{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.392 visninger | Oprettet:

Thomas
Thomas
Tilmeldt:
24. mar 2008
Følger: 1 Emner: 133 Svar: 536

Flytte sammen: økonomi derved? {{forumTopicSubject}}

Kæresten og jeg står og skal flytte sammen og til det vil jeg gerne høre hvordan I som er i forhold forholder jer til økonomien imellem jer? Jeg er studerende og hun arbejder.

Hun tjener +10k om måneden mens jeg har min su kun.

Vi er selvfølgelig blevet enige om at dele de huslige udgifter mellem os. Dvs alt lige fra vand, varme, internet til husleje osv..


Men hvad gør i ellers med mad og de resterende penge? Et par jeg kender de har det sådan at det er fælles penge når man bor sammen?

Hvordan styrer i det? Synes godt nok det er et meget følsomt emne og slet ikke sjovt at skulle snakke om smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Flytte sammen: økonomi derved?
  • #1   12. jan 2013 Del de faste ting, lav et madbudget og hvad der er tilovers, er jeres egne.

  • #2   12. jan 2013 Vi har delt det sådan, at vi har ca. samme rådighedsbeløb tilbage hver især, når udgifterne er betalt.

  • #3   12. jan 2013 Den der tjener mest skal da også betale mest ? Mig og min kæreste har lavet det sådan at vi har lige meget til os selv om måneden jeg betaler 9000 til buget og min kæreste betaler 5300 til buget konton.

  • #5   12. jan 2013 vi er nogenlunde i samme økonomiske situation herhjemme smiley manden får ca. 12.000 ud og jeg får SU.
    Vi deler det op så vi har en budgetkonto hvor vi betaler halvdelen ind hver (til de udgifter vi har) og så har vi en madkonto hvor der også kommer et fast beløb ind fra hver (1000,- fra os hver) og så det der er tilbage bruger vi som lommepenge hver især smiley vi har altså hver vores konto og så fælles bugetkonto og madkonto.
    Så er der ingen der blander sig i hvad den anden bruger på sig selv, for alt er jo betalt smiley


  • #6   12. jan 2013 Da jeg flyttede sammen med min kæreste, var det til "hans" lejlighed. Han havde i forvejen udgifterne såsom Tv og internet. Derfor blev vi enige om, at splitte huslejen i to, og hvad der teknisk var "hans" til at starte med, fortsatte han med at betale smiley det synes han stadig er fair, da han jo som sådan ikke har fået nogen ekstra udgift ved at jeg flyttede ind. Men kniber det en måned, hjælper jeg bare indover.

    Mht. mad, snakkede vi i starten om noget fællesøkonomi lign noget. Men vi havde hørt at nogle af hans venner eksempelvis havde en fælles "madkonto", hvor de måske lagde 1500 i hver måned hver især. Det blev dog aldrig til noget, da vi ikke gad at skulle gå op i hver en krone med (hvad gør vi med de resterende penge/hvem betaler hvis madkontoen løber i minus den ene måned). Så vi skiftes bare til at betale hver 2. gang når vi er ude at handle.

    Pt er vi begge på SU, men til sommer bliver han færdiguddannet som bygningsingeniør og kommer højst sandsyngligt til at tjene +32K. Til den til har vi aftalt, at vi for det første flytter i ny lejlighed. Huslejen bliver nok dyrere, og vi har aftalt at da jeg er på SU (og kommer til at være det i +5år) deler vi huslejen således at jeg betaler 1/3 og han resten, da han jo tjener mere - så der er jo ingen grund til at jeg skal skrabe alt i bunden af min SU smiley

    Men det kommer self. an på hvem man bor med. Mange af mine venner går op i hver en krone med deres partner, og mange nu til dags bliver jo også skilt pga. økonomi. Jeg har bare været så heldig, at finde en som er lidt "løs og doven" mht. pengeregnskaber som mig selv smiley og vi har det godt. Hvis det kniber med regninger den ene måned, kan jeg sagtens hjælpe indover med beløb uden at det som sådan skal tilbagebetales og omvendt. Vi låner også hinanden penge til diverse og lever et eller andet sted med fællesøkonomi, hvor vi bare har fri adgangs til hver isærs konto.

    Den bedste løsning for dig og din kæreste er jo individuelt mellem jer to. I skal vel bare snakke om, hvilke løsninger som er til at leve med, hvor I sørger for, at netop økonomien ikke bliver et fremtidigt problem i jeres forhold smiley


  • Lars L
    Lars L Tilmeldt:
    jan 2012

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 8
    #8   12. jan 2013 Mig og kæresten har så aftalt et bestemt beløb hver måned, som dækker alle udgifter inkl. mad og diverse. Det beløb er så splittet i to, og det er det vi giver per mand. Det er selvf. sat lidt højere end selve udgifterne så kontoen helst ikke ender i minus. Så vi betaler lige meget. Hvis det dog kniber en måned hjælper den anden part så til.

  • Thomas
    Thomas Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 1 Emner: 133 Svar: 536
    #9   12. jan 2013 Ja madkonto bliver der sikkert også nok oprettet. Så hvor jeg har 500kr til mig selv om måneden har kæresten +8000kr cirka.

    Jesper hvad så med de resterende penge ?

    Kan / skal det fungere med den ulighed med pengene imellem os ? Når jeg kigger på mine forældre og andres så er alt jo fælles. Der er intet som er dit og mit. Skal det være sådan også når man bor sammen med sin kæreste? Det skal ikke forståes sådan så at jeg bare vil ha halv delen af de pengene min kæreste nu tjener. Vil bare gerne have en løsning da det er sådan et følsomt emne at blive enige om.


  • Stine V
    Stine V Tilmeldt:
    dec 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 118
    #11   12. jan 2013 I starten da mig og kæresten boede sammen fik jeg 4000 kr i SU og han fik sin løn på 13.000 kr. Vi har altid betalt lige meget til budget osv også har vi lavet en madkonto, med et madkort, hvor der går et x antal beløb over fra os hver... Det har fanme været svært, når han har kunne bruge hele sin løn på diller daller, og jeg havde intet tilbage. Nu har jeg gudskelov fået job.
    Men jeg kunne godt mærke at jeg var træt af, at han ikke bare betalte lidt mere end mig, så jeg også havde bare lidt at leve for.
    Du skal bare være sikker på det ikke er noget der irritere dig, hvis det er den måde I vil gøre det på, for så skal i måske overveje om hun skal betale lidt ekstra, så du har lidt at leve for.


  • #14   12. jan 2013 Vi havde "fælles" økonomi fra start af, det var ligegyldigt hvem der tjente mest hos os.

  • #15   12. jan 2013 Hun arbejder for de penge, så må hun vel også have lov at bruge dem. Alt hun har til overs efter alt fælles er betalt, må hun bruge som hun har lyst, og det burde du ikke sige noget til, medmindre du er jaloux over hendes ekstra økonomiske frihed.

    Det er på ingen måde unfair at hun har dem, hun arbejder for dem.


  • #16   12. jan 2013 Jamen banken har regnet det ud for os. Fordi jeg ville have vi skulle have lige mange penge til hverisær. Også selv om jeg betaler noget mere end min kæreste men sådan er det sku. Så alle står lige og så den dag hun tjener fler penge så bliver det så reguleret ind så jeg får fler penge til mig selv

  • Bo E
    Bo E Tilmeldt:
    dec 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
    #17   12. jan 2013 Hvis økonomien er til det del ALLE de faste fællesusgifter.
    Jeg har altid tjent væsentligt mere end mine kærester da de har været under uddannelse, har bedt om et fair beløb således de stadig havde et fornuftigt beløb til dem selv samt betalt for mad, ferie m.m, men hvis penge er til det syntes jeg bestemt man skal dele, lav en fælles budget konto til de faste udgifter hvor i begge betaler til.


  • #18   12. jan 2013 Ganske simpelt: Alle fælles udgifter, inkl. mad deler man. Man kan f.eks sige 1000,- til mad i måneden fra hver person.
    De penge man så selv har tilbage, kan man bruge som man vil. Evt. på sin partner hvis man vil.
    Det er meget simpelt i mine øjne.


  • #20   12. jan 2013 Nu har jeg aldrig boet med en kæreste, men i min optik er fælles ting en fællesudgift.
    Som allerede sagt, lægger man sig et budget som begge betaler det samme ind til.




  • #21   12. jan 2013 Det er meget forskelligt for mig. Syntes mere det kommer an på modparts økonomi.

    Om jeg så skulle betale for hus vand el osv også hun bare køber ind. Så vil det være fint for mig. Jeg er nu ligeglad om det bliver delt 50-50 % op. Ja jeg var faktisk klar på at betale alt for min Eks. Vil bare ikke betale for hendes hobby.

    Økonomien skal sku ikke komme imellem kærlighed. smiley


  • #22   12. jan 2013 Det skal deles 50/50..
    Det er ikke rimeligt at du på med SU (gratis inkomst) kan forlange penge af din kæreste som ærligt og reddeligt arbejder for sin løn og betaler skat (som faktisk financierer din SU).

    Kan ske jeg lyder uretfærdig nu.


  • Nalenia
    Nalenia Tilmeldt:
    jan 2013

    Følger: 1 Svar: 7
    #26   12. jan 2013 Jeg er på SU og min kæreste arbejder fast. Her bliver alt bare smidt i en pulje og derfra bliver regninger osv. betalt smiley

  • Bo E
    Bo E Tilmeldt:
    dec 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
    #27   12. jan 2013 Man kan komme til at begrænse sig selv og sine mulighedder hvis det SKAL være 50/50
    Hvis den ene har normalt job A og har 15.000 og den er er elev / lærling / su og måske har B kun 5000 heraf skal der være lidt lommepenge til div fx 1500, så er der 3500 fra hver = 7000 til at dække, husleje, varme, vand, strøm, internet, forsikringer, TV og mad, mens A kan snolde for 11500 hver måned har B kun 1500...., hertil kommer transportudgifter, Akasse og fagforening.
    Hvis man er i forhold og vælger at flytte sammen skal det vel ikke være en hindring at betale lidt mere end sin kæreste, det er sku at gå i små sko. hvor fedt er det at skulle leve for 7000 alt incl. hvis man har muligheden for at gøre det for 8.000-10.000 uden at den der tjener mest bliver malket økonomisk???
    Er helt enig med "asus freak" og "Simon H.N." havde jeg ikke set sådan på det havde jeg sku ikke fået købt lejlighed hvis jeg kun ville ligge det samme som kæresten kunne dengang. jeg betaler alt det fast, bilerne og m.m og hun sørgede for maden BUM vi begge var glade.
    Gør det gerne igen med næste.... har altid levet sådan også dengang det var mig der ikke tjente noget videre...

    Jeg siger ikke man SKAL give hinnanden en masse men hvorfor ikke hjælpe hinanden og sig selv til et sjovere og bedre liv hvis muligheden er der


  • Thomas
    Thomas Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 1 Emner: 133 Svar: 536
    #28   12. jan 2013 Så fik jeg det på plads. Det bilver til fælles budget og mad konto. Som der var en som skrev tidligere, så har jeg vel en smule ondt i røven over at hun har +8k til sig selv om måneden hvor jeg måske har 500 pga. su og intet job.

    Vil høre hende om hun har nået imod at betale en smule mere, så jeg måske kan have +1000 mere om måneden til pjat og pjank.

    Lige et helt andet spørgsmål.. Hvad gør I så når I skal ud og spise? I biffen osv.. FÆLLES ting.. Er det bare 50/50 ?

    Dette kan hurtigt blive et kæmpe problem for mig pga. min SU hvorimod hun jo "sagtens" kan have råd til det i forhold til mig?

    Jeg har det i forvejen mega dårligt når en pige skal betale og har en større indkomst end jeg. Men sådan er det vel når man er på SU og ikke har tid til et job ved siden af. suk


    Ps. En ting er hvad man gerne vil og kan. Hvis det stod til mig, så ville jeg da med GLÆDE gerne betale alt. Kald det gammel tradition eller ej, en mand forsørger sin dame. Men sådan ser billedet desværre bare ikke ud nu her hvor ens indkost er 5300 om måneden.

    Men Bo.. Det du siger lyder ganske fornuftigt synes jeg.


  • #29   12. jan 2013 Når vi er ude at spise betaler vi oftes 50/50 altså sådan at hvis ham giver middagen giver jeg biografbilletterne smiley for ja, det er måske tradition at fyren giver, men i et forhold på længere sigt, vil fyren jo være broke, hvis man følger den tradition smiley

    Når du inviterer hende, burde du jo betale. Men når hun tager initiativ, burde hun også (i det mindste) tilbyde at give.

    Der er ikke noget i denne verden jeg hader mere, end piger der FORVENTER at fyren giver alt smiley man kan i det mindste tilbyde at give lidt, og så kan fyren afvise men så har man jo givet tilbuddet.


  • #32   12. jan 2013 jeg betaler mester, men så kan jeg også kræve hun laver mere husligt og handler det jeg beder om der skal være

  • Thomas
    Thomas Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 1 Emner: 133 Svar: 536
    #33   12. jan 2013 M.Kiær: Er igang med at afslutte maskinmester uddannelsen.

  • Kerian
    Kerian Tilmeldt:
    nov 2009

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 41
    #34   12. jan 2013 Min kæreste og jeg har lavet en fælle kuvert hvor der står "til sjov og ballade". Vi har en aftale om at ligge mellem 50-100kr i kuverten, som kan bruges på en biograftur eller cafébesøg. Der er jo ingen der siger man skal i biffen(eller på café) hver måned.

Kommentér på:
Flytte sammen: økonomi derved?

Annonce