{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.043 visninger | Oprettet:

Tid til seriøsitet - Organdonation {{forumTopicSubject}}

Jeg hår gået og overvejet at blive organdonor. For det ville da være rart, at redde et andet menneskeliv, når man selv tog biletten.

Er du organdonor ?
Hvorfor valgte du at blive ?

Hvis du ikke er, og ikke har intentioner om at blive - hvorfor har du valgt dette ?

Mvh


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tid til seriøsitet - Organdonation
  • #1   28. nov 2010 Jeg er ikke organdonor, og har faktisk ikke taget stilling til det endnu.

    Det skyldes dog flere grunde, bld. nogle sygdomme der er i familien som jeg først kan blive testet for på et senere tidspunkt.
    Om jeg vil blive organdonor hvis jeg bliver erklæret fri det ved jeg ikke, det absolut en dejlig tanke at man kan gøre noget for et andet mennesker når man selv stiller træskoene.

    Tror dog det bliver op til min familie til den tid smiley


  • #2   28. nov 2010 Thez - Har det noget at gøre med, der kunne være et liv, efter døden ? Eller er det bare fordi det er den mærkelige tanke ? smiley

  • #3   28. nov 2010 Tilmeldte mig det for en del år siden efterhånden, efter jeg havde set et program med en dødsyg knægt der ventede på et nyt hjerte. Han var simpelthen så fuld af liv og så glad, men han døde fordi ventelisten var for lang, alt imens at fuldstændige raske hjerter bliver gravet i jorden blot for at rådne, synes det er forkasteligt!

    Mine nærmeste er imod det, men har sørget for at deres mening ikke tæller hvis uheldet skulle være ude og jeg dør i en ung alder.


  • #4   28. nov 2010 jeg har valgt at blive det da jeg tænker på at vis jeg fik brug for et organ ville jeg da selv være taknemlig for at få et, og syntes ikke man kan få vis ikke man vil give, og hvad skal jeg bruge det til når jeg er død?

  • June M
    June M Tilmeldt:
    okt 2010

    Følger: 1 Svar: 4
    #5   28. nov 2010 Er ikke organdoner men ville gerne, er desværre kronisk syg så amn kan ikke bruge mine "reservedele" til noget

  • #6   28. nov 2010 jeg er organdoner. har lige doneret min venstre arm, brugte den ikke alligevel..

  • #7   28. nov 2010 jeg syntes ikke man skal ha spørgsmålet vil du være organ donor men vil du vis du får brug for det få et organg for et andet menneske?
    vis ja så bruger vi dine organer når du dør vis vi kan bruge dem.
    vis du ikke vil ha vi tager dine organer du ikke skal bruge når du er død, så kan du ikke få.

    helt ærligt tænk vis i kom kørende med jeres bedste ven, i køre galt, du dør din bedste ven kan over leve vis han får et af dine organer fordi i matcher, men nej din bedste ven måtte dø de havde ingen andre organger, og du havde sagt du ikke ville af med dine
    eller omvendt for den sags skyld


  • June M
    June M Tilmeldt:
    okt 2010

    Følger: 1 Svar: 4
    #8   28. nov 2010 Kristian M: skal lige se om jeg har forstået sig rigtigt... folk som jeg selv der ikke KAN blive organdonerer vi skal så heller ikke have lov til a få et organ eller er det kun folk der "bare" siger nej?

  • #9   28. nov 2010 June M : self nej kun folk som kun siger nej du får jo ikke valget da de ikke kan bruge dine organer, men folk som er så selviske at de ikke vil gi noget af deres krop til et andet menneske.

  • June M
    June M Tilmeldt:
    okt 2010

    Følger: 1 Svar: 4
    #10   28. nov 2010 Okey, ville blot være sikke på jeg forstod dig rigtigt:) Min søsters datter har i mange år stået på vente liste til en hjerte/lunge transplantation, ikke fordi der ikke er børn der går alt for tidligt bort i ulykker men fordi forældrende ikke har taget stilling til den slags mens tid var, som min søster siger ønsker hun mere end noget andet at matchet kommer men samtidig ikke for vi vil jo vid hvad det har krævet

  • #11   28. nov 2010 June M
    jaa smiley et lys slukkes men der tændes et nyt


  • #12   28. nov 2010 De må bruge mig lige så meget, som de har lyst til, når jeg er gået bort. Mit eneste krav er bare, at jeg bliver brændt, når de har taget de organer de kan bruge, og så at de begraver min urne med aske i. For for fanden da, når jeg er død, så skal jeg jo ikke bruge mine organer til noget? Og dem der står en nær, de skal jo heller ikke ligefrem bruge dem - eller min krop til noget. Ergo kan de tage hvad de vil have!

  • #13   28. nov 2010 Jeg er organdonor. Jeg skal ikke bruge mig selv når jeg er død smiley

  • #14   28. nov 2010 brian j
    der ingen der vil udstoppe folk

    har spurgt smiley


  • #15   28. nov 2010 Er organdonor.. To stilling til det da jeg blev 18. Jeg kan godt lide tanken om at jeg måske kan hjælpe et andet menneske en dag - og tanken om at der måske er et andet menneske der kan hjælpe mig, hvis uheldet er ude.

  • #16   28. nov 2010 Jeg er organdonor og ahr jeg været siden jeg blev 18 (3år).. Og jeg syntes da de skal tage det de kan for at redde et andet menneske..

  • Heino H
    Heino H Tilmeldt:
    maj 2010

    Følger: 1 Emner: 15 Svar: 91
    #17   29. nov 2010 Jeg er IKKE organ donor og har meldt fra at blive det af tent og skær egoistiske hensyn.
    Ville ikke bryde mig om ikke at få lov at være der, når min elskede udånder for sidste gang. Derfor er jeg ikke donor og på samme tid vil jeg osse nægte at modtage fra andre, for når man ikke selv vil donere, så synes jeg heller ikke man skal have ret til at få fra andre.
    Naturligvis kan folk ændre mening i den forbindelse, men jeg gør ikke.
    Er ikke donor og bliver det aldrig.


  • #18   29. nov 2010 Heino C forstod ikke helt hvorfor du ikke ville være ?

  • #19   29. nov 2010 Casper L nu bruger de jo også kun de organer der er i orden og kan bruges -_-''
    de bruger jo ikke det de tager jo ikke en gang ryger lunger hvor tjæren flyder over fx -_-''

    og det er sgu da ikke alle danskere der bare drikke løs :S jeg har da fx ikke drukket i rigtig i over 2 år :S


  • #20   29. nov 2010 Jeg er også organdonor, de kan tage det hele.

  • #21   29. nov 2010 Er bloddonor, skrevet op som knoglemarvsdonor, og organdonor med fuld accept.

    I min verden er det rimelig enkelt. Man deler ud af de ting man ikke selv har behov for, og som kan redde andres liv.

    Min morbor fik en ny nyre for 5 år siden, jeg har haft flere meget syge veninder som har modtaget blod en del gange og jeg har selv modtaget blod, så der er i den grad behov for folk der donerer.
    Min veninde venter også på en nyre til sin søn..

    selvfølgelig har enhver ret til at sige nej, men jeg har svært ved at forstå argumenter som "jeg vil ikke have de sprætter mig op".. For man er jo død?.. Jeg skal ikke bruge nogle af mine organer efter min død smiley


  • #22   29. nov 2010 BTW havde jeg i starten tilmeldt mig med "pårørendes accept" hvilket betyder at mine efterladte (mine forældre) skulle kontaktes inden høsten, men min mor gakkede helt ud over det. Tænk engang hvis et andet menneske døde, blot fordi man brugte tid på forgæves at få fat på mine forældre? Så nej, nu er det fuld accept UDEN at de pårørende skal kontaktes..

    Tænk sig hvis ens sidste gerning i livet var at redde 15 mennesker, og gøre livet væsentligt lettere for 15 andre? (det er jo ikke kun dødeligt syge, men også folk der kan hjælpes på andre måder)..


  • #23   29. nov 2010 Casper L
    er du bare dum?
    de tager jo ikke ryger lunger, eller en nyre der er halvt ødelagt !!!!
    for fanden da!!! tænk over det hvorfor skulle de bruge flere 100.000 på en transplantation, som i forvejen er risikabel også putte et organ ind der ikke virker optimalt?
    Ja undskyld men det er sgu tilladt at bruge hovedet BARE LIDT


  • Heino H
    Heino H Tilmeldt:
    maj 2010

    Følger: 1 Emner: 15 Svar: 91
    #24   29. nov 2010 Sorry
    Var nok for hurtig til at sende indlæget ind.
    Men af samme årsag som at jeg gerne vil være der. når min elskede tager sidste åndedrag, så mener jeg, at han osse skal have den samme mulighed.
    Og det lader sig jo ikke gøre ved ORGAN donation, der skal kroppen holdes kunstigt i live indtil modtager er klar. Og det vil jeg ikke udsættes for eller at der er nogle af mine kære, der skal udsættes for.
    Derfor har jeg sagt 100% nej og vil osse til enhver tid nægte at modtage, hvis det blev nødvendigt, da der er andre, der er donorer selv, der skal stå før mig, efter min mening


  • #25   29. nov 2010 Heino C det er da ikke sådan de holder dig i live til de skal bruge dine reserve dele? er det? :S

  • Heino H
    Heino H Tilmeldt:
    maj 2010

    Følger: 1 Emner: 15 Svar: 91
    #26   29. nov 2010 jo, Kristian M, det gør de. Man holdes kunstigt i live ( har snakket med min mand om det og han er sygeplejerske) men man er jo ikke levende, det ved jeg godt. Det er bare lidt underligt at forklare, men jeg føler at så længe, der pustes luft rundt i kroppen, enten ved egen hjælp eller ved maskinehjælp, så er sjælen i kroppen og den slippes først fri idet man udånder.
    Og fra en person udånder, så har personalet, der skal transplantere et vist antal minutter ( ved ikke hvor længe) inden organet skal tages ud. Dvs at hvis mit hjerte skulle bruges, så skulle min mand sige farvel til mig, dernæst forlade rummet, maskinen slukkes og så kan hjertet tages, som jeg har forstået det. Måske en anelse i rækkefælge der skal ændres. Men det korte af det lange er, at man er som pårørende ikke den sidste til at se det sidste åndedrag.


  • #27   29. nov 2010 Heino,
    jeg tror du har misforstået den forklaring du har fået.

    Man ER som pårørende (og såfremt det ønskes) der når afdøde tager sit sidste åndedrag.
    Dog er det rigtig forstået at der ikke er en halv time eller hvor meget man nu skal bruge, til at sidde og sige farvel bagefter. Den tid har man ikke, da organerne skal ud inden for et ganske kort tidsrum.

    Om man bliver holdt kunstigt i live kan diskuteres. Du får det til at fremstå som om det udelukkende er for at bevare organerne - for at benytte kroppen som en form for opbevaring. Men det er jo sådan man altid gør, medmindre vedkommende er imod at blive holdt i live på den måde. Det er også noget man gør på patienter der ikke skal fungere som organdonorer.


  • #28   29. nov 2010 nåre den måde
    så jeg med ^^
    men det er jo som man tager det


  • #30   29. nov 2010 Lemminger,
    nemlig.. At en man holder af dør, er noget helt forfærdeligt. Men skulle nogle af mine kære dø dør tid, vil jeg da kunne finde en smule trøst og mening i at de i det mindste bidrog til at redde/hjælpe andre.


  • #32   15. dec 2010 Jeg er også organdonor. Kan ikke se, hvorfor jeg ikke skulle være det. De kan tage det hele, også uden pårørendes accept. De skal ikke stå med den beslutning, når jeg engang er væk..

    Mht. bloddonation, så har jeg da også overvejet det. Jeg er nok bare lidt en kylling, hvad angår dét, og da jeg kun har fået taget blodprøver to gange i mit liv, tror jeg lige, at jeg venter lidt med at tilmelde mig. smiley


Kommentér på:
Tid til seriøsitet - Organdonation

Annonce