{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
242 visninger | Oprettet:

Ender det dog med, at NATO bliver trukket ind i Rusland-Ukraine krigen {{forumTopicSubject}}

https://www.dr.dk/nyheder/politik/danmark-boer-donere-f-16-kampfly-til-ukraine-mener-flere-forsvarsordfoerere

Polen donerede i går som det første Nato-land kampfly til Ukraine, og Danmark bør følge trop, mener flere forsvarsordførere.

- Vi mener, at vi skal sende vores F-16-fly til Ukraine så snart som muligt, så de kan støtte ukrainernes frihedskamp mod Putins invasion, siger Liberal Alliances forsvardsordfører, Carsten Bach.

Kampfly har stået øverst på ønskelisten hos Ukraines præsident, Volodymyr Zelenskyj, og det ukrainske militær, siden Vesten besluttede at sende kampvogne til det krigshærgede land.

I går blev det første skridt så taget mod at opfylde Ukraines nyeste ønske, da Polen meddelte, at man vil sende fire MiG-kampfly til sit naboland.

I modsætning til Polens MiG-kampfly, så kan en ukrainsk pilot ikke umiddelbart hoppe direkte ind i et F-16-kampfly og betjene det. Ukraine har i forvejen MiG-kampfly, som blev produceret i Sovjetunionen.

Derfor skal ukrainske piloter først trænes i at flyve F-16-flyene.

- Vi opfordrer regeringen til hurtigst muligt at få lavet en plan for, hvordan og hvor hurtigt vi kan sende vores F-16-fly til Ukraine. Den plan kunne jo som det første indeholde træning af ukrainske piloter i Danmark, og så mens vi udfaser vores F-16-fly, sender vi dem til Ukraine i det tempo, vi selv modtager F-35-fly, siger Carsten Bach.

Dansk Folkepartis forsvarsordfører, Alex Ahrendtsen, deler holdning med sin kollega fra LA, og mener, at de danske F-16 skal afsted til Ukraine i samme tempo, som vi modtager de nye F-35, og ukrainerne kan flyve F-16-flyene.

Det samme mener Konservatives forsvarsordfører, Rasmus Jarlov, der er af den holdning, at F-16-fly til Ukraine "vil være noget af det bedste, vi kunne gøre for at hjælpe Ukraine".


Tror du, det kan ende med, at NATO bliver trukket med ind i krigen?

Jeg er oprigtig bange for, det sker, men så bliver det begyndels på en frygtet 3. verdenskrig


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ender det dog med, at NATO bliver trukket ind i Rusland-Ukraine krigen
  • #5   17. mar 2023 jojo

    Din tanke om en 3. verdens krig støtter jeg ikke, og jeg tror ikke på det,

    Heller ingen havde troet, at Rusland ville overfalde Ukraine, selv ikke en eneste af Vestens politikere havde troet det.


  • #6   17. mar 2023 Al hjælp til Ukraine våbenhjælp som humanitær hjælp er en hjælp til at der i den sidste ende kommer fred især hvis Ukraine kun forsvare Ukraine ud til deres grænser.

  • #7   17. mar 2023 #4
    Alis


    At respektere Rusland som ligeværdige partner, er efterhånden blevet til utopi, Rusland bliver jagtet og forsøges udelukket fra enhver organisation og forsøges at blive stillet skakmat i international politik og handel.

    Desværre tænker af Vestens politikere kun Olaf Scholz og Emmnuel Macron på, at der kommer en dag, hvor krigen er forbi, hvor Rusland stadigvæk vil eksisterer og vi skal leve med hinanden.


  • #8   17. mar 2023 #6
    Leon


    Ikke enig - ikke et eneste våben, bidrager til fred.


  • #9   17. mar 2023 Annella ja netop enig smiley

  • #10   17. mar 2023 Annella du så så Ukraine ødelagt og du burde havde haft verdenshistorie i skolen det har jeg da haft og der lærte jeg også om diktator og krige.

  • #11   17. mar 2023 #10

    Ja Leon jeg har set mange frygtelige billeder og reportager fra Ukraine, hvor man ser de ødelagte byer, derfor forstår jeg heller ikke, at Selenskij nægter ovrhovedet at vil tale med Putin, han har endda i okt. 22 per dekret forbudt enhver forhandling med Putin fra ukrainsk side.


  • #12   17. mar 2023 Så lover det næste NATO land - Slovakiet også at levere kampfly til Ukraine.

    Premierminister Eduard Heger meddeler, at regeringen i Bratislava havr besluttet at udlevere gamle sovjetiske MiG-29-fly fra egne lagre til Ukraine.

    Heger sagde, at der var 13 jetfly, som ikke længere blev brugt af det slovakiske luftvåben. Han tweetede, at den ukrainske præsident Volodymyr Zelenskyy havde anmodet om og blev lovet MiG'erne: "Løfter skal holdes," skrev han. Militær bistand er nøglen til at sætte Ukraine i stand til at "forsvare sig selv og hele Europa mod Rusland."

    Er hele Europa da i krig med Rusland, eller blive hele Europa truet af Rusland, det må være overgået min opmærksomhed, måske nogle af jer andre har bemærket det?



  • #13   17. mar 2023 Annella jeg fik også friske nyheder fra Ukraine men pludseligt kom der ikke flere og vi vil alle have fred

  • #14   17. mar 2023 #13
    Leon


    Annella jeg fik også friske nyheder fra Ukraine men pludseligt kom der ikke flere og vi vil alle have fred

    Der skal som nok komme nyheder fra Ukraine, men først når Selenskij kommer med nye krav til Vesten, nu får han jo tilfredsstillet sine krav om Leopard-2 panser og Kampfly, det næste bliver vel så A-bomben.

    Det skal som nok bidrage til fred. smiley


  • #15   17. mar 2023 ÅH Annella A-bomben får han aldrig.

Kommentér på:
Ender det dog med, at NATO bliver trukket ind i Rusland-Ukraine krigen

Annonce