{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
249 visninger | Oprettet:

Brok S
Brok S Frosset

Tilmeldt:
19. apr 2019
Følger: 2 Følgere: 26 Emner: 272 Svar: 2.109

Burde vi ikke følge Italien og Frankrig {{forumTopicSubject}}

et stykke af vejen.
Hvis dansk som modersmål skal vedblive med, at det er dialekterne der er et godt indslag i det danske og ikke Engels selv om de fleste kender sproget så ser jeg det som en uskik, at bruge fremmedord, hvis og når vi har gode dækkende ord på dansk. et enkelt ord som altid har været en tårn i øjet på mig, er der snart ikke findes nogen der ved hvad en sag er for en ting.

https://nyheder.tv2.dk/udland/2023-04-02-italiensk-regeringsparti-vil-forbyde-brug-af-engelsk

https://www.youtube.com/watch?v=tZOjKrMmlgo


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Burde vi ikke følge Italien og Frankrig
  • #1   5. apr 2023 Hvilket dansk ord vil du erstatte det f.eks. engelske week-end med?

    Det kan sikkert ikke lade sig gøre at forbyde fremmedord i et sprog, de har jo gennem mange ård sneget sig ind i et modersmål.


  • Brok S
    Brok S Frosset
    Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 2 Følgere: 26 Emner: 272 Svar: 2.109
    #2   5. apr 2023 Jeg tror ikke det kan stoppes, men ser ingen grund til, at vi ikke kan skrive punktum på dansk, ellers tror vi jo der er snak om Messerschmitts kone.

  • #3   5. apr 2023 Ja, jeg synes også, det danske sprog + dialekterne skal bevares, dialekter er charmerende, hvis jeg bliver spurgt. Men flere og flere engelske vendinger bliver brugt i det danske, det er fordi det lyder hamrende smart, er der nogen, som synes, det er både i taleform og skrift, de mener nok, at de får udvidet deres ordforråd smiley

    Men vi må så ikke glemme, at på PC sprog, det foregår jo på engelsk, så det kan de nok ikke udelukke Italien og Frankrig heller ikke andre nationaliteter. Engelsk + Latin er verdenssprog og godt for det, for det er nemt at lære.

    Men ønsket er, at det ikke skal blandes med andre sprog.


  • #5   5. apr 2023 Du vrøvler JoJo, siden hvornår smiley smiley smiley smiley smiley

    Du kan garanteret ikke forstå et ord, hvad en gammel fisker fra Esbjerg sagde til dig for år tilbage eller i går.


  • #7   5. apr 2023 Nej Nej JoJo - du forstår ikke en papand, hvad en ægte Esbjerg fisker vil sige til dig, jeg gør det ikke, og jeg er ærke dansk ......

    Jeg kan ikke altid forstå dig, jeg kan ikke forstå, hvorfor du så gerne vil have, at vi skal være alle sammen i samme båd, alle sammen forstå hinanden og alle sammen sammen sammen - det er ikke sådan - du sammenligner alle danskere om hele jorden rundt, det kan jeg ikke genkende, heller ikke når jeg ser min slægt tilbage.


  • #9   5. apr 2023 Jamen OK Globetrotter - du har ikke lyst til at sætte dig ind i mit budskab.

    God påske til dig.


  • Brok S
    Brok S Frosset
    Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 2 Følgere: 26 Emner: 272 Svar: 2.109
    #12   5. apr 2023 Jojo, du fattede jo slet ikke budskabet.

  • Brok S
    Brok S Frosset
    Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 2 Følgere: 26 Emner: 272 Svar: 2.109
    #13   14. apr 2023 Der er andre der gerne vil have det danske sprog

    https://www.bt.dk/debat/politisk-kommentator-har-tillagt-sig-selv-uhoeflig-vane-nu-kommer-han-med-en-klar


Kommentér på:
Burde vi ikke følge Italien og Frankrig

Annonce