{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
156 visninger | Oprettet:

Polysl
Polysl
Online Tilmeldt:
4. dec 2014
Følger: 9 Følgere: 214 Emner: 636 Svar: 8.108

Til tider fatter intet {{forumTopicSubject}}

//citat
To 19-årige mænd fik lyndomme på seks måneders ubetinget fængsel, da de fredag blev fremstillet i grundlovsforhør ved Retten i Lyngby.

Her tilstod de, at de i tirsdags truede en 45-årig kvinde i Klampenborg med paintball-pistoler i forsøget på at få fingre i hendes bilnøgler. De rev kvindens strandtaske fra hende, men bilnøglen havde hun i lommen, så det lykkedes ikke de maskerede 19-årige at stikke af i hendes bil.
//citat slut

I min verden når man truer sig til noget så er det røveri, om det er bilnøgler eller en mobil.

Men man dømmer åbenbart efter en mildere paragraf som ulovlig tvang, trusler, og forsøg på brugstyveri.

De blev så løsladt til senere afsoning, så kan de lige nå at lave flere kriminelle handlinger inden de skal ind og sidde. Den type domme bliver som regel afsonet i et åbent fængsel.

Det er næsten ala Bundy, som offer bliver sigtet for vold fordi en indbrudstyv slog sin hånd på hans ansigt.

Til tider så spekulerer man på hvad fanden de dommere tænker på når de afsiger domme med så åndssvage sigtelser. Det er sgu en alvorlig sag at true nogen med våben - hvor ofret ikke ved om de er ægte eller ej -

Kommentarer på:  Til tider fatter intet
  • #1   24. jul Polysl jeg er helt enig med dig det er helt væk.

• #2   26. jul Vores danske retssystem har heldigvis den holdning, at det gælder ikke om at ødelægge de kriminelle, men op at bygge dem op, så de kan leve et normalt liv uden kriminalitet.

Hvis man har normale evner for empati, så udsætter man ikke en dame for sådan en forskrækkelse, som det er sket her. Hvordan sørger man for at mennesker udvikler evner for empati - det skal helst starte barndommen.

Men de to kan også have været påvirket af narko, og så er det et andet problem. Straf hjælper ikke på nogen af delene.

• Polysl
    Polysl Online Tilmeldt:
    dec 2014

#3   26. jul Alis

Forskrækkelse??

Ja. det er da også en måde at minimerer problemet og bare gøre det til ingenting.

Skal vi ikke bare sige at de unge snublede og kom til at rive tasken ud af hånden på damen? Så kan de jo ikke dømmes for at være klodset.

• #4   26. jul Polysl

Mener du at en forskrækkelse er ingenting?? Så vidt jeg kan læse af teksten, så led hun ikke anden overlast, men det er i mine øjne også rigeligt. At blive udsat for sådan en forskrækkelse kan have store konsekvenser.

Mener du at de skal have flere år i spjældet og blive udsat for det miljø, så de kan lære at forberede sådan et forsøg på røveri ordentligt, så det lykkes næste gang, og så de kommer væk før politiet dukker op?
    Du kunne jo også indrette en skole med undervisning i kriminalitet og hvordan man slipper godt fra det.

Eller du kan affinde dig med, at vi har et ret godt retssystem her i Danmark, hvor målet er at få de unge væk fra kriminalitet - ikke at få dem længere ind i det.

Du gik uden om spørgsmålet om hvordan man sikrer at mennesker opøver evner for empati.

• Polysl
    Polysl Online Tilmeldt:
    dec 2014

#5   26. jul Empati er ikke noget man kan lære som voksen - når folk har mere travlt med deres behov end andres.

• #6   26. jul Det er min opfattelse at man godt kan lære empati som voksen. Det er en evne, vi er født med, og har man fået den gemt lidt for godt af vejen, så kan den graves op igen.

Men nu ved vi jo ikke om det var det, der var et problem for de to unge. Når jeg har det ret godt med det danske retssystem, så er det fordi de har uddannede mennesker til at undersøge hvad der er galt, og hvad er kan gøres for at rette op på det. Ind imellem ser jeg film om fængslerne i andre lande, hvor man regulært mishandler de kriminelle, og det er der ikke noget, der bliver bedre af.

Jeg er enig i at det er betydeligt vanskeligere at lære voksne mennesker empati, men det er ikke umuligt. Bedst er det, hvis det sker i barndommen, og det sker ved at de på deres egen krop mærker at det er rart at møde følelsesmæssig forståelse. Så udvikler de også selv evnen.

• #7   26. jul Vores danske retssystem er sådan indrettet, at den kriminelle gerningsmand har uanede rettigheder. Det er lige før, at de kan få psykologhjælp, hvis de er blevet forskrækkede, og ekstra pylrede.

MEN OFFERET:
    Som offer, har man ingen rettigheder. Tiltrængt psykologhjælp er for egen regning. Har gerningsmanden ingen penge, får man ingen erstatning for stjålne ting eller penge. Ofte skal offeret søge hjælp af en advokat, - for egen regning -, for at søge erstatning fra "svinet".

• Polysl
    Polysl Online Tilmeldt:
    dec 2014

#8   26. jul ja...busmann

Som sædvanlig er det som du beskriver når man læser på nettet. Flere er faktisk gået fra hus og hjem pga. et overfald som i den grad har invaliditet - men det er der så ikke meget skriveri om. Som om at de kan da bare lade være med at være udenfor døren så det er i grunden deres egen skyld.

edder perkme et latterlig samfund.

• #9   26. jul Helt rigtigt - ofrene for kriminalitet bliver svigtet, og nogle af dem før ødelagt deres liv. Det problem skal der gøres noget ved!! Vi skal have de politikere valgt ind, der vil ændre på det og sørge for at også ofrene får hjælp.

Men det hjælper ikke ofrene at straffe gerningsmanden. Derimod er der en chance for at det hjælper samfundet hvis gerningsmanden bliver i stand til at leve et ordentligt liv uden kriminalitet.

Kommentér på:
Til tider fatter intet

x