Vejen til jægerkorpset. {{forumTopicSubject}}
Hej folkens.
Jeg begyndte for et lille år siden at træne op til at have en fysik, der var god nok til at jeg til den tid er fysisk i stand til at bestå de prøvelser, som det kræver for at blive jægersoldat.
Jeg startede med generelt at gå efter ef vægttab af fedt, hvorefter jeg begyndt at fokusere på at få noget mere masse på min krop.
Under hele forløbet har jeg vedligeholdt og forbedret min kondition, trænet de forskellige core og udholdenhedsprogrammer osv. som forsvaret engang har, og derudover også eksterne øvelser.
Jeg træner både høj intensitetsløb, langdistence, løb og gang med rygsæk på 30kg, af samme type som forsvaret bruger.
Jeg synes selv det går rigtig godt og jeg har haft en rigtig fornftig fremgang indtil videre.
Der er stadig flere års udsigter til at jeg skal "skal ind" da jeg både har gymnersiel uddannelse der skal overståes, samt basisuddannelse og reaktionsstyrkeuddannelse indenfor forsvaret.
Hvis der er nogle derude som har erfaring med jægerkorpset og hvad det kræves, vil jeg sætte stor pris på at høre fra jer hvis i har noget at tilføje i foorhold til hvad man kunne gøre anderledes, eller fortsætte med at gøre, for at være så godt rustet som muligt.
På forhånd tak.
jun 2012
Følger: 1 Emner: 11 Svar: 330
sep 2008
Følger: 11 Følgere: 12 Emner: 95 Svar: 4.911
aug 2012
Følger: 7 Følgere: 6 Fotoprofiler: 1 Emner: 34 Svar: 280
aug 2007
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 10 Svar: 1.653
At du består de der påkrævede småting betyder på ingen måde at du har nogen chance for at søge ind. Det handler ligeså meget som vilje. Når man ikke har spist i 3 eller bare 4 dage er det ligegyldigt hvor god fysisk man er, det handler om vilje. Og hvis du virkelig havde vilje så spurgte du ikke over BB.
Ps. det er kun ca. 2% af dem der kommer til optagelsesprøverne der faktisk bliver jæger i sidste ende.
aug 2012
- jeg søger alle muligheder jeg har, for at forbedre mine odds for st opnå mit mål, derfor bruger jeg også baboom, i et desperat forsøg på at få noget feedback jeg kan bruge til noget. Jeg sidder i øjeblikket bundet til en skolebænk, så kan ikke se hvordan du kan koble et offentligt spørgsmål sammen med min vilje.
jul 2007
Følger: 10 Følgere: 10 Fotoprofiler: 1 Svar: 94
okt 2012
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 51
men du skal nok fokuser på meget andet end fysikken. fysikken er der også men det kommer stille og roligt når du starte i foresvaret. self. skal du kunne gå 50 km med oppakning, løbe nogle km på x tid og løfte x kilo men det er ikke totalt sygt. det er der totalt syg er psychoen. det er den måde de bliver presset mentalt på og hele tiden. det er det man skal fokuser på.
nogle ting du kan gøre inden du starte? ja masser øve dig på disciplin, menneskelig kunne, team work osv. men det meste vigtig eller hvad man skal kalde det er kort lære/orienteringsløb det går de virkelig meget op i og det man vægter meget højt og det er en af de ting de vægter højt.
men igen prøv det!
mar 2008
Følger: 2 Følgere: 4 Emner: 31 Svar: 543
De kræver brede atleter (altså de er gode i mange dicipliner) og du har en jern psyke og vilje, samt kan teamwork.
Husk ikke at falde af på den i gymnasiet, for er du ikke boglig stærk kan det være en hemsko
Men som du selv siger så er der et par dage til du kan søge, og det kan jo være at soldaterlivet ikke er dig når du får prøvet værnepligten af.
Som det er i dag vil de gerne have at man har haft en udsendelse ud over værnepligten, og også gerne noget militær erfaring, så de der 4mdr samt reaktionsstyrken på de godt 6 mdr tror jeg ikke er nok til at de vil tage dig. Med mindre du skjuler noget virkelig unikt.
Men søg, så fortryder du i hvert fald ikke når du bliver et gammelt røvhul at du ikke forsøgte, ligesom visse andre.
Hygge
aug 2012
Jeg har hele mit liv vokset op med soldater omkring mig, så jeg er ret sikker på det er den vej jeg vil gå.
Præcis Lennard, jeg ved bare at jeg må prøve, fordi jeg ikke vil sidde og tænke tilbage med fortrydelse på at jeg ikke gik efter at realisere min barndomsdrøm. Når det er sagt forholder jeg mig også realistisk til de krav der er for det, som er utrolig høje.
Jeg er også begyndt at springe faldskærm på trods af min frygt for fly og højder (som ikke er så slem længere), fordi jeg ved det er et krav og en del af uddannelsen til den tid.
Tak for den positive feedback Lennard og Kim.
feb 2010
Følger: 4 Følgere: 3 Svar: 112
- jeg skrev faktisk en mail til forsvaret om hvordan man kunne forberede sig til prøverne, og de rådede mig til bare at skrive en ansøgning og så møde op hvis jeg skulle blive valgt. Så ville de sørge for resten åbenbart
feb 2007
Emner: 4 Svar: 853
Lær at brug et kort, orienteringsløb er noget af det flest ryger fra på deroppe, det kan ikke trænes nok.
I dag kan man ikke snyde dem mere, da alle elever får udleveret gps ur, så de kan se hvornår du fejler på løbet.
Så træn kort, kort og lidt mere kort. Resten kræver vilje, ikke kun styrke.
Har arbejdet sammen med flere jægere og frøer, og alle siger orienteringsløb er det vigtigste.
aug 2007
Nu var det ikke meningen at være janteloven, men jeg er en af dem der mener at man ikke kan træne sig til at blive jægermateriale sådan er man født.
Bare i HBU'en giver folk op, det samme i HRU'en og GSU'en.
Men som jægeraspirant skal man være god til alt, og her mener jeg alt, det er førstehjælp, skydning, kortlæsning osv osv. Og man skal have en mentalitet der gør at ligegyldigt hvad så giver man ikke op.
Det kan godt være at du kan træne dig op så du løber 4000m på en cooper, men hvis man ikke kan tænke rationelt og ekstremt hurtigt under pressede situationer, hvor man hverken har spist eller sovet de sidste dage så har man ingen chance.
Sig vil ikke sige om du kan eller ej, men se nu tiden an, da jeg var inde i HBU'en var der i starten massere der skulle være officerer, men efter ganske få uger opdagede de at de hverken kunne eller ville. Så se nu tiden an.
Desuden så tager de helst ikke folk før at de er over 25.
Men overvej om det er noget du vil eller om det er noget du gerne vil og det er noget du selv må finde ud af
feb 2007
Hvem kan søge?
Hvem kan søge - krav til optagelse på jægeraspirantuddannelse:
Minimum have aftjent militær værnepligt (HBU/SBU/FBU) samt
Gennemført enten en Reaktionsstyrke Uddannelse (HRU/SBU/FBU) og/eller en Grundlæg-gende
Sergent-uddannelse (GSU) og/eller en konstabelelevuddannelse (KSE) eller Minimum ækvivalent tjeneste indenfor Hjemmeværnet (HJV) til ovenstående 2 punkter,
Skal som min. have bestået 9. klasses afgangseksamen med karakteren 02 (6) i dansk, engelsk og
regning/matematik (krav til optagelse på sergentskole),
De strafmæssige og andre forhold skal være af en sådan karakter, at personen skal kunne
sikkerhedsgodkendes til hemmelig (dette kan ikke vurderes af Forsvarets Rekruttering (FR), men af
Forsvarets Efterretningstjeneste (FE)),
Have normal høresans.
Have normal synssans uden korrektion (6/6 på hvert øje) – godkendte synskorrigerende operationer er
PRK og LASEK.
Have normal farve- og mørkesans.
Have velholdt tandsæt (skal kunne godkendes til alle former for udsendelse),
Militær grad fra konstabel til og med kaptajn fra alle værn
Skal som minimum kunne bestå forsvarets basistest: 3000 m. løb på max. 15 minutter efterfulgt af 25
forsideøvelser, 25 rygsideøvelser og 15 armbøjninger.
Skal kunne svømme 300 meter brystsvømning på max. 10 minutter,
Minimum have gyldigt kørekort til kategori B (almindelig personbil) inden påbegyndelse af
Patruljekursus samt
Have dansk statsborgerskab.
Sergenter ansat på K-3 kontrakt kan først optages efter kontraktudløb.
Betingede krav:
For ikke tjenestegørende personel ikke være fyldt 28 år ved kommissionens påbegyndelse,
For tjenestegørende personel på K-35 kontrakt, skal der efter gennemført aspirantuddan-nelse
kunne forrettes 4 års tjeneste samt afvikling af opsparet CU inden kontraktudløb,
For tjenestemandsansat personel normalt ikke være fyldt 35 år ved uddannelsens start,
Sessionsprøve. Som udgangspunkt mindst 35 rigtige opgaver = karakteren 5 på en 9- skala, hvilket
normalt er kravet for optagelse på sergentskole,
Som minimum have militær forholdskarakter B2 (brugbar, tilfredsstillende, krav til optagelse på
sergentskole),
Hjemsendt indenfor de seneste 3 år, alternativt aktiv i hjemmeværnet efter hjemsendelse,
Skal om muligt fremsende nyeste FORPUBS, personudtalelse eller FOKUS,
Officerer skal normalt have forrettet 2 års geledtjeneste efter udnævnelse før optagelse på kursus.
Virke moden, afklaret med uddannelsens og Jægertjenestens krav og indhold samt virke viljestærk i
sine bestræbelser på at gennemføre uddannelsen og indgå i Jægerkorpset.
mar 2008
feb 2007
Netop min. krav, hvis man kun træner efter dem, så dumper man første dag, da bare opvarmningen der vare en halv time er så intens, at der er nogle der har brugt deres recurser allerede der, og så er det farvel og tak.
aug 2012
Jeg er fuldt ud klar over de fysiske krav, som som i siger, blot er en lille del af det at blive jæger, men derfor er kravene stadig høje og jeg træner efter at blive godt rustet i god tid, så jeg har en reel chance ren fysisk. Den psykiske del kan jeg jo af gode grunde ikke gøre mig klog på endnu, før den bliver prøvet af i praksis.
aug 2007
Det med 25 fik jeg at vide i HBU'en da en jæger var ude og snakke med os.
aug 2012
HBU'en er jo ingenting andet end drengestreger i mig hoved, og bare en ting der skal overståes fordi det er et krav på at komme på RSU og blive udsendt. Hvis nogle af dem du har taget HBU'en med, har haft intentioner om at blive officer for real, hvorfor så i al verden spilde sin tid på HBU, frem for at søge direkte ind på HO.? Det vil jeg mene binder mere i manglende vilje, end mit oplæg gør.
- Det er sikkert rigtigt nok det med at de helst ser at folk har nogle flere år på bagen. Om det kan være på grund af en generel holding til mental udvikling kontra alder, eller hvad det er, det skal jeg ikke kunne sige.
jul 2007
Følger: 10 Følgere: 10 Fotoprofiler: 1 Svar: 94
aug 2012
mar 2008
Men generelt så har kamptropperne en mere hård uddannelse end støtteenhederne.
Vejen til jægerkorpset.