{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
756 visninger | Oprettet:

Bevar SU'en! {{forumTopicSubject}}

Citat fra hjemme siden :

Det er en kæmpe fejl, at Skattekommissionen foreslår at fjerne to år fra de studerendes SU. Hvis du er enig; så skriv under her. Og send videre...
At tage en uddannelse er på mange måder attraktivt. Bare ikke økonomisk.

År efter år viser OECD i rapporten Education at a Glance, at Danmark er et af de lande, hvor det økonomiske udbytte af at tage en lang uddannelse er lavest. Det er derfor klogt, at Skattekommissionens udspil gør op med det negative skatteincitament.

Desværre er det hovedrystende dumt, at samme kommission foreslår at fjerne de sidste to års SU. Begrundelsen er, at de studerende, der gennemfører en uddannelse, er dem, der i et livsperspektiv, får mest ud af skatteudspillet.

Men Skattekommissionen misforstår hele pointen. Hvis vi er enige om, at uddannelse er vigtigt, så nytter det ikke at give med den ene hånd og tage med den anden!

For det første: Vi kan ikke leve af forventninger til en høj indkomst i en fjern fremtid. De studerende er i forvejen den gruppe af borgere over 18 år, der lever for det mindste beløb om måneden. Hvorfor skal vi betale for, at man ikke tør ramme vores velbjergede forældre?

For det andet: Hvis vi skærer i SU'en, rammer det social skævt. Undersøgelser viser, at den sociale arv slår stærkt igennem, når vi taler uddannelse. SU er et vigtigt redskab, når vi arbejder for, at alle uanset baggrund får en uddannelse. Hvorfor skal vi betale for, at bankdirektøren får skattelettelser?

For det tredje: Henvisningen til, hvordan andre lande har indrettet deres uddannelsessystemer, er helt underordnet. Bare fordi min nabo kører over for rødt, betyder det ikke, at jeg skal gøre det samme. Hvorfor skal vi betale for, at svenskerne ikke har forstået pointen med SU?

Denne alvorlige fejltagelse må og skal rettes af politikerne!

Hvis du er enig, så skriv under her. DJØF Studerende og DM studerende afleverer alle underskrifter til partierne på Christiansborg.


http://bevarsu.skrivunder.dk/?s=1


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bevar SU'en!
  • #1   8. feb 2009 tak for det gutter/gutinder !


    DEFEKTE MOBILTELEFONER KØBES !
    jeg er jo ikke personen der har lavet den men jeg støtter gerne


  • mathias -
    mathias - Tilmeldt:
    jun 2007

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 388
    #2   8. feb 2009 drop su så sparer vi andre da det i skat smiley

  • #3   8. feb 2009 DEFEKTE MOBILTELEFONER KØBES !
    Det med facebook grupper virker sgu da lige netop smiley . Hver gang de fortæller et eller andet underligt i Nyhederne, så støtter de det ofte, med en eller anden facebook gruppe, på X antal medlemmer.

    Men jeg har nu heller aldirg hørt om at dette "skriv under" halløj skulle hjælpe noget


  • #4   8. feb 2009 er fuldstændig enig, men gider ikke det der underskrifts pjat.. hjælper ikke en disse..

  • Mr.Frost .
    Mr.Frost . Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    jan 2007

    Følger: 44 Følgere: 44 Fotoprofiler: 1 Emner: 634 Svar: 2.334
    #5   8. feb 2009 hallo i får 1 års mindre Su men i betaler mindre skat og får flere penge end i gør nu
    er det bare mig der tænker at i kke kan jeres ælle bælle mig fortælle 1 års mindre su men flere penge end normalt


  • #6   8. feb 2009 mr. frost - det kommer så sandelig an på hvem man er ! hvis vi nu tager nogle af punkterne fra kommisionen, så får de lavest-lønnede ikke nogle rigtig skattelettelse, derud over stiger priserne på basale ting som el pågrund af nye afgifter osv, derud over skal man arbejde mere og have mindre fritid selvom mange hellere vil have fritid. og når man så også kigger på inflationen er steget omkring 8% de sidste 10 år, men den uofficielle mindsteløn ikke er steget, har mange ufaglærte allerede markant færre penge til ting, imens alle ting stiger i pris. ved godt vi lige nu snakker uddanelse, men ufaglærte er tabere i dette imens de rige får kæmpe skattelettelser på deres bekostninger..

  • Nikki P
    Nikki P Tilmeldt:
    sep 2008

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 1.263
    #7   8. feb 2009 Husk også lige på, at SU i Danmark er verdens højeste!

    Men de studerende skal jo også have råd til at gå i byen, på café osv. Det er en STØTTE, ikke en løn!



  • Maibrit G
    Maibrit G Tilmeldt:
    jan 2009

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 390
    #8   8. feb 2009 Nikki P - Man kan vist tydelig se at du intet aner om den økonomiske status hos langt de fleste studerende på en videregående uddannelse. Det er jo ikke billigt at bo i hverken København, Aarhus eller Aalborg. Derudover kommer der udgifter til mad og noget der kaldes "bøger og andet materiel", der især slår ned på budgettet.
    - En af de dyreste bøger, en af mine kammerater (der læser til eksport-ingeniør) har den nette pris af 1200 kroner.

    You do the math then.
    - Jeg kan i hvert fald ikke finde det økomiske grundlag for "cafépenge" i SU'en for dem, der går på en videregående uddannelse. Det er jo ikke SU for de gymnasielle uddannelser, hvoraf langt de fleste penge er cafe-penge, de vil skære ned med 4 år - det er SU'en for de videregående.

    Men det kunne være, at praktikarbejde + diverse andre løninger samt SU'en hos håndværker/EUD-lærlinge helt skulle fjernes. Det vil da give langt flere penge i kassen eftersom der er flere ikke-akademikere end der er akademikere.


  • Nikki P
    Nikki P Tilmeldt:
    sep 2008

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 1.263
    #9   8. feb 2009 Der er vel heller ingen, som siger, at man skal kunne leve fuldt ud af det. Det er immervæk kun en støtte!

Kommentér på:
Bevar SU'en!

Annonce