{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.219 visninger | Oprettet:

Emil S
Emil S
Tilmeldt:
30. sep 2007
Følger: 1 Emner: 117 Svar: 154

Dansk synopsis {{forumTopicSubject}}

Hjælp til dansk synopsis

her kommer det jeg vil jeg sige, håber i kan give nogle gode råd eller noget der skal ændres. håber der er nogle der vil hjælpe :-).

Begrundelse for valg af novelle: Novellen handler om identitet. Nogle af os unge, lider også af
Mangel på identitet. Så den er oplagt, synes jeg. I forhold til ”En historie til spejlet” har den et
Mere tilgængeligt sprogbrug.

Resume: Novellen handler om en dreng i teenagealderen. Han kommer en dag hjem og sætter sin
knallert, midt i det hele. Moderen råber flere gange, men ingen respons fra ham. Moderen bliver
ved med at sige til ham, at han skal sætte knallerten ind, men han nægter og snakker sig udenom.
De snakker om hans dag, og moderen er bekymret for hendes søn. Faderen kommer ind efter
flere bot med hornet og er en smule gnaven, på sin søn der ikke har fjernet knallerten. De
skændes i noget tid, og endelig går Grant ned og flytter knallerten, men da han har fjernet den,
kører han væk og øjeblikket efter, styrter regnen ned.

Analyse af novellen: Titlen ”Det bliver regnvejr” gør så man er indstillet på, at det er trist, altså
indholdet af novellen, synes jeg. Ligesom mange andre noveller synes jeg også, at titlen fortæller
en noget om, at der kommer til at ske en udvikling. Forfatteren Klaus Rifbjerg er kendt for at
Skrive om sin egen barndom. Novellen er med i novellesamlingen ”Novelleveje”, som også er
skrevet af Klaus Rifbjerg. Jeg vil ikke sige at denne novelle, har en speciel genre snarere temaer,
som f.eks. udvikling, identitet og oprør. Fortælleren er en 3. persons fortæller, og fortælleren er
alvidende. Det er en ydre synsvinkel, som fortæller taler i. Der er 3 personer i historien.

Moderen: Hver gang moderen snakker i novellen, er det enten fordi, hun stiller undrende
spørgsmål til sin søn, eller konstaterer over for manden, at hun har prøvet at sige noget til
sønnen. Hun er en meget bekymrende mor. ”Du må da være sulten. Hvad har du fået i dag? Først
var du ude med aviser, så har du været i skole, du har været i skole. Ikke? Og så har du været på
tanken. Du har ikke haft mad med? Du smurte i hvert fald ikke noget i morges, gjorde du?” Citatet
viser både, at hun spørger meget, og at hun er bekymrende.

Faderen: Han er den der styrer familien. Han er meget bestemmende og magtfuld. Han er den
Der tjener penge i familien. Mens moderen går hjemme. Han er ikke vant til, at sønnen går imod
ham. ”Hvad fanden bilder du dig ind, knægt?” ”Du behøver sgu da for fanden i helvede ikke stille
knallerten midt i sporet, vel? Du kunne da køre ud til siden, ikke? Det er jo ikke til at komme
forbi.”

Grant/Gregers: Jeg opfatter ham som en normal teenagedreng. Rebelsk, oprørsk, men ikke før
slutningen. Jeg føler ikke når jeg læser novellen, at han normalt går imod sin fader, men gør hvad
Han siger og bliver undertrykt. Han er en ung teenager, men stadig over 16. Han går stadig med
aviser, og han arbejder på en tank får jeg indtryk af. Igen, han er en normal teenager som ikke
Behøver forældrenes hjælp. ”Grant … Grant! Det var ikke hans rigtige navn, men bare noget, de
alle sammen kaldte ham, og nu var de også begyndt på det hjemme. Men han svarede ikke
alligevel. Så råbte hun én gang til og stak overkroppen hen over køkkenbordet og ud af vinduet.”
Jeg tror ikke, at han ikke følger sine forældres ordrer, fordi han er doven. Jeg tolker det mere som
om, at ”der er en storm under opsejling” altså, at Grant skal til at gå imod sin far for første gang.

Novellen foregår over omkring en halv time, synes jeg. Det tager ikke lang tid, fra han sætter
Knallerten til at faderen kommer hjem. Det er forår. Mere specifikt april. Men vejret er stadig en
Smule vinteragtigt. ”Det var stadig koldt, selv om det skulle forestille at være april.” I deres
Lejlighed lugter der af madlavning. ”Der lugtede af fernis og kartofler.” I novellen er der mange
korte sætninger, uden for mange kommaer. Historien er fortalt i datid. Der er ikke meget slang.
Selvom forældrene, specielt moderen, snakker lidt ungdommeligt. Mens faderen snakker en
smule mere normalt, måske faktisk lidt gammeldags. Der er ikke mange fremmedord, hvis der
Overhovedet er nogen. Der er rigtig meget talesprog. Altså meget dialekt. Der er ingen metaforer,
Altså billedsprog. ”Ude på græsplænen, jokkede to solsorter rundt efter hinanden. Til sidst fløj den
ene, og den anden fulgte bagefter. De satte sig i et træ og så ud, som om de ikke vidste, hvad de
Skulle foretage sig.” Solsortene skal symbolisere sønnen og moderen. Sønnen prøver at ”flyve fra
reden”, og den bekymrende mor følger efter. ”Solsorterne forsvandt, der kun var træet og
Grenene og himlen bagved.” Jeg synes, at starten med solsorterne der ”legede” ikke var alvorligt.
Nu skal Grant til at gå faderen imod, og nu er ”legen” stoppet. Solsorterne er fløjet væk.
”Regndråberne gennemhullede skyerne af udstødnings gas efter dem, og i de begyndende
vandpytter drev oliepletter som små, udtrådte regnbuer. Lidt efter styrtede det faktisk ned.” Nu
er Grant kørt væk. For familien er ”stormen” ny på sit højeste. Hvor der tidligere, ligesom med
solsorterne, ikke var noget, og det hele ikke var så seriøst og alvorligt.

Novellens mønster:

Åbning: Fra Grant sætter sin knallert midt i det hele, og indtil han går ind i lejligheden. Eller mit
indtryk af det er i hvert fald, at det er en lejlighed.
Konfliktens udfoldelse: Fra Grant går ind i lejligheden, til de hører faderen botte med hornet.
Dramatisk højdepunkt: Fra faderen kommer ind i lejligheden, til Grant beslutter sig for at flytte
Knallerten og gå ud.

Afslutning: Fra Grant flytter knallerten og kører væk fra hans moder og fader.
Jeg føler ikke, at der er noget tydeligt budskab i novellen. På nær det at man skal gøre oprør mod
det, man synes der er helt forkert.

Oplæsningsstykke: Side 164, linje 8 – 18. Jeg har valgt dette stykke, fordi jeg synes, at moderen er
bekymrende og undrende, og Grant er næsten ligeglad. Det viser et forholdsvis godt billede af min
Karakteristik af moderen og sønnen.

Jeg synes, novellen kan perspektiveres til ”Har du slips?” af Peter Mouritzen. I den, gør sønnen
Oprør mod sine forældre. Novellen handler også meget om et normalt teenageliv. For de fleste
teenagere har et tidspunkt i deres teenageperiode, hvor de er rebeller.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dansk synopsis
Kommentér på:
Dansk synopsis

Annonce