den ældre plejehjemsbeboer i Hvidovre, som fik besked på ikke at tisse kl. 4, fordi plejeren skulle til møde.

Nu er jeg 71 år, og måske jeg lander på et plejehjem en dag i nærmeste fremtid - man kan aldrig vide, hvad der sker. Derfor må jeg sige, at glæde og forventing ved at blive plejet og passet på behørigvis ikke står mål med virkeligheden.
Når den slags sker, står de forskellige ledere af plejehjemmene og hælder vand ud af ørerne i TV - men sagerne pibler hele tiden frem, og der sker øjensynligt ikke det fjerneste.

Men nuvel, os ældre er der ingen, der regner med - i og med vi modtager folkepension og ikke er til nytte for samfundet mere. Det er i al fald den opfattelse, man kan få, når man læser om den slags overgreb på en svagelig ældre, som har behov for hjælp.
Mens jeg endnu er ved mine fulde fem, vil jeg lige kikke på en historie, som jeg skal fortælle i aften for et publikum. og så må jeg se, hvor længe jeg holder, inden det bliver MIN tur til at blive overfuset af personalet på et plejehjem - velbekomme!!!!!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Plejehjem
  • #2   7. okt 2015 Ja Daniella der er ikke noget at se frem til hvad plejehjem angår. Men jeg har altså set flere hjem for ældre der fungerer fint. Så jeg tror at vi skal tage det helt roligt og håbe på at vi selv kan klare skærene, trods alt. Men, smiley hvis og når det sker, at vi skal derhen, så er det altså godt at have noget bagland der kan tale ens sag, hvis nu man bliver bimmelim. Jeg ville nødig være uden familie, i den situation. smiley

  • #3   7. okt 2015 Curt

    Misseren er i MINE øjne, at man i gamle dage havde usle forhold - ikke alene for de gamle, men også for hele arbejderstanden. Sidst i halvtresserne steg velfærden, og alt blev meget bedre - også forholdene på plejehjemmene, selvom de stadigvæk var ringe. I 60erne, 70erne, og 80erne skulle man forkæles, og det var der mange peljehjemsbeboere, som var glade for. Her i 2015 går det stærkt ned ad bakke for bl.a. de ældre på plejehjemmene. Nu viser det sig, som fakta, at der ikke nok penge og personale nok, og nogen af disse der er tilbage, er ikke gearet til at have med ældre at gøre - men pyt, det er mennesker, som står med det ene ben i graven, så de kan bare passe sig selv eller vente, til der er nogen, som gider at tage dem med ud på toiellettet. Sådan ser jeg på det, Curt


  • #4   7. okt 2015 Jeg har heldigvis en kvik datter, som nok skal se efter mig, men der er mange, som ikke har familie eller andet netværk - de skal være heldige, hvis de lander på et godt plejehjem.


  • Bonderøven af jylland.
    Bonderøven af jylland. Tilmeldt:
    dec 2014

    Følgere: 3 Svar: 392
    #5   7. okt 2015 Det er ikke kun på plejehjem det sker. Jeg var ude for en ulykke, hvor jeg brækkede skulderen og benet. Kunne ikke bruge krykker. Så skulle liftes fra seng til kørestol og toilet stol. Det vil sige jeg skulle tilkalde hjemmehjælp. 1 time og 30 min efter var de stadig ikke kommet Og det er nu lang tid at vente hvis det er meget trængende pga alt den medicin man fik. Så igen et opkald, og efter 45 min stadig ingen hjælp smiley Samt man så kun må komme i bad 1 gang i ugen, og kun får gjort rent godt 2 timer og 30 min i måneden. Offentlig hjælp er så ringe her i landet smiley

  • #6   7. okt 2015 Hold da op,Lasse, det må da have været forfærdeligt, at ligge der og være trængende og så skal vente så længe, Ja det går nedad med alt service, håber du er i bedring Lasse. smiley

  • Bonderøven af jylland.
    Bonderøven af jylland. Tilmeldt:
    dec 2014

    Følgere: 3 Svar: 392
    #7   7. okt 2015 Kisser ja det går bedre nu smiley Gad ikke vente på dem til sidst. Så brugte liften selv selvom man ikke måtte. Så kan kun håbe servicen bliver bedre, for ringere kan den ikke blive.

  • #8   7. okt 2015 I gamle dage kom min Mormor på Alderdomshjem, det var ikke noget problem, at komme på Alderdomshjem, hvis det var ønsket, min Mormor var så glad for at være der, der var nogen, som var friske og kunne føre en samtale og andre var demente og dårligere.

    I dag er Alderdomshjemmet skiftet ud med PLEJEHJEM, du kan ikke komme på PLEJEHJEM, hvis ikke du er syg nok til det, altså står med hovedet under armen, der er en himmel hvid forskel på dengang og nu, alle de ældre skal helst blive i eget hjem og modtage hjemmehjælp.

    Jeg kender nogle gamle, som er meget tilfreds med den hjemmehjælp de får, jeg tror, det kommer meget andet på, hvad det er for en kommune, man bor i, mit indtryk er, at det er bedre at modtage hjemmehjælp ude i provinsen end inde i storbyerne.

    Men trådens oplæg er ikke OK, det er under al kritik at skulle modtage sådan en uforskammet besked.


  • #9   7. okt 2015 Lasse, glad for at høre at det går bedre. smiley

    Og Libbie Det er bestemt ikke i orden at man skal have sådan en behandling på sine gamle dage. smiley


  • #11   8. okt 2015 Det var en pårørende til en anden plejehjemsbeboer, som havde overhørt, at plejeren skældte ud på den ældre, som ville på toilettet. Plejeren skulle til møde, så den ældre kunne bare tisse i bleen.

    Den pårørende var i TVavisen og lederen af plejehjemmet kommenterede episoden med, at han ville tage sig en snak med omtalte plejer, for den slags måtte slet ikke forekomme. Historien er rigtig nok.



  • #13   8. okt 2015 Beboeren er utæt, men man skælder altså ikke ud på de ældre. Det må du da også vide.

    Nu ved jeg godt, at man ikke kan sammenligne en undervisnings situatuation med et plejehjem, men jeg har flere svage ældre ved computeren, som ikke kan huske hverken det ene eller det andet.

    Det kræver utrolig stor tålmodighed bare at lære dem at tænde for "Dyret". Havde denne plejer haft en hel anden tone på, er jeg sikker på, at forløbet af "samtalen" var blevet noget helt andet, end det blev nu.

    Jeg er klar over, at plejeren har været stresset på grund af personalemangel, men man må alligevel være klar over, at de ældre er sårbare, og kan opfatte en lidt bidsk tonefald som en "skideballe".


  • #15   8. okt 2015 Jeg skrev før, Det er fordi hun er utæt, men hvis du vil nærmere ind på det, så har personalet ikke tid til at få beboerne ud på toilettet. Det mener jeg er årsagen, men jeg er ikke plejer, så jeg kender ikke den rette procedure.

    Nej jeg har ikke personligt overhørt noget, men ledelsen har taget klagen alvorligt, så der må jo være noget om snakken.

    Jeg har ikke selv været tilstede, men jeg da set på TV via et overvågningskamera en plejer skælde ud på en beboer. Så det er da ikke umuligt det foregår endnu. Men de fleste plejere er ok, men der findes da brodne kar i alle lejre.


  • Bonderøven af jylland.
    Bonderøven af jylland. Tilmeldt:
    dec 2014

    Følgere: 3 Svar: 392
    #16   8. okt 2015 Var en uge på aflastning ved ulykken. Og ved vagt skifte kunne man heller ikke få hjælp. Da de holdte møde for at fortælle hvordan det er gået. Og så kom de kun og slukkede for tilkalde larmen, og fik at vide de var i møde så man måtte vente.

  • Bonderøven af jylland.
    Bonderøven af jylland. Tilmeldt:
    dec 2014

    Følgere: 3 Svar: 392
    #18   8. okt 2015 ble? tja man kan nu ikke gå med et brækket ben og skulder på samme tid. Når man ikke kan bruge krykker. Så kun dig der bruger ble f u og jeg smiley

Kommentér på:
Plejehjem

Annonce