4.300 visninger
|
Oprettet:
Fnat. hvad er det? {{forumTopicSubject}}
Hvad er fnat?
Hvordan får man det?
Hvad gør man for at komme af med det?
muhaha.
aug 2008
Følger: 47 Følgere: 43 Emner: 38 Svar: 2.034
jan 2007
Følger: 6 Følgere: 5 Emner: 98 Svar: 171
fnat er en pille man tager hvis man har ondt i underlivet, eller øret eller håret. den kan købes på håndkøb, og man kan både stikke den i, i bag eller i munden. den virker uanset hvor den bliver stukket hen. det er bare smart det er
mar 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 241
nov 2008
Følger: 7 Følgere: 6 Emner: 23 Svar: 786
findes både hos børn og voksne (og er ikke nogen kønssygdom)
man kan få fnat på arme og hænder og over alt..og det kløer rigtig meget.
har heldigvis ikke set tilfælde af det i børnehaven endnu, men men den udbredelse det har kommer det nok sådan lidt all over.
jun 2008
Følger: 18 Følgere: 17 Emner: 64 Svar: 119
aug 2009
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 1 Svar: 53
Fnat er sådan en slags orm du kan få.. den graver så igennem din hud, og efterlader et rødt "spor" ..
kan huske vi alle blev smurt ind i fnat creme, efter der var en i min deling i militæret der fik det..
jun 2008
Følger: 18 Følgere: 17 Emner: 64 Svar: 119
aug 2009
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 1 Svar: 53
nov 2008
Fnat er en smitsom infektion med fnatmiden og en meget kløende hudlidelse, som ses med stigende hyppighed, og vinterhalvåret 2008-2009 har vi en veritabel epidemi.. Hvorfor ved vi ikke. Tidligere tiders opfattelse af, at smitte kun fandt sted, hvis man lå under samme dyne, holder ikke i dag.
Fnat kan brede sig som en løbeild, der hvor mange børn og unge er samlet og tæt på hinanden - som i børnehaver og skoler. Fnatmiden, dens afføring og æg stimulerer vores immunforsvar til at gå til angreb og dermed forårsage intens kløe.
Hvorfor får man fnat?
Fnat overføres, når befrugtede hunmider gnaver sig ind i huden og danner små gange. I disse gange lægges æg, hvorefter hunmiden dør. Der går cirka tre uger fra æggene er lagt til de er udklækkede, og en ny generation af fnatmider bliver i stand til at formere sig. Man får typisk først symptomer 2-3 uger efter smitten. Der skal tæt kropskontakt til for at overføre smitten, primært sekuel kontakt, tæt kontakt børn i mellem eller i mellem familiemedlemmer.
Hvordan føles fnat?
Der går også tre uger fra man er blevet smittet, til kløen begynder. Den kan være så ubehagelig, at den smittede ligefrem kradser huden til blods. Fnatmiderne har deres foretrukne angrebsområder. Det er fingre, håndled, armhuler, huden omkring navlen og på brystvorterne hos kvinderne. Hos mænd er små vandblærer (papler) på penis et næsten sikkert tegn på fnat. Der hvor miderne slår sig ned, er kløen mest intens. Fnatmiden elsker varme, derfor er kløen ofte til at overskue i dagtiden, men om natten når man er krøbet under dynen vågner miderne og går i gang med at rumstere, og kløen kan blive fuldstændig uudholdelig.
aug 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 8 Svar: 188
det gir røde knopper/pletter på arme, hænder, håndled, mave, ben, tæer.. ja overalt mere eller mindre og det klør helt vanvittigt!!
Køber en creme (nix) smører hele kroppen ind, og alt skal vaskes og gøres rent/fryses i et døgn for at komme af med det.
aug 2008
nov 2008
aug 2008
Så nej det er ikke sjovt at få, for man kan ik holde ud at være nogen steder og man blir tæt på sindsyg af at klø sig hele tiden..hvilket selvf. kan give sår.
nov 2008
apr 2008
Følger: 31 Følgere: 31 Fotoprofiler: 1 Emner: 46 Svar: 1.870
Jeg ved at jeg ikke har fået det ved nogen form for intim kontakt, så det kan altså godt smitte ved mere overfladisk kontakt... Og fordi jeg gik rundt med det i så lang tid, døjer jeg stadig med kløe, selvom jeg er behandlet... Kløen skyldes ikke miderne selv, men at immunforsvaret reagerer voldsomt imod "fremmedlegemerne" i ens hud og derfor får man en allergilignende reaktion i huden, som godt kan bestå længe efter lortet er slået ihjel...
Fnat. hvad er det?