{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.134 visninger | Oprettet:

Japan giver fornyet tro på atomkraft {{forumTopicSubject}}

Japan giver fornyet tro på atomkraft
By Hedegaard | March 15, 2011

Der tales meget om katastrofen i Japan. Faktisk er den ikke så slem, som medierne antyder, men dernæst er den beviset på, at atomkraft er vejen frem.

Først den tekniske

Efter at have læst en omfattende artikel om den måde anlægget fungerer på, er jeg ikke bekymret. Den er ikke skrevet af en ekspert på området, men vedkommende er dog ingeniør og forsker ved MIT, hvis afdeling for atomfysik og ingeniørvidenskab lader til at bakke artiklen op. En lignende gennemgang findes også på dansk. Samme forfatter, min gode bekendte Kian Conteh, har ligeledes begået et indlæg om radioaktivitet, hvor forskellige værdier sættes i perspektiv. Kian skriver:

En banan på 150 g leverer 520 picocurie stråling, hvilket er nok til at lastbiler med bananer jævnligt udløser alarmen på toldernes sensorer, der leder efter atomsmuglere til USA. Efter atomulykken på Tremileøen sporede man radioaktiv iod i mælk, der afgiver 20 picocurie pr. liter hvilket svarer til at skære en banan i 26 stykker og spise en af dem.
Three Mile Island er i øvrigt blot en af mange nedsmeltninger, den mest kendte, selvfølgelig, er Tjernobyl, som også er den eneste egentlige katastrofe.

Som supplement til Kians nævnte værdier kan jeg uddybe med, at man inhalerer 0,04 picocurie med hver smøg, og at en hjerne- eller leverscanning svarer til 1.000.000.000 picocurie. Sagt på en anden måde: Hvis jordens naturlige baggrundsstråling svarer til prisen på en hamburger med sodavand, så svarer en smøg en en enkelt pomfrit og en hjernescanning til prisen på en motorvej fra København til Madrid, 4.000km. Begge dele ufarligt.

Strålingen ved ulykken i Japan er så lav, at den medarbejder, der har været værst udsat, er blevet udsat for, hvad der svarer til godt 16 års naturlig baggrundsstråling og får dermed ikke åbenlyse symptomer, skriver Times.

Dernæst til sammenligningsgrundlaget

Modstanden mod en bestemt energiform må vurderes relativt, dvs. ikke vurderes i sig selv men i sammenligning med de andre muligheder, der er for energiforsyning. I den forbindelse kan det kun undre, at atomkraft ikke bare er frygtet men ofte forhadt. Se på alternativerne:

Olie

■Der bruges godt 90 gram at fremstille 1kWt
■Det er håbløst forurenende, særligt gennem udledelse af CO2 i atmosfæren.
■Det er nemt at arbejde med også i små anlæg som f.eks. biler, og erfaringerne er store
■Risikoen for ulykker er ikke ubetydelig, og når det går galt, skader det miljøet betragteligt.
Brint:

■Der bruges ca. 30 gram til at fremstille 1kWt
■Det forurener ikke, men fremstillingen gør typisk i høj grad, da Brint skal udvindes
■Sværere at arbejde med end olie, særligt i mindre anlæg, begyndende erfaringer
■Ulykker kan ske, bl.a. da der er tale om en gas.
Solceller:

■Det tager 0,01m2 solcelleanlæg 1 år at fremstille 1kWt – der er dog mange forskellige typer
■Det forurener ikke, men optager relativt meget plads
■Ustabil som forsyningskilde, ringeudnyttelsesgrad
■Lav risiko for ulykker og kun at ringe omfang
Vindmøller:

■Det tager ca. 7 sekunder at produce 1kWt – typisk mølle, udregnet som gennemsnit af typisk årlig drift
■Det forurener ikke, men generer eventuelle omkringliggende beboelse og natur
■Yderst ustabilt som forsyning – kan ikke stå alene, umulig til brug i f.eks. biler
■Lav risiko for ulykker, dog kan afrevne møllevinger forsage store skader.
Atomkraft:

■Der bruges ca. (1/21889) gram til at fremstille 1kWt
■Der forurener ikke, men opbevaringen af affaldsprodukter kræver sikre områder
■Det er relativt nemt at arbejde med, dog problemer ved mindre anlæg
■Ulykker kan ske, men moderne anlæg er følgeskaderne begrænsede
Bemærk i den her forbindelse, at jordskælvet i Japan – som er blandt fem(!) værste, der er registreret nogensinde – og den medfølgende flodbølge ville have revet enhver vindmølle til jorden, ligesom brint- og olieanlæg ville have lidt samme eller værre skæbne end atomkraftværket – som der altid er enorme krav til. Dertil kommer, at værkets reaktorer er taget i brug mellem ’71-’79 og er dermed alle over 30 år gamle.

Konklusionen

En ting er, at nogen ønsker at satse på f.eks. vindmøller. Det er ikke uforståeligt, men vindmøller kan ikke stå alene. Der skal permanentfungerende energiforsyning til. Her vælger selvsamme politiske røster ofte at gå imod atomkraft og påstå, at dette ikke løser problemerne med fossile brændstoffer. At en overgang til atomkraft ligefrem ville være skadelig, fordi det fjerner fokus fra det vigtige: vedvarende energi.

Man må undres og spørge sig selv hvorfor? Hvorfor ønsker nogen i den politiske debat at være imod en ren og enormt kraftig energikilde og i stedet insistere på at alles baghave skal fyldes med larmende og æstetisk generende vindmøller?

Jeg undres…


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Japan giver fornyet tro på atomkraft
  • #1   17. mar 2011 Lige præcis - atomkraft er vejen frem!
    Grunden til at Fukushima fejler, er jo netop at det er et gammelt anlæg i et jordskælvsområde. Hvis man ikke kan se hvor det bærer henad, så fejler man noget.

    Men vores topmoderne anlæg her i Europa, som normalt ikke rammes af de vilde naturkatastrofer bør være sikre, og derfor kan jeg heller ikke se ulemperne..


  • #2   17. mar 2011 det er jo ikke fordi Atomkraft ikke er sikkert, Fukushima anlæget var bare ikke jordskælvs sikret og det er der problemet ligger, atomkraft er det eneste rigtige, størmmen koster 1/30 at producere. og 2 anlæg i danmark vil kunne erstatte ALT konventionel energi

  • krisi c
    krisi c Tilmeldt:
    jun 2009

    Følger: 1 Emner: 10 Svar: 72
    #3   17. mar 2011 Hvordan bliver noget nogensinde 100% sikkert- er det ligesom flyene eller rumfærger ? alle delene er teknik og ingenør kunst! - og dermed menneskeskabt.
    Intet menneskeskabt vil nogensinde kunne være 100% garanteret fejlfrit!
    Med det sagt, så JA Olie er et kæmpe problem for vores globale miljø og vores fremtid, og verden syntes ikke økonomisk opsatte på at udskifte vores dårlige olie vaner med vedvarende energi, som vind eller vandkraft. Og med den indstilling, ja så ligner et atomkraftværk en god løsning. Man er jo fri for at blive belemret med de ting grøn energi kan foresage !
    Men jeg ville aldrig ... ALDRIG erklære mig selv enig i, at atomkraftværket er vejen frem, for det er så ufatteligt farligt HVIS eller rettere NÅR det engang går galt IGEN. Har man bare en lille smule kendskab til fysik, ved man også hvor farligt stråling kan være, og hvilke konsekvenser netop disse stråler før har haft.

    Desuden finder jeg dette indlæg yderst usmageligt og ufatteligt respektløst, med tanker på situationen i Japan.

    Thats all//


  • donald h
    donald h Tilmeldt:
    okt 2009

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 237
    #4   17. mar 2011 så vidt jeg kunne læse mig frem til var de da sikret mod jordskælv da da var nødgenerator der slog til da skælvet ramte men det gik galt da tsunamien ramte og det ødelagde nødgeneratoren som bruges til at køle anlægget ned med.. hvor vidt det er sikert eller ej mener jeg ikke det er vejen frem de burde satse mere på kæmpe vindøller i havet og solvame.. og evt forske mere i og oplagre den overskydende energi fra vindmøller

  • #5   17. mar 2011 Atomkraft er vejen frem... det er det der skal lave energi... du har kun brug for en 10 store kraftværker for at fodre hele Europa med energi... DK skal bare ha en enkelt reactor så har vi mere strøm end vi kan bruge...
    vi er i 2011, årstiderne skifter, sikkerheden er markant højere end den gang i Tjernobyl, eller Fukushima i Japan for den sags skyld... Japanerne vidste det godt, værket var jo ved at lukke ned...

    den eneste ulempe ved Atomkraft er at man endnu ikke kan komme af med affaldet... men mon ikke forskerne finder på noget på et tidspunkt... ?


  • krisi c
    krisi c Tilmeldt:
    jun 2009

    Følger: 1 Emner: 10 Svar: 72
    #6   17. mar 2011 den eneste ulempe ved Atomkraft er at man endnu ikke kan komme af med affaldet... men mon ikke forskerne finder på noget på et tidspunkt... ? - Det er jo netop ebdbu et af de store problemer, halveringstiden på dette affald er afsindigt lang, og ja man aner ikke hvad man skal gøre ved det ! Så nej nej nej der er ALT for stor risiko, for det behøver ikke at gå rigtig galt mere end en gang før der sker en kolosal ulykke.
    Bliver aldrig enig, ikke efter jeg gennem min uddannelse blev bekendt med ordet strålehyiejne!!


  • krisi c
    krisi c Tilmeldt:
    jun 2009

    Følger: 1 Emner: 10 Svar: 72
    #7   17. mar 2011 Beklager de dumme stavefejl.

  • #8   17. mar 2011 med den udvikling som teknologien har lige nu, så går der ikke mange år før at affaldet kan blive håndteret korrekt og at radioaktiv stråling er helt væk...

  • #9   17. mar 2011 Fukushima har, efter WikiLeaks, heller ikke rettet op på sikkerheden og de fejl som var allerede i 2009 på A-kraftværket..

  • #10   17. mar 2011 Ja, men lige pt så er det nok Fukushima der er i fokus smiley

  • #11   17. mar 2011 Ja, har læst lidt om det - men stort set kun Fukushima man hører om stadigvæk

  • #12   17. mar 2011 Hvis man ikker er pro-atomkraft, så bliver man det efter at besøge følgende hjemme side.

    http://www.jydskatomkraft.dk/

    Jeg mener, med guldæg som 100Hz overclocket støm!!!!! What´s not to like??


  • #13   17. mar 2011 Michael F, jeg har deres High Speed Strøm, det er den bedste investering jeg nogen sinde har gjort. Efter jeg fik det, købte jeg en ellert, og jeg lover dig jeg kommer frem og tilbage. Den holder en måned på en opladning, og kører ca. 225 km/t gennemsnitlig.

  • #14   17. mar 2011 lolwut; en ellert der kører 225km/t gennemsnitslig... ??? wooot, den skulle jeg satme ikke sidde i da... smiley

  • #15   17. mar 2011 Sådan er det med atomdrevet strøm smiley

  • #16   17. mar 2011 Efter jeg har brugt overclocket strøm, har jeg ikke set min RC Hellicopter siden den strøg gennem exosfæren..

  • #17   17. mar 2011
    krisi C

    NEJ det er nu man skal tage fat.. tyskland har "lukket" deres atomprogram pga. japan... vi skal ikke tilbage til 80erne!!


  • #18   17. mar 2011 'Lav en syg handel, alt er nedsat! '

    Blæst? nej tværtimod.. Oplyst!


  • #19   17. mar 2011 Babooms Jesus Se annoncer !

    Læste faktisk at 1 "moderne" anlæg ville kunne være nok + lidt eksport smiley


  • #20   17. mar 2011
    'Lav en syg handel, alt er nedsat!

    atomkraft er sindsygt økonomisk.. husk at man kan recycle produktet med kun 5% spild pr gang...


  • krisi c
    krisi c Tilmeldt:
    jun 2009

    Følger: 1 Emner: 10 Svar: 72
    #21   17. mar 2011 JA det er nu man skal tage fat og få gang i den grønne energi, det er dælme ikke nu, eller nogensinde man skal få endnu mere gang i atomkraft, jeg mener klart der er alt , alt for mange risici .



  • #22   17. mar 2011 Man burde bare sende atom-affaldet ud i rummet, laaangt væk fra jorden smiley Og det med, ja ja rum forrurening.. Rummet er jo så ENORMT stort at det da kan være lige meget? Hellere at det forsvinder, end det bliver gravet ned i jorden i sverige under deres klipper

  • #23   17. mar 2011 - Men man burde sku bygge dem under jorden, for hold kæft de er grimme nogle af dem + så slipper man for at en terrorist kapre et fly og flyver ind i det og laver ravnerok i hele europa over strålings fare smiley

  • #24   17. mar 2011 Markus R

    man sender ikke affaldet ud i rummet da det er for dyrt


  • #25   18. mar 2011 lav en syg handel

    Se lige din egen side www.akraft.dk/ulykker der er sket over 100 gange så mange uheld med konventionel energi!!


  • #26   18. mar 2011 lav en syg handel..

    du har ikke tjekket linket vel?

    Et dansk hold var i 1996 i området for at registrere radioaktivitet i området, men måtte ikke komme nærmere end 30 km. Her kunne man ikke måle nogen form for forøget radioaktivitet.
    I 2004 var en gruppe danske deltagere med et par journalister helt henne ved sarkofagen, hvor man heller ikke kunne måle nogen forøget radioaktiv...


  • Tosse 2
    Tosse 2 Tilmeldt:
    jan 2007

    Følger: 1 Emner: 46 Svar: 1.406
    #27   18. mar 2011 Lav en syg handel: Du aner da ikke meget om det.
    Almindeligt korrekt håndteret atomaffald forurener ikke. Det er dog stadig meget aktivt, men ikke i 20-30 år, men meget længere, enkelte isotoper er aktive op til 200.000år.
    Der er til dato langt færre der er kommet til skade ved atomulykker, end folk som er påvirket af kulkraftværkers forurening...


  • #28   18. mar 2011 'Lav en syg handel, alt er nedsat! '

    det folk som dig der ødelægger fremskridtet!

    folk uden visioner, og uden forståelse...


  • #29   18. mar 2011 det er jo klart der er så¨forurenet, men det var et menneskeskabt problem, officeren der kørte de tests på reaktoren var ikke uddannet, desuden er den type reaktor enormt ustabil og det var samme type der brød i brand i England(Windscale) men de nymodens reaktorer f.eks. tungtvandsreaktorer, kogendevandreaktor og højtryksreaktorer som bliver anvendt idag i stor stil er langt mere stabile da de er vandkølede og ikke kølet af gasser der kan gå hen og blive til brint, og når brint eksploderer i nærheden af "beskidt" brændsel(blanding af Uran og Plutonium) så har du en ulykke. Atomkraft er nutiden men indtil de får udviklet en reaktor hvor der kan køre en konstant og stabil fussion af brintatomer så har vi ikke noget valg der er mere energivenligt

  • donald h
    donald h Tilmeldt:
    okt 2009

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 237
    #30   18. mar 2011 jeg vil sige at jeg ikke er i tvivl om at de nyeste atom værker er meget sikre især i vores omgivelser men der er altid en risiko både for eksplosion og for teror... og hvis uheldet er ude er det hele danmarks befolkning det går udover... tror den mest sikre vej frem er vind og sol og måske havenergi.. ved godt det er den dyreste løsning men det er klart den mest sikre vej.. og nu mere der bliver forsket i de før nævnte jo bedre bliver de til at udvinde så meget som muligt....

  • Tosse 2
    Tosse 2 Tilmeldt:
    jan 2007

    Følger: 1 Emner: 46 Svar: 1.406
    #31   18. mar 2011 Liserie: Atomkraft i sig selv har aldrig gjort skade. Ulykkerne har altid være på baggrund af menneskefejl.

  • #32   18. mar 2011
    'Lav en syg handel, alt er nedsat! '

    nok derfor at din onkel IKKE taler for atomkraft... det jo dumt at anbefale andet når man lever af vindmøkker

    og sorry mr. belæste blomsterbørn barn...

    atom kraft er og 100% den mest effiktive og intelligente løsning vi har på jorden pt.


  • #33   18. mar 2011 Liserie .

    du kan ikke sammenligne tjernobyl med moderne anlæg...

    det ligesom at sammenligne de første flyvemaskine med dem vi har nu,,,

    38 døde i tjernobyl

    og 99% af dem der blev strålet lever endnu....


  • #34   18. mar 2011 der for mange der råber "ULVEN KOMMER"

    det er useriøst!



  • #35   18. mar 2011 'Lav en syg handel, alt er nedsat! '

    jeg tror faktisk der rigitg rigtig mange kloge mennesker der taler for... kun i danmark vi er så latterlige at vælge fra...

    men sådan er den danske mentallitet jo (alt skal være som det altid har været)


  • #36   18. mar 2011 jeg støtter stadig a-kraft 100% og det jo skønt at der i dele af danmark er a-kraft i stikkontakten

  • #37   18. mar 2011 Dangerous work: officials wearing protective clothing and respirators head towards the Fukushima nuclear plant


    ja støvdragter og partikel/gas filter


  • #38   19. mar 2011 WHAT!!!?? Er strålingen dødlig! Ah okay, så er det slut med at holde noget som helst med ioniserende stråling herhjemme!

  • #39   19. mar 2011 michael f:

    ja slut med røntgen hos tandlægen



  • #40   19. mar 2011 A-kraft er vel egentligt noget af det grønneste energi man kan lave. Der er self en detalje med det radioaktive affald.

  • #41   19. mar 2011 Nu snakker de om at gøre ligesom Thernobyl - nemlig beton og sand!

    Wee...Sandslot!


  • #42   19. mar 2011 *Tjernobyl....

  • #43   19. mar 2011 A-Kraft er jo lidt ligesom evighedsmaskinen.. Den giver uendelig meget kraft i lang tid, meget bedre end både vind, hav og sol.. Selvfølgelig er sikkerhedsniveauet højere, men jeg er nu mere fortaler for A-kraft end olie..

  • #44   19. mar 2011 Lars S.

    situationen ville slet ikke forkommer i et moderne DANSK anlæg...


  • #45   19. mar 2011 'Lav en syg handel, alt er nedsat! '


    tilgengæld er uran effektivt, langtidsholdbart!... ikke mindst fordi man kan recycle med 95% per gang...


  • #46   19. mar 2011 Lars:

    Kulfyrede kraftværker producerer også radioaktivt affald, idet asken indholder radioaktive stoffer, fortrinsvis kalium-isotopen K-40


  • #47   19. mar 2011 aske kan sku da godt spredes smiley .. og k-40 er den mest radioaktive isotop i kalium smiley


    hehe ja, pyt med halv tyskerne smiley


  • #48   19. mar 2011 Lars

    Er du bekendt med fænomenet "syreregn"? det er resultatet af kul olie og gas værker, og det ødelægger skovene mere end du kan forestille dig, A-kraft er det bedste alternativ vi har og vindmøller m.m. er ikke nær så omkostningseffektive, desuden er produktionen ENORMT miljøbelastende med al den kemi samt co2 uledningen produktionen kræver, derfor vil en vindmølle i sin driftsperiode ikke nå at blive CO2-neutral. en atomreaktor skal have skiftet brændsel hvert 7-10. år og er co2 frit fra dag 1. hvis ikke vi bruger kul olie og gas til strøm og varme så vil vi kunne købe billigere benzin/diesel. Desuden skal i da alle vide at de 11 reaktorer der ligger på den anden side af øresund er BWR-reaktorer fra 70'ern og de kører upåklageligt og har altid gjort. Som sagt er danskerne bare ikke nysgerrige nok, det skal bare være som det altid har været fordi sådan er det bare, danskerne vil ikke prøve noget godt der kan gøre deres hverdag biligere og renere. Hva fanden er det for et land vi lever i.
    Desuden er tjernobyl ikke overhældt med sand og beton, der er lavet en Metal/beton sarkofag hvor der inden i denne arbejder nogle gutter på at fjerne resten af dens indhold "Cæsium 137"


  • #49   19. mar 2011 der skal bare stå et i jylland og et på falster eller Risø

  • #50   19. mar 2011 Hvis man tænker på frygt for terror, så har terroristerne allerede vundet kampen 1-0 inden den er gået i gang.

Kommentér på:
Japan giver fornyet tro på atomkraft

Annonce