{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
814 visninger | Oprettet:

Spejlrefleks - Nu er jeg fotograf! {{forumTopicSubject}}

Godaften, dejlige mennesker på Baboom. smiley

Der har længe været snak om det her med 12-årige der får et spejlrefleks kamera i fødselsdagsgave, hvorefter de leger "fotografer".

Jeg sad lige og scrollede Facebook startsiden igennem, og så atter nogle af de her fantastiske "fotografer".
Derefter, længere nede, så jeg billeder taget af en af mine gode venner som er igang med at uddanne sig til fotograf.

Endnu en gang, gik det op for mig hvor latterligt og respektløst det egentlig er, at disse små børn kalder sig selv for noget de ikke er.
Jeg har også set folk på min egen alder der reklamerer med deres "fotografiske egenskaber" - hvilket generer mig endnu mere, fordi de burde vide bedre. De fleste ejer kun et eller to objektiver, som de ikke kan finde ud af at behandle som de skal.

Jeg ejer selv to spejlreflekskameraer, en del digitale kameraer, og et hav af objektiver til enhver lejlighed.
Disse har jeg selv sparet sammen til, helt enkelt fordi jeg godt kan lide at tage billeder af naturen, dyr, og af mig selv når jeg keder mig. Derudover deler jeg denne "samlerhobby" med min papfar.

Jeg har en kæmpe respekt for dem, der tager uddannelsen til fotograf.

Sidst jeg var i Århus (hvilket jeg synes er en fantastisk by, og derfor havde et kamera til at hænge om nakken) var der en ung fyr der kom hen og kaldte mig for "respektløs unge", "utaknemlig lille pige" mv.

Jeg forstod ikke verden mere.
Ikke bare at fyren ikke aner hvad han taler om, men samtidigt at generalisere på den måde er for mig en uforskammethed.

Hvad synes I om dem der udgiver sig for at være fotografer?

Hvad med dem, der dømmer andre på noget visuelt, fremfor at spørge ind til sagen og tilegne sig viden om det kritiserede emne?




Ha' en god aften,
- Jenny

Hvis fotoalbummer gerne må kommenteres, haha! smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Spejlrefleks - Nu er jeg fotograf!
  • tom a
    tom a Tilmeldt:
    feb 2007

    Følger: 2 Emner: 47 Svar: 495
    #1   4. mar 2012 der er 12 årige der spiller fodbold ,som kalder sig fodboldspillere , ved ikke hvor grænsen skulle ligge , men hvis man tager billeder og skal have penge for ,er man proff fotograf, går man rundt og tager billede og redigere dem efterfølgende er man vel amatørfotograf, tager man bare billeder ,uanset af hvad ,og med hvad, hvad kan man så kalde sig ?? du er 17 og har et hav af objektiver , det har jeg så også svært ved at tro , et rimeligt godt objektiv koster min, 3000, og tit omkring 6 - 15 kilo , så hvad er du selv ? fordi du har to spejl og flere alm kameraer ,gør ikke dig til en bedre fotograf .

  • #2   4. mar 2012 tom: +1

    hvis man ikke har noget på papir er man amatør ( hvilket ikke nødvendigvis er dårligt )


  • #3   4. mar 2012 Tom A - Det er dér, forskellen ligger. Der er mange af dem jeg snakker om, der tager penge for at tage billeder af andre.
    Jeg tager billeder for hyggens skyld, har arbejdet hårdt for at opnå det jeg har liggende nu, og deler dertil hobby med min papfar som også har hjulpet mig med at lære at anvende disse kameraer og objektiver.

    Jeg kalder de billeder jeg tager for "amatør fotografier", fordi det er det de er. Det gør ikke mig til en fotograf på nogen måde. Ville aldrig i livet kalde mig en fotograf, så længe jeg ikke har uddannelsen i skabet - og den uddannelse er jeg ikke engang interesseret i.

    Jeg uddanner mig indenfor handel og virksomheder - hvilket intet har med mit hobby at gøre. smiley


  • #4   4. mar 2012 Af dem der tager billeder med deres kamera og ligger det op på min side er da væsentligt bedre end dem du har taget ? hva er problemet ? Jaloux på at de ikk er mere end 12-16 år og tager bedre billeder end dig ? (:

  • #5   4. mar 2012 Hvad skal man kommentere?


    For kan da hurtigt fortælle, at man på ingen måde er fotograf, fordi man ejer mere udstyr end en anden smiley Og hvorfor er det "latterligt og respektløs" at kalde sig fotograf, selvom man ikke har en uddannelse? Nogle er selvlærte, faktisk er de fleste selvlærte smiley

    Hvorfor kaldte han dig "respektløs unge", "utaknemlig lille pige" mv. - Fordi du selv kalder andre det?

    Og mht dine albums, så er det heller ikke en "fotograf" der har taget de billeder, men eller anden random med et camera. Jeg er ikke imponeret over, hverken dine egne billeder eller dem der er taget af dig, for der er massere af fejl og billederne kunne ligeså godt være taget med en mobil smiley




  • #6   4. mar 2012 Alex Nielsen - det her handler skam ikke om mig, eller de billeder jeg tager. Ganske vist om, om der er andre der tænker over det her som jeg.

    Hvis jeg ville være jaloux kunne jeg have skrevet et hadeindlæg, hvilket absolut ikke hører til på Baboom, eller nedgjort dem, der gør det.

    Jeg undrer mig skam bare smiley


  • Just Me ?
    Just Me ? Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    jul 2008

    Følger: 11 Følgere: 9 Fotoprofiler: 1 Emner: 422 Svar: 1.406
    #7   4. mar 2012 du ved godt man ikke skal ha en uddannelse for at kalde sig forogtaf ik?

    så alle må kalde sig det... uden det har en betydning, derfor er det meget beder at vise hvad du kan, istedet for at vise et stykke papir hvor der står du har en uddannelse inde for det her fag...

    Og om du har 2 objektiver eller 20, har heller ikke noget at sige om du er dygtig eller aj, eller kan kalde dig for fotograf eller aj...

    Jeg har 4, og bruger det ene 80-90% af tiden... de andre har jeg kun hvis opgaven skulle være til det...

    Nu ved jeg godt det er din egen mening, og det skal du også ha lov til at ha jo smiley


  • #9   4. mar 2012 Nicolai S - Jeg synes det er respektløst at man kalder sig fotograf når man ikke har arbejdet for hverken kameraet, eller for at få den uddannelse der hører til at blive fotograf.

    Jeg siger ikke at man nødvendigvis er bedre end andre ved at eje mere udstyr - men har man mere udstyr, kunne det muligvis være fordi man har større interesse, sætter sig selv ind i det man har gang i mv. smiley

    Tak for svar. smiley


  • #10   4. mar 2012 Ser ikk noget galt i at de kalder sig fotografer.. Hvis de bare husker at sige amatør fotograf.. Som jeg selv gør..

    Det er lidt ligesom piger herinde som har et album hvor en veninde har taget nogle billeder af dem og så kalder de det "Foto session"
    Det er sku mere latterligt..

    Og det handler ikk om hvad for et kamera man har, hvor mange objektiver man har osv.. Det handler om hvor god man er til at tage billeder.. Man kan have et nok så godt kamera og 10 objektiver uden at kunne tage gode billeder og redigere dem ordenligt..


  • #11   4. mar 2012 Just me? - Mange tak for svaret, som er et af de mest konstruktive jeg kan finde i denne debat.

    Igen siger jeg, at udstyret ikke har noget med dygtigheden at gøre - men at det kan vise at man måske har lidt større interesse.

    Er i øvrigt også glad for at du lader mig have min holdning smiley

    HS-Photo - Helt enig.

    Til dem der kommenterer mine billeder vil jeg lige sige at der ikke er ét af disse der er taget med spejlrefleks, nu hvor i kommenterer så flittigt på det smiley
    - størstedelen er taget med mobiltelefon, eller et HP Powershot H717. Ikke noget specielt smiley


  • #12   4. mar 2012 Fail-- HP Photosmart R717'

  • #13   4. mar 2012 ok, det forklarer kvaliteten. men ikke at man tager et billede lige foran et vindue??

  • #14   4. mar 2012 waaaaaauuuuuuuuuuuuuuuu - Det er småfejl der sker når man hygger sig med veninderne inden fest smiley

  • #15   4. mar 2012 Så røg albummet også med det samme.

  • #16   4. mar 2012 Sjovt du så hurtigt vil lukke emnet, når dine egne egenskaber som "fotograf" eller dine holdninger til andres valg af "titel" bliver nævnt.

    Du beder om en kommentar og får en kommentar.

    Igen.. Udstyr har intet at gøre med om du er mere interesseret eller er en bedre fotograf. Det hjælper ikke at have 3-4-5 eller flere objektiver, hvis du ikke kan bruge bare et enkelt af dem optimalt.

    I min verden kan folk kalde sig, hvad de vil og jeg kan kun grine af det, ligesom du bør gøre det. Og tager de penge for et dårligt stykke arbejde, kommer jo kun til at gå ud over dem selv i den sidste ende, da ingen vil betale den pris de kræver, når anbefalingerne ikke kommer, pga dårligt stykke arbejde.


  • #18   4. mar 2012 Prinsesse Gert - Fordi det passer bedre ind på et af de andre gallerier end her smiley

    Nicolai S - Jeg har vist ikke skrevet at jeg vil lukke emnet?
    Jeg læser, lærer og accepterer andres holdning.
    Det er jo grunden til at jeg har oprettet emnet smiley
    - Og jeg prøver skam ikke at forsvare mig, jeg kommer bare med min holdning om de ting, I andre skriver. smiley


  • #19   4. mar 2012 Julie P - Det er nemlig rigtigt smiley Hvis det her på nogen måde kan betegnes som relevant eller interessant, så står verdenen da ikke længere smiley Tror det er en af de slags ting man bare skal give slip på, ellers ender man som en sur og gammel mand/kvinde.

  • #20   4. mar 2012 Jeg ser nu ikke noget galt i folk kalder sig for fotograf.

    Jeg har selv kamera og udstyr for ca 150.000. Jeg siger bare jeg er hobby fotograf. smiley


  • #21   4. mar 2012 Der er jo en væsentlig forskel på at være fotograf og at være uddannet fotograf - måske det er der, du går gal i byen? smiley

  • #23   4. mar 2012 Jeg ser sku også lidt sjovt på dette.
    Jeg har taget billeder i 2år nu. Jeg har været med i et par konkurrencer, samt fået mine billeder i magasiner. Alt dette er ren og skær hobby. Jeg tjener lidt på det i fritiden, men det er slik vi snakker om. Jeg har aldrig nogensinde set mig selv som fotograf, på noget tidspunkt. For mig er en fotograf, det øverste i mit hierarki - Jeg ære og respektere dem. For de kan tillade at kalde sig det. Det kan vi andre ikke - vi er som bundet fast i en snor, og bilder os ind, at vi er fotografer. Jeg vil hellere kalde mig selv for entusiast, inde for faget.


  • #24   5. mar 2012 Fordi man ikke har en uddannelse som fotograf, kan man da nemt være bedre fotograf end en person som har fået en uddannelse som footograf? Ligesom digtere og forfattere?

    Jeg er kun glad for unge leger med kameraerne, de giver tit inspiration til egne idéer fordi de tit har en anden tanke gang end voksne


  • #25   5. mar 2012 Hvis du har et kamera, er du i princippet fotograf. Og hvis du har stået på den anden side af et kamera, er du i princippet model.



Kommentér på:
Spejlrefleks - Nu er jeg fotograf!

Annonce