{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
953 visninger | Oprettet:

Mere overvågning, et + eller - ? {{forumTopicSubject}}

Danmark brøster sig at at være et frit land, et land hvor den personlige frihed vejer højst.
Men hvor frie er vi egentlig når det kommer til stykket?

Alene vores CPR numre giver adgang til en enorm information om den enkelte.
Via mobil el. computer kan vore placering ses, ikke mindst hvilke ting vi søger på og interesserer os for.
Via vores betalingskort kan al slags indkøb registreres.

Overvågningskameraer overalt.

Nu er der så et yderligere tiltag. https://www.dr.dk/nyheder/politik/flertal-vil-give-politiet-systematisk-adgang-til-flypassagerers-oplysninger

Meget sker under parolen at det er for at komme de kriminelle til livs, hvilket vel er noget de fleste kan forstå. Hm!

Mange siger at det er okay, for de har jo intet at skjule, hvilket jeg selv var een som sagde førhen. Det gør jeg så ikke mere, ikke fordi jeg har noget at skjule, men fordi det er blevet for meget efterhånden. Hvor er retten til at være privat?

I forvejen praler Danmark af at være det mest digitaliserede land i verden. Jeg ved ikke hvor meget der er at prale af, når det ene it-system efter det andet ikke virker, trods det koster det hvide ud af øjene. Ikke mindst at vi er ekstremt dårlige til at beskytte dataerne.

Hvad mener I ?













Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Mere overvågning, et + eller - ?
  • #1   4. aug 2018 Ja, jeg har heller ikke noget at skjule, men rigtigt, vi bliver bare kontrolleret i hoved og r**. Nogle gange kan jeg få masser af rynker i ansigtet, når der spørges efter CPR nr., hvad rager det dem, men så får man at vide, det er en måde de registrerer nye kunder på eksempelvis, jeg har faktisk ikke styr på, hvorvidt det bruges, kommer vores CPR i forkerte hænder, så kan det jo misbruges.

    Men videoovervågning, det er desværre blevet en nødvendighed i dagens DK smiley


  • #2   4. aug 2018 Rigtig mange spørger om CPR selvom de ikke har ret til at få det.

    Her er et link til hjælp.
    https://taenk.dk/test-og-forbrugerliv/digitale-tjenester/beskyt-dit-cpr-nummer/hvem-maa-bede-om-dit-cpr-nummer


  • #3   4. aug 2018 Tak for det link smiley

    Dog er jeg overrasket over denne:
    Bliver stoppet eller afhørt af politiet
    Ifølge retsplejelovens § 750 er enhver forpligtet til "på forlangende at opgive navn, adresse og fødselsdato" til politiet, men altså ikke CPR-nummer.

    Og denne:
    Skal have penge tilbage, for eksempel fra dit el-selskab

    El-selskaber registrerer os jo på CPR nr smiley


  • #4   4. aug 2018 Ja jeg vidste det heller ikke før nu.

  • #6   4. aug 2018 Ronald

    Man kan netop ikke være ligeglad med overvågning for det bruges som indgangsvinkel til at begrænse vores færden mere og mere. Katastrofer, læk af info osv....det danner grundlag for nye love, og er man ikke obs på dem så kommer Danmark til at overgå Nordkorea, Iran, .

    Vi grinte i mange år af Sverige - det gør vi ikke mere.

    Vi har oplevet det i lufthavnen, ved grænser, ved indkøbs center og store cafeer i Israel,

    Politikere sidder på stilke for at få mere kontrol med befolkningen, de venter bare på muligheden.

    Terrorloven hvor man kan banke ens dør ind uden dommerkendelse,

    Sikkerhed er en illusion,


  • #8   6. aug 2018 Cris

    //citat
    I forvejen praler Danmark af at være det mest digitaliserede land i verden.
    //citat slut

    jo det kan vi prale af, men vi kan ikke prale af at det virker.

    Alle som kender til programmering ved at det man laver ikke er perfekt da styresystemer er dynamiske og i stadig forandring. Det gør at programmer ikke altid virker efter hensigten - fair nok - man opgradere sit værktøj og køre modulerne igennem hvor der sandsynligvis vil få nogle fejlmeldinger som man nu kan rette og så køre programmet lige indtil næste gang styresystemet opgraderes nye problemer, nogle gange er det selve det program du programmere i som har fejl - eller at man bare ikke lige har taget forbehold for hvad der sker.

    Eksempel:

    Delphi programmering - simpel eksempel

    Her kan man vælge baggrund for komponenter eller baggrund. Her kan man vis en dropdown menu vælge farver. Fint nok - men ved opgradering til Win7 opstår der det problem at apien ikke kan aflæse de indput og så går den i standard mode.

    Her var løsningen at vælge html kode for pågældende farve så virker det indtil frem til win10.

    Men Delphi hvor man kan lave programmer til styresystemer er på vej ud, det er et for stort arbejde at målrette dem og rette dem og opgraderer dem til pågældende system. Her er mere brug for APPS som er platforms uafhængig og man er da også godt i gang for det er langt nemmere at vedligeholde.

    Programmer til uafhængig platforme er vejen frem. Lidt sørgeligt for jeg har brugt i i rigtig mange år men tiden er at sadle om og lave noget mere tidsvarende.

    Men som cris pointerer så har vi så mange IT skandaler at man undre sig, ikke bare fejl men at man skrotter de systemer som har koster os mange milliarder igennem tiderne.

    Lidt eksempler: Nyere

    jobcenter - man kunne ikke gemme folks data når de indskrives som ledig, det vil sige man skal indskrive dem hver gang.

    politi>: dejligt at man kan lave anmeldelser på web, problemet var bare at anmeldelser ikke kunne overføres til systemet og måtte håndteres manuelt.

    Det er eksempler i den lave ende så er der de store:

    https://bit.ly/2MmUnc4

    Hvad kan det skyldes at Danmark er offer for plattenslagere gang på gang>?



  • #9   6. aug 2018 Bare se hvordan Sundhedsplatformen blev tvunget igennem, trods man vidste at det var et fejlbehæftet program. Da man prøvekørte det på de første 2 hospitaler, Herlev og Riget, var der megen intern kritik, men folk fik besked på at holde mund med det.

    Det viser sig nu at det står langt værrere til med dette program en først antaget. FX. istedet for at spare tid, er det tidskrævende. Det fungerer ikke sammen med andre programmer. Folk får ikke indkaldelser, eller svar på prøver. Ikke mindst er der også problemer med sikkerheden her, og lækket fortrolige oplyser.



  • #10   6. aug 2018 Sundhedsplatformen er et godt eksempel på manglende målgruppe som beta testere, for man kunne godt køre systemet lineært og stadig beholde de gamle systemer indtil alle bugs er fjernet.

    Jeg er ikke inde i de politiske beslutninger eller interne beslutninger som køre noget ud som ikke er testet på betryggende vis.

    Problemet kan også være at systemer er så komplicerede at nogle helt mister overblikket - som vi kunne se med et tidligere system til politiet hvor ledelsen ville have en funktion - men blev advaret af udviklerne at det kunne få det til at gå ned. De blev så "truet" med at hvis de ikke lavede de ændringer så kunne det blive afgørende om man næste gang valgte det firma. De fik ændringerne som gjorde at det gik ned.

    Det vil svare til at når man laver databaser så er der en #unik nøgle og databasen tillader ikke at der er flere - er der flere så får man en fejl eller hele databasen låser.

    #unik nøgle

    CPR
    Kørekort nr.
    osv....


  • #12   6. aug 2018 Overvågningen er, i mine øjne, gået for langt efterhånden.

    Fx. forsikringsselskaberne er ganske ivrige for at kunne trække oplysninger ud fra alle systemer, for at bruge det til at undlade at betale erstatninger, bare der er den mindste uregelmæssighed der kan udnyttes til deres fordel.

    Der er forskellige grunde til at folk har hemmeligt nummer, hvilket før blev respekteret.

    Men nu bliver numre solgt videre, som fx. til organisationer, så de kan ringe og bede om penge.

    Hvorfor skulle det ikke også være tilfældet med alle vores private oplysninger , hvor mange ligger og flavrer rundt, fordi man ikke har prioriteret sikkerheden nok ?











Kommentér på:
Mere overvågning, et + eller - ?

Annonce