{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
925 visninger | Oprettet:

LCD vs PLASMA {{forumTopicSubject}}

INDLEDNINGSVIS: Hvis I ikke er enige med nedenstående, så er det ærgeligt at I er blevet forkert informeret, men hvis I kigger de forskellige anderkendte sider og eksperthjemmesider, vil I blive klogere.

Fordi jeg er træt af folk der ikke har kendskab til de forskellige teknologier, men stadigvæk går rundt og fortæller at det ene er meget bedre end det andet. Disse mennesker burde få nogle slag oveni hovedet for at sprede sådanne rygter, som vi andre efterfølgende skal leve med når uvidende folk fortæller "LCD er bedst fordi det siger en af mine venner" ... "Plasma er bedre fordi LCD er noget lort".

BEMÆRK at nedenstående er retningslinier.

LCD
må ej forveksles med LED, som er en anden teknologi.
LCD er generelt bedre for folk der har lyse rum, hvor fjernsynet skal stå, idet LCD har en større lysstyrke end PLASMA (generelt). Derudover er LCD at foretrække på fjernsyn der er under 40 tommer, da PLASMA ikke kan vise sien fordele i disse størrelse.
Som udgangspunkt har LCD et mindre strømforbrug end PLASMA, men forskellen er ikke så markant som man får det til at tro, idet LCD forbruger den samme mængde strøm konstant mens PLASMA bruger strøm afhængigt af hvad der bliver vist på skærmen. En hel hvid skærm bruger maksimalt strøm (det der er oplyst bag på skærmen), mens mørke scener (farver tæller med) trækker strømforbruget ned. Eksempelvis forbruger et almindeligt PLASMA som har en max effekt på 250W kun 170W i gennemsnit når man ser en action film.

PLASMA
Denne teknologi er kendt for at brilliere i skærme over 40".
Disse skærme er bedst egnet til filmkiggeri og spil. Film: fordi farverne er de meste korrekte og responstiden er helt i bund således at man ikke mærker noget slør eller efterslæb. Det er netop responstiden der taler for spilforbruget.
Ældre plasma fjernsyn har dog problemet med burn-in som gør at billedet brænder sig fast, og derfor er disse ældre fjernsyn ikke specielt egnet til spil, men dette problem er man kommet væk fra i 11. generation PLASMA-paneler og frem efter.
Plasma har også en dybere sort, hvilket er ideelt til film, da den slukker for sine pixels når de skal være sorte. deraf strømforbruget.

LEVETID:
De to teknologier har næsten ingen forskel i deres halveringstid, som er det tekniske udtryk for et panels levetid. begge teknologier lever fra 50.000 timer og op. De nye fjernsyn har endnu længere halveringstider, så egentlig er der ikke noget at frygte for 50k timer betyder at fjernsynet kan stå tændt 24 timer i døgnet de næste 6 år, og med et almindeligt forbrug på 8 timer dagligt giver dette 18 år. LEVETIDEN er derfor ikke en faktor man skal tænke på overhovedet, da det er de andre komponenter i fjernsynet der går i stykker før panelet dør.

LED:

LED er en ny teknologi som har både LCDs og PLASMAs fordele. bedre responstid end LCD, dybere sort end LCD, bedre farver end LCD, men PLASMA har fortsat det bedste billede mht farver. LCD bliver højst sandsynligt erstattet af LED da det er en bedre teknologi.


I må meget undskylde, hvis jeg har glemt noget, men skal nok skrive mere hvis jeg kommer i tanker om det.

Afslutningsvis så er PLASMA bedre end LCD over 40", men hvis man vil slippe for diskussionen og snakken kan man vælge LED og få et rigtig godt fjernsyn, men pt. er de dog lidt dyre.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  LCD vs PLASMA
  • #1   29. nov 2009 Ok.

  • #2   29. nov 2009 Ok.

  • Sheriffen !
    Sheriffen ! Tilmeldt:
    jan 2007

    Følger: 1 Emner: 19 Svar: 563
    #3   29. nov 2009 få et liv.

  • #4   29. nov 2009 de forventede reaktioner fra babooms uvidende brugerflade.

  • iCovers
    iCovers Tilmeldt:
    jul 2007

    Følger: 1 Emner: 35 Svar: 116
    #5   29. nov 2009 PLASMA VEJER MEGET MEGET MEGET MERE END LCD smiley GLEMMER DU VIST AT SKRIVE .

  • iCovers
    iCovers Tilmeldt:
    jul 2007

    Følger: 1 Emner: 35 Svar: 116
    #6   29. nov 2009 nemlig hans H.

    Ham der windows F aner jo ingenting selv. uviden "teknik nørd"


  • #7   29. nov 2009 M. og hans H

    NEJ. Jeg har sluttet et plasma og et LCD til en strømmåler, og gennemsnitligt brugte et plasma mindre strøm i en action film..

    Læs hvad jeg skriver og læs hvad andre skriver.

    Desuden. Dette indlæg er blot til information og ikke til diskussion da det ikke kan diskuteres smiley


  • iCovers
    iCovers Tilmeldt:
    jul 2007

    Følger: 1 Emner: 35 Svar: 116
    #8   29. nov 2009 Windows F.

    Jamen det jo ikke korrekt det du skriver , så er vi jo nødt til at informere dig omkring hvad der er sandt eller ej.

    Plasma Bruger mere STRØM end LCD .

    Nej det har du ret i det kan ikke diskuteres, da vi har ret :).


  • #9   29. nov 2009 M .
    nu har jeg selv plasma, og det bruger næsten ingen strøm når det er mørke scener, men derimod i lyse, er vi omkring 250watt. så tror også at gennemsnittet bliver nogenlunde det samme.


  • #10   29. nov 2009 Et plasma står oftes opgivet til en del højere strømforbrug, end et lcd.

    Men det strømforbrug der oplyses er et maks forbrug, og da et plasmas strømforbrug er variende, er det ikke det faktiske tal.

    Eks. en mørk scene i en film bruger stort set intet strøm, kontra eks. en meget lys scene der vil bruge en del.

    Så ved en action film med en del mørke scener kan et plasma sagtens bruge mindrere strøm end et lcd.

    Det er de rigtige facts.

    Og det med vægten er heller ikke så slemt som der bliver angivet.

    Eks. vil et 46" plasma nok veje ca 6-8kg mere uden fod end et lcd.
    Men det rager mig egentligt fuldstændigt da jeg ikke skal stå og holde det imens jeg ser film... Så endnu et tåbeligt argument fra div lcd loverboys.

    Har selv både plasma og lcd i huset, og det ene kan sgu være lige så godt som det andet, afhængigt af ens behov..


  • #11   29. nov 2009 HOF

    netop det jeg vil frem til, at man har nogle fordele ved det ene og andre ved det andet, men jeg giver mig ikke i forkert information om at plasma bruger mere strøm.

    M .

    Nej vel? For det nytter ikke at du gentager det 1.000 gange så bliver det ikke rigtigt af den grund. Du skal forholde dig til facts og ikke egen mening.


  • #12   29. nov 2009 hans H

    det gør det som sagt ikke mere rigtigt at du gentager det.
    Plasmas maxeffekt er større og ved en hel hvid skærm bruger den ca. 15% mere i strøm, hvilket godt kan blive meget på længere sigt, MEN heldigvis ser vi andet end hvide skærme dagen lang.

    Plasma kan ved eksempelvis et helt sort billede bruge 40% mindre end et LCD.


  • #13   29. nov 2009 jeg har jo netop kigget diverse tests igennem, desværre for dig.

  • #14   29. nov 2009 Begge dele. Det er jo ikke umuligt vel

Kommentér på:
LCD vs PLASMA

Annonce