{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
948 visninger | Oprettet:

Husk livet .... {{forumTopicSubject}}

Der er i denne uge fokus på demenssygdomme - det er de pårørende sygdom, det er så ondt og en følelse af magtesløshed, de ramte har ikke denne følelse, de har andre følelser alt efter, hvilken demenssygdom de har og på hvilket stadie. Men jo før, jo bedre der stilles diagnose, kan den ramte få medicinsk behandling, der gør, at de vil få et længere livsforløb, som vanligt før den bryder ud og vi ender på plejehjem.

Det siges, at demenssygdomme er en folkesygdom og det ikke kun er ældre mennesker, der rammes, ca. 3000 under 65 har fået konstateres demens, det er uhyggeligt, og nogle typer af demens menes at være arvelige.

Vil du få lavet en gentest, så du kunne være forberedt og tage dine forholdsregler ??

Tv2 har en test, den har jeg lige taget:

Du genkendte 30 ud af 30.

95 ud af 100 personer plejer at kunne genkende mellem 25 og 30 billeder.

Kun 5 ud af 100 personer genkender 24 eller færre billeder.

Hvis du gennem en periode på mindst et halvt år oplever, at din hukommelse er blevet væsentlig ringere, så tal med din nærmeste familie og drøft det med en læge.

Husk: Svækket hukommelse er ikke nødvendigvis et tegn på demens, men kan have andre årsager.

Jeg synes det her er sådan en sørgelig historie, men hvor er hun positiv og klarer sig godt, trods alt.

http://livsstil.tv2.dk/sundhed/2018-09-03-fik-demens-som-48-aarig-kommunen-tilboed-puslespil-og-gymnastik-paa-plejehjem


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Husk livet ....
  • #4   4. sep 2018 28 ud af 30 men spiller jo også hjerterfri samtidigt. smiley

    Nu skal man ikke blande det hele sammen som korttids hukommelsen og lang tidshukommelsen.

    Hvis man ser det teknologisk så er korttids hukommelsen en buffer, hvor man (hjernen) evaluere hvad der skal i lang tidshukommelsen. Den er jo individuel fra person til person hvad de vælger. Det betyder ikke at de straks skal bestille plads på plejehjem.


  • #5   5. sep 2018 Jeg fik 30 ud af 30. Der var en som jeg gættede - kunne overhovedet genkende det, men gættede rigtigt

  • #6   5. sep 2018 #1 - Natsy - du skriver altid velformulerede indlæg, der giver god mening, så ingen grund til bekymring på dette punkt. Men det med at glemme ord, det kan jeg godt genkende, jeg bilder mig selv ind, når det opstår, at det er pga stress, meget om "ørerne" og mange ting i gang på samme tid, så kan jeg ikke altid finde de rette ord, jeg kan også tabe "tråden", som man siger, men indtil videre har jeg kunnet finde den.

    Jeg vil så også sige, at jeg tror nu ikke portugisisk er det nemmeste sprog at lære, jeg er lige ved at sige, man næsten skal være i landet, og så der vil gå et par år, før man kan føre en samtale, det samme gælder græsk, jeg ville så gerne lære det sprog på et tidspunkt, men det måtte jeg også opgive. Og så synes jeg ikke 70 er gammelt, jeg mener alderdommen er afskaffet, vi skal i dag være langt oppe i 80'erne før vi kan begynde at kalde os gamle, jeg synes der er så mange velholdte mennesker i dag, dejligt at se.

    Og det der med at gentage sig selv, jeg har da også fået at vide, det har du sagt, men det er så ikke, hvad jeg kalder væsentlige ting, de væsentlige ting, jeg har sagt, kan jeg godt huske. Vi skal passe godt på os selv og så huske livet, det er en gave, hver morgen, at kunne stå op og gøre alt selv uden hjælp smiley


  • #7   5. sep 2018 #3 - Torben, stakkels dig, og som jeg skriver i mit oplæg, så er det de pårørende, der har det lige så slemt, om end ikke værre end de ramte, men lige i din hustrus tilfælde, så er hun fuldt ud klar over, hvor det bærer hen. Det er det motoriske, der dør ud og kan ikke læres på ny. Hjerne sygedomme er forfærdelige, da den styres os, modsat hvis vi får en sygdom i tarmen, så er det kun tarmen.

    Du skal selvfølgelige have noget aflastning, ingen mennesker kan holde til det i længden, så det håber jeg, du har smiley smiley smiley


  • #8   5. sep 2018 #4 - Tak for dit optimistiske indlæg, du har reddet min dag smiley smiley

  • #9   5. sep 2018 Men det jeg tænker er også, at jeg synes det er forfærdeligt, at det er tabu, vi skulle snakke meget mere om det og være åbne, den form for sygdom kræver masser af omsorg, kærlighed ikke mindst til de pårørende smiley

Kommentér på:
Husk livet ....

Annonce