{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
763 visninger | Oprettet:

Nytårstalen 2013/14 {{forumTopicSubject}}

Mon I kan huske den ?? - Den handlede om debatter.

Citat: - Vi skal ikke lægge låg på diskussioner. Vi skal turde tage de debatter, der skal tages. Det kan være på arbejdspladsen, på skolen eller dér, hvor vi bor. Det er en god begyndelse. Næste skridt er, at vi også hører efter, hvad andre siger. Så får vi den diskussion, vi kan blive klogere af. Det kræver mod at gå ind i en debat; men også at vise storsind.

Og næste:

Det er dog ikke alle debatter, der er gode debatter.
Hvis alle bare råber deres synspunkter ud uden at lytte til andre, så bliver det ikke bare ulideligt at høre på. Det bliver også nemt en konkurrence om, hvem der kan være råbe højest eller være grovest.
Sådanne debatter er i sidste ende ligegyldige. For ingen har noget ud af dem. Citat slut.

Jeg er enig med Dr. Margrethe her. Bare det at lytte, læse og forstå er alfa-omega for, at være en god debattør, måske burde det indføres, at vi alle skulle til en optagelsesprøve, før vi kunne oprette os på div. sociale medier.

Hvad mener du og hvad er en god debat for dig ??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Nytårstalen 2013/14
  • #2   4. aug 2018 og hvad garanterer en optagelses prøve ikke at lave en dialog om til et cirkus? Folk bliver ikke en god bilist ved at tage kørekort, folk bliver ikke gode ingeniører bare at tage eksamen.

    Jeg tror mere på at det er en samlethed der gør en god dialog, hvis alle er usaglig så køre den af sporet. Holder man sig til emnet og dog lidt ude som er relevant for emnet.

    På avisen.dk syntes jeg at tonen er rigtig god fordi alle holder den gode tone,

    Det samme ser man også på nogle andre online aviser på trods af at debattører faktisk har en meget lang snor i debatten.


  • #5   4. aug 2018 ronald

    Selv efter 40 år i ørknen og ingen gps så når man alligevel i mål smiley


  • #6   4. aug 2018 Jeg tror nu godt på, at der kunne laves nogle smarte test med point, der kunne sige, hvor gode vi var. Jeg er enig i, at holde sig til emnet er godt for en god debat. Jeg kender ikke noget til de andre du nævner, Polysl.

    #1 - Ron, det er også fordi, det er lidt af en kunst, at kunne jongulere med ord på skrift, ikke alle modtager det vi skriver i samme ånd, som det er givet ud, vi skal måske begynde at bruge parenteser noget mere.


  • #7   4. aug 2018 #4 - ja, men så kan du vel bare læse med min SKAT smiley smiley

  • #9   4. aug 2018 En god debat er når folk tør sige hvad de mener uden al den politiske korrekthed. Men også uden at det skulle være nødvendigt at bruge rendestenssprog.

    Der skal dog være plads til at der kan 'ryge en finke to af panden', også uenigheder sålænge de ikke går over og bliver hadske.

    Ellers bliver debatter ligegyldige, kedelige og overfladiske.



  • #11   4. aug 2018 Jeg synes nu også, at der ligger flere problematikker bag det, der kaldes debat og at oprette tråde. Det handler meget om overskriften og hvad trådopretter har tænkt sig at opnå, ved at "skyde" en debat i luften.

    Jeg synes gode debatter er, at holde sig til emnet, og det er næsten uundgåeligt, at der ikke kommer et lille side spor, det kan faktisk være med til, at det giver et ekstra krydderi til debatten, bare den ryger tilbage på sporet igen.

    Så er der tråde der lægger op til PingPong Chat, det er vel også OK, det er spontant og helt uden at vi skal tage stilling til noget.

    Det er ikke forbudt at give udtryk for, hvad I mener helt personligt i denne her tråd, jeg ved godt, at det kræver mod, jeg bider ikke smiley


  • #13   4. aug 2018 Her i dette Forum har vi 20 kategorier at vælger imellem + OT, det synes jeg er et flot udvalg, så her vil altid være alt muligt mellem himmel og jord, så intet er vel for stort eller småt - og så har vi også den frihed, at vi kan springe de emner over, der ikke interesserer, det er en væsentlig ting, som er hver at huske.

  • #17   4. aug 2018 #15 - kunne jeg give dig 10 likes, så havde du fået det, jeg kan ikke være mere enig. Jeg er dog blevet "rykket" med tiden og fundet ud af, at min overbevisning om div. ikke var helt ved siden af. Jeg har så også med tiden ændret mening, fået nogle andre "øjne" at se med, hvor jeg har været lidt snæversynet.

    Men de sidste åringer har handlet meget om det samme og samme, som du rigtig nok skriver med forudsigelige gentagelser, det keder også mig.


  • Smut.
    Smut. Tilmeldt:
    jul 2007

    Følger: 21 Følgere: 26 Svar: 137
    #20   5. aug 2018 En del af det at være på nettet - og omgås andre mennesker i det hele taget - er at erhverve sig evnen til at sortere ''støj'' fra.
    Jeg tror ikke at en form for adgangsprøve vil gøre særlig meget forskel. Men hvis man selv gør hvad man kan; taler pænt selvom man ikke tales pænt til, afstår fra at debattere med de der ikke vil høre, og generelt bare vælger at hæve sig over den slags opførsel, så går man forrest med det gode eksempel, og det kan man så håbe vil smitte af på andre.


  • #21   5. aug 2018 Jeg er fuldstændig helt enig med dig, Smut. Dog er det ikke alle, der er gode til at sortere "støj" fra, så måske i stedet for en adgangsprøve skulle vi måske lave det om til et kursus. Det er også noget af en kunst, at finde sig i at blive "trådt" på, uden at sige AV, men det er nok det bedste at ignorere smiley

  • Smut.
    Smut. Tilmeldt:
    jul 2007

    Følger: 21 Følgere: 26 Svar: 137
    #24   5. aug 2018 Jeg tænker det er noget der kommer med alderen, eller i takt med at man får for travlt til at tage sig af folk der ikke bidrager med noget positivt eller konstruktivt.

    Jeg ved at der i skoler, og også i de fleste hjem med børn/unge, er fokus på hvordan man begår sig på nettet; herunder hvordan man snakker til andre. Det synes jeg egentlig er den rette løsning. Disse steder har man altid lært noget om hvordan man begår sig i den virkelige verden, og nu lærer man noget om hvordan man begår sig i den virtuelle verden.


  • #25   5. aug 2018 Det er et godt tiltag, Smut - jeg har læst rigtig meget negativt fra ekspl FB, der er blevet fjernet mange utiltalende indlæg og de unge mennesker mangler ikke usympatiske gloser, lige så de voksne.

    Mange skriver i talesprog, og det kan være meget uheldigt i skriftlig kommunikation.


Kommentér på:
Nytårstalen 2013/14

Annonce