{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
548 visninger | Oprettet:

Nytårstalen 2013/14 {{forumTopicSubject}}

Mon I kan huske den ?? - Den handlede om debatter.

Citat: - Vi skal ikke lægge låg på diskussioner. Vi skal turde tage de debatter, der skal tages. Det kan være på arbejdspladsen, på skolen eller dér, hvor vi bor. Det er en god begyndelse. Næste skridt er, at vi også hører efter, hvad andre siger. Så får vi den diskussion, vi kan blive klogere af. Det kræver mod at gå ind i en debat; men også at vise storsind.

Og næste:

Det er dog ikke alle debatter, der er gode debatter.
Hvis alle bare råber deres synspunkter ud uden at lytte til andre, så bliver det ikke bare ulideligt at høre på. Det bliver også nemt en konkurrence om, hvem der kan være råbe højest eller være grovest.
Sådanne debatter er i sidste ende ligegyldige. For ingen har noget ud af dem. Citat slut.

Jeg er enig med Dr. Margrethe her. Bare det at lytte, læse og forstå er alfa-omega for, at være en god debattør, måske burde det indføres, at vi alle skulle til en optagelsesprøve, før vi kunne oprette os på div. sociale medier.

Hvad mener du og hvad er en god debat for dig ??

Kommentarer på:  Nytårstalen 2013/14
  • #1   4. aug Det er da denne her--- og rigtigt man lærer af at lytte. og man lærer også når man skal holde kæft. -- Men i dag skal der ingenting til. folk eksploderer ved den mindste smule. og det er trættende.

• #2   4. aug og hvad garanterer en optagelses prøve ikke at lave en dialog om til et cirkus? Folk bliver ikke en god bilist ved at tage kørekort, folk bliver ikke gode ingeniører bare at tage eksamen.

Jeg tror mere på at det er en samlethed der gør en god dialog, hvis alle er usaglig så køre den af sporet. Holder man sig til emnet og dog lidt ude som er relevant for emnet.

På avisen.dk syntes jeg at tonen er rigtig god fordi alle holder den gode tone,

Det samme ser man også på nogle andre online aviser på trods af at debattører faktisk har en meget lang snor i debatten.

• #3   4. aug OK Polysl . der siger jeg tit min mening. men det er mit indtryk at alle debatter dør. alt for tidligt. fordi nogen skajer ud, og andre bliver frække. så er det slut. også for mig.

• #4   4. aug Fru Trådejer. --- Jeg er ikke meget for debatter, det ved du. Det er mest ørken vandringer.

• #5   4. aug ronald

Selv efter 40 år i ørknen og ingen gps så når man alligevel i mål

• #6   4. aug Jeg tror nu godt på, at der kunne laves nogle smarte test med point, der kunne sige, hvor gode vi var. Jeg er enig i, at holde sig til emnet er godt for en god debat. Jeg kender ikke noget til de andre du nævner, Polysl.

#1 - Ron, det er også fordi, det er lidt af en kunst, at kunne jongulere med ord på skrift, ikke alle modtager det vi skriver i samme ånd, som det er givet ud, vi skal måske begynde at bruge parenteser noget mere.

• #7   4. aug #4 - ja, men så kan du vel bare læse med min SKAT

• #8   4. aug Ja tak Mundaflæsning. mums.

• #9   4. aug En god debat er når folk tør sige hvad de mener uden al den politiske korrekthed. Men også uden at det skulle være nødvendigt at bruge rendestenssprog.

Der skal dog være plads til at der kan 'ryge en finke to af panden', også uenigheder sålænge de ikke går over og bliver hadske.

Ellers bliver debatter ligegyldige, kedelige og overfladiske.

• #10   4. aug Ja. ordet Politisk korrekthed, har jeg ikke taget til mig.
    Jeg syntes det er en stor løgn,. og bruges i flæng, også som forsvar. Og det er når de ikke aner hvad de skal sige. så kommer det på banen,
    Det giver jeg ikke en skid for. Heller ikke U-korrekthed. mange aner ikke hvad der menes.

• #11   4. aug Jeg synes nu også, at der ligger flere problematikker bag det, der kaldes debat og at oprette tråde. Det handler meget om overskriften og hvad trådopretter har tænkt sig at opnå, ved at "skyde" en debat i luften.

Jeg synes gode debatter er, at holde sig til emnet, og det er næsten uundgåeligt, at der ikke kommer et lille side spor, det kan faktisk være med til, at det giver et ekstra krydderi til debatten, bare den ryger tilbage på sporet igen.

Så er der tråde der lægger op til PingPong Chat, det er vel også OK, det er spontant og helt uden at vi skal tage stilling til noget.

Det er ikke forbudt at give udtryk for, hvad I mener helt personligt i denne her tråd, jeg ved godt, at det kræver mod, jeg bider ikke

• #12   4. aug Ja der var meget jeg godt kunne sige lige nu. men det tør jeg ikke. så jeg holder kæft.

Bortset fra at her er en lækker model. ja det er altså bilen jeg mener, det er en Crossfirer

• #13   4. aug Her i dette Forum har vi 20 kategorier at vælger imellem + OT, det synes jeg er et flot udvalg, så her vil altid være alt muligt mellem himmel og jord, så intet er vel for stort eller småt - og så har vi også den frihed, at vi kan springe de emner over, der ikke interesserer, det er en væsentlig ting, som er hver at huske.

• #14   4. aug Nu vil jeg forberede en middag for to .. Katten og mig. hihihi
    Dt bliver paneret kalkun snitzler . Og så spiser vi sammen. Hun plejer at ligge i stolen ved siden af og så får hun nogle happer.

• Nasty
    Nasty Tilmeldt:
    okt 2016

Følger: 1 Følgere: 18 Svar: 337
    #15   4. aug # 11 jetset

"Så er der tråde der lægger op til PingPong Chat, det er vel også OK, det er spontant og helt uden at vi skal tage stilling til noget.
    "

Det er faktisk de tråde, jeg bedst kan lide.

Det er meget sjældent, at jeg har oplevet, at nogen i løbet af en debat er blevet flyttet holdningsmæssigt. Jeg har vist heller ikke flyttet nogen som helst, eller er selv blevet flyttet. Det er vel for så vidt helt i orden, uanset hvor meget ret, man selv måtte synes, man måtte have. Det er så heller ikke et must for mig at være enig med alle. Men hold da op, jeg synes, det bliver kedeligt (for mig) med alle de forudsigelige gentagelser.

Til gengæld - her kommer Chatten ind - synes jeg godt om, når andre mennesker beretter om personlige- oplevelser og erfaringer, der kan udvide min horisont.
    Jeg synes ikke om, at nogen vil bestemme, hvordan man bruger et forum rigtigt eller forkert. Da der ikke er læsetvang eller kommentartvang, kan man bare springe let og elegant over det, der ikke interesserer en.

• Nasty
    Nasty Tilmeldt:
    okt 2016

#16   4. aug # 14 Ronald

Hvordan kan du dog tænke på mad i den varme?
    Selv er jeg overhovedet ikke sulten, men p.g.a. min D2 er jeg nødt til at spise. Her har jeg fundet en overkommelig løsning, der fungerer. Jeg drikker Nupo kold Cafe au Lait og varm Thai Spicy Soup. Det kan skylles ned i en fart. Ta - Daaa!

• #17   4. aug #15 - kunne jeg give dig 10 likes, så havde du fået det, jeg kan ikke være mere enig. Jeg er dog blevet "rykket" med tiden og fundet ud af, at min overbevisning om div. ikke var helt ved siden af. Jeg har så også med tiden ændret mening, fået nogle andre "øjne" at se med, hvor jeg har været lidt snæversynet.

Men de sidste åringer har handlet meget om det samme og samme, som du rigtig nok skriver med forudsigelige gentagelser, det keder også mig.

• Nasty
    Nasty Tilmeldt:
    okt 2016

#18   4. aug # 17 jetset

Taaak! Det var pænt skrevet!

"Jeg har så også med tiden ændret mening, fået nogle andre "øjne" at se med, hvor jeg har været lidt snæversynet. "

Den modige erkendelse belønnes af mig med et 'Respekt'! Thumbs Up!

• #19   4. aug Nasty -- jeg har intet problem med varme og mad. Der skal brændstof på maskinen-- så kan det godt være at den står på Koldskål i morgen,
    Og nu er middagen indtaget, det var guf.
    Nu sidder jeg med en kold Øl, og om lidt skal jeg ud og vaske op

• #20   5. aug En del af det at være på nettet - og omgås andre mennesker i det hele taget - er at erhverve sig evnen til at sortere ''støj'' fra.
    Jeg tror ikke at en form for adgangsprøve vil gøre særlig meget forskel. Men hvis man selv gør hvad man kan; taler pænt selvom man ikke tales pænt til, afstår fra at debattere med de der ikke vil høre, og generelt bare vælger at hæve sig over den slags opførsel, så går man forrest med det gode eksempel, og det kan man så håbe vil smitte af på andre.

• #21   5. aug Jeg er fuldstændig helt enig med dig, Smut. Dog er det ikke alle, der er gode til at sortere "støj" fra, så måske i stedet for en adgangsprøve skulle vi måske lave det om til et kursus. Det er også noget af en kunst, at finde sig i at blive "trådt" på, uden at sige AV, men det er nok det bedste at ignorere

• #22   5. aug Jeg vil da gerne have et privat-kursus.

• #23   5. aug Og nu leger Misserne tag-fat igen, det er altså sjovt at se.

• #24   5. aug Jeg tænker det er noget der kommer med alderen, eller i takt med at man får for travlt til at tage sig af folk der ikke bidrager med noget positivt eller konstruktivt.

Jeg ved at der i skoler, og også i de fleste hjem med børn/unge, er fokus på hvordan man begår sig på nettet; herunder hvordan man snakker til andre. Det synes jeg egentlig er den rette løsning. Disse steder har man altid lært noget om hvordan man begår sig i den virkelige verden, og nu lærer man noget om hvordan man begår sig i den virtuelle verden.

• #25   5. aug Det er et godt tiltag, Smut - jeg har læst rigtig meget negativt fra ekspl FB, der er blevet fjernet mange utiltalende indlæg og de unge mennesker mangler ikke usympatiske gloser, lige så de voksne.

Mange skriver i talesprog, og det kan være meget uheldigt i skriftlig kommunikation.

• #26   5. aug Det bliver der sikkert lavet om på
    For et af problemerne for skolebørn, er jo netop at de ikke snakker sammen. de sidder ustandseligt med snuden i mobilen.

Frankrig indfører totalt forbud mod mobiler i skolerne efter sommerferien. og det snakkes der også om i DK. at det ville være en god ide at følge dem.

Kommentér på:
Nytårstalen 2013/14