{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.525 visninger | Oprettet:

Ramazan K
Ramazan K
Tilmeldt:
12. feb 2011
Følger: 1 Emner: 22 Svar: 46

Hvordan var det nu med "Navneord uden en/et" ? {{forumTopicSubject}}

Jeg har lidt svært ved forstå reglen for udladelse af en og et foran et navneord..

REGEL:
En/et undlades ved verbernes faste forbindelser , tænker generelt på handlingen, f.eks.:

Vi hører radio om morgenen.
Han går i skole hver dag.
Hun går på arbejde om søndagen.
Min familie kan godt lide at se fjernsyn.
Jeg læser aldrig avis.
Min kone laver mad hver dag.
Børnene børster tænder hver morgen.


Hmmm kan nogen omformulerere ovenfor nævnte REGEL, så jeg også kan forstå den ?
.............................

Jeg har en sætning, som jeg har spørgsmål til:

"Socialdemokrater vil måles på resultaterne, ikke bundlinjen, siger statsminister Helle Thorning-Schmidt."

Jeg fatter ikke, hvorfor Socialdemokrater i sætningen ikke hedder SocialdemokraterNE (vi kender dem).. og hvorfor hedder statsminister ikke statsministerEN..(vi kender hende)



.......


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvordan var det nu med "Navneord uden en/et" ?
  • #1   1. jan 2014 Ved ikke om det vil give mening, men jeg vil prøve smiley
    Hvis der i sætningen stod socialdemokraterNE, så ville det være nogle bestemte socialdemokrater, som der er tale om. Ved at skrive socialdemokrater, så kan det være hvilken som helst socialdemokrat smiley
    Det med statsminister kender jeg ingen regel for, men man siger bare ofte dette smiley


  • Ramazan K
    Ramazan K Tilmeldt:
    feb 2011

    Følger: 1 Emner: 22 Svar: 46
    #4   2. jan 2014 Jamen der er jo netop tale om bestemte socialdemokrater... de er alle sammen medlemmer af partiet "Socialdemokratiet".


    En anden sætning:

    "Danskere elsker rejse ud i den store verden om sommeren."
    eller
    "DanskerNe elsker rejse ud i den store verden om sommeren."



  • Ramazan K
    Ramazan K Tilmeldt:
    feb 2011

    Følger: 1 Emner: 22 Svar: 46
    #5   2. jan 2014 Tak Julie P, det giver mening i min hjerne nu smiley

  • #6   2. jan 2014 Jamen i din sidste sætning her ovenover, da er det igen et typisk eksempel på, at det ikke er en bestemt dansker, der er tale om, men i stedet en hvilken som helst dansker. Det er ubestemt flertal, for du ved jo ikke, om det lige præcis er Ruth eller Tove, der er tale om, men bare danskere = altså ubestemt flertal smiley

  • Ramazan K
    Ramazan K Tilmeldt:
    feb 2011

    Følger: 1 Emner: 22 Svar: 46
    #7   2. jan 2014 Snøøøft !

    Jeg forstår det aldriig, det siger vist lidt om min intelligens eller mangel på det samme smiley

    Altså der er Tyskland og Danmark og Danmarks befolkning er danskere..... De er ikke tysker !

    Så derfor siger min hjerne det burde hedde danskerne smiley


  • #8   2. jan 2014 Hmm jamen det kan også være svært at forstå smiley
    Men jeg vil netop ikke kalde det danskerNE, for så lyder det nærmest som om, at det er alle danskere, der godt kan lide at rejse ud i verden. Ved at skrive danskere, så er det ikke bestemte personer, så derfor laver man ubestemt flertal smiley
    Hvis det nu havde været en gruppe bestemte danskere, så ville man godt kunne skrive danskerNE, for så er det bestemt flertal smiley

    Det danske sprog ER svært smiley


  • Ramazan K
    Ramazan K Tilmeldt:
    feb 2011

    Følger: 1 Emner: 22 Svar: 46
    #9   3. jan 2014 Winnie oooooh jeg tror det er lykkes dig forklar mig det som andre ikke kunne smiley

    Altså hvis jeg skrev danskerne, så mente jeg alle danskere i Danmark.

    Men ved skrive danskere, så forstås mange eller fleste danskere smiley

    Har du sidste guldkorn til socialdemokraterne ?
    Jamen der er jo netop tale om bestemte socialdemokrater... de er alle sammen medlemmer af partiet "Socialdemokratiet".



  • #10   3. jan 2014 Ja sådan kan man vel også sige det. Om det er helt efter reglerne det ved jeg ikke, men sådan er det i hvert fald i mit hoved smiley

    Mit bud på det med Socialdemokraterne er igen, at der ikke er tale om nogle bestemte socialdemokrater, men igen er det bare socialdemokrater generelt. Du ved altså hverken, hvem eller hvor mange socialdemokrater, der er tale om i sætningen. Hvis den sidste del af sætningen med Helle Thorning ikke stod der, så kunne det i princippet være socialdemokrater fra et helt andet land, fordi der igen er tale om ubestemt flertal og det er ikke nogle specifikke personer, men bare generelt socialdemokrater smiley

    Det er mine bedste bud, så du må ikke hænge mig op, hvis det ikke er helt efter bogen smiley


  • Ramazan K
    Ramazan K Tilmeldt:
    feb 2011

    Følger: 1 Emner: 22 Svar: 46
    #12   3. jan 2014 winnie tak tak så er jeg godt kørende smiley

  • #13   3. jan 2014 Det var da nu så lidt smiley

Kommentér på:
Hvordan var det nu med "Navneord uden en/et" ?

Annonce