{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.163 visninger | Oprettet:

Dansk mad {{forumTopicSubject}}

Dansk mad på retur, flere og flere ældre tager madkursus som måske kan begrundes i at de har mistet deres partner. Det er nok mest mænd af den gamle skole hvor det var konen som stod for madlavningen.

Jeg har i mange år levet af hurtigmad pga. mit arbejde hvor jeg tog det med hjem og ikke havde så meget tid. Prioritering og dovenskab var nok det som det var.

tog for over 10 år siden et kursus i dansk mad så man har det grundlæggende at bygge videre på. Nu elsker jeg at lave dansk mad helt fra bunden her bliver ingen hjørner skåret.

Mine frikadeller elsker min søsters børn, for hun kan ikke lave dem på min måde. Roastbeef er der heller ingen i familien som kan lave som mig, grisemørbrad heller ikke. Kunne huske tilbage i 70'erne at man havde den dårlige vane at skære en grisemørbrad ud i mindre stykker for så at banke dem flade. Sikke en gang pap at spise. Hvorfor ikke stege en hel grisemørbrad og så skære den ud?

tænke ud af boksen - man behøver ikke at følge opskrifter slavisk men gøre dem til dine egne med dit islæt.

Så har vi så lige en afviger i dag hvor jeg skal have kylling stykker i en sød chili sovs med en kylling terning - jamen jamen smags prøven siger alt. Simpelt tager ikke engang 15 min. at lave med ris. Undskyldningen er: har ikke tid, men i realiteten er det bare dovenskab for at lave mad - god mad tager mindre end 30 min i gennemsnit.

Pt. er jeg i gang med at gennemgå en kogebog på Portugisisk, med egns retter, lokal retter, generelle retter.dyrt at afprøve her i Danmark men næsten ingen penge i Portugal.

Om jeg er en god dansk kok - ingen klager over det jeg laver.

Danskere elsker sovs og det har været en svaghed men med ihærdighed så er det lykkedes mig at lave en grund som faktisk kan bruges til alle danske retter. En Fond bestående af grønsager og krydderier sin stille og rolig reduceres til en kraft som så fryses.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dansk mad
  • #1   27. jan 2016 at lave mad er fedt. jeg har selv en lille fritidskok gemt i mig. og er ret vild med 100% hjemmelavet ting. og går også ret meget op i køkkenudstyr og gadgets til køkkenet smiley

  • #2   27. jan 2016 Lidt svært det der med dansk mad for hvad er det?
    Frikadeller, Stegt flæsk.
    Det synes jeg ikke.
    Er det gammelt dansk?
    Det kan jeg bedre lide. Gule ærter, sprængt kalvetunge med grøntsager, fyldt hvidkål og ikke mindst fisk af enhver art sætter jeg pris på.
    Det mad der i dag benævnes som dansk er jo i høj grad opstået i midt 50'erne hvor alm. folk fik råd og mulighed for kød i større stil.
    Det er jeg faktisk ikke vokset op med for jeg er et barn af besættelsen hvor alt var en mangelvare, men mælk og kornprodukter var altid en mulighed altså grød ofte - jeg havde nær sagt som noget der lagde en bund og det var nu ikke så dårligt.


  • #3   27. jan 2016 Med dansk mad mener jeg:

    Stegt flæsk
    brunkål
    frikadeller
    bøf med løg
    Kåldolmer
    brunkål
    kødboller i karrysovs
    frikadeller i porresovs
    stegt kylling
    osv...

    Det var mad fra min barndom som jeg betegner som dansk mad før man begynde at bruge andre ting og tage det udenlandske køkken til sig.

    Vi fik også grød dengang men hader det som pesten så det kommer ikke til at ske i mit køkken.



  • #5   27. jan 2016 Denise

    Kan jeg godt

    følgende ting skal bruges:

    et stort løg
    grøn,rød,gul peber
    al den hvidløg som man nu ønsker men mest 4 store fed
    spk. Maggi Wurtze - tysk krydderi blanding
    tsk karry
    tsk. timian
    tsk. paprika
    tsk. salvie
    tsk. basilikum
    tsk. estragon
    tsk. rosmarin
    3 tsk. jijon sennep
    1 kyllinge terning fra knorr
    salt og peber
    2 store gulerødder

    tilsæt 1½ liter vand og kog det hele i 2 timer - hold øje med at der er vand.

    Efter 2 timer sies det hele og man begynder at reducere væsken.- Det skulle kunne give 4 kopper fond som så kan fryses og så har man altid en sovs til små retter. Man kan så når det er optøet bruge rigtig fløde for at gøre den cremet.




  • #6   27. jan 2016 hæ kasper

    <går faktisk op i ikke at have så mange gadjet, har ikke engang en køkkenmaskine men 2 arme når jeg blander mine deller i skålen.

    Faktisk har jeg ikke noget i mine skuffer jeg ikke bruger, så det er helt minimalistisk -


  • #7   27. jan 2016 Har masser jeg ikke bruger. Mit seneste køb er en kødbolle tang former. Pisse fedt når man laver boller i karry. Og næste projekt jeg skal igang med er en souve vide(stav)

  • #8   27. jan 2016 hvad pokker er en souve vide(stav)

  • #9   27. jan 2016 Lige en meget sjov historie som jeg driller min søster med stadig.

    >Hun var sammen med min rejse kammerat på det tidspunkt og en morgen kogte han 6 æg.

    Han sagde: 2 af æggende skal være blødkogte og de andre hårdkogte.
    Så kom det fra min søster....hvordan kan man se hvilke æg som er blødkogte og hårdkogte....

    Jamen jamen på tiden søde..... smiley


  • #10   27. jan 2016 Ha.

    Jamen først vakuumpakker duvet stykke kød og så ned i et vandbad hvor temperaturen konstant er fx 52grader og Så skal det ellers bare hygge der i nogle timer. Og Så har man det mest perfekte og møre stykke kød man kan drømme om.


  • #11   27. jan 2016 nå ja kasper smiley

  • #13   27. jan 2016 ja denise

    Mad skal komme fra hjertet og ikke kogebøger " smiley

    kogebøger er gode men skal ses som vejledende


  • #14   28. jan 2016 Haha ja fuck kogebøger. Jeg har det sådan hvis der skal noget godt i en ret. Fx fløde så skal der da bare mere fløde i. For det kan retten da ikke blive dårligere af. Haha

  • #16   28. jan 2016 så er det bare jeg spørger Polle hvad er alt det der er rundt om bøfferne??

  • #17   28. jan 2016 tror det er bacon der er rundt om bøfferne

  • #20   28. jan 2016 Det er nok med hvad man kan lide smiley Jeg har helt sikkert droppet de ting jeg ikke bryder mig om, men udover sådan noget som frikadeller, flæskesteg m. tilbehør, så laver vi indimellem blomkålsgratin, porrestuvning, æbleflæsk, stegte indbagte hyldeblomster etc. smiley Alle retter jeg også tænker på som danske retter smiley


  • #21   28. jan 2016 Haha hold kæft hvor har i misforstået det hele. Min tanke var hvad laver alle de grøntsager sammen med en bøf. Det var en joke.

Kommentér på:
Dansk mad

Annonce