{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
581 visninger | Oprettet:

Hvor går din grænse ? {{forumTopicSubject}}

I disse Corona tider hvor isolationismen breder sig og hvor vi i alles interesse skal holde afstand til hinanden melder spørgsmålet sig om hvor langt vi skal gå hvis et medmenneske er i nød.

Jeg lærte som ganske ung førstehjælp og har ved et par tilfælde givet mund til mund både overfor et ældre familiemedlem og overfor en fremmed der fik et hjerteanfald udenfor fodboldstadion, men bortset fra at jeg idag ikke har lungekapasitet til at give mund til mund, er jeg i vildrede over hvorvidt jeg overhovedet ville gøre det i disse tider.

Hvis du kunne førstehjælp og stod alene med en person der var faldet om uden puls og vejrtrækning - hvad ville du gøre, vel vidende at hjertemassage ikke var tilstrækkeligt ???

Spørgsmålet meldte sig igår da barnebarnet, som selv for nylig har lært førstehjælp, spurgte ind til episoden omkring vores familiemedlem og om jeg ville gøre det hvis det havde været idag.

Jeg svarede at jeg nok instinktivt ville gøre det igen, men er nu kommet i tvivl hvis det drejede sig om en vildt fremmed.

Hvad ville du selv gøre ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvor går din grænse ?
  • #1   17. mar 2020 Jeg vil sammenligne det sådan...

    Du sidder i et fly som får dekompression og ilt masker falder ned...

    Hvad vil du gøre?

    1. tage din egen på
    2. Hjælpe andre at få sin på

    Jeg er ikke i tvivl hvad jeg vil gøre.

    I sådan et tilfælde er det ikke selvisk at tage sin egen på, for du kan jo ikke hjælpe andre hvis du besvimer.

    I tilfælde med at hjælpe en med hjertestop - ved jeg ikke, det er altid en spontan reaktion - hvor man i flere tilfælde sætter sig selv bagerst.


  • #3   17. mar 2020 Såfremt man er nær pårørende, bli' man måske så lammet, så man intet kan foretage sig, ingen ved jo hvordan de vil reagere.

    Selvom man naturligvis burde...men 112 er nok første reaktion for de fleste...

    P.t. ser vi en udsendelse med katastrofen på "Scandinavian Star", hvor nogle folk i panik slap deres nærmeste og instinktivt forsøgte at redde sig selv, så selvopholdelsesdriften er nok den største.


  • #6   17. mar 2020 Ronald og Annella - jeg forventer ingenting jeg spørger pænt og som jeg skriver er jeg selv stærkt i tvivl smiley

  • #7   17. mar 2020 Hvor går grænsen...

    At give Morten imam Søndergaard noget som helst hjælp. Han kan bare bede Allah om hjælp.


  • #8   17. mar 2020 Claus - korrekt defineret, førstehjælp spænder lige fra at standse ulykken, tilkalde hjælp og yde førstehjælp alt efter hvad man selv er istand til.

    Dilemmaet opstår hvis den nødstedte påfører dig selv smitten og du efterfølgende smitter hele familien, hvoraf en måske dør efterfølgende - i det tilfælde har man jo ikke standset ulykken, snarere tværtimod smiley


  • #10   17. mar 2020 Jeg vil redde enhver storbarmede slank blondine på 187 - Jeg vil give hende mit sidste åndedræt. smiley Findes der en mere herodisk måde at dø på? smiley

    ps...lige på nær hvis hun hoster blod... smiley


  • #12   17. mar 2020 højde....højde....man siger jo ikke på 187 om alder.

  • #14   17. mar 2020 Ja hvad forventer andre af dig og hvad forventer du selv og i min lille verden vil jeg nok gøre alt for at hjælpe andet menneske - men hvem ved hvordan man vil reagere hvis det skete og har prøvet at givet kunstigt åndedrat og så kom hjælpen frem og de overtog smiley

  • #16   17. mar 2020 Fødevarer butikker mangler medarbejdere - der er da en masse fra jobcenter der kan varetage den opgave. Var det ikke Mette Fupnummer ord om at alle må stå sammen og hjælpe - hun kunne jo også tage sin tørn nede i den lokale Netto.

    Giv dem en flaske håndsprit og en maske og et par hansker fra Harald Nyborg så er vi kørende igen.

    Dem med tørklæder som har gået mere end 10 år - 50 år. uden at lave en skid skal først i køen - så de kan mærke hvordan det er at tjene til føden.

    Så kan de mærke national følelsen og det at stå sammen store som små - Men de vil nok hellere stå nede i babib kiosk og sælge toldfri slik og sodavand og stjålne cigaretter.

    De har jo tid nok - nu hvor de ikke på bistand kan dappe ned til deres lande som de er flygtet fra og lige hilse af og tage en rundtur omkring kabbalaen i Mekka.


  • #17   17. mar 2020 Nu har jeg ikke fået læst hele tråden, men forholder mig til selve indlægget.

    Ja, jeg ville til enhver tid hjælpe et medmenneske, hvis jeg kunne.
    Jeg siger ikke som andre, at det her er hysterisk, men hvis der ligger en på jorden, så er det min pligt, og jeg tror ikke risikoen i det konkrete tilfælde er større end når jeg står i kø i Kvickly.
    Og skulle det gå helt galt, ja så har jeg haft snart 61 gode år, men der er jo heller ikke nogen der siger jeg dør af det..... Til trods for jeg har KOL med 50% lugekapacitet, astma, og hjerteproblemer. smiley


  • #19   17. mar 2020 Rart at høre nyt fra Greven, så behøver vi ikke bekymre os... smiley

  • #20   17. mar 2020 En olding på EB skrev at hun godt ville give 50 kr ekstra i skat som en Corona skat. Hun må så have tabt sutten - Tror hun trænger en tur til Mekka.

  • #21   17. mar 2020 Polysl jeg går gerne sammen med den olding for jeg er gerne solidarisk 50.kr betyder intet i det store spil men mange bække små gør en stor Å smiley

  • #22   18. mar 2020 Lige som med mange andre ting i livet så skal man nok stå i en konkret situation, for at vide hvordan man ville reagere. Det er som at fortælle en person der lige har mistet et eller flere elskede familiemedlemmer, at man godt ved hvordan han har det eller hvad han/hun føler. .... Gu gør man ej, i en presset situation har man set personer gøre utrolige ting, i form af at løfte tunge elementer, som man i virkeligheden ikke skulle kunne løfte, men adrenalinen kører rundt i kroppen, og jeg tror at den styrer os i sådanne situationer, Så der er ingen der ved hvad man i en fiktiv situation ville gøre, men jeg hælder til Claus version, og det er at man automatisk ville hjælpe den nødstedte

  • #23   18. mar 2020 Det er for længe siden, jeg har været på et 1. hjælpskursus, så jeg ville ture at gøre det, jeg ville ringe 112 smiley

Kommentér på:
Hvor går din grænse ?

Annonce