{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
219 visninger | Oprettet:

Skal vi have 9 Gigawatt havvind møller? {{forumTopicSubject}}

9 Gigawatt med mulighed for et potentiale på i alt 14 Gigawatt havvind, er hvad Folketinget lavede en aftale om i sidste uge.
Har vi et folketing der er på forkant og i et snuptag klare hele energiproblemet, eller er vi på vej til ny IC4 skandale blot 100 gang større?
Det sidste er nok det mest sandsynlige.
Problemet er blot at der mangler backup når vinden mangler, og kunne købe sort energi fra de øvrige lande er næppe muligt på sigt og ingen reel løsning.
Nu er sandsynligheden minimal for at kunne gennemføre projektet inden for den givne tidsramme på kun 7 år, blandt andet fordi man ikke har nok special byggede skibe til at monter mere end 500 møller så hurtigt, for ikke at tale om den massive udbygning af nettet som er også er nødvendig.
Og så skal man senere servicere og reparer nok et sted omkring 1000 møller på åbent hav, noget af en opgave, ikke særligt attraktivt.
Hvad enten man kan lide det eller ej, så er atomkraft nødvendig til at erstatte mindst halvdelen af de møller man har til hensigt at etablere, hvis vi skal undgå at der engang imellem ikke er strøm i stikkontakten.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Skal vi have 9 Gigawatt havvind møller?
  • #1   4. jun 2023 Jeg tænker i 1. omgang, der hvor de har tænkt sig at placere disse 9 Gigawatt havvind møller - er det ikke et sted, der vil blæse konstant ?? - så de kunne producere el alle døgnets 24 timer, så tænker jeg, der kunne på nogle tidspunkter være en overproduktion, der kunne tages i brug ved mindre produktion ?? -

    Men jeg er hel enig i, at der også skal være en plan B, og den har vi ikke hørt om, mig bekendt - det ville være en katastrofe hvis vi skulle få en ny IC4 katastrofe og noget, som er 100 gange være,

    Politikerne skylder en forklaring.


  • #2   4. jun 2023 Sidste år havde vi et par uger hvor der næsten var vindstille i hele Europa.
    Der findes desværre intet sted i Europa hvor det altid blæser,
    Klima ændringer kan være skyld i dette, tidligere var vi overbevist om at der var altid et sted i Europa hvor det blæste.
    Sådan er det ikke mere.


  • #3   4. jun 2023 Tænk - jeg har aldrig været ved Vesterhavet, hvor der har været havblik, og synes også altid jeg har set Nordsøen i "oprør" - men det er nok rigtig, hvad du skriver smiley

  • #4   4. jun 2023 Ole S et godt indlæg og jeg vil uden af blinke sige Ja tak til Atomkraft og atomkraft er også blevet bedre og renere og atomkraft behøver ikke vind + det fylder meget mindre smiley

  • #6   4. jun 2023 Jojo jeg kan se du tager arbejdspladser før andet eller det syntes jeg at se i din tale og hvis der sættes 1000 vindmøller op hvor mange skal så vælte før der ikke kommer energi fra sådan energi ø


  • #9   4. jun 2023 Vindmøller bliver støre og støre, de 20 vindmøller på Middelgrunden som er 22 år gamle er på hver 2 MW.
    Vestas den nye og største er på 15 MW.
    Fra 2 til 15 MW på små 25 år!
    For at nå op til 6 Gigawatt skal der nok bruges omkring 500 møller da der går 1000 MW til en Gigawatt (GW).


  • #10   4. jun 2023 Vindmøller kan havarere som Diskos Samsø 1 (Bonus 2,3MW) der stod på Paludan Flak gjorde Lørdag den 28 november 2015.
    Møllehus med nav og vinger er brækket af mølletårnet og styrtet i havet som det blev oplyst af Samsø Drift selskab den 01.12.2015!


  • #12   5. jun 2023 Jojo du ser jo hvordan vindmøller brænder og at de ikke er til at slukke og som med mange andre ting der bliver centraliseret ser man jo først fejlene når de er lavet - så der skal være andre måder at give folk energi på - solceller på de enkelte tage - en brændeovn i stuerne OSV.

Kommentér på:
Skal vi have 9 Gigawatt havvind møller?

Annonce