{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
495 visninger | Oprettet:

Os vi debattør har jo vist det altid. {{forumTopicSubject}}

Ja vi debattør ved jo godt at jo mindre skov grundet skovhugst og skovbrande er jo med til at forstærke klimaforandringerne og det hjælper jo så ikke at mange lande har en nationalpakke eller to og det undre mig at vi først nu høre en af vores vejr profeter Jesper Theilgaard dog gået på pension først kommer frem med talen om hvordan de skovbrande forstærker klimaforandringerne både ved ild men også grundet udtørring ved manglende træer og andet vækst.
Jeg kunne personligt godt forstille mig at Lolland og Falster ku få en masse skov samtidigt med at byer og andet bestod.
Og har i tænkt på hvordan der i gamle dage var åben vandløb over alt nu er de gemt under jorden og vandet løber hurtigt igennem kloakrør - altså kan jorden ikke suge vand til sig og igen en forstærkning af den tørre jord og jeg ved godt hvad i vil skrive.
UPS og hvorfor siger klimaforskerne intet om hvad der forstærker de klimaforandringer.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Os vi debattør har jo vist det altid.
  • #2   17. jul 2022 Jojo jeg husker jo hvordan Al Gores film - En ubekvem sandhed og jeg har den selv og det er jo længesiden at den kom frem - så man kan jo sige at menneskeheden jo har haft tid nok til at entre en hel del kom hastigheden af klimaforandringerne og enig vi skal have en masse træer og der skal fiskes plastik OSV.

  • #3   17. jul 2022 Da jeg var ung husker jeg vi læste om, hvordan man uhæmmet fældede urskoven i Brasilien, men ingen rørte en finger for, at stoppe det.

    Men hvem har skylden? er det kapitalen der ikke kan få nok eller, hvad skyldes rovdriften på næsten alt.

    I 2012 var jeg 3 mdr. i Thailand, hvor der var mellem 35 og 40 grader og ingen regn så
    har vi bare lukket øjnene for naturens mangel på genoprettelse.


  • #4   18. jul 2022 Brok S har du været ung smiley og ja har vi alle ikke læst om den uhæmmet skovhugst af regnskoven og ja tror nu nok du vil kun finde historier om hvordan lokale prøvede at kæmpe imod kapitalen som bare vil have mere og mere og nu taler du om naturens mangel på genoprettelse og det er ikke naturen der er problemet det er de 8. milliarder mennesker - men du skal så ment ikke bekymre dig moderjord og naturen vinder i den sidste ende + at vi jo stadig er nogen der er med til at gøre en forskel smiley

  • #5   18. jul 2022 Leon, ja vi danskere er gode til selvros om, at vi gør en forskel, og som den store nation vi er skal det nok hjælpe på den store verden.

    Vi ved jo alt om, hvordan alle bør opføre sig og skriver det meget ofte, men fakta er, at med 6 mill indbyggere er det mere storhedsvanvid end fakta, at vi kan gøre en forskel.


  • #6   18. jul 2022 Leon: "at vi jo stadig er nogen der er med til at gøre en forskel"

    Tænker du på dine 3 racist idoler - eller i hvert fald 3, som du ikke vil lægge afstand til:
    Karen Jespersen, Pernille Vermund, Inger Støjberg.
    Jeg overværede Støjbergs tale ved den store traktordemonstration i Århus.
    Det var nu ikke Al Gore, der var i centrum, men derimod kendt Trump retorik som at "dræne sumpen"

    I øvrigt en skrøne, at konventionel dansk landbrug er selvforsynende med deres store foder import af soya fra ryddede sydamerikanske regnskovsområder. og i intet andet europæisk land drænes og udnyttes jorden så voldsomt i Danmark med mindre og mindre naturarealer,.
    Den manglende dyrevelfærd, med det stigende antal døde grise (hver 4. smågris dør), indespærrede søer, ulovlige halekuperinger og transport af smågrise langt ned i et stadigt varmere Europa.
    Der sælges stadig turbokyllinger, der er så hurtigtvoksende, at de ikke kan stå på benene
    Et massivt dyrplageri. selv om efterspørgslen efter økologisk produkter er stigende.

    Stigende problemer med vores drikkevand, flere og flere vandboringer lukkes
    Stadig dispensation til sprøjtegifte, som EU ellers forbød brugen af for år siden, bl.a. til kartoffeldyrkning - økologer kan sagtens dyrke kartofler uden.

    Men ok - læste dit forslag om etagevask , vist i forbindelse med tørken i Posletten.

    I min seminarietid i 60'erne skrev jeg et speciale i geografi om "Flohns vindteorier" - jetstrømmene i de øvrige luftlag.

    Ny forskning mener, at det netop er ændringer i disse jetstrømme, der er årsag til tørken til Sydeuropas spisekammer - ser ud til at vi må leve med tørken, da ændringerne vist ikke står til at ændre - trods optimismen i Leons videnskabsforskning
    - men læs selv: i næste indlæg.


  • #7   18. jul 2022 En svækket jetstrøm fra vest har gjort Europa til et hotspot for hedebølger

    Europa bliver i et nyt studie udpeget som et knudepunkt for hedebølger, der kan koste dyrt i menneskeliv og fødevareproduktion. Forskerne leverer også en forklaring på hvorfor. Der er mere i vente.

    Ny forskning giver nu en forklaring på, hvorfor Europa i de seneste år igen og igen er blevet ramt af hedebølger. En tendens, der også inkluderer Danmark, som f.eks. i 2018 oplevede en rekordvarm og tør sommer.
    Ikke mindst i år har vejret i det sydlige Europa tidligere end normalt været usædvanligt varmt med en række varmerekorder til følge. Og varmen er trukket højere op mod nord. Men disse ekstreme temperaturforhold er blot en del af en trend med hedebølger, som har ramt Europa siden 2003, hvor en hedebølge kostede titusindvis af europæere livet.

    Forklaringen på hedebølgerne hænger ifølge et internationalt forskerhold fra Tyskland, Holland og USA sammen med forandringer i jetstrømmen. Det er vindbælter flere kilometer oppe i atmosfæren, der blæser fra vest mod øst.

    »Selv om sommerens varmebølger ikke er et nyt fænomen, er det nye, at ekstreme varmebegivenheder i Europa har fundet sted med større hyppighed og intensitet i de seneste år. Tænk bare på de varme og tørre somre i 2018, 2019, 2020 og den seneste hedebølge i Europa – og det forventes at blive værre,« siger dr. Efi Rousi fra Potsdam Institute for Climate Impact Research i en pressemeddelelse fra instituttet. Hun er hovedforfatter på forskningsartiklen, der for få dage siden blev offentliggjort i det ansete Nature Communications.

    Ifølge studiet er intensiteten af hedebølgerne i Europa steget tre til fire gange hurtigere end i andre egne af de nordlige mellembreddegrader såsom USA eller Canada.

    https://jyllands-posten.dk/indland/ECE14225395/en-svaekket-jetstroem-fra-vest-har-gjort-europa-til-et-hotspot-for-hedeboelger/


    profilbillede
  • #9   18. jul 2022 Måske Leon kan få den alternative Nobel-pris (som ikke har det mindste med den rigtige Nobelpris at gøre).

    Leon er jo enig med den missionerende klimalandmands udsagn:
    "naturen er perfekt i stand til at helbrede sig selv, hvis den får en chance"
    Leons klimaforskning:
    "du skal så ment ikke bekymre dig moderjord og naturen vinder i den sidste ende"

    Her er et link til den omtalte Flohn - en af verdens tidlige og helt store klimatologer (som jeg skrev speciale om i 1966) :
    https://en.wikipedia.org/wiki/Hermann_Flohn

    "hvorfor siger klimaforskerne intet om hvad der forstærker de klimaforandringer"

    der kan nu ellers findes mange artikler bl.a. om ændringer i jetstrømmene

    Dette kort forklarer den dødelige varme i Nordamerika – og vinterkulden, der kom samtidig
    https://www.information.dk/udland/2021/06/kort-forklarer-doedelige-varme-nordamerika-vinterkulden-kom-samtidig

    flere link i artiklen og endnu flere kan findes via google.


  • #11   18. jul 2022 Brok S du kan som Annella og Agent A38 jo stille dig op og lade som ingen ting og når jeg så læser om tørke i Europa og vandmangel ku jeg nu sagtens forstille mig at det at vaske/tage bad hver anden dag vil tælle da der så tales om ca. 447.000.000 og hvis så folk ikke trak vand efter et tisbesøg og måske vasket op hver anden dag - der er meget der ku entres ved små ting - men jeg gentager gerne det ord jeg har skrevet et stykke tid - Nøjsomhed.

  • #12   18. jul 2022 Agent A38 det undre mig at jeg ikke har hørt dig tale om jetstrømme før ej heller høre jeg dig tale om Golfstrømmen der jo med den varme må bolter sig.

  • #13   18. jul 2022 Annella jeg undre mig også over at du først nu kan smide en historie ind om en 64,årig missionær der har lavet x-antal millioner hektar - jeg husker hvordan vi tale om lande i Afrika som sku plante en milliard træer og hvorfor fortalte du ikke om den missionær dengang.

  • #14   19. jul 2022 Hvorefter jeg tænker i da Cape Town og Day Zero og 23 liter vand dagligt eller da Bjørn Lomborg talte om kapper der ku spise skrald eller hans og andens tale om at sende skyskibe ud i Stillehavet eller anden forsker der tænkte i at sende 30.000 frisbee op i sekund for at dække for solen - længesiden jeg behøves dog ikke søge på de historier - ikke dem.

  • #15   19. jul 2022 Leon #11

    Nu er det jo besværlig og faktisk sundhedsskadelig ikke at vaske op, fluer alle vegne, en belægning på tallerkner som er svære at fjerne hvis den står i flere dage så nej tak. I datiden gik folk sjælden i bad hvis man taler om Frankrig i Renæssancen tiden - I dag går mange unge i bad 2 gange om dagen og også mere. Men jeg er ligeglad med hvad folk gør, det er deres tegnebog der tømmes. Jeg er så heldig at have en gammel bolig kontrakt (1983)som siger at jeg betaler ud fra mine KVM - så jeg kan i grunden bare bruge løs.

    I vores baghave er flere beboer begyndt at sætte potter og plante, hvor jeg i spande levere vand. Så har jeg adgang til krydderier, tomater eller andet. I de har tider er vand dyrt.


  • #17   19. jul 2022 Leon, jeg behøver vel ikke fortælle dig, at vi kun er ca. 6 millioner mennesker i Danmerk.
    Så stop nu med,at Danmark kan rede verden.


  • #18   19. jul 2022 Polysl jeg kan jo godt forstå den tale om fluer men hvad vil du så gøre hvis der kom sådan restrektion om at sparre på vandet og ja at tage et bad koster da flere hundrede liter vand og hvis jeg så skal nøjes med Danmarks befolkning vil det så være 200-300 liter vand gange med 6. millioner og hvis man så tager hele Europa vil vi så sku gange med 447.000.000 og det vil jo blive til en stor slat vand og ja det er med at være kreativ i disse tider.

  • #19   19. jul 2022 Annella det har du så ment nok gjort med den grønne linje du køre smiley

  • #20   19. jul 2022 Brok S du skal læse før du svare og vi er 447.000.000 i Europa som ku begynde at tage klimaforandringerne alvorlige vi ku jo nødigt ned på at der slet intet drikkevand var tilbage.

  • #21   19. jul 2022 Leon, nu må du nok skrive mere udførlig, hvis du vil have lov til, at kritisere min mening.

  • #22   19. jul 2022 Brok S jo du skriver at vi kun er 6 millioner mennesker i Danmark og at vi ikke kan gøre en forskel - nu er der jo nogen der skal starte med at være grøn og ikke kun grøn i talen og hvis du har fulgt med taler jeg jo også om Europas befolkning på 447.000.000 som ku starte med at gøre en forskel og det er jo den ene varme rekord efter den anden som bliver slået i de forskellige lande og må jo være den eneste som ikke bryder mig om de rekorder.

  • #23   19. jul 2022 Ja ja Leon, nu må du så lige fortælle hvem du tror på af verdens lande der både kan og vil,

    Vi har jo lige set hvordan det går med vores solceller som bliver lavet med tvangsarbejdere, så jo du har ret vi gør en forskel.


  • #24   19. jul 2022 Brok S jeg så det godt og jeg bryder mig ikke om tvangs/slave arbejde så langt så godt - men hvis du tager den strand i Indien hvor der blev ophugget skibe der gør arbejderne det jo af egen frie vilje og jeg vil tro at hvis du spurgte en Inder fra den strand om de vil være arbejdsløs eller lave det livsfarlige/sundhedsskadelige arbejde tror jeg på de vil sige at de vil arbejde da de får mad på bordet.

  • #25   19. jul 2022 For fanden Leon, jeg kender mange fra asien der arbejder under kummerlige forhold fordi
    da mangler penge. Du har vel set hvor vi skal spille VM i fodbold og hvor mange der er døde af, at de kunne tjene gode penge i Qatar.

    https://www.tipsbladet.dk/nyhed/vm/nye-lig-hver-eneste-dag-saa-mange-er-doede-i-qatar

    Og jeg husker lige på, at der var mange der forargede sig over Nada Nadim, for det var nemt og der kunne vi rigtig forager, men som andre, hun tjente nok en god skilling.


  • #26   19. jul 2022 Brok S jeg tror du misforstår mig og jeg kan kun være enig i at alle dødsfald grundet dårlige arbejdsforhold - også grundet dårlige arbejdsforhold er for mange - men hvis alle stoppede med at arbejde under sådan forhold vil alt jo være godt - men det gør de jo ikke.

  • #30   19. jul 2022 Vi kan ikke redde noget som helst, hvis man ikke gøre det samlet. Det eneste vi redder er lokalt som i byer, som bliver mere rene.

  • #31   19. jul 2022 Annella jeg kan kun sige at hvis der bor flere gør det jo kun problemerne være og den grønne linje må være at ku tænke i hvad man bruger af de resurser vi har og vi kan jo ikke bruge mere energi end vi har - vi kan ikke spise mere end det der bliver produceret eller man har råd til og så tager vi lige inflationen som stiger og stiger.

  • #32   19. jul 2022 Her hvor jeg bor i et boligselvskab har vi solceller til vaskeriet - men der må ikke bare sættes solceller om på rækkehusene eller blokkene og det ku være en god ide til den grønne omstilling.

  • #33   19. jul 2022 Leon

    Den grønne linje er mellem Israel og nabolande - så man skal lige have begreberne på plads.


  • #34   19. jul 2022 At opsætte solpaneler i flere boligblokke er en enorm udgift, som falder af på beboere, det tror jeg ikke mange vil blive glade for. At få en huslejestigning mellem 10% eller mere.

    Engang kunne man få tilskud til at være grønne, så droppede man tilskuddet fordi elværker eller varmeværker brokkede sig og fik sine lobbyister til at presse regeringen. Staten fik jo så også mindre i indtægt.


  • #35   19. jul 2022 Polysl så lad den være grøn og jeg forsætter i min tale om den grønne linje og der mange ting der ved oversættelser kan misforstås især hvis man vil misforstå smiley

  • #36   19. jul 2022 Polysl der er jo logik i at sætte solceller på alle hustagene så kan dem der står som solcelleparker jo komme på hustage og der kan laves andet der hvor de står på jorden og hvis alle hustage i verden havde solceller vil strøm jo nærmest være gratis.

  • #37   19. jul 2022 Leon

    Tror du at el selskaber og deres ledelse vil klappe i hænderne - deres aktionærer? hvis de skal deles om en krone i afkast?

    Som jeg ser det vil staten så bare brandbeskatte dem, de skal jo have deres penge. Så i grunden får beboere ikke noget som helst ud af det andet den dyrere husleje.


  • #39   19. jul 2022 Polysl det er jo netop et af problemerne smiley

  • #40   19. jul 2022 Annella jeg har aldrig hørt om den tale og jeg er jo ikke god til sprog og jeg var lige inde i oversæt og jeg syntes du taler ned til mig fordi jeg ikke kendte til den tale.

  • #42   19. jul 2022 Jojo den må jeg altså ind og kigge på smiley

  • #43   19. jul 2022 jojo

    Så må du forklare hvorfor regeringen droppede tilskud til solceller?


Kommentér på:
Os vi debattør har jo vist det altid.

Annonce