{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
712 visninger | Oprettet:

Hvordan det startede {{forumTopicSubject}}

Det er altid spændende at læse hvordan vejen til det man gerne vil startede og som blev ens erhverv.

Ubevist startede det med at jeg arbejde på Everton og boede på Bjørnemosevej, lige overfor marken lå et kollegium som havde et åndehul som bestod af en bar i en kælder hvor man kun kunne købe guldbajere. Det var godt besøgt af piger som studerede IT som EDB Operatører - nogle dejlige og lystige damer. De talte i et sprog som jeg fattede hat af - og jeg blev fascineret af det sprog ud i IT.

pt. arbejde jeg som cykelmontør på Everton i krank og styrleje hvor jeg havde min egen afdeling. Som så mange andre havde jeg ikke bestået 9 klasse og som sådan ligegyldigt for man kunne vrage og vælge arbejde. Senere fandt jeg så ud af at for at være indenfor IT krævede en HF - ok - sagde jobbet op, og begyndte at studere HF, her var der et tilvalg fag med IT som i bund og grund var så primitiv at det halve kunne være nok. Her var en som kaldes RC5000 som var i kontakt med regnecentralen og knaldede løs når man gav den en opgave - sikke en gang shit - bestod HF.

Begyndte at køber bøger om programmering som Pascal/Delphi og pludselig begyndte jeg at fatte ideen. Flere bøger Delphi 2 af Jørn Sloth som jeg faktisk var lidt irriteret over for den var mere dedikeret database programmering - og nogle ligegyldige ting i brug af Delphi. Men igen man skal kunne lære at kravle før man kan gå, så jeg hørte om et kursus i KBH 6 mdr....i Delphi hvor man lavede løsninger i at gør database løsninger DBE uafhængig - som betyder at man ikke behøver den tunge Microsoft database, men kan programmerer sin egen, som så kan implementeres ved at lave et værktøj som kan bruges som komponent man kan smide på form1 og koble en database til ens program. Genialt.....en enkel stående database som er i biblioteket af ens *.exe fil.

Jeg boede i KBH hos familie som arbejde så jeg havde huset for mig selv i dagtimerne - min opgave var så at gå til hånde, med rengøring og slå plænen, og til tider lavede jeg mad. Så det var gratis at være der.

En overgang lavede jeg software for et modem firma som Freelancer, men røg uklar med dem da de ville have fat i mit software som jeg byggede det på - det er så en længere historie som ville tage for lang tid at forklare. Jeg blev så smidt ud vandret. Nå men fuck dem...Slog mig så på hjemmesider og lavede afregnings systemer for B&B - hvorefter jeg så bruge flere år på at lave et vinprogram som faktisk var det eneste i danmark som kunne køre på Microsoft - alle andre var DOS baseret. Sommerfelt havde lukket deres ned og deres kunder søgte en erstatning - det blev så mit, som i starten var lidt primitiv, men langsom blev ret avanceret som leveres i udgaver som basis, interprise og Pro. Det gik helt godt med salget, men så kom,win98 Vista, XP - og med dem problemer med kørsel - samt 64 bit da mit program er programmeret i 32 bit. Sjovt nok kunne den senere køre i win7 og 10 i Pro version. Så jeg opgav til sidst at håndterer mit program på så mange platforme.

Så hvad laver jeg i dag?

Stadig afregnings systemer men for vinhandlere samt database registrering af deres beholdning - samt auto bestilling ud fra parameter.

Pt. er jeg selv pensioneret - men må se hvad verden byder mig....

Skrev en længere "bog" om Delphi som blev postet på Eksperten.dk som den hed dengang - var lidt irriteret over den bog fra Jørn Sloth som stort se omhandlede database og alm brug af Delphi....og brug af komponenter - her gik jeg videre og lavede programmer som folk kunne skrive af og bruge - hele moduler som folk lærte at kalde osv....går ikke i detaljer for så bliver i søvnige.

Oveni al den hygge havde jeg også NetGame som det kaldes med unge mennesker som er kommet skævt ind i samfundet fordi de elsker at hacke og lave ballade - et samarbejde med en som havde plads og muligheder - hold af 16 pr. måned hvor der hver Lørdag var en masse udfordringer ud i programmering om at løse en opgave på tid og på mindst brug af kode. Kommunen havde hørt om projektet men "starter" ønskede ikke at samarbejde med kommunen da man jo ved at når det går godt så lukker man ned. Kommunen var så dumme at mene at vi skulle stå for computere osv....nix - flot så kunne man brænde fingerne gevaldigt hvis de midt i vadestedet afbryder.

Jeg er så ude af det efter 15 år - dejlige år, men krævende, men det kører stadig. Det skal så lige siges at det er for forældre med ret meget på kistebunden som tilmelder poden til det.

Så nu sidder jeg som gammelfar på 63 år og stadig kun tager en vitamin pille om morgenen. Sund og rask og klar til????ved det ikke...

Holy shit det blev et langt indlæg....hvis jeg var gået i dybden så have i brækket jer...kunne nemt skrive 200 A4 - men tålmodigheden har sine grænser, som læsere som ikke gider alt for lange indlæg. Kommaer må i selv sætte.

Som et PS...hvorfor har jeg navnet polysl? jo fra starten af "BBS" tog jeg navnet ud fra poly pascal og det blev til polysl - poly og sl som mine initialer.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvordan det startede
  • #1   20. jan 2020 Er du så på efterløn nu Polysl ?


  • #2   20. jan 2020 Å.R
    Selvpensionering


  • #3   20. jan 2020 Ok - sjovt nok, har jeg altid troet at "s l" var dit navn, og poly anede jeg ikke hvor kom fra smiley

    Men sådan er der jo så meget smiley


  • #4   20. jan 2020 Jeg har kun et ord for det:

    RESPEKT!!!


  • #5   20. jan 2020 Mine evner på pc begrænsede sig til indprogrammering af basic programmer fra komputer bladet på min commodore 64.
    Efter flere dages taste tortur kunne man (hvis man var heldig) få en 10 pixel figur til at bevæge sig henover skærmen, men som oftest virkede lortet ikke og man kunne bruge et par aftener på at lede efter tastefejl smiley

    Jeg er blevet dårligere og dårligere med tiden og evner ikke engang at opsætte en mail adresse eller et hjemme netværk smiley

    Jeg nåede ikke engang 7 klasse så måske er det forklaringen smiley

    Så derfor Polysl kan jeg kun sige Jeg fatter hat af hvad du skriver smiley




  • #6   20. jan 2020 Cody

    Uddannelse er ikke den hellige gral, mange trives med den de har, Vi er forskellige - heldigvis...Jeg vil nødig skulle skille de har mange rør i bøjninger som findes under vasken, eller murer noget, save noget -

    Hjemme netværk kan godt være en udfordring speciel hvis man har børn og skal sætte parameter for deres brug i opsætning. - men det er der så nogle for få penge kan klare for dig. Hvis man er registreret i Google så har man automatisk en email og behøver ikke andet bare at gå ind på sin Google konto for at se sine mails.


  • #7   20. jan 2020 Cody.

    Vi er i samme båd.
    Som ung sad jeg og programerede i Basic på en Spectrum 48 af Ian Sinclair.
    Jeg kunne bygge nogle huse a la lego, og få en flyver til at flyve hen over dem og bombe dem.
    Så fik jeg Commodoren, og så spillede man bare, og alt gik i stå..... Næh, vent lidt, jeg havde også en Amiga, det var en fantastisk spilcomputer.


  • #8   20. jan 2020 Min første pc var dos baseret, med Dos- shell, som jeg stort set kun brugte til at kontakte andre universiteter via et model 54k...den her møg lyd var irriterende. Den blev også brugt til at udforske DOS og lave sjove ting - som at opbygge databaser til lagring af ting man vil have et statistik på.

    Så kom win95 hvor man havde en grafisk brugerflade og en API som indeholdt selve programkoden for hvordan win95 fungerede - sjove ting man kunne lave med den. Senere kom så Delphi 1 og 2 som brugte API som stort set er et brug af deres funktion til at lave programmer.


  • #9   20. jan 2020 Ha ha ja for pokker Amiga var også min første.
    Det var sku tider da man fik råd til en floppy disc til commodoren istedet for det langsomme kassettebånd smiley


  • #10   20. jan 2020 Polysl.

    Har du altid været dybt seriøs omkring dine computere?
    Har du aldrig leget med dem, og spillet?
    Jeg ved godt du spiller hjerterfri, men en Spectrum, Commodore, Amiga…. Aldrig?


  • #11   20. jan 2020 He he De her 3M bløde disketter 1.2 - senere blev det hard disc på 5.25 - har begge endnu, samt drev. båndstationer var også en hit på den tid.

  • #12   20. jan 2020 Cody.

    Jeg sad med kassettebånd til commodoren til den bitre ende, men da Amigaen kom, wauw, den var på 500 kg, jeg fik den dog udvidet til en MG..... Det var egentligt fantastisk hvad man kunne spille af spil, med så lidt hukommelse


  • #13   20. jan 2020 Markgeven

    Joda...har alle mine spil endnu jeg spillede i dos eller i win...Wolfenstein, duke*n nuke them, Doom...elskede dem...flere spil havde værktøj hvor man kunne lave baner til spillene og dele med andre via BBS.


  • #14   20. jan 2020 Polysl.

    Ok, så er jeg mere rolig. smiley


  • #15   20. jan 2020 Polysl - ja der er vi jo så forskellige for jeg laver alting selv, bortset fra it selvfølgelig smiley



  • #16   20. jan 2020 Cody...

    skifte en pakning i en vandhane - hjælp!!!!!! smiley


  • #17   20. jan 2020 Eller støvsugerposen....

  • #18   20. jan 2020 Støvsuger?...Ok har da en af de der tingester, men nu har jeg hjælp til at holde rent for jeg gider ikke...2 gange om ugen.

  • #19   20. jan 2020 Polysl.

    Kommer hun så selv op af trappen med en støvsuger?


  • #20   20. jan 2020 >>Nej den befinder sig i lejligheden, hun skal bare tænde for den og gå rundt med den.

  • #21   20. jan 2020 Polysl.

    Ok, jeg er bare ikke så meget for at have folk til at rende rundt i min lejlighed.
    Det er jo ikke en herskabsvilla jeg bor i.


  • #22   20. jan 2020 Markgreven

    tja...jeg er ligeglad bare der er rent - hader som pesten at rense lokum, støvsuge, støve af...


  • #23   20. jan 2020 Polysl.

    Jeg købte en Dyson for et par måneder siden, du ved sådan en uden slange og ledninger. - Jeg tænkte, det er genialt, så er jeg fri for min Miele med ledninger og slange.
    Men da konfettien skulle op efter Nytår, ja så pustede den mere end den sugede, så min Miele er foretrukken..... Dyson er kun en STØVSUGER, andet kan den ikke tage, med mindre du holder hovedet lige over, og det er jo ikke meningen.


  • #24   20. jan 2020 markgreven

    Købte en X5 for flere år siden, den her der kan dampe og vaske gulv, den er ikke engang pakket ud endnu.


  • #25   25. jan 2020 Fin historie Polysl, slet ikke kedelig at læse. Har selv gået på HF. Fandt det mere relevant tilrettelagt end 9. og 10. klasser. Og mere seriøse mennesker der selv havde valgt at gå der. Det gav mere mening og bedre stemning. Ikke så mange skoletrætte, der godt kunne lave lidt balade. Herhjemme kommer der ingen rengøringshjælp, men jeg gør rent, når jeg gider (ikke særligt tit). Så blir det ikke et problem.

  • #26   25. jan 2020 Kirstine

    Du har ret, jeg elskede faktisk HF, fordi det var modne folk som kom der. Men tiden for mig var så også anderledes, hvor der var mere fokus på uddannelse end bare at få det overstået i folkeskolen. Man var mere målrettet.

    I fysik husker jeg der blev arrangeret en udflugt på Risø, med Holger Beck Nielsen, som skriblede løs på en tavle og forsvandt ind i sig selv og glemte der var tilskuere. Morsomt. Man fattede ikke en disse, men et spændende møde med en fysiker, samt at se Risø indvendigt.


  • #27   25. jan 2020 Enig om HF polysl. HBN er mit store idol, selvom jeg
    heller ikke fatter ret meget fagligt. Men fornemmer tydeligt at hans viden er langt fra os almindelige dødelige mennesker. Ses tydeligt i interviews med ham. journalisten spør på nivau som en femårig dreng forstået som afstanden i viden og evne ml de to. Et fænomen er han.


Kommentér på:
Hvordan det startede

Annonce