{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardinstang 250 kr.
  • Montere en kattelem i en dør 1.000 kr.
  • El løbehjul - skift af bremseklodser - kugoo g2 600 kr.
  • Flytterengøring 2.500 kr.
  • Samling af 2 garderober fra jysk 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Købeloven..??
  • #2   5. feb 2007 www.googleerdinven.dk
    Tjek den så finder du det tror jeg helt sikker

• #3   5. feb 2007 hvilke ting ved købeloven er du i tvivl om?

• #4   5. feb 2007 der er ingen form for garangti ved køb af brugt... med mindre der er tale om skriftlig aftale om garangti

• #5   5. feb 2007 martin JO der er!

• #6   5. feb 2007 okay så jeg skal lave et stykke papir hvor der står at jeg har 14 fuldretur ret..?? og så skal vi begge skrive under..

• #8   5. feb 2007 Per: det er SLET ikk nødvendigt,prøv at fortælle hvad det drejer sig om,jeg sælger og køber brugt MEGET i fritiden og kender loven på de fleste områder da jeg selv har stået i mange dumme situationer pga privat køb

• #9   5. feb 2007 hvis du køber over nettet og det er i stykker når du modtager og du ik har underskrevet noget så kan du ik gøre noget.. Sammen emne var oppe for et par dage siden.. DU SKAL UNDERSKRIVE KØBSAFTALE..

• #10   5. feb 2007 Brunette kan du så hjælpe mig med noget. jeg var jo så dum jeg købt noget ved det der Perfect Styling. jeg har så over ført mine pengepå netbank så det er lidt svære og få dem igen . hvad kan jeg gør for og få dem igen . de tager ikke telefonen og skrive heller ikke tilbage vi snakker om 3500.- .. skal jeg ringe tol forbrugerstrylsen eller hvad ..?

• #11   5. feb 2007 Michael den ka jeg sagtens hjælpe dig med min ven.. Har stået i sammen stillíng.. var ogs så dum.. har du haft ringet til hovedkontoret fra 18.00-22.00 og snakket med dem? hvornår indbetalte du pengene?

• #12   5. feb 2007 daniel: nu er det sådan at hvis du køber noget brugt,feks en trøje og sælger ikke har oplyst om et lille hul,så har du retten på din side og sælger SKAL enten give et afslag i prisen eller pengene retur! dernæst hvis du feks har betalt men ingen vare fået,SKAL sælger kunne oplyse det at det er sendt evten via T&T nummer eller en indleveringsattest,har sælger den er det DIT ansvar,har sællger den ikke og ikke kan dukomenter at den er sendt skal de retunere pengene,og kan de ikk det skal politiet indrages,selvom det feks er småbeløb nlir det betraget som bedrageri.

michael ville enten kontakte forbrugerstyrelsen eller politiet,evt skrive til stylings firmaet at nu blir politiet indraget,så plejer de som regel at være mere snakkesalige

• #13   5. feb 2007 itil det første: dvs at har din vare mangler eller fejl som der IKKE er blevet oplyst om har du ret til dine penge retur,dette gælder både småting,biler osv osv, du behøver ikke at have skrevet under på noget!

• #14   5. feb 2007 Daniel -> Jeg pm dig lige i aften hvis du er på da jeg skal smutte nu .

• #15   5. feb 2007 oki synes bar ik det gir mening.. F.eks hvis jeg køber en ipod med usb.. Lad os så sig samme dag vil jeg læg musik ind.. mit usb stik virker ikke?.. Sælgeren har snydt mig.. jeg har ik underskrevet nogle papir eller noget.. Så det ik ham der dum, så det mig der er.. Men mener ogs der er en lov. synes bar jeg fik fortalt der ik var.. Oki gør du bar michael.. Mig og min storebror fik vores ting tilbage efter lidt kamp.. De er en svinderfirma.. vil gerne ha dem meldt..

• #16   5. feb 2007 daniel: jamen hvis der er en fejl på usb som sælger ikk har været klar over eller ikk har oplyst så er det sælgers pligt at retunere pengene,da den har fejl og mangler som du ik er blevet oplyst,og nej det er jo ik køber skyld da da man jo ik kan tjekke det før man sidder med varen i hånden,men er helt inde i det der,da jeg har haft flere sager kørende mod sælgere som har snydt pga ting som ikk var i orden,og politiet har været inddraget hver gang,og det var ting helt ned til 350 kr,har fået mine penge igen HVER gang

• #17   5. feb 2007 har været moderator på en side hvor man sælger alt mellem himmel og jord,så der fik vi kursus i købeloven,mange ved slet ikk hvor mange rettigheder de faktisk har.

• #18   5. feb 2007 Ka se perfectstyling r ved at gå ned.. Så det nu du ska gøre noget inden det for sent.. Det er et fupfirma som sku ha ødelagt alle deres ting.. på deres hjemmeside står der 45 2972 1444.. Det sku være der mobil nummer til hovedkontoret.. Ka se de har lukket alt salg osv..

• #19   5. feb 2007 - Petz
    Ja så har du krav på dine penge retur!

• #20   5. feb 2007 nej ikke hvis det er en standard annonce

• #21   5. feb 2007 altså hvor du vælger ik at være vip,dvs at du kun kan have et billede på,er selv standardbruger,det kan ik betale sig andet,så opret du dig bare smiley

• _ _
    _ _ Tilmeldt:
    jan 2007

Følgere: 2 Emner: 12 Svar: 171
    #22   5. feb 2007 Indenfor køberetten er det af afgørende betydning hvilken type køb der er tale om. Nedenfor er gennemgået de mest fremherskende problemstillinger indenfor handels-, civil- og forbrugerkøb, hvorfor gennemgangen ikke kan anses som udtømmende. Ved konkret anvendelse af reglerne kan det kun anbefales at søge advokatbistand.
    De nævnte bestemmelser er fra Købeloven.

1. Generelt
    2. Handelskøb
    3. Forbrugerkøb
    3.1 Handlende
    3.2 Forbrugere
    4. Civilkøb

1. Generelt
    Kort fortalt er et handelskøb et handel indgået mellem to handlende, civilkøb et salg indgået mellem privatpersoner, mens forbrugerkøb indgås mellem en handlende og en forbruger.
    Sondringerne har en række væsentlige virkninger. Eksempelvis skal handlende normalt reklamere langt hurtigere end forbrugere for at kunne gøre beføjelser gældende ved fejl og mangler.

2. Handelskøb
    Handelskøb defineres efter §4, stk. 1:
    Ved handelskøb forstås i denne lov køb, som indgås mellem handlende i eller for deres bedrift.

For at undgå at enhver form for handel med økonomisk tilsnit bliver handelskøb, fastsætter §4, stk. 2, yderligere betingelser:
    Som handlende anses herved enhver, der gør sig til bedrift at afhænde dertil indkøbte varer, at drive vekselerer- eller bankforretning, forsikringsvirksomhed, kommissionshandel forlagsvirksomhed, apotek, beværtning, håndværk eller fabrik, at overtage udførelse af bygnings- eller anlægsarbejder eller at befordre personer, gods eller meddelelser. Dog anses ikke som handlende den, som uden anden medhjælp end sin ægtefælle, sine børn under 15 år og sit hustyende driver beværtning, håndværk, befordringsvirksomhed eller sådan ringe handel, hvortil ikke kræves særlig adkomst eller hvortil borgerskab udstedes uden betaling.

Ud fra bestemmelsen kan der opstilles følgende krav før der er tale om et handelskøb:
    1. De handlende har salg af de pågældende varer/tjenesteydelser som indtægtskilde
    2. Aftalen blev indgået som en del af den handlendes virksomhed

§4, stk. 2, opremser en række brancher som formodes at være ”handlende”. Der er dog ikke tale om en udtømmende gennemgang, men blot tale om eksemplar. Måske mest overraskende er det, at landbrugssektoren ikke anses for handlende i Købelovens forstand.

Hvornår aftalen indgås som en del af den handlendes virksomhed kan bedst illustreres ved et eksempel:A, som er forhandler af Ford-biler, køber tre nye BMW-er til sit bilhus af den tyske producent. Sådanne køb og efterfølgende salg til kunder er en del af A’s erhvervsudøvelse, hvorfor der foreligger et handelskøb.
    Havde A i stedet købt en BMW til brug i sin fritid, ville der efter al sandsynlighed være tale om et forbrugerkøb – også selv om han handler med samme biltype i sin virksomhed.

3. Forbrugerkøb
    Forbrugerkøb er selvstændigt defineret i §4a:
    Ved forbrugerkøb forstås et køb, som en køber (forbruger) foretager hos en erhvervsdrivende, der handler som led i sit erhverv, når køberen hovedsagelig handler uden for sit erhverv. Sælgeren har bevisbyrden for, at købet ikke er et forbrugerkøb.
    Stk. 2. Som forbrugerkøb anses under i øvrigt samme betingelser som nævnt i stk. 1 endvidere køb fra ikke-erhvervsdrivende, hvis aftalen om køb er indgået eller formidlet for sælgeren af en erhvervsdrivende.

Som bestemmelsen siger så skal købet indgås mellem en handlende og en forbruger.

3.1 Handlende
    For at der foreligger et forbrugerkøb skal købsaftalen være formidlet af en handlende. På trods af at det i praksis ikke giver anledning til problemer – butiksindehavere, virksomheder osv. vil nødvendigvis ikke kunne anses for andet end handlende – er der dog en række grænseområder, hvor en konkret vurdering er nødvendig. Et eksempel vil være, hvor en lønmodtager i sin fritid fra ”hovedbeskæftigelsen” forsøger at opstarte sin egen virksomhed. Almindeligvis vil også denne blive anset for erhvervsdrivende hvor salget sker som et led i en struktureret og målrettet erhvervsudøvelse.
    Almindeligvis vil en særdeles god indikation være, om den pågældende er momsregistreret. Er det tilfældet, taler meget for anseelse for handlende.
    Det er værd at bemærke at det er sælgeren som har bevisbyrden for at der ikke foreligger et handelskøb.

3.2 Forbruger
    Efter §4a anses en forbruger for at være en person, som hovedsagelig handler udenfor sit erhverv. Bruges ovenstående eksempel med BMW-forhandleren igen, bør han ikke blive anset for forbruger hvor han køber en BMW til at køre frem og tilbage til arbejde i. Det til trods for, at han arbejder indenfor branchen.
    Spørgsmålet bliver straks mere kompliceret hvor BMW-forhandleren også bruger sin private bil til at køre på kundebesøg i. Domspraksis har antaget, at man stadig bliver anset for forbruger, hvor bilen overvejende er købt til ikke-erhvervsmæssigt brug.
    Om der kan opstilles en ren 50%’s vurdering er dog tvivlsomt, men meget taler i hvert fald at kunne bruge den bagvedliggende tankegang. Afgørende er i hvert fald hvad erhvervelsens hovedformål var.

4. Civilkøb
    Indgår to privatpersoner en salgsaftale, er der tale om et civilkøb. Eksempelvis hvor lønmodtagerne A og B aftaler, at B skal købe A’s brugte bil.
    Skematisk kan man sige, at civilkøb er sidste mulighed. Først afgøres det om der er tale om et handels- eller forbrugerkøb. Er dette ikke tilfældet foreligger der et civilkøb.

Skrev dette tidligere i dag i dette indlæg: http://www.baboom.dk/html/for_messageDetail.asp?MSG_ID=774

"Som udgangspunkt er der ingen fortrydelsesret i en privat handel (civilkøb). Hvis du alligevel har fortrudt, så forsøg at kontakte sælger og se om I kan finde ud af noget. Den bedste løsning er altid kommunikation. Men hver opmærksom på, at sælger har ret til at nægte at tage varen retur. Hæves købet alligevel, er sælgeren ikke berettiget til at få genstanden tilbage, medmindre sælger tilbagegiver, hvad sælger har modtaget i betaling, og køberen ikke berettiget til at få købesummen tilbage, medmindre køber tilbageleverer det modtagne i væsentlig samme stand og mængde, hvori det var ved leveringen. Så her skal køber og sælger igen aftale forløbet.

Sælgeren bærer faren for salgsgenstandens hændelige undergang eller forringelse, indtil levering har fundet sted. Leveringsstedet er typisk hos Post Danmark, hvis ikke andet er aftalt. Dvs. at i det øjeblik at sælger lægger varen i postkassen eller på posthuset, så anses denne for leveret, og her fra er det på købers risiko at varen når frem. Post Danmark fraskriver sig ethvert ansvar for varens hændelige undergang eller forringelse i forbindelse med alm. brev-forsendelse, og derfor anbefales det, at der benyttes pakkepost, hvis varen er af større værdi. Ved benyttelse af pakkepost er varen forsikret op til 5.000 kr. Varen skal selvfølgelig også forsendes ansvarligt, dvs. at man ikke sender fx en vase i en ubeskyttet kasse.

Når køber modtager varen, og varen lider af en mangel, kan køberen hæve købet eller kræve et forholdsmæssigt afslag i købesummen. Må manglen anses som uvæsentlig, er køberen dog ikke berettiget til at hæve købet, medmindre sælgeren har handlet svigagtigt. Køber skal reklamere over for sælger uden ugrundet ophold.

Købelovens almindelige regler gælder for handel mellem private, men reglerne om forbrugerkøb gælder ikke. Det betyder, at det som udgangspunkt er aftalen mellem de private, der indeholder de vilkår, der gælder for det pågældende køb, fx at en vare er købt som beset eller med diverse mangler. Eller sagt på anden vis, så kan private udmærket aftale noget andet end det, der fremgår af købelovens almindelige regler, for de gælder kun, såfremt parterne ikke har aftalt noget andet.
    Købeloven giver ingen fortrydelses- eller returret - heller ikke når forbrugere køber varer i en butik, dvs. efter købelovens regler om forbrugerkøb. I stedet indeholder købeloven regler om, hvad en køber har af muligheder, hvis der er mangler ved en vare, fx at få et nedslag i prisen eller ophæve købet. Men - og med stort: MEN - når det gælder handler mellem private, er der ingen lette løsninger som Forbrugerklagenævnet, hvis parterne efterfølgende bliver uenige. I stedet må den utilfredse part anlægge en egentlig retssag, og det vil som oftest ikke være den økonomiske risiko værd.

I en sag om fx brugte fælge vil de færreste private løbe procesrisikoen, hvis der er tale om et køb til nogle få hundrede eller et par tusinde kroner. Alene advokatudgiften kan let løbe op i 10.000 til 12.000 kr.

Desuden er der ofte et stort bevismæssigt problem ved køb mellem private, for der foreligger sjældent en detaljeret skriftligt købsaftale. Og mundtlige aftaler er ikke noget værd rent bevismæssigt.

Lad mig tage dit eksempel, for her vil du som køber af en genstand fra en anden privat person kunne ophæve handlen og kræve dine penge retur, hvis der er en væsentlig mangel ved genstanden. Men når der er tale om en brugt genstand, som du fx har købt via en annonce i Den Blå Avis, skal det afgøres efter en særlig skala, hvad der anses for en væsentlig mangel. Nemlig en skala, der tager udgangspunkt i, hvad du kan forvente at få af fx brugt Ipod til den pågældende pris.
    Er der efter denne skala en væsentlig mangel ved en Ipod, og har sælgeren ikke taget et forbehold, fx købt som beset, kan den private køber ophæve hele købet. Men det store problem opstår, hvis sælgeren ikke vil være med til det, for så har køberen kun mulighed for at komme videre med sagen via en egentlig retssag.

Som køber får du en langt bedre beskyttelse ved at handle via butikker - også når det gælder brugte genstande. Købelovens regler om forbrugerkøb kan nemlig ikke fraviges til skade for dig som forbruger, og der er forskellige klagenævn, fx Forbrugerklagenævnet. "

Se evt. købelover her: http://147.29.40.90/DELFIN/HTML/A2003/0023729.htm

/ Martin

/ Martin

• Luise  N
    Luise N Tilmeldt:
    jan 2007

Følger: 1 Emner: 6 Svar: 105
    #23   5. feb 2007 Martin!

Kanon du gider tage dig tiden til at skrive et så (for mange) udtømmende indlæg om købeloven. Forsøgte selv, idéen kom igennem, men det var stadig meget vagt formuleret. Specielt er det kanon fordi der fra mange andres side kommer så uklare og faktisk meget forkerte indlæg! Så super super!

• _ _
    _ _ Tilmeldt:
    jan 2007

Følgere: 2 Emner: 12 Svar: 171
    #24   5. feb 2007 Ja, måske nok lidt overkill med dette indlæg men syntes at komme ret godt rundt om det.

• Jakob K
    Jakob K Tilmeldt:
    mar 2007

Følger: 1 Svar: 1
    #25   1. mar 2007 Perfect Styling S.m.b.a. har haft sælgere der stjal fra deres lager, og de blev snydt af leverandørerne.

DRS Revision & S.m.b.a er ved at rydde op for dem, og de kan kontaktes på 22 97 48 95 i dagtimerne. Hvis de ikke tager telefonen, så læg en besked eller send dem en sms.

Jeg venter selv på at få dem til at ordne en sag med Perfect Styling for mig, da jeg også, dum som jeg var, benyttede mig at betaling via netbank.

- Håber det hjælper nogen af jer.

Mvh. Nord

Kommentér på:
Købeloven..??

Annonce