{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
221 visninger | Oprettet:

En tanke omkring Jehovas Vidner. {{forumTopicSubject}}

Ja tanken omkring Jehovas Vidner kom efter at jeg sad og så noget film og der var talen omkring det at de jo ikke må modtage blod. altså modtage blodtransfusion, altså blande blod og som jeg forstå er grunden at andres blod kaldes for at være urent og inden jeg går længere tænker jeg at de vel så må modtage noget der ku gøre det op som blod (i ved i den nysmodernet verden) og jeg går så lidt vider og tænker at alle dem der er med i Jehovas Vidner vel har rent blod i årene og så ku de jo være doner for deres trosfæller og tænker på at der har været historier ude om hvordan børn ikke måtte modtage blod om nogen af jer husker de historier.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  En tanke omkring Jehovas Vidner.
  • #1   22. apr 2023 Du tager helt fejl i din tanke omkring dette. smiley

    Jeg har også undersøgt det.

    https://www.jw.org/da/jehovas-vidner/ofte-stillede-sp%C3%B8rgsm%C3%A5l/jehovas-vidner-hvorfor-ingen-blodtransfusion/


  • #2   22. apr 2023 Cris7 jaaa det var også min tanke og hvis du har læst det hele er det også det jeg skriver smiley

  • #3   22. apr 2023 JV har jeg det svært med, jeg kan ikke med onde sekter.

  • #4   22. apr 2023 JV er på ingen måde onde, heller ikke en sekt, men anerkendt religion.

  • #5   22. apr 2023 Uenig Cris. Det er ikke en anerkendt religion, men en sekt. Og så forfølger de deres tidligere medlemmer, det er meget svært at melde sig ud af den sekt.


    Menu
    Søg
    Religion.dk

    Udgivet af Kristeligt Dagblad

    Hvad er forskellen på en kult og en sekt?

    Ofte kan man læse, at Scientology er en farlig kult, og at sekter hjernevasker medlemmerne. Men i religionsforskningen bruges begreberne sekt og kult værdineutralt. Her billede fra demonstration i England mod Scientology 2008 Foto: Wikimedia Commons
    Ofte kan man læse, at Scientology er en farlig kult, og at sekter hjernevasker medlemmerne. Men i religionsforskningen bruges begreberne sekt og kult værdineutralt. Her billede fra demonstration i England mod Scientology 2008 Foto: Wikimedia Commons
    31. januar 2011, kl. 0:00
    Af Jacob Vrist Nielsen

    Man kan ofte læse, at Scientology betragtes som en farlig kult, eller at sekten hjernevasker dens medlemmer. Men i religionsforskningen bruges begreberne sekt og kult neutralt

    I religionsforskningen bruges betegnelserne sekt og kult værdineutralt, og som beskrivelser af religionernes struktur og organisation.
    Hvad er en kult?

    En kult er en religion, hvor medlemmerne er løst organiserede og tilknyttede. Medlemskabet er ikke eksklusivt, og tilhængerne er ofte medlemmer af flere religioner.

    Medlemmerne er ofte søgende mennesker, som tager de ting, de bedst kan lide fra andre religioner, og sammensætter dem, så de passer til dem selv.
    Kilder

    Cambell, Colin: "The Cult, the Cultic Milieu and Secularization", a Sociological Yearbook of religion in Britain, vol 5

    Mcguire, Meredith: Religion: The Social Context, Belmont, Wadsworth, 1997

    Kulten er kendetegnet ved et fravær af fastlåste trosforestillinger, dogmer og etiske normer. Det er op til den enkelte at definere, hvad han eller hun vil tro på. Af samme grund hævder medlemmerne ikke at have den absolutte sandhed og afviser ikke andre religioners sandhedskrav.

    Selvom kulten ofte er i opposition til majoritetssamfundets religion, forholder den sig oftest fredeligt til omverdenen.

    Medlemskab af en kult er bare et aspekt af tilhængerens liv og for det meste ikke det dominerende. Dette betyder ikke, at kulten ikke er vigtig, men at den har mindre indflydelse i det store hele.

    Kulten opstår ofte omkring en karismatisk leder, en helgen eller et helligsted.

    I 2008 blev en britisk dreng sagsøgt, fordi han under en demonstration mod Scientology bar et skilt, hvor der stod: "Scientology er ikke en religion, men en farlig kult". Den britiske højesteret vurderede, at det var lovligt at kalde religionen en "kult".

    Ifølge religionsforskningen er Scientology imidlertid ikke en kult, men en sekt.

    Eksempler på kulte er: Wicca, asatro og druidismen.
    Læs også
    Fem genopstandne religioner

    Hvad er en sekt?

    En sekt er en tæt sammenknyttet religion, som ser sig selv i kontrast til majoritetssamfundet.

    En sekt gør krav på at have den absolutte sandhed og mener, at sekten er den eneste vej til frelsen. Og i modsætning til kulte er sekter missionerende og forsøger at overbevise andre om sandheden af deres trosforestillinger.

    Medlemmerne forholder sig stærkt kritisk over for majoritetsreligionen, som de mener har spillet fallit. Oftest opstår sekter som udbrydere fra etablerede religioner, de har haft en konflikt med, og som de forgæves har søgt at ændre.

    Religionens rolle for sektmedlemmerne er den dominerende og overskygger alle andre sociale roller. Dette gør, at sekter er mere tilbøjelige til ekstremisme, fordi de mener, at religion skal overskygge alle andre aspekter af livet.

    Medlemmerne er skeptiske over for verdslige institutioner som hospitaler, skoler, medier og militær og forsøger ofte at leve så isoleret fra omverdenen som muligt.

    Båndene mellem medlemmerne er meget stærke, og man har stor loyalitet mod hinanden. For at sikre, at de nye generationer forbliver i sekten, har man ofte sin egne skoler, hvilket yderligere minimerer kontakten med majoritetssamfundet. Samtidig gifter man sig næsten udelukkende med andre medlemmer.

    Eksempler er: Jehovas Vidner og Moon-bevægelsen.

    I dag har nogle religionssociologer valgt at opgive begreberne sekt og kult, for at undgå at blive misforståede, og for at tage afstand fra mediernes negative brug. I stedet bruger de samlebetegnelsen "nye religiøse bevægelser". Citat slut - https://www.religion.dk/viden/hvad-er-forskellen-p%C3%A5-en-kult-og-en-sekt


  • #6   22. apr 2023 Desværre har du ikke ret Jetset.

    Jehovas Vidner blev i 1970 godkendt som trossamfund i Danmark og optræder nu på Kirkeministeriets liste over anerkendte trossamfund i Danmark.7 Jun 2018

    De har også bemyndigelse til at foretage vielser.


  • #7   22. apr 2023 Ja, der står så meget forskelligt på nettet. Men anerkendt trossamfund er det det samme som anerkendt religion ??

    https://da.wikipedia.org/wiki/Forf%C3%B8lgelse_af_Jehovas_Vidner


  • #8   22. apr 2023 Jeg er 100% enig med Anders Stjernholm, dateret 7.2.23

    https://www.information.dk/debat/2023/02/absurd-staten-stoetter-trossamfund-aktivt-modarbejder-faellesskabet


  • #9   22. apr 2023 Der findes 6 verdensreligioner: Kristendom, Jødedom, Islam, Hinduisme, Buddhisme og Kinesisk religion alt andet er Kult og Sekt.

  • #10   22. apr 2023 Ja tror jeg har mødt de fleste og mormonerne ser jeg som rare og det gør jeg faktisk også med Jehovas Vidner og jeg drikker gerne te med dem og snakker religion smiley

  • #11   23. apr 2023 JV missionerer og det bryder jeg mig ikke om og Mormonerne er det tilladt med flerkoneri, det synes jeg heller ikke om.

Kommentér på:
En tanke omkring Jehovas Vidner.

Annonce