{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
759 visninger | Oprettet:

Det gider vi ikke-kultur! {{forumTopicSubject}}

https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/skoleinspektoer-eksamens-sloeve-elever-taender-mig-helt-af/7691459

Det er nok et generelt problem for flere skoler og uddannelsessteder.

Naturligvis er der mange der tager deres skole og videre-uddannelse alvorligt.

Men der er stadig alt for mange der er sløsede, gider ikke, vil hellere feste, og lader stå til.
Dét er en kultur man er nødt til at gøre op med, på den ene eller anden måde.
Tænk hvor privilegeret det er, at man får gratis uddannelse, i forhold til mange rundt om i verden aldrig har muligheden for at komme i nærheden af at få en uddannelse.

Vi har fået en snot forkælet ungdom, der tror at de bare kan køre på frihjul, og ikke være med til at yde det som de burde.

Hvad mener I?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Det gider vi ikke-kultur!
  • #1   28. jun 2019 Mon ikke det hænger sammen med alle de "Curling forældre", der overbeskytter deres børn i hoved og røv?

    Giv dem en avis rute, eller lad dem dele lorte reklamer ud, så de kan se blot en del af livets realiteter.


  • #2   28. jun 2019 Enig Greve.

    Jeg festede selv en del under uddannelse og efter.

    Havde arbejde som 14 årig, efter skoletid 2 gange om ugen. Ofte også om lørdagen.

    Men at kunne se frem til en god forsørgelse, godt arbejde, var bare alt!





  • #3   28. jun 2019 Jeg vikariede for en skolekammerat der kørte for en skrædder, jeg har været ude med aviser fra kl. 6 morgen til 18 aften, det holdt jeg til i 3 dage.... Sidenhen har jeg delt lokal aviser ud..... Aldrig mere, det er ikke sjovt, men man får hår på brystet, og det er en god ballast.

  • #4   28. jun 2019 Ja jeg tænker lige lidt over det selv med hår på brystet smiley

  • #5   29. jun 2019 Når jeg fortæller børnebørnene at jeg hver morgen inden jeg gik i skole slæbte ølkasser og mælkestativer ud på gaden så gadens ismejeri kunne åbne og samme trummerum ved lukketid, er svaret altid det samme - forstår ikke du gad morfar/farfar smiley

    Min løn var det brød som ikke var blevet solgt i dagens løb, men et kærkomment tilskud til en særdeles anstrengt økonomi i vores familie dengang smiley

    Vores børn er opdraget med avisomdeling og børnepasning, men jeg må desværre sande at de ikke har videreført det til sine egne børn hvilket vist nok er typisk idag smiley

    Sammenlignet med vores ungdom er nutidens unge virkelig dovne og forkælede, men forskellen er også at dengang var der yderst få der gik mere end 7 år i skole smiley

    Det store skred skete med skolereformen i 70’erne hvor skolerne mistede sin autoritet på baggrund af hippiekultur og ungdomsoprør smiley


  • #6   29. jun 2019 Jeg gik til hånde på Jeros maskinfabrik som 14 årig...fejede og sørgede for at drejebænke var rene for spåner. Faktisk et dejlig sted som var familie ejet af brødrene Johannes og Anders - firmaet lavede plade rensere til bagerier hvor man stak pladen ind og ud kom en renset plade. Samt spindler til skruestikke. Har aldrig gået med aviser for det gad jeg ikke. Stolt var jeg da jeg fyldte 15 år og kunne stå ved en lille revolverbænk og lave pinde til spindler som bruges til skruestikke.

    Jeg kan så læse at den eksisterer stadig og er flyttet til Ringe hvor de er dygtige til at tage praktikanter ind.


  • #7   29. jun 2019 Cody N dejligt og ja de unge er dovne eller de fleste er og jeg gik i skole til 9-ende klasse og tog en første klasses eks. dog er jeg piv ringe til sprog du ved alt sprog uden for bygrænsen jeg kan dog mere og mere uden-bys-sprog og ja Polysl jeg har også haft en del job i min ungdom mejeri og landmand en dejligt tid smiley

  • #8   29. jun 2019 Leon

    det var en dejlig tid, Jeg cyklede fra Vollsmose til Seden hvor Jeros dengang lå, prøv lige at få de unge til det i dag. Det gider de ikke - de vil køres for det er de blevet i hele deres unge liv.

    I Vores familie er der ingen curling forældre, som ligger og køre dem rundt - det må de selv klare på cykel. Dermed er de også mere selvstændige og selvfølgelig mere rapkæftet smiley - dejligt....


  • #9   29. jun 2019 Polysl ja de fleste vil have en el-cykle det er helt væk at de unge ikke vil bruge deres ben og deres ben kan tidsnok blive dårlige smiley

  • #10   30. jun 2019 Jeg havde gang i forskellige små jobs allerede fra jeg var elleve år, passede børn, gik ture med dem for halvtreds øre i timen, steg i løn da jeg blev babysitter ti en hel krone. mine børn har alle haft job efter skoletid. og det er heldigvis ikke alle unge der er så dovne, Det var altså "kun" 8 elever når det kom til stykket. Men indrømmet der er mange over forkælede curling børn derude.

  • #11   30. jun 2019 Ikke alene de er forkælede men de mangler indhold i deres liv som kunne læses at mere end 200 unge festede og kastede flasker mod studenter biler - så er man sgu syg i hovedet. Hvad fanden sker der for Danmark? Det er ikke noget man tidligere har set men åbenbart er blevet et tilbagevendende problem. Hver år læser man om overfald på studenter biler, med æg og syre - er det vores nye dygtige og kloge efterkommere af ikke dansk herkomst? flere eksempler viser det. Men så kan vi jo takke Imam Østergård som vil tømme Afrika og placerer dem i Danmark.

  • #13   30. jun 2019 Nå ja...så fik vi igen et udsnit af Alis liv,,,,,det er ligesom at se Barneby på 10 år på DR.

    Nu ved jeg så ikke hvad for en skole du gik på, men i 70'rne var det kæft trit og retning og lærere havde den absolutte autoritet - ikke noget man betvivlede - sådan var det. Her røg spansrøret rundt på hænderne, her fik man en lussing - det gjorde man ikke i 80'erne.

    I dag har læreren ingen autoritet ingen sanktions muligheder for dem som er det største problem er de "ristede" som har lært at de eneste de skal have respekt for er far.

    Man sender kriminelle unge på en tur til Caribien som straf fordi de er umulige og ryger hash og andre stoffer. Man mener det er straf at sende dem til et sted der flyder med stoffer på alle hylder.

    generel har jeg ikke noget at udsætte på nogen som helst lærere i min skoletid, som desværre har været på mange skoler pga. mine forældre flyttede rundt hele tiden. Den bedste skole som jeg husker er >Bred skole, med søde lærere som var enorm gode til at lære fra sig på en måske drømmende måde.....Den værste skole var Risinge hvor vi havde nogle sadiske lærere som elskede at gokke en i hovedet med en trækugle som de havde i sit nøglebundt.

    Veluddannede lærere? tja det kan man vel ikke kalde praktikanter som bruges i stor stil for at overholde undervisnings pligten vedr. timetal. De er ikke rustet til at håndterer et bred udsnit af unge. Man har også droppet specialklasser og sendt dem i alm klasser hvor læreren slet ikke er uddannet til at tage sig af den type.

    Lærere flygter i stor stil fra Folkeskolen fordi de ikke gider de "ristede" som agenda er at spille karl smart og prøve at styre det hele. Oveni hyler politikere over at privatskoler og friskoler har et så stort boom og siger " det kan vi ikke forstå" nej men hvis man kun har pap mellem ørene så kan jeg godt forstå hvorfor.

    Politikere blå (tågehorn) sagde at vi skal styrke uddannelser imens man nedlægger og samler det i store klumper for at spare. Flere bliver pålagt at spare - man laver normeringer på unie, dropper flere uddannelser for at målrette unge til nogle uddannelser som der overhovedet ikke er behov for lige pt.


  • #14   30. jun 2019 #12
    Nå, skal flygtningene nu også have skylden for dette problem? jvf. Alis

    Nej, det skal nylige flygtninge ikke, men det skal immervæk den mellem-østlige indvandring have skyld for.
    Generation efter generation, hvor alt for mange nægter at tilpasse sig den måde vi lever på her i DK, eller et andet europæisk land, hvor pigerne bliver holdt i kort snor, mens drengene fra de er helt små og opefter, får lov til alt.
    Der er noget helt og adeles galt med den adfærd.




  • #15   30. jun 2019 #13 Poly

    Jeg startede i skole i 70'erne, og det var absolut ikke tilladt at slå, give lussinger eller noget!

    Jeg havde dog en episode i 3 klasse. Regning, en gammel lærerinde. Vi sad dreng/pige ved hvert skolebord, og ved frokosttid, som var indendørs, fik vi hver 1/4 liter mælk. Min sidekammerat sagde at jeg ikke turde, efter at ha' drukket mælken, puste kantonen op og få den til at springe.

    Selvfølgelig gjorde jeg dét! smiley

    Ojj da, hun blev gal, hun tog mig i begge kinder hårdt og rystede mig. Det gjorde faktisk ondt, men hva'! Mine forældre blev faktisk ret knotne over det. Men så var det ikke mere i dét.

    Vi havde respekt for vores lærere, fordi de virkelig gik ind for deres fag. Men vikaere, nej der var ingen respekt.




  • #16   30. jun 2019 Cris

    ja dengang var der ikke brug for rundt bord samtale, her var kontant afregning.

    Kan huske i Odense der var en motorcykelbetjent som kaldes rødskæg, en bister satan som ikke gad rekvirerer en vogn til ens ulovlige knallert - han sagde: skal jeg hente en vogn til din knallert eller vil du have en kraftig lussing...man valgte da lussingen for det var jo dyrt at gøre den ulovlig igen. Samme politibetjent smadrede sin motorcykel da han ville eftersætte en ulovlig knallert da han beregnede sig forkert mellem 2 stolper hvor han smadrede sine cylindere - det var jo en bmw.


  • #17   30. jun 2019 Poly, rent faktisk var der ikke kontant afregning for en 'synd' man begik. Det var virkelig ikke noget man gjorde mere da jeg gik i skole. Det var bare en gammel udslidt lærer, som måske lige fik nok.

    Men der var heller ikke alle de problemer som nu tages op, som du selv nævner 'rundbordssnak'.

    Det er hverken kommune, eller skoler som skal opdrage børn, det er og bliver forældres ansvar. Fra de er helt små.

    Men det er også vigtigt at skolelærere sætter grænser, for de skal ikke finde sig i alt. Men det er vist svært for dem, da de er såååååååhhhh, inkonsekvente, og ganske simplet ikke sætter sig i respekt som lærere!







  • #18   1. jul 2019 Jeg kan huske en dansklærer jeg havde, hun skulle give mig en på hovedet, men jeg nåede at dukke mig, med det resultat at hun slog et hul i tavlen, hvor hendes ring sad fast, så hun måtte rykke hånden fri.
    Det skulle have været mit hoved. smiley smiley


  • #19   1. jul 2019 fik du så skylden for hærværk? smiley

  • #20   1. jul 2019 Dog ikke, hun fik sig vist lige en lille tænkepause og besindede sig, men dengang var hovedet noget lærerne slog på, og det skete ret ofte, måske er det derfor jeg er lidt småskør i dag. smiley

  • #21   1. jul 2019 Jeg kan huske fra min tid på Risinge at vi havde en idrætlærer som gokkede specielt mig i hovedet med sin møgkugle fordi jeg var en svalelig tynd skabning som absolut ikke kunne klatre i tov - det blev jeg træt af.

    Så en dag havde jeg taget et par træsko på med metal snuder og i frikvarter gik hen til ham og knalde med al min kraft træskoen ind på hans skinneben - siden har jeg ikke fået en på knolden - det gjorde så at jeg fik tæv da jeg kom hjem men det var det hele værd.


  • #22   1. jul 2019 Vi havde en vikar i dansk, han elskede også at slå os oven i hovedet med en knytnæve, derefter fik man en gajol som belønning. - Til sidst blev det for meget, og hele klassen gik til skoleinspektøren, siden så vi ham aldrig mere.
    Jeg tror af et ærligt hjerte, at der var en del sadister imellem.


  • #23   1. jul 2019 tja jeg vil nok mene at lærere troede de havde revelses retten, som dengang var normalt - og ja nogle var værre end andre. Men generelt fik man prygl fordi man lavede lort så det så man ikke som underligt - som i dag hvor elever kan tæske en lærer uden der sker nogen, man fjerner ikke engang eleven - heller ikke hvis samme elev tæsker en anden hele tiden. sgu jammerligt.

Kommentér på:
Det gider vi ikke-kultur!

Annonce