{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
378 visninger | Oprettet:

Energi Da jeg var barn. {{forumTopicSubject}}

Ja da jeg var barn og i den tid jeg boede i Sankt Puls Gade nr.6 2th brugte alle petroleumskaminer og jeg har da slæbt en del petroleumsdunke op på anden sal og dengang må jeg sige at det var svære at ramme befolkningen på varmen (man var jo ikke så vant den gang) min mor havde fået sat en gasvandsvarmer op over ved vasken så jeg ku blive badet i håndvasken - ak ja den tid og da jeg blev nr. større gik vi på badeanstalten i Borgergade - altså hvis jeg ikke lige var en tur på Kokkedal.
Men jeg den nysmodernet verden kan være en hård nød at knække - når man tænker på fladskærme - mobiltelefoner - internet og igen kan vi kun tænke hvorfor er vi så stavnsbundet af de nysmordernet ting og kig lige på det indsatte billede hvor jeg bruger en løvsuger og personligt vil jeg heller bruge en løvrive smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Energi Da jeg var barn.
  • Brok S
    Brok S Online Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 2 Følgere: 26 Emner: 272 Svar: 2.109
    #2   13. dec 2022 Stop verden jeg vil af.

    https://www.kristeligt-dagblad.dk/debat/stop-verden-jeg-vil-af


  • #3   13. dec 2022 Annella ja men vi er blevet mere sårbare smiley

  • #4   14. dec 2022 Leon jeg har også slæbt mange blå dunke da jeg var bydreng, men det var i København ad køkkentrappen og op til 4 sal og ikke at forglemme ølkasser med 50stk som jeg nok ikke engang kunne løfte idag uden at få hold i ryggen 😄
    Jeg har iøvrigt haft en løvsuger magen til den du står med, men den larmede som en jetmotor så den røg ud.
    Jeg blev kun vasket på skolen når vi havde haft gymnastik så jeg var generelt en skidt knægt 😏
    Idag kan især unge mennesker nok slet ikke klare en hel dag uden bad 🙄


  • Brok S
    Brok S Online Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 2 Følgere: 26 Emner: 272 Svar: 2.109
    #5   14. dec 2022 Hold nu op med det der fantastiske om hvor godt vi havde det som unge.
    Vi har haft meget stor glæde af alle de mange opfindelser der er og har lavet vores hverdag nemmere.

    Men vi havde det da sjovt for der var ikke samme slags tilbud som der er idag,


  • #6   14. dec 2022 Brok S

    Misundelse er en grim ting og vi er sikkert mange som synes vi havde en fantastisk barn og ungdom trods alle de manglende opfindelser 🏕👫


  • Brok S
    Brok S Online Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 2 Følgere: 26 Emner: 272 Svar: 2.109
    #7   14. dec 2022 Cody, kan du forklare hvilken misundelse du ser.

  • #8   14. dec 2022 Du skriver at vi skal holde op med hvor fantastisk vi havde det som unge og det kan jeg kun tolke som misundelse fordi du måske ikke har oplevet det samme 🤔
    Iøvrigt er jeg bestemt ikke tilhænger af alle fremskridt, herunder liberalisering og digitalisering som på mange områder har betydet tilbageskridt og forringet service 🤨


  • #9   14. dec 2022 Cody N jeg husker jo hvordan der ikke var ret meget plads på køkkentrapperne og det er ikke min løvsuger - som jeg skriver bruger jeg en løvrive og bad ja verden var anderledes den gang og enig i at de unge nu til dags er mega store vandforbruger med alle deres baderig.

  • #10   14. dec 2022 Cody N enig i talen om forringelse af servicen.

  • Brok S
    Brok S Online Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 2 Følgere: 26 Emner: 272 Svar: 2.109
    #11   14. dec 2022 Cody, det må jeg godt nok tænke meget over, at det skulle være misundelse,
    at se gamle dage som fantastisk, når i nu skriver om petroleums dunke slæbt op til 5 sal
    for at kunne varme det ene værelse op som noget fantastisk, ja så må du da gerne kalde det misundelse.

    Børnearbejde har i mange år været total forbudt i Danmark, men at du mener det var ok siger mere om dig end mig.


  • #13   14. dec 2022 Brok, du minder mig om en ældre herre som bare er knotten overfor alt. smiley

    Det skal du såmænd også ha' lov til. Hvilket er ment pænt.

    Jeg kan kun svagt huske at vi brugte petroleum hjemme. Husker det nok mere pga. af et billede hvor jeg sad på potten foran kaminen. smiley

    Vi fik ret tidligt varmt vand og fjernevarme. Véd dog ikke hvornår.

    Jeg ser rent faktisk 'gamle dage' som fantastisk, for jeg har virkelig haft en fantastisk god barndom og ungdom.

    Vi har alle forskellige opvækster, gode som dårlige, men det er interessant og spændende at høre om. smiley







  • #14   14. dec 2022 Ja den lejlighed i Sankt Pouls Gade nr.6 2th var med en stue - 2 gode værelser - køkken med et ret stort spisekammer - lille gang + et wc og der var kun oliekaminen til opvarmning smiley

  • Brok S
    Brok S Online Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 2 Følgere: 26 Emner: 272 Svar: 2.109
    #15   14. dec 2022 Leon, var der oliekamin, eller en petroleums ovn.

    Jeg kan da huske forskellen. Men hyggeligt at bo på landet, hvor flere af mine
    skolekammerater ikke kom i skole når der skulle høstes eller kartofler skulle
    op af jorden. Men jeg kan
    godt bruge både PC og mobil uden at være sur og misundelig.

    Men at gøre børne arbejde m.m. til noget fantastisk er langt fra min opfattelse af en god barndom. Jeg husker også fodbolden som børnearbejdere syede da deres hænder kunne komme ind så snøren ikke skulle være så stor. Ja vi havde det sjovt men jeg er godt
    nok glad for fremskridtet til bedre forhold for børn og unge.


  • #16   14. dec 2022 Brok #11

    “Børnearbejde” ???
    Hvor gammel er du egentlig ? Har du aldrig hørt om bydrenge og hvad med flaskedrenge og avisdrenge - det er vel også børnearbejde og har vist heller aldrig været ulovligt så vidt jeg ved 😳
    Jeg formoder at du som barn slet ikke kendte til glæden ved at bidrage til familiens underhold med dit fritidsjob hvilket nok også er årsagen til at vi ser så forskelligt på hvad en lykkelig barndom består af 🤔


  • #17   14. dec 2022 Brok S dem der før i tiden var bud for købmænd og andet - kan jeg kun sige at sådan var verden jo den gang og ingen brugte ordet børnearbejde og det var en petroleumsovn - men kaldte man det ikke også for et pottefyr og syntes at huske der ikke var en vægge i ovnen og brændte petroleum ikke nede i potten - måske jeg husker forkert om kaminen.

  • #18   14. dec 2022 Brok S jeg er sikker på at alle debattør ikke ser børnearbejde i Danmark heller ikke i resten af verden.

  • Brok S
    Brok S Online Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 2 Følgere: 26 Emner: 272 Svar: 2.109
    #19   14. dec 2022 Ja verden var helt klart bedre i de gode gamle dage.

    Dengang skulle vi bare hjælpe til på godt og ondt.
    Dengang havde vi også selvbindere og en af de første Ferguson.

    Så jo Pelle eroberen var lykken på jord.


  • #20   14. dec 2022 Brok S Ferguson er en god traktor og jeg syntes ikke man hørte om stress og angst på samme måde som i dag.

  • Brok S
    Brok S Online Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 2 Følgere: 26 Emner: 272 Svar: 2.109
    #21   14. dec 2022 Nej Leon for så fik vi et par på kassen, hvis vi ikke ville stakke neg, samle kartofler op, hvor vi kravlede på knæerne i alt slags vejr. Men måske var det sjovere, at slæbe petroleum op på 4 sal.
    Jeg så intet sjovt i det, og flyttede allerede som 15 årig hjemmefra for, at tjene mine egne penge. Så det der sukkersøde, hvor godt gamle dage var kan i stoppe skrot op, og bare godkende, at der var forskel på levevis.

    Jeg kendte min fars livrem hver gang jeg sagde nej. og det var ikke sjovt.


  • #22   15. dec 2022 Brok S jeg kan godt høre at din barndom ikke har været god og det til trodsfor at min til tider heller ikke har været sjov og de fleste børn fra år. 19xx har fået på tæven - livrem - bøjle - børste - ting man aldrig glemmer Kysthospitalet på Refsnæs giv mig nogle ar på sjælen som stadigt påvirker min dagligdag og du taler om tæv dertil må jeg bare sige at der findes 1000-vis af ting der er være end tæv - tæv hvis du kan mærke smerten gør kun ondt et øjeblik - den psykiske smerte følger en hele livet også selv om folk ser storsmilet og til trods for det syntes jeg stadigt livet som barn var skønt især efter de 6.år smiley

  • #23   15. dec 2022 En arbejder familie i 50’erne var almindeligvis afhængig af at alle arbejdsduelige voksne og børn hjalp til hvor de kunne så der kom mad på bordet og tøj på kroppen.
    Denne fælles ansvarsfølelse eksisterer ikke i dagens overflodssamfund, men dengang betød den alt for familien og kunne børnene komme ud og tjene hos de velbjærgede var lykken gjort.
    Der var selvsagt ikke plads til ungdommelig dovenskab dengang som det ofte er tilfældet idag hvor mange unge vokser op uden ret meget kontakt til forældrene med rodløshed og ringe selvværd til følge.


  • Brok S
    Brok S Online Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 2 Følgere: 26 Emner: 272 Svar: 2.109
    #24   15. dec 2022 Cody tror du selv på, at vi som børn arbejdede på grund af fælles ansvarsfølelse så
    må jeg skuffe dig, for den gang anede jeg ikke hvad ordet betød. Og jeg smuttede meget tidlig hjemmefra, helt på linje med mange andre meget unge.


    profilbillede
  • #27   15. dec 2022 Inden jeg svare på jeres kommentar tænker jeg i at i jo må være metusalem gamle med de svar og at bruge ordet børnearbejde - tvangsarbejde og med tanken om at man efter skoletid havde et arbejde eller for den sagsskyld at der sku laves noget i hjemmet - da jeg var på Høng Børnehjem havde vi også pligter og det er sundt at have pligter smiley

  • #28   15. dec 2022 Jeg er godt klarover at tiden før min tid ku være grim og ja at bo på et værelse kunne være ligeså slemt - i hver fald i mit univers og jeg må sige at verden før min tid var mere barsk - men jeg husker en god ven dem har jeg haft flere af som fortalte mig historier om hvordan han arbejdet som karl på en gård og hvor de gik med store fyldte kornsække - han blev senere tog konduktør og han købte sit husmandssted for omkring 3500.kr kontant.

  • #29   15. dec 2022 Annella at ku tjene en skilling som 11.årig ku da ikke være dårligt og RUC der var jeg også forbi som barn men det er dog længe siden smiley

  • #30   15. dec 2022 Annella at du blev tvunget til at hjælpe i dine forældres bagerbutik lyder ikke godt - men tiden var jo en anden den gang og det lyder nu dejligt at du og din søster ku nyde at køre på den budcykel smiley

  • #32   15. dec 2022 Annella mit smil er stort smiley

  • #33   15. dec 2022 Annella hvorfor svarer du på mit indlæg ???
    Har du allerede glemt at du har blokeret mig 😳


  • #35   15. dec 2022 Det beklager jeg så vil du venligst blokere mig igen hurtigst muligt 🤔

  • #36   15. dec 2022 I får mit smil frem og det er nok barnet der kommer op i mig smiley

Kommentér på:
Energi Da jeg var barn.

Annonce