{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.963 visninger | Oprettet:

hvorfor er apple saa dyrt? {{forumTopicSubject}}

hver eneste dag er der en en kamp imellem mobil ejere, somregl hedder kampen iphone vs. android - som jo i virkeligheden er nogen vroevl da iphone er en telefon og android er et styre system


lad os istedet kalde det ios vs. android

hvorfor er en telefon med ios dyrere end en en telefon med android?

jo, det er ret simpelt - apple bruger mange penge og resourcer paa at udhvilke deres programmer til at vaere chrash/idiot sikre - det skal vaere nemt for brugeren!

android er et open source program, dvs. naesten alle har mulighed for at redigere i det, - det kan ogsaa betyde lavere stabilitet - der er tilfaelde hvor opensource har vaeret et hit - se eks. linux (som kraever en god viden om computere at bruge)

Hvad er Iphone, jo apple deler jo ikke alt - men nogle af delene producerer samsung, skaermen er en retina fra LG, Baseband chippen er fra quadcom og chipsettet er fra gode gamle toshiba - dvs. som med mac staar apple for designet

og design er de tydeligvis dygtige til, de rammer et stort marked med mange koebere

andre forskelle - nogle firmaer sproejter mobiler ud hver 2-3 maaned det goer apple ikke, - det giver tid til at laere af sine evt. fejl og udbedre dem

er jeg fanboy? er Iphone den bedste mobil?
nej, jeg kunne ikke fordrage iphone foer jeg fik en . og jeg maatte sku tage hatten af for standarten - den var sku en udmaerket mobil! - dog synes jeg foerst at den var sjov da den blev jailbreaket - men som almindelig bruger er telefon perfekt

i virkeligheden tror jeg at hadet til apple bunder i det samme som folk der hader stoerre butikker der kommer til byen og lukker de smaa koebmaend,,,

Konklusion - overvej hvor mange penge du gider at give for en mobil - taenk over hvilke behov du har = find saa den der ligger bedst i din haand!

Godmorgen til jer alle sammen smiley


btw. hvis i smidet 5.1 beta 3 paa jeres iphone faar i bedre batteri tid smiley




Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hvorfor er apple saa dyrt?
  • #1   13. jan 2012 inb4 android fanboy shitstorm

  • #2   13. jan 2012 Du har jo ret i meget at det du siger.

    Jeg køber ikke produkter fra Apple af flere grunde. For det første kan deres produkter ikke noget som konkurrenterne ikke kan levere for mindre penge. for det andet så kan jeg ikke lide deres måde at sænke udviklingen på ved at sagsøge alle og enhver. Sidst og ikke mindst så synes jeg ikke om at jeg SKAL bruge det forbandet iTunes, samt iPad, iPhone og iPod jo absolut ingen videoformater understøtter.


  • #3   13. jan 2012 Martin, du er ikke tvunget til at bruge iTunes. Der er alternativer. Og de understøtter .mp4 som standard, som mange andre mobilmærker bl.a. Androidbaserede telefoner. Og hvis du jailbreaker kan du installere VLC, så behøver du ikke engang konvertere videofilen. Så æder den .avi og .mkv i HD.

    Når Apple sagsøger alle og enhver, så sænker det ikke udviklingen. Tvært i mod. Det tvinger konkurrenterne til at tænke i nye baner, opfinde nye ting og udvikle ny teknologi.


  • #4   13. jan 2012 lolwut >>

    Hvis jeg skulle jailbreake så går hele fidusen jo af at vælge et Apple produkt da jeg jo så lige så godt bare kan vælge et billigere, hurtigere Android produkt som kan alt dette fra producentens side.

    Med hensyn til søgsmålene, har du så sat dig ind i hvad det er de laver, de sagsøger på grundlag af design patenter og ikke en skid andet, men det er du jo også selv inde på, nemlig at Apple intet selv har opfundet udover deres meget velfungerende styresystemer. Så jo de at de andre virksomheder skal ligge i retsager på latterlige grundlag og bruge deres penge på det hæmmer i den grund udviklingen.

    Se bare det de har gang i med Samsung og da også lykkedes dem med Galaxy 10.1, tror de glemmer hvilke konsekvenser det kan få at gøre uklar med en virksomhed der er så meget større end en selv.


  • #5   13. jan 2012 Det er en smagssag om man vil jailbreake eller ej, men du har muligheden for det, så er det bare at gøre det. Ingen telefoner er sjove som standard synes jeg, de bliver først sjove når man ændrer på dem. Det gælder for mit vedkommende også androidbaserede enheder.
    Og igen, så er det op til den enkelte hvad der falder i ens smag. Jeg har personligt intet i mod iTunes, jeg synes det er absolut genialt og virker perfekt for mig.

    Come on, du må give mig ret i, at siden Apple lancerede iPhone 4, har næsten hver eneste "high-end" androidmobil lignet den næsten på en prik. Det er tydeligt at andre firmaer leecher fuld skrue på Apples design, så at de sagsøger kan ikke hidse mig op. Og igen, så må konkurrenterne finde på nye designs, og det kommer kun forbrugeren til gode. De går nok ikke fallit lige foreløbig, nogen af dem.

    Jeg er dog ikke sikker på hvor jeg er inde på at Apple intet selv har opfundet. Rent hardwaremæssigt så har Apple ikke udviklet enhver chip eller hvert et print, ligesom alle andre mobilmærker. De har dog sammensat en kombination som fungerer godt, og puttet det i en flot æske de selv har designet, og installeret deres eget styresystem, som nogle kan lide og andre kan ikke.

    Når det så er sagt, så er jeg godt klar over at Apple ikke selv har opfundet mange af deres teknologier, bl.a. Siri og mange andre funktioner, og hver gang der kommer noget nyt, er det både magisk og "verdens første" blah blah ligesom FaceTime. Forskellen er dog, at når Apple laver noget, virker det, med meget få undtagelser, bare hver gang. Og deres servere bliver ikke lukket ned igen, så funktionen ikke virker mere, ligesom man har set det utallige gange før, hvor en mobilfabrikant har lavet noget online backup eller lignende, men fordi det var kodet elendigt, gad ingen bruge det, og man valgte at lukke serverne.

    Apple er heller ikke fejlfrit, langt fra. Og de har også lavet mange ting meget omstændigt, og der er utroligt mange regler med bl.a. AppStore. Men det har også sine fordele til slutforbrugeren. Når en udvikler skal kode noget til en Apple enhed, skal han ikke bekymre sig om at der findes tusinde forskellige enheder med forskellige skærmopløsninger, cpu'er, ram o.s.v.


    Men når alt kommer til alt, så er det hele en smagssag. Jeg kan godt lide Apple, men kan også godt sige det er noget omstændigt lort engang imellem, fordi det virker så tåbeligt med mange af de begrænsninger der er. Og jeg kan også godt lide Android, fordi det kører rigtig godt når det kører, samt er meget åbent, men det har også sine ulemper og mange androidenheder er for langsomme til styresystemet og får ikke de nye opdateringer fordi de bliver valgt fra, hvor alle iPhones bliver opgraderet direkte fra Apple, og man skal som iPhone ejer ikke vente på at fx Samsung lige får brandet deres version af Android før de frigiver den.


  • #6   13. jan 2012 Oh shi-

    Nu gør jeg det igen, jeg falder altid i når det åndsvage emne kommer op.

    Martin, jeg respekterer din holdning og vil ikke omvende hverken dig eller andre.

    Egentlig er jeg pisse træt af at diskutere forskellen på en mobil til en anden, så tror jeg bakker ud her, men du skal være velkommen til at svare, og jeg vil gerne læse det, men jeg har lovet mig selv for lang tid siden at jeg ikke vil bruge mere tid på de her emner. Jeg faldt dog i i dag, fordi jeg skal brænde lidt tid af før toget går.

    Fortsat god dag, uanset hvilken telefon du har smiley


  • #7   13. jan 2012 Ja det er alt sammen en smagssag det har du ret i.

    Det med kopiere er noget fis synes jeg, tiden kræver en telefon med en stor skærm uden knapper, at en enkelt virksomhed så har en eller anden tosset ide om at de har patent på det gør det jo ikke rigtigt. Synes det er noget fis, Samsung var også de første der lancerede en LED skærm med meget tynd ramme som de andre producenter kopiere nu, men der ser man ingen søgsmål da det jo nu engang er en del af udviklingen og man bliver nød til at lave det folk vil have.
    Har skam også en iPhone 4S, men det er kun fordi jeg fik et tilbud på en håndfuld af dem til min virksomhed. Er da rigtig glad for den og synes den virker rigtig godt.


  • #8   13. jan 2012 Svaret er simpelt. Du får hvad du betaler for.
    Kvalitet og design.

    Det er det samme som B&O. Det er design som holder, og et varemærke med prestige i hvis man kan sige det sådan!

    Jeg er ikke Apple fanboy eller noget som helst, men jeg nyder hvergang jeg åbner min MacBook Pro, eller hver gang jeg bruger min iPhone.

    Dog er jeg ikke negativ stillet over for android bare fordi jeg har Apple; jeg kunne faktisk godt tænke mig en Android telefon. Jeg elsker at prøve noget nyt.

    Apropos priserne, så er du nødt til at sætte det i et marketingsperspektiv.
    En høj pris skaber omtale og prestige.

    Det er min holdning.
    Desuden har jeg ALDRIG hørt om nogle som har købt en Apple-produkt, og ikke følt han har fået hvad han har betalt for.


  • #9   13. jan 2012 *EDIT

    Det er det samme med Diesel eller G-Star bukser.
    Der er nok for 50,- i materiale og arbejdsløn i sådan et par bukser, men i og med de har sat prisen til 1000,- skaber det noget folk ser op til, og gerne vil have.
    Og så er det kval.

    Samme med Canada Goose osv osv osv...


  • #10   13. jan 2012 Er glad for at indlægget blev læst og forstået rigtig smiley - der går længe imellem det sker på baboom smiley

  • #11   13. jan 2012 Ja meget.

    Det ender stortset altid i én stor flamewar og fanboy-bitchfight.

    Jeg har en neutral holdning hvad det angår. Jeg syntes det er en smag for, og ligemeget hvad andres holdning er, er jeg glad for det jeg har! smiley

    - Tror også det har noget at gøre med måden du har formuleret emnet på. Det er ikke sådan at du har nedgjort nogle af delene. Du har stillet et spørgsmål. Typisk starter folk jo med tydeligt at være til det ene eller det andet, og derved nedgøre en af delene i deres emne.


  • #12   13. jan 2012 Altså, prisen på mobil er en ting.. Men hvis man ser på prisen af Ultrabook er able ikke dyr, faktisk tværtimod vil jeg sige smiley

    LG: http://www.altomdata.dk/lg-klar-med-den-tyndeste-ultrabook

    Apple: http://store.apple.com/dk/browse/home/shop_mac/family/macbook_air


  • #13   13. jan 2012 Mathias V >>

    Det er vel bare både LG og Apple der er for dyre.

    Prøv at kig på Asus Zenbook, der får du mere for 8.500 kr end du gør for 10.000 kr hos Apple.


  • #14   13. jan 2012 Altså nu prøvede jeg sådan en Asus Zenbook til beep-messe, skal dog ikke kunne sige om de var tæsket meget osv. Men den var ikke så fed at have i hånden, og højtalerne var virkelig elendige selvom det var nogle speciele højtaler eller sådan noget. Tasteturet var fint, men den var utrolig varm og den var ikke grafisk godt kørende, men igen... Det har nok været fordi mange havde rodet ved den smiley

  • #15   13. jan 2012 Martin J:
    Jeg synes du har meget travlt med at brokke dig over priserne?
    Der er ingen der tvinger dig til at købe Apple's produkter, så kan det ikke være ligemeget om de er dyrere end andre, for du kan jo bare købe hvad du nu synes er bedst?

    Jeg formoder at folk der brokker sig over Apple's "høje" priser er folk der kan have svært ved at finansiere deres produkter?
    Det er jo ikke fordi at man bliver snydt ved at købe et Apple produkt.


  • #16   13. jan 2012 Rasmus Y >>

    Ja eller folk der har en lidt større forståelse omkring hvad tingene burde koste og reelt er værd, men sådan kan du nok ikke se det. Har absolut ingen problemer med at finde penge til mine gadgets, er selvstændig og passer på mine penge, men er da også klar til at betale hvis jeg føler at jeg får valuta for pengene. Har forresten en computer med et Quadro FX5800 grafikkort, men det siger dig nok intet. Nok om det.

    Med hensyn til hvad der er for dyrt om hvorfor det er det, ligger der jo helt klare linjer for.


  • #17   13. jan 2012 Martin J:
    Nu ikke så forudindtaget smiley
    Jeg har fint forståelse for hvad tingene skal koste. Tager man et kig på Apple's produkter så synes jeg at de har en ganske fair pris for hvad man får. Det er jo kvalitet, lækkert design og nogle (synes jeg) fantastiske styresystemer man får for pengene. Nu der snakkes pris, så glemmer folk tit hvor meget standard software der følger med når man køber en Mac f.eks.
    Jeg har selv flere Apple produkter i hjemmet og vil ihvertfald ikke bytte dem for noget andet.

    Men jeg kan også godt se det fra din side. Jeg ville f.eks. aldrig købe B&O tv eller anlæg, da jeg synes at jeg får "mere" for pengene ved at købe andre mærker. Det hele er og bliver en individuel smagssag. Den ene siger Pepsi, den anden siger Coca Cola, du ved?

    Min pointe er, at Apple laver fine produkter uanset hvad, og om man kan lide dem/vil købe dem/hader dem er en individuel sag. Synes bare ikke der er grund til at nedgøre deres produkter på offentlige forummer (hvilket man har set flere eksempler på herinde). Jeg kunne f.eks. heller aldrig drømme om at lave en tråd med henblik på at kritisere Windows PC'er, HTC telefoner mm. (jeg nøjes med at tænke det for mig selv)! ^_^

    og nu vil jeg gøre som lolwut og lade det være mit sidste ord i den her debat inden at vi risikerer en negativ drejning.


Kommentér på:
hvorfor er apple saa dyrt?

Annonce