{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.172 visninger | Oprettet:

Låne penge til huskøb - muligt? {{forumTopicSubject}}

Hejsa baboom!
Min kæreste og jeg vil mægtig gerne have vores eget hus. Vi ved dog bare ikke om det er muligt, så det håber jeg at kunne få lidt svar på smiley
Her får i lidt fakta:
- Huset koster 950.000 kr
- vi har sparet 150.000 kr sammen
- kun én indtægt lige nu på 15-16.000 kr udbetalt om måneden. Jeg begynder på studie til september og kan se frem til ca 6000 kr i su. (håber dog at finde et job indtil da, da jeg ikke kan modtage kontanthjælp grundet min formue)

Er det overhovedet muligt at låne penge for os? Vi har ingen bil, og ingen gæld overhovedet - derfor ikke ret mange faste udgifter + vi er ret gode til at passe på vores penge, og bruger dem ikke på fis og ballade smiley


-


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Låne penge til huskøb - muligt?
  • #1   8. jan 2012 Tag ned i banken og snak med dem?

  • #2   8. jan 2012 Det kunne jo være rart med et fingerpeg om hvorvidt det er muligt inden vi aftaler et møde med banken smiley

  • #3   8. jan 2012 Hvis i nu aftaler et møde og snakker med dem, så kan i jo se om i kan eller ej. Kan i ikke, så kan i spørge om hvad der skal del og hvor meget i "mangler" smiley

  • #4   8. jan 2012 Tak for svarene smiley det er ikke et særligt stort hus, 125 kvm mener jeg. Det er elvarme der bruges, men der er også brændeovn hvilket de nuværende ejer bruger næsten udelukkende til at opvarme huset - vi kan få brændsel gratis de næste mange år frem da mine forældre ejer et par skove hvor der jævnligt bliver fældet træer.
    Udover de 150000 vi har sparet op har vi endnu en opsparing hvor der lige nu står næsten 20.000 kr - det er meningen at det skal være penge til hvis der skulle ske noget med huset - altså uforudsete regninger smiley


  • #5   8. jan 2012 Det burde nok kunne lade sig gøre.
    Hvis nu man tager et f1 lån til du er færdig med din uddanelse så får du en rente der ikke er ret høj.
    Vi har lige fornyet vores f1 lån til 1,04% i rente.
    Vi skylder 1,278 mill på vores hus så det koster os 1908 kr om måneden i kredit foreningen og så er der jo ejendoms skatten, det er omkring 6-700 om måneden.
    Så billigere husleje findes næsten ik.


  • #6   8. jan 2012 Vi har Nordea, og da vi købte hus krævede banken vi havde et rådighedsbeløb på ca. 10.000 kr når alle de faste udgifter var betalt.


    Jeg har 20-21.000 kr efter skat og konen har 15-16.000 kr og vi gav ca. 1,2 ialt.

    Hvis jeg var jer havde jeg nok ventet til der var 2 faste/normale indkomster.


  • #7   8. jan 2012 Andreas - Derfor skal deres økonomi også kunne bære at renten stiger, og det vil jeg ikke mene den kan med så lille indtægt, så skal de da i hvertfald vende hver en 5 øre og spare på alt smiley

    Ville nok vælge et 3,5 % lån med afdrag hvis kursen blev bedre. Vi valgte selv et 20 års lån.


  • #9   8. jan 2012 Før i tiden sagde man normalt man kunne låne ca 3 x ens årsløn.

    Det vil sige i dit tilfælde 540.000 kr. Kommer også an på hvor god betaler du er. Eller om du er en der bruger alle sine penge hver månede.

    Jeg tror det ligger lige på kanten. Men jeg vil anbefale du finder 190.000 eller får huset 40.000 kr billiger så du har de 20% til udbetaling. Så du ikke skal til at lave et banklån også.

    Hva lån regner du med du gerne vil ha?


  • #10   8. jan 2012 Et umiddelbart svar er NEJ, pga i kun har en indtjening på små 15000kr i måneden!. og du skal starte på studie. så de vil næsten med sikkerhed sige nej tak! En finger regl er at man skal have 9000kr til sig selv hver mdr efter alt andet er betalt. og det bliver nærmest umuligt med 15000kr!

  • #11   8. jan 2012 Her kan du få et fingerpej:
    http://www.nordea.dk/Privat/Bolig/Regnemaskiner/Bolig+Balance+Test/25371.html

    (link fjernet)


  • #12   8. jan 2012 Okay, kan se det er lidt forskellige svar jeg får smiley
    Men som skrevet har vi ingen faste udgifter udover vores mobilregninger på samlet 200 kr om måneden. og så skal vi selvfølgelig have noget tv og internet og noget forsikring.. Huset er nyt, fra 2003 så der skal ikke laves noget, det skal ikke engang males indvendigt. Der skal ikke laves noget som helst, så der er ingen udgifter på huset udover prisen og så alt det man nu skal betale når man har hus.. men har prøvet at beregne på forskellige bankers side, og der ser det ud til at det sagtens kan lade sig gøre..


  • N.S. N
    N.S. N Tilmeldt:
    jan 2012

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 212
    #13   8. jan 2012 mener at man som tommelfingerregel siger, at I som par, skal have omkring 8000 om måneden til forbrug,, når ALLE udgifter er betalt (altså kun til mad og fornøjelser)
    Har i barn skal i have 12000... Det kostede os 1mio at få barn,, var blevet godkendt til 1,4. Jeg blev så fyret så vi ville vente til jeg var i job igen,,, kæresten blev så gravid, så vi skulle have en ny beregning... 450.000 ku vi låne...
    BUM!!

    Men tag da en snak med banken,, lyder til at i har godt styr på økonomien,,, good luck


  • #14   8. jan 2012 Opel: Det ligger skam heller ikke i Esbjerg, det ligger ca 4 km udenfor Ølgod smiley

    Men ja, vi skal også snakke med banken her i februar når kæresten kommer hjem fra Afghanistan smiley


  • #15   8. jan 2012 jeg skulle kun låne 100.000 af dem og det ville de ikke lade mig gøre før jeg tjente min. 16.000 før skat.

    de mente at jeg skulle ha et rådigheds beløb til mig selv på min. 5.000 om måneden. så når i nu er to vil de jo nok sige det dobbelte , og hvis de siger det kan vi jo alle se at det på ingen måde ville hænge sammen


  • #16   8. jan 2012 Louise: Det er vist noget med at det er nemmere at låne et stort beløb end små beløb på 100.000 - jeg ved det ikke, har fået at vide at det godt kan lade sig gøre, da vi ikke bruger ret mange penge, og der kommer jo flere penge på et tidspunkt når jeg begynder på uddannelse eller måske får et job inden smiley
    Men som skrevet, så snakker vi med banken og hører dem ad smiley


  • #17   8. jan 2012 jeg havde selv sparet 250.000 op , så synes da måske at det var "bevis" nok på at jeg ikke bare brugte alle de penge jeg tjente.

    Men ja det bedst bare at tale med dem. og hvis ikke de vil i den første bank du taler med så prøv en anden .


  • #18   8. jan 2012 Louise. et 100.000 kr realkredit lån eller banklån? Der er en verden til forskel.

    Ja realkredit lån vil helst ikke låne til huse til 300.000 kr og ned. Da et typisk er dårlige betaler der finder så billigt et hus. Kan de ikke betale deres lån så står realkredit med et hus der næsten er umuligt at sælge og få nogle penge for igen.


  • #19   8. jan 2012 helt normalt banklån. og det er nu bare en andelsbolig. synes alligevel det var åndsvagt når jeg selv står med 250.000 og kun lige mangler de sidste 100.000

  • #20   8. jan 2012 Opel: håber da også han kommer helskindet hjem, men det han laver er heldigvis ret sikkert da han sidder inde i en lejr og betjener en morter smiley

  • #21   8. jan 2012 Min kæreste og mig var også i banken i sommers og høre om mulighederne for at låne til et hus.. Vi kunne for det første kun låne til et hus til max 1,1 million og vi skulle desuden have et rådighedsbeløb på 9000 kr tilsammen hver måned når alle udgifter var betalt..
    Vi besluttede os for at flytte i lejlighed i stedet for..


  • #22   9. jan 2012 Signekryger - Du lyder som om at det nemt kan lade sig gøre. Jeg vil mene chancen er størst for at få et nej.

    Altså, de 6000 du får i SU er vel før skat? Nu siger du i ikke har faste udgifter, men altså, der må da være noget transport når i skal bo udenfor byen? Hvad med din mands fagforening, har han ikke sådan noget at betale til? Der skal vel også sættes penge af til tandlæge og frisør det lagde vores bank i hvertfald med ind under faste. Så kommer der jo Husforsikring, indboforsikring, vand/kloak, strøm og varme, licens, tv og internet pakke, mobil og banken vil med garanti også have i skal oprette en opsparing til løbende udgifter, ejendomsskat og meget mere....

    Selv på nyere huse kommer der hele tiden noget.

    Er 110% sikker på i ikke kan holde jer indenfor bankens rådighedsbeløb. Men er jo op til banken om de vil løbe den risiko, jeg ville mene at der er yderst stor risiko for banken hvis de yder det lån.


Kommentér på:
Låne penge til huskøb - muligt?

Annonce