{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.351 visninger | Oprettet:

Hvorfor lære vi ikke af andre lande Tyskland - Holland. {{forumTopicSubject}}

Ja der kan jo ikke være tvivl om at klimaforandringssnakken vil forsætte længe endnu, men hvorfor lære vi intet om hvordan vi vil kunne lave kystsikring og tænker på hvordan Holland jo må være eksperter på dette område og ellers vil man jo ved at tænke i de Tyske bunker der jo stadigt er en del af ude ved Vesterhavet og de er ikke engang blevet vedligeholdt, så ja de består stadigvæk her mere end 70.år efter 2. Verdenskrig og det burde jo fortælle os mennesker at beton er en rigtigt god måde at lave kystsikring på og man kunne jo lave den en kilometer uden i havet (så stranden stadigt kunne se pæn ud + lave en form for gennem strømning) og så bare kunne lukke af når orkanerne kom.
Jeg er ret sikker på at dem der bliver udsat for at miste deres hus eller sommerhus, gerne så der skete noget, så som at få lavet diger imod stormflod og selv København må være med i det store spil.
Men ja politikerne vil jo nok først lave sådan tiltag to minutter før det er for sent.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvorfor lære vi ikke af andre lande Tyskland - Holland.
  • #1   28. dec 2016 Det sjove er at folk stadig betaler ejendomskat af luft - dvs. når det hele er væk så bonger den stadig grinagtigt.

  • #2   29. dec 2016 Fordi at Danmark er et land med en rigtig lang og "lav" kystlinje... Det er rigtig mange milliarder kroner vi snakker om.

    Og nu er det jo heller ikke offentlig ejendom vi taler om, men derimod privatpersoner der har valgt at købe hus tæt på vandet. Sikkert fordi de elsker havet, stranden og den gode udsigt og fordi et hus ved vandet altid har været en attraktiv investering....
    Nu viser det sig så at en delvis menneskeskabt stigning i vandstanden ødelægger deres investering.... Er det så lige pludselig det offentlige ( Læs: alle vi andre ) der skal betale for at sikre deres investering ???
    Jeg mener NEJ !
    Det er sgu ikke mig der har anbefalet dem at købe hus i vandkanten. Det er ikke forbudt at tænke selv og lave en lille risiko vurdering inden man smider nogle millioner efter et hus. Det må de sgu selv klare... smiley smiley


  • #3   29. dec 2016 Fister

    Nu kan de flere steder ikke engang som privat sikre kystlinjen på en sikker måde med sten, men med sand - hallo - er kommunen bindegal>?


  • #4   29. dec 2016 Der bør Selvfølgelig åbnes op for at private må kystsikre ud for egen ejendom. Dog med visse restriktioner... smiley

  • #5   29. dec 2016 For øvrigt en fin lille ting på billedet. smiley
    Er det hjemme fra din egen have, Leon ?


  • #6   29. dec 2016 Det kan da godt være at det koster mange milliarder at kystsikre, vil du hellere have at Danmark bare bliver mindre og mindre for til sidst at synke, ligesom så mange andre øer og landsteder i verden smiley

    Det er da klart som Amen i Kirken, at de huse som ligger tættes på vand ryger først, men det skal nok nå dit hus også på et tidspunkt, så det vil være i hele landets interesse, at vi begynder at gøre noget, det er ikke kun havet det er fjorde, åer og søer der også løber over og fordi Fam. Jensen har købt et sommerhus tæt på en å, så kan de få lov til at sejle i egen sø, synes du smiley DK består af lutter øer og så en halvø, mon ikke vi kan stå sammen om den sag ??


  • #9   29. dec 2016 Præcis...

    Det er en helt uoverskueligt opgave at bygge et dige på 4-5 meter hele vejen rundt om Danmark. Og 4-5 meter rækker måske kun er par hundrede år ud i fremtiden.

    Eneste løsning er at flytte opad... Mit eget hus ligger 32 meter over havet midt i Jylland. Det rækker så rigeligt i min livstid.... smiley

    Det er fuldstændig vanvittigt at tro at man kan vinde over naturen. Brug hovedet og flyt opad mens tid er... smiley


  • #10   29. dec 2016 Kunne det så ikke være en ide, at bygge diger, hvor der altid bliver oversvømmelser - det er stort set altid mod vest, jeg har aldrig hørt om Lillebælt/Storebælt oversvømmelser - men derimod Kattegat i Nordsj - denne strækning er nu ikke så stor, så det vil være til at overkomme.

    Og nej, jeg vil nyde mine udsigter over vand og så kan jeg drukne med dem.


  • #11   29. dec 2016 Langt de fleste danske sommerhus områder ligger under 3 meter over havets overflade....

    I mange af havnebyerne i de indre farvande er kajen kun 1-2 meter høj... I de indre farvande var vandstanden flere steder mere end 1,5 meter over daglig vande her i forgårs.

    Det er enorme områder der skal inddæmmes og/eller pumpes tørre, når havet stiger i den nærmeste fremtid, men det er ikke noget politikerne har lyst til at tale om... For hvem skal betale ??? smiley


  • #13   29. dec 2016 Hvis vi laver høje diger der holder vandet ude af byernene der til den tid så ligger under havoverfladen, i stedet for at flytte opad, hvad sker der så når der på et eller andet tidspunkt sker et digegennembrud ???

    Er der da slet ingen der husker New Orleans og orkanen Katrina ??? smiley


  • #14   29. dec 2016 Ja vi er jo alle i samme båd og ved kystsikring og dige byggeri vil meget være vundet, hvis man så kunne beskytte vores drikkevand vil sejren blive større og jeg har aldrig kunne forstå hvorfor vores renset drikkevand sendes direkte ud i verdenshavene, det kunne bruges til at vande store områder, det være sig skov som ørkenland.

  • #16   30. dec 2016 Godt billede Ron, der er altid liv i Havet, fascinerende på mange måder - jeg elsker Vesterhavet og det må vel siges at være en del af Atlanterhavet, de deler ihvertfald vand smiley - Men at bygge huse på pæle, nææh de holder jo ikke, de falder sammen for et godt ord - og hvilke 2 plan-huse bygget af mursten kan holde til pæle, jeg tror ikke et et-plans i mursten kunne holde. Der skal et solidt fundament støbt ned til mindst 0,90 til for at kunne holde til vores kvalitet.

  • #17   30. dec 2016 Fister, vi kan ikke alle sammen flytte ind til midten - og jo jeg husker godt Katrina - og jeg forstår slet ikke, hvorfor de ikke bygger huse, som kan holde, de ved jo, de får disse orkaner, men ak nej, de fortsætter bare med deres plastikhuse, som falder sammen som korthuse - det samme ser vi i Østen, det er jo det rene pindebrande - men de vil aldrig lære det.

  • #18   30. dec 2016 Det der var problemet i New Orleans var at de netop har et dige rundt om byen ud mod den Mexicanske golf.
    Orkanen Katarina "bankede" hul i diget, hvilket resulterede i at det vand de troede de havde beskyttet sig imod, brød igennem med endnu større kraft... smiley

    http://www.dr.dk/nyheder/udland/new-orleans-naesten-totalt-oversvoemmet

    Det er utroligt indbildsk og naivt at tro at man "bare lige" kan sikre sig mod naturens kræfter med lidt beton.
    Lær at leve i og med naturen istedet for at kæmpe imod den. smiley smiley


    profilbillede
  • #19   30. dec 2016 Fister, tror du selv på, at vi nogensinde har haft en Katrina, for de plejer at være på "job" i flere døgn i træk. Vi har ikke tilnærmelsesvis oplevet det endnu.

    Og jo, godt nok var Bodil sur, men jeg tror ikke på, at hun kunne banke sig igennem beton. Jeg bor ikke langt fra Havets luner og vores Dige kunne holde til Bodil - det består ikke af beton men fundamentet er store sten med masser af jord og så græs og er i en god højde - men det er ikke statsfinansieret, det er noget vi selv har betalt, men jeg synes ikke, det er rimeligt.

    Havet omkring DK er et fælleseje, vi nyder godt af en del af naturen, så det må være statens pligt at sørge for, at DK kan være her længst muligt.


  • #22   30. dec 2016 Det ser aldeles solidt ud #21 - og så skal vi måske begynde at se bort fra arkitekturen, for jeg synes ikke, det er kønt, men det er ikke det vigtigste, jeg ville slet ikke kunne overskue oversvømmelse, hvor alt bare bliver ødelagt, men forsikringsselskaberne må da også være interesseret i gode løsninger, håber der allerede er fuld gang i forhandlingerne smiley

  • #24   30. dec 2016 Ole

    Det har de da gjort i Venedig ved at lave en stor automatisk dæmning som styre hvor meget vand der skal ind.


  • #27   30. dec 2016 Man kunne som i USA lave vandings kanaler

  • #29   30. dec 2016 ja samme ser man i Tyrkiet i bjerg områder mod øst,

  • #30   31. dec 2016 Ja, så må man jo bare håbe at der ikke er nogen der har bygget et dige nede ved vandet, så de "beskyttede" område bliver fyldt bagfra... smiley smiley

  • #31   31. dec 2016 ahhh.. mon ikke der er eller kommer en lov så der kun må bygges i en vis afstand. - smiley

  • #33   31. dec 2016 Hvis isen på polerne smelter helt væk, hvilket den er godt på vej til, så er det altså ikke en, to eller tre meters stigning vi taler om.... Så snakker vi om 70-80 meter. smiley

    Og da vand jo, som bekendt, har det med at fordele sig til der er.... Ja, ti hi smiley vandret, så er det HELE Danmark der kommer til at lide... Mon ikke huspriserne falder langs kysterne, nå den eneste udsigt er en 85 meter høj betonmur...? smiley

    Tilhængere af er dige kan jo begynde at regne på hvor meget beton der skal til en mur på 85 meters højde og ca 7600 km længde... Og hvad det kommer til at koste. smiley


  • #34   31. dec 2016 De astronomiske beløb i her taler om med digebyggeri kunne jo meget bedre bruges til udbygning af vedvarende energi - det er jo brugen af fossile brændstoffer der er det egntlige problem.
    Beløbet til co2fri energi er jo pebernødder i forhold til kystsikring ag alverdens kyster.
    Men jeg tror nu osse verden HAR fået øjnene op for løsningen.
    Men jeres dommedagsprofetier er da morsomme sådan en nytårsaften. smiley


  • #35   1. jan 2017 Hvorfor erik?

    At Danmark bliver mindre og bare skylles ud i havet kan da ikke være ligegyldig til fordel for vedvarende energi - nu er det ikke alverdens kyster men kun de steder hvor der er problemer pt.

    Faktisk er Danmark førende i hele verden med alternativ energi


  • #36   1. jan 2017 Der bor mange mennesker langs alle kyster kloden rundt.
    Vandet i havene stiger lige meget alle stedet.
    Så nej... Det er ikke et lokalt problem. Det er globalt !! smiley

    Og vi kan ikke styre klimaet. Vi har diskuteret det før.
    Om vi så stopper med at bruge forsilt brændsel lige nu, så ville afsmeltningen fortsætte.
    Så glem alt det fis med diger, mure og alternativ energi. Hvis menneskeheden skal reddes på lang sigt, er der kun en vej.... Vi skal få færre børn, vi skal svine mindre og vi skal flytte opad. smiley


  • #37   1. jan 2017 Og der er plads til os alle sammen opad smiley smiley smiley - selvfølgelig hjælper det med diger, det kan mindske oversvømmede huse og nogle steder helt undgå det.

  • #39   1. jan 2017 Nemlig Ronald G...

    Nyd det så længe det går godt, for det bliver ikke ved med at gå... smiley
    Man kan bare håbe på at man er død inden vi skal ha' komprimeret 8-10 milliarder mennesker sammen på det halve areal. Det bliver ikke sjovt. smiley


  • #40   1. jan 2017 Men nu har vi ikke lige de store have udenfor døren, vi har dog ikke haft de samme orkanstyrker som USA østkyst og sydøst Asien - det vi har haft er peanuts ift.

  • #42   1. jan 2017 Jo, Ron, det mener Fister vi godt kan smiley smiley smiley altså være på Himmelbjerget smiley

  • #44   1. jan 2017 Det kunne jo være en glædelig overraskelse hi hi smiley smiley smiley

  • #46   1. jan 2017 Dommedag ??? Tjaaa måske... Jeg ved det ikke. smiley
    Menneskeracen skal såmænd nok overleve, men et eller andet kommer der til at ske... smiley
    Vandet i havene kommer til at stige efterhånden som mere og mere af isen på polerne og gletsjerne smelter....
    Det eneste der ka' stoppe det, er hvis der starter en istid, men hvem ved hvornår det sker.

    Men jeg har ikke tænkt mig at ændre livsstil, for det gør ingen afgørende forskel. Vi lever lige nu i en periode hvor den globale temperatur bare stiger og stiger og vi ka' ikke gøre en fløjende hatfis ved det.. Bare nyde showet... smiley


  • #47   1. jan 2017 Sådan kommer danmark til at se ud ved en vandstigning på 12 meter.
    Det er den stigning videnskaben mener vi får ved en temperaturstigning på 6 grader....


    profilbillede
  • #48   1. jan 2017 Fister det ser sgu vådt ud - smiley

  • #50   3. jan 2017 Ja Polysl afvandingskanaler som i mange storbyer eksempelvis New York og ja Holland kan stadigt holde vandet ude og se bare nu i dag snakkes der om forhøjet vandstande i Danmark, et problem der vil komme igen og igen lige indtil der gøres noget ved det og sikken en masse arbejde der er i sådan kystsikring - dæmning, diger og hvad i ellers vil kunne forstille jer.

Kommentér på:
Hvorfor lære vi ikke af andre lande Tyskland - Holland.

Annonce