{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
416 visninger | Oprettet:

Har vi lært noget {{forumTopicSubject}}

af alle vore krige, hvor det meste ikke blev kaldt krig. Men humanitær hjælp til f.eks. Taliban. og kvinde undertrykkelse.

Lige nu ser jeg kun, at udgifterne til militær oprustning giver som
dengang, hvor Tyskland havde fuld beskæftigelse på grund af fabrikation af varer til død og ødelæggelse.

Hykleriet kender ingen grænser.

Kommentarer på:  Har vi lært noget
  • #1   11. mar 2022 Nej 'verden' har ikke lært noget, historien gentager sig igen og igen og igen.........

• #2   11. mar 2022 Ja i har glemt noget - men den tager jeg om ikke så længe.

• Peter P
    Peter P Tilmeldt:
    feb 2017

Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 155
    #3   11. mar 2022 Ja, vi har lært noget.

Uanset hvor civiliseret, høflige og uddannede vi bliver, så er der ikke noget, der slår ren og skær primitiv vold, krig og anden nederdrægtig opførsel.
    Når krybdyrhjernens mest primitive instinkter sætter ind, så er viden og uddannelse forlængst sat skakmat.

Og ja - det er sq sørgeligt

• #4   11. mar 2022 Den dag man stoppede med at være humanitær( under ham Fjog) stoppede vi med at lære af fortiden Som Lemminge følger man bare flokken ud over klippen.

Danmark har mistet sit humanitære image.

• #5   11. mar 2022 Peter P et stormløb fra 2 millioner Ukrainer ku nok knække den Russiske indtrængning og hvem vil bøje sig for en Diktator.

• #6   12. mar 2022 Det er spørgsmålet til en million! Har vi lært noget?

Jeg er enig med Peter P - at når krybdyrhjernens mest primitive indstinker sætter ind, så er viden og kultur sat skakmat.
    Altså er en del af løsningen at sørge for, at den situation ikke opstår.
    Men det er kun en lille del af svaret.

Jeg voksede op i en familie med vold og magthierarki, og jeg måtte 5 år i intensiv psykoanalytisk behandling for at blive i stand til at tage et opgør med nogle normer, jeg som barn troede var normale. Det siger noget om hvor svært det er, ikke?
    I sådan et miljø er man nødt til at overleve, og man lærer det, der skal til for at overleve.
    Desværre bygger vores samfund nu på de samme normer, som jeg voksede op med. Der er nogle normalitetsbegreber, og de der falder ved siden af, bliver banket på plads.

Kom endelig med alt hvad man har af forslag til, hvordan man laver op på det!

• #7   12. mar 2022 Alis
    Hvor er det lige din familie får plads i om vi har lært noget.?
    Jeg tror alle i hele Danmark der har været inde på en side med debat
    ikke er klar over, at det er samfundets skyld.

• #8   12. mar 2022 Skal vi nu belemres med Alis's selvmedlidenhed igen, igen???

Ja, mine forældre bestemte også over mig, indtil jeg kunne klare mig selv, men Alis har altså ikke magtet at frigøre sig og blive selvstændig, da det var tid....

Og nej, vi har ingen forslag ti, hvordan det kan gøres anderledes, dine forældre har sikkert været foran, og gjort dig til et curlingbarn, de må ha' været forud for deres tid.

• #9   12. mar 2022 Jeg måtte lige holde en pause mens jeg ladede computeren op igen, og jeg blev noget overrasket over de to indlæg der er kommet siden.

Brok - Noget af grunden til at situationen er kommet så lang ud er, at man ikke må kritisere samfundet. Jeg har flere gange spurgt, hvorfor Rusland opfører sig som de gør, men det er der ikke mange, der beskæftiger sig med. Derfor måtte jeg samle oplysninger sammen hist og her og prøve at få et helhedsbillede.
    En af de ting, jeg lagde mærke til, var at Putin oplyser, at Ukraine styres efter nazistiske principper. Det kan meget vel være rigtigt, nynazismen blomster i Europa, og det gør den sikker også i Ukraine. Nazisme er det modsatte af kommunisme. Ikke underligt at en tidligere KGB-mand reagerer på det.
    Ganske vist er Rusland ikke længere kommunstisk, nu hedder det statskapitalisme.

Jeg gætter på at alle forsøg på at forhandle med Ukraine er slået fejl. Derfor krig! I vores såkaldt frie verden forhandler man ikke, man fører psykologisk magtkamp.

Jeg er vokset op i en familie med magt og vold, så jeg ved noget om, hvordan de mekanismer fungerer. Det er de samme mekanismer der fungerer på samfundsplan.

• #10   12. mar 2022 Madonna #8

Du er med alle dine fordomme et uhyggeligt billede på hvorfor verden slås.

"Ja, mine forældre bestemte også over mig, indtil jeg kunne klare mig selv, men Alis har altså ikke magtet at frigøre sig og blive selvstændig, da det var tid.... "

Jeg fortalte at jeg var en psykoanalyse igennem i 5 år, og det drejede sig netop op at gøre magt fri af min families magt og dominans. Det lykkedes også!!! Men ved en skilsmisse fra min fars brorsøn (min fætter) blev jeg kørt sænk igen. Mine forældre var optaget af at holde sig gode venner med familien, og jeg mistede det hele, alt hvad vi havde samlet sammen gennem 6 år, incl. et nybygget hus. Jeg kunne ikke hamle op med familiens løgne og svindel, og prioriterede forud for alt andet at gennemføre den uddannelse, jeg var bevilget revalidering til.
    Netop i denne gruppe har man travlt med hvor synd det er for muslimske kvinder, der bliver ofret for familiens interesser. Når præcis det samme sker i en pæredansk familie, så er man ligeglad.

Jeg blev indlagt et nyt sted, fordi jeg i mellemtiden var flyttet til en anden by, og denne gang lykkedes det familien at få kontrol over psykiatrien og bilde dem ind, at det hele var min skyld.

Er det det, du kalder curlingbarn?

Du er fyldt med fordomme over for mennesker, der har lidt nederlag i tilværelsen.

Jeg fortryder ikke at jeg gjorde oprør mod en voldelig og ubegavet familie. Var jeg blevet lige så kold i r.... egocentreret og uhæderlig, så havde jeg klaret mig godt økonomisk, men jeg valgte at redde min sjæl i stedet. Troen på at det er muligt for mennesker at lære at leve i fred med hinanden, men der er dælen dunrene lang vej igen.

Som præsident Kennedy sagde - "but let us begin!"

• #11   12. mar 2022 Alis
    hvis du havde ret var der ikke mange der gik frit rundt i Danmark, men var på den lukkede.

Det er vores skyld, at du ikke var stærk nok til dit liv.

• #12   12. mar 2022 Gud fri mig vel, Brok ...

"Det er vores skyld, at du ikke var stærk nok til dit liv. "

Jeg er bom stærk! Jeg har overlevet at blive udstødt af min familie, jeg har overlevet 20 år isoleret i min lejlighed uden kontakt med andre mennesker. Tror du virkelig at jeg er svag? Hvis du tror at psykisk sårbare mennesker er svage, så har du ikke forstået det rigtigt.

Man kan altså være oppe imod så hård modstand, at det ikke kan lade sig gøre. Min neoliberale familie vidste, hvordan man appellerer til de småborgerlige fordomme i det danske samfund.

Nu er jeg igen igang med at rejse mig, og prøve at gøre mine forsvar imod småborgerlige fordomme stærk nok. Hvis det lykkes for mig, vil der være mange andre, der også kan gå igang med at prøve at rejse sig.

• #13   12. mar 2022 Alis

20 år alene i en lejlighed, kan ingen overvinde, frygten for menneskekontakt er stor -- det er psykologisk bevist.

• #14   12. mar 2022 Jeg så lige et interview med Anders Fogh på TV2news. Han er i alle tilfælde ikke indstillet på at prøve at forhandle for at stoppe krigen, eller for at opnå våbenhvile. Det vidste jeg også godt. Det er typer som ham, der skal lære noget, hvis vi andre skal have fred.

• #15   12. mar 2022 Polysl

Og hvad er jeg så et bevis på?

Jeg har set i øjnene, at jeg må leve på denne måde resten af mit liv. Så længe fordommene over for de psykisk sårbare er som den er, kan jeg ikke opbygge en sund følelsesmæssig kontakt til nogen. Jeg må overleve uden.

• #16   12. mar 2022 Alis

Putin har sin dagsorden og spiller bare for galleriet, så Nato ikke går ind i krigen. Vi skal ikke handle men lade dem selv klare det. Putin kan måske have i tankerne at hvis nato går ind så har han jo frit spil og angribe nato lande.

Med 200.000 russiske tropper som ikke kan klare Ukraine siger meget om moralen i den russiske hær. Hæren er desperat og skyder mod ubevæbnede civile, man bomber boligblokke, hospitaler. Det er en beskidt krig som mange i store dele af verden er enig i.

• #17   12. mar 2022 Polysl - Jeg er også enig i at det er en beskidt krig, man bør satse i første omgang på våbenhvile og i næste på fred.
    Problemet er at man ikke vil beskæftige sig med hvad Putin og Rusland ønsker!

Vi mangler alt for mange detaljer til at kunne side, hvad Putin og Rusland tænker, og jeg gætter ligesom så mange andre. Jeg tror han kæmper for at stoppe neoliberalismen og den stærkes ret.

Men Vesten vil ikke give sig.

Nu betaler millioner af ukrainere prisen for de stærkes magtkampe. De er kommet i klemme mellem 2 forskellige politiske ideologier.

• #18   12. mar 2022 En artikel til at blive lidt klogere af

https://www.raeson.dk/2022/niels-boel-putins-invasion-af-ukraine-er-skraemmende-men-lad-os-holde-kommunikationskanaler-med-rusland-aabne/?fbclid=IwAR1q6pCy1S75-_ZsAT_huN8bW0GgYH39cT5wtz_qS7myDqWtnceOOE0_6YM

Og så skal jeg hen og så, hvad det er DR og TV2 vil underholde mig med for at få mig til at donere nogle penge.

• #19   12. mar 2022 Alis, hvis du er så bomstærk, hvad er grunden så til du hele tiden klager over andre end dig selv.

• #20   12. mar 2022 Alis

//citat
    Vi mangler alt for mange detaljer til at kunne side, hvad Putin og Rusland tænker, og jeg gætter ligesom så mange andre. Jeg tror han kæmper for at stoppe neoliberalismen og den stærkes ret.
    //citat slut

Hvad har neoliberalismen med at overfalde et demokratisk land? Vi du også accepterer at Danmark bliver bombet sønder og sammen fordi der er neoliberalister?

Sker det - vil du skulle ud af døren og samle dåser for at overleve. Husk at stjæle en indkøbsvogn fra Bilka....For du ville ikke få din pension....så sørg for det er en af de store til dit bohave.

• #21   12. mar 2022 Polysl #20

" Vi du også accepterer at Danmark bliver bombet sønder og sammen fordi der er neoliberalister? "

Hvor har du fået den ide fra, at jeg accepterer at Ukraine bliver overfaldet?
    Mit ideal er at man taler sammen og finder løsninger på de problemer, der opstår. Men det er ikke den neoliberale ide, der vinder de stærkeste kampene og får fordelene.
    Jeg gør hvad jeg kan for at lave om på det, i stedet for at smide bomber. Det har på den anden side ikke hjulpet så meget endnu ... derfor slås folk - fordi de ikke kan finde ud af at klare uoverensstemmelser på en fredelig måde.

Det er en meget svær proces for mennesker at forandre sig! Det kræver masser af arbejde, jeg har været processen igennem. Menneskers sind består af en masse brikker, der er sat sammen, og hvis man flytter en af brikkerne eller forandrer den, så sker der noget andre steder også.

Derfor bliver verden ved med at begå de samme fejl.

• #22   12. mar 2022 Alis

Du er virkelig over i at leve på mars -

Når man vil have et landområde så hjælper det ikke med kommunikation - jeg ved ikke hvor du har den skøre ide om at alt kan løses med møder. Putin er da ligeglad med møder han gør bare det han vil. Hvad vi har set og hørt om at de stridende parter er mødt til det 10 meter lange hvide bord - har ikke givet noget resultat. Du skal tænke på at våbenhvile er farlig, for så kan man mobilisere.

• #23   12. mar 2022 Polysl

"Du er virkelig over i at leve på mars - "

Når man ser sådan en sætning, så undrer man sig ikke over, at mennesker ikke kan tage ved lære. Det er et faktum, men det ville være godt hvis der kunne laves om på det.

• #24   13. mar 2022 Alis C så skriv til Putin og fortæl han at du ønsker et møde om hvordan du ønsker fred og ro smiley

• #25   13. mar 2022 Leon

Putin vil glæde sig til at besøge Alis i hendes "kælder" Hun kan sikkert få ham påskrevet og læst om hvad man skal - måske en te på bordet og en drømmekage.

• #26   13. mar 2022 #17
    Alis

Polysl - Jeg er også enig i at det er en beskidt krig, man bør satse i første omgang på våbenhvile og i næste på fred.
    Problemet er at man ikke vil beskæftige sig med hvad Putin og Rusland ønsker!

En hel række politikere har virkelig forsøgt at forhandle med Putin, de mislykkedes alle , ikke fordi de truede ham. Nej, han løj simpelthen løjet for dem - "Rusland har ikke til hensigt at invadere Ukraine".

Vi ved alle nu, hvor meget man kan regne med Putins ord. Hvad skal forhandlinger føre til? Putins krav er uacceptable, og desuden er Ukraine et uafhængigt land, der træffer sine egne beslutninger.

Putin kan kun konfronteres med hårdhed og beslutsomhed. Den kendsgerning, at Vesten nu er så indædt imod denne "brodermordskrig", har sandsynligvis overrasket ham, efter at reaktionen efter annekteringen af ​​Krim var meget afdæmpet. Det havde han ikke forventet, og det kan man se på hans latterlige, fuldstændig ubegrundede begrundelser.

Netop det faktum, at under forhandlingerne om den hviderussiske grænse, fandt kampe sted i Kiev og andre byer, det beviser, at han ikke overvejer nogen egentlig aftale om fred.

I sidste ende er det eneste håb, der er tilbage, at hans egne rådgivere vil føre en kampagne for en fredelig løsning, da Putin forlængst har overskredet et "point of no return".

Ikke en tomme mere for Putin, sanktionerne skal opretholdes i årevis, kun når Putin, løgneren, hasardeuren, bedrageren er væk, kan en dialog med Rusland åbnes igen, og
    KUN gennem hans forsvinden får vi igen fred i Europa.

• #27   13. mar 2022 Det jeg ikke fatter er at Alis hele tiden forsvare Putin, man skal forhandle, tunnelsynet er som en gammel kikkert fra 1600 tallet.

Nogle gange er der bare ikke noget at forhandle om, Putin har en plan som han ikke viger fra. Man laver en våbenhvile - og stadig banker de bomber ind i boligkvarterer.

Hvordan forhandler man med en pløk åndssvag leder? Det er som at bede en psykisk syg at være normal og smide sine piller i lokummet.

PT. køre han vestens ledere næse helt ned i gulvtæppet, han røvrender dem, lyver værre en Munchausen - vesten skal vedholde deres økonomiske pres på Rusland, uden penge kan man ikke føre krig, det vil give opstand. Man siger at Putin er god for 500 milliarder, men jeg tror ikke at de bliver brugt af hans regering. Det er hans redningsbåd. Jeg ved så ikke hvor de er placeret men gætter på steder hvor man ikke konfiskerer aktiver.

• #28   13. mar 2022 Desværre blev indlægget, hvad jeg forventede kloge Alis på den ene side og kloge
    Polysl på den anden.

Jeg er lidt i tvivl om, hvem der er mest inde i hovedet på Putin.?

Men det overrasker mig, hvor meget Alis har oplevet i sin isolation,
    og at cykle rundt på en El cykel giver nok samme indlæring.

• #29   13. mar 2022 Brok S tak for et godt grin smiley

• #30   16. mar 2022 Brok #19

"Alis, hvis du er så bomstærk, hvad er grunden så til du hele tiden klager over andre end dig selv. "

Der var lige et hængeparti her, som jeg hele tiden har været opmærksom på at jeg ikke fik svaret på. Det er lidt vigtigt at gøre det.

Hvorfor mener du at jeg skal klage over mig selv? Tror du, at det hjælper noget?

Jeg har fortalt, at jeg i sin tid (da jeg var først i tyverne) gennemgik en intensiv psykoanalyse, som virkede så jeg blev fri for symptomer. Dengang opdagede man mekanismerne som skabte tvangstanker for mig. Når jeg skulle fortrænge forbudte eller pinefulde følelser, så dannede min underbevidsthed en modsatrettet reaktion i hjernen, som fjernede forbudte tanker og følelser fra bevidstheden.
    Men tvangstanker er også forbudt, og så dannede min underbevidsthed nye tvangstanker for at fjerne de forbudte tvangstanker fra bevidstheden.

Uanset hvad jeg som barn havde været udsat for af vold og overgreb så fik jeg altid besked på at give mig selv skylden (for hvordan de voksne opførte sig).

Den behandling omkring 1970 at vurdere realistisk og at lade være med at påtage mig skylden for alting, den virkede. Jeg blev fri for symptomer, gennemførte en ny uddannelse og fik fuldtidsjob.

Men min familie accepterede ikke at jeg nu var blevet rask og selvstændig. Jeg var fri for symptomer i 8 år. Det vil føre for vidt her at forklare, hvordan de fik mig ned med nakken igen.

Den formynderiske kontrol jeg voksede op med, den begyndte for alvor at blomstre i samfundet i 80erne, da vi fik højreorienteret regering. Dengang undrede man sig over, at navnlig Ocd tog til, og at der blev mange flere med Ocd. Det undrede ikke mig, jeg vidste hvad der foregik.

Har vi lært noget, spørger du.
    Samtidig med højreekstremismen begyndte man at hæfte psykiatriske diagnoser på de mennesker, der gik ned med stress, angst og depressioner. I stedet for at hjælpe de mennesker på benene igen, der var gået i stykker, så bedøvede man dem med piller, og eksperimenterede med, hvilke hjernekemikalier, der var bedst egnet til at kontrollere hvilke symptomer.

Jeg nægtede at tage flere piller, som jeg kun fik det værre af, det kom til at koste 20 års isolation uden kontakt med andre mennesker.
    Hvis vi nogen sinde skal have gjort Danmark til en menneskeværdig samfund igen, så skal man ændre den psykiatri, der gør ofrene for mangel på følelsesmæssig forståelse og respekt til de skyldige.

Tror du man kan tage ved lære?

• Pigenavn
    Pigenavn Tilmeldt:
    jan 2010

Følger: 1 Svar: 1
    #31   17. mar 2022 Jeg læser langt fra alle indlæg, og mindes ikke tidligere at have kommenteret på en debat, men når der lander et “baboom-nyhedsbrev” i indbakken, ender jeg som regel herinde herinde.. Og hver eneste gang kan jeg læse nedladende indlæg adresseret til Alis - Og hver gang forbavses jeg over at voksne mennesker føler behov for at køre dén stil. Jeg læser det som “flok-mobberi”
    Er det helt umuligt at diskutere uden at blive personlig?
    I mine øjne er der forskel på, når en person udmelder noget personligt om egen person (som når Alis tager udgangspunkt fra egne oplevelser) og når andre er personlig mod andet menneske.

• #32   17. mar 2022 Når Alis for 100 gang ævler om sin familie som er skyld i alt, verden er skyld i alt, vi er skyld i alt, så bliver man så træt i hovedet at man skal tage en kop te. Folk er ansvarlig for deres liv, som ung som voksen. Man lære at sige fra - flytte væk fra en påvirkning.

Mange som er født i 50'erne har ikke haft det nemt med de store krav om uddannelse og en streng familie - et bælte som sad løst - men sådan var tiderne dengang. Man var bare minimum hjemme så kan det ikke gå galt. Men det er ikke noget man bliver ved med at udbrede for 1000 gang. Folk bliver træt at det hyleri, og som jo faktisk er at piske sig selv i medynk.

Men det hjælper ikke noget at give alle andre skylden - at bruge det slidte ord Neo, alt er neo - det er som et bandeord for mig. Ord kan slides op og miste sin betydning som racist - ingen gider høre det ord mere, det er uddateret. Der er masser af negre i reklamer - som om at man er udgået for hvide mennesker, det er så bare en observation og ikke noget som jeg vil blive ved med at skrive om - for så er man en forbandet racist.

• #33   17. mar 2022 Polysl #32

Da jeg kom til dette forum ville jeg slet ikke nævne, at jeg er psykisk sårbar, for naturligvis ved jeg hvad der er af fordomme, det var andre her, der begyndte at bruge det imod mig, så jeg hele tiden måtte forsvare mig. Du er en af de rigtig flittige til det, og har for nylig forsøgt med at mennesker, der levet i isolation bliver "uligevægtige", så man skal slet ikke regne med hvad jeg siger og mener.

" Folk er ansvarlig for deres liv, som ung som voksen. Man lære at sige fra - flytte væk fra en påvirkning. "

Som så mange andre var jeg prisgivet nogle betingelser, jeg ikke kunne stille noget op imod. Jeg afbrød kontakten med hele familien for at slippe for deres kontrol, men så henvendte de sig til alle, som de mente skulle kontrollere mig - min læge, sagsbehandler o.s.v. Da jeg blev indlagt anden gang, havde hospitalet talt med min familie før de talte med mig selv, og der var stillet diagnoser før de undersøgte noget.
    Hold op med at angribe mig, så jeg ikke hele tiden skal forsvare mig!

"Men det hjælper ikke noget at give alle andre skylden - at bruge det slidte ord Neo, alt er neo - det er som et bandeord for mig"

Det er ikke min egen skyld at jeg fik forkerte diagnoser ved 2. indlæggelse. Der lå oven i købet en omfattende journal på et hospital med rigtige vurderinger og en behandling, som virkede, men det var lykkedes min familie at bilde dem ind, at den behandling slet ikke havde virket. At få dem til at stille diagnoser, der fritog familien for ansvar for hvordan de havde opført sig.

Jeg ved hvor svært det er at lave om på sig selv. Denne tråd handler om krig, og hvis man vil have mennesker til at holde op med at føre krig, så må man analysere og finde ud af, hvorfor de gør det. USA har ført masser af krige, skulle de være mere moralske end den Rusland fører lige nu. Billederne er ens.

Mennesker skal lære at respektere at andre mennesker også kan have ret, selvom de mener noget andet, men at lære tolerance starter meget tidligere i livet.

Det er nærmest lidt latterligt at du påstår at mennesker selv har ansvar for hvad de tænker og føler - jeg har sjældent mødt nogen, der har opøvet så mange tricks for at stoppe din egen mening ind i hovedet på andre.

• #34   17. mar 2022 Alis

Programmel kan man analyserer, mere af den grund at mange ting er konstanter, mennesker er ikke konstante, men uberegnelige - du kan ikke analysere, om at når der går ud af døren så går de til venstre når de går ud af hoveddøren.

Hoveddøren er en konstant, din dør til lejligheden er en konstant - at analysere et menneske beror på rent gætteri og erfaringer indenfor et felt - men igen mennesker er ikke ens, og reagerer forskelligt ud fra grunde, jeg ikke kender til - men analytisk er det den frie vilje som bestemmer.

• #35   17. mar 2022 Imponerende at Alis kan koble sin barndom sammen med verden udenfor som hun mener kan sammenlignes. Hun hader Neo - altså dem som sørger for hun kan få sin pension. Dem som bidrager til vores BNP. Hun mener at alle gemmer sine penge i skattely- tænk hvis alle Neo stoppede med at bidrage til skat, så måtte hun ud og samler dåser, altså at komme ud i den friske luft som giver en sund kulør. Stoppede alle Neo - så var hylderne total tomme i supermarked, og man må ud og lege jæger med snare, at begynde at dyrker kartofler i lejligheden, grønsager, krydderi urter er nemme at dyrke i en lejlighed, men hvad skal man bruge det til uden kød - apoteker er lukket, fordi de jo er Neo så ingen medicin, hospitaler lukker også og man begynder at bruge sort magi og åreladning -

• #36   17. mar 2022 For mig er det mere utrolig, hvad man kan få ud af det Alis skriver, og ikke mindst den måde at fortolke det på.
    Nu har vi snart været igennem alt Alis og hendes liv kontra Danmarks BNP.

Kommentér på:
Har vi lært noget

Annonce