864 visninger
|
Oprettet:
Tilskud til psykolog ved sygdom... {{forumTopicSubject}}
Hvis man får diagnosen depression af sin læge, så får man et økonomisk tilskud af sygesikringen til psykolog. Men hvor meget er egenbetalingen så pr time???
Og er der en forsikring der kan finde på at gå ind og dække...
Er der nogen der har erfaring på det område...
maj 2008
Følger: 9 Følgere: 8 Fotoprofiler: 1 Emner: 57 Svar: 213
sep 2007
Følger: 6 Følgere: 5 Emner: 21 Svar: 800
Der kan du også forhøre dig om prisen
okt 2007
Følger: 4 Følgere: 3 Fotoprofiler: 1 Emner: 26 Svar: 188
okt 2007
maj 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Emner: 8 Svar: 646
okt 2007
jul 2008
Følger: 28 Følgere: 27 Fotoprofiler: 1 Emner: 22 Svar: 574
aug 2008
Følger: 5 Følgere: 5 Fotoprofiler: 1 Emner: 1 Svar: 82
Sidstnævnte er gratis, pga henvisningen..
Førstnævnte er 50-50, atlså jeg slår halv skade med kommunen, og gir' ca 300,- pr. gang.. Men min psykolog er ikke helt "standard" (han bruger kognitiv terapiform), så ved ikke om det har noget at sige mht prisen..?
Men er du i tvivl om det mindste, ville jeg tage fat i egen læge.. hun/han skal informere dig om ALT hvad du måtte være i tvivl om..
Knuz Sine
okt 2007
Nu er jeg rimelig "grøn" indenfor det der. men psykiatri og psykologi, er det ikk meget forskelligt.
jan 2007
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 180
okt 2007
Troede faktisk det var være.
Men kan du hjælpe mig med at få styr på begreberne??? psykiatri er i mine ører hvis man har psykiske lidelser, psykologi er eks. stres depression eller oplevelser der skal snakkes om.
Er jeg helt galt på den
okt 2007
Takker, der fik jeg svar på alt med pris egenbetaling og hvor meget deres tilskud er, 60% hvis andre er i tvivl
maj 2007
Følger: 6 Følgere: 5 Emner: 9 Svar: 303
psykiater er gratis, men du kan opleve meget vente tid, ved på fyn er der op til et år, hvis det er f.eks arbejds relatert kan du tage kontakt til Arbejds medicinsk klinik, de hjælper dig oz med X antal timer Psykolog og koster ingen ting.......
aug 2008
Det bedste jeg kan gøre for dig er, at stille det således op;
Psykolog: Der findes flere former for terapi, fx kognitiv, som er lig med at man skal "ændre" sin indstilling, levevis osv, for at få det bedre.
Hos psykologen taler man om alt lige fra barndom, forhold, familie, arbejde, sex osv osv.. ALT som kan ha' betydning for den sygdom man nu lider af..
Psykiater: Gennem, forholdsvis korte, samtaler finder psykiateren frem til en endelig diagnose og medicinerer én derefter..
Man kommer til jævnlige tjek, for at sikre at medicinen er den rette og rent faktisk hjælper (hvilket langt fra er tilfældet!)
Håber at det gav dig et lidt klarere billede..?!?
Ellers er du velkommen til at skrive til mig
okt 2007
Helt sikkert. en psykiater kan altså gå en tand dybere end den normale læge. og er egentlig en tand højere oppe i systemet, men stadig læge..
Men for mit vedkommende er det psykologen jeg har brug for.
aug 2008
Fik lige tjekket en gammel regning - det er fordi min psykolog ikke er godkendt af sygesikringen, som du også skriver, at jeg betaler 50-50..
Men jeg får alligevel stadig tilskud fra kommunen, da psykiater og egen læge specifikt henviste til ham.. :-S
aug 2008
Ja.. sådan kan man vel egentlig godt se på det
I princippet er der egentlig heller ikke den store forskel på psykiater og psykolog, bortset fra at en psykiater kan udstede recepter/piller.. dér har en psykolog ingen beføjelser!
okt 2007
aug 2008
Hvis du er blevet diagnoseret med en svær depression, kan du ikke være sikker på at "slippe" for psykiater.. :-S
Jeg fik, oprindeligt, ovennævnte dianose, og endte med at skulle afprøve 5 forskellige typer medicin, før de fandt noget der har hjulpet lidt..
Nu har de så fundet en anden diagnose.. én som åbenbart har været grundlag for depressionen, meeen det er en længere historie.. og vil ikke kede dig med den ;-)))
okt 2007
Men uanset, så skal jeg sgu bare op på hesten igen, også selvom dt nok blir en hård kamp
aug 2008
Det er den helt rigtige indstilling ;-))
For det skal sgu nok gå.. det er ikke jordens undergang at blive syg - det er desværre noget man ser oftere og oftere, især blandt os "unge" ;-P
Hmm.. blev lige nødt til at se hvem der gemte sig bag motorcyklen.. så alle dine billeder med øl på ;-D Håber ikke at du skal medicineres fremover, for så blir' det småt med alkohol
Jeg nød også gerne iskolde bajere, men det matcher desværre ikke helt overens med pillerne.. sadly..!
Håber at samtalen imorgen gir' dig et lidt mere klart billede af hvad der skal ske fremover..
Og ligegyldig hvad, så husk at hold hovedet højt..!
Det skal nok blive bedre med tiden :-))
Knuz Sine
okt 2007
Jaaaa det anede mig lidt mht alkohol, men det kan være at det os gir mig et spark videre i livet. Men er spændt på om jeg får lov at arbejde som jeg plejer. Jeg har rimelig meget ansvar og der er nemlig udsigt til at jeg inden jul overtager hele ansvaret for det værksted jeg er på. Men det må tiden vise, så må de give mig en assist
aug 2008
Om lægen synes at det er en god idé med mere ansvar, kan jeg desværre ikke svare på, men ved at depression og/eller stress oftest skyldes for meget ansvar på jobbet ;-/
Men nu kender jeg dig selvfølgelig ikke, så det kan jo også være helt andre ting, der ligger til grund..
Og ja, du er allerede over det sværeste - at erkende det overfor sig selv! Det næstsværeste er at fortælle det til familie og venner.. jeg har, langt fra, sat mine venner og familie ordentlig ind i min sygdom endnu, trods at jeg har været officielt syg i et års tid nu..
Men jeg kan sagtens sidde og ekende det et sted som dette, hvor jeg kan gemme mig bag en skærm og ikke behøver se et andet menneske i øjnene - det er straks noget andet ude i den "virkelige" verden..!
Men det er selvfølgelig slet ikke sikkert at du får problemer med den slags - der er vi jo alle så forskellige ;-S
okt 2007
Ja du har helt ret, chancen for at man blir genkendt et sted som her, er ikke den store. Har nogle gode venner som jeg har snakket md om det, men familien hmmm. det kommer nok til at halte, da de er en del af problemet...
Men nu må vi se hva doktoren siger i morgen. Det kan jeg evt fortælle i en pb til dig, hvis du os er en nysgerrig type som jeg selv...
Men elles takker jeg mange gange for "snakken" og rådene, vil sgu hoppe i seng.
Godnat til alle herinde
aug 2008
Du skal være mere end velkommen til at skrive til mig i PB
Lige gyldig hvad, så blir' du ikke dømt af mig :-))
Og ja, synes også at det har været hyggeligt at "snakke" - det er altid rart at få luftet ens problemer lidt, så det hele ikke hober sig op inden i én..
Dejligt at høre at du har nogle go'e, forstående venner - det er sgu vigtigt i sådanne tilfælde.
Du må også sove godt
Og som sagt; skriv endelig til mig, når du har snakket med doktormanden
Knuz Sine
feb 2007
Følger: 1 Emner: 16 Svar: 51
Jeg selv kom af med ca. 292,- for hver time. (Når det er over sygesikringen, er 1 time = 50 min)
Tilskud til psykolog ved sygdom...