{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.697 visninger | Oprettet:

Medielicens i Danmark? {{forumTopicSubject}}

Hej alle på BB.
Er der nogen reel lovgivning om hvor vidt man er forpligtet til, at betale medielicens, som privat person?
Så vidt jeg har forstået kan man sige man ikke er licenspligtig og aldrig har været det, og så farvel. Den eneste konsekvent det kan have, at afmelde sin medielicens hvis man er tilmeldt er at DR igen kan finde på at tilmelde en medielicens igen, da de ikke kan udskrive bøder eller gøre krav på betaling med tilbagevirkende kraft.

Håber der er nogle virkelige kloge hoveder på dette område der kan hjælpe, da jeg ikke har i sinde at betale medielicens hvis man ikke er forpligtet til det.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Medielicens i Danmark?
  • #1   13. aug 2013 Så længe du har en tlf der kan gå på nettet, du har en pc med net adgang eller et tv så er du forpligtet til at betale licens.

  • #2   13. aug 2013 Og det er 100% sikkert? Er der en lovgivning der decideret siger man SKAL?

  • #3   13. aug 2013 Det kan godt være de ikke må udstede bøder, men de må indberette det til SKAT, og så trækker de det bare ud fra din årsopgørelse..

  • #4   13. aug 2013 Som joan skrev, jeg blev trukket for et års licens via skat på min årsopgørelse for halv andet år siden, plus deres tilgodehavende renter. Det kan ikke betale sig at undgå licensen.

  • #5   13. aug 2013 Og ja det er 100% sikkert. Yet another Secret tax. Du slipper heller ikke for at betale moms I supermarkedet

  • #7   13. aug 2013 Joan - Så kan man vel sende et brev om at de uretmæssigt har tilmeldt en til medielicens, og at man forklarede man ikke var licenspligtig, og at man beder dem om at frafalde kravet, og at man vil gøre aktindsigt i sin licenssag, så man kan få et overblik over grunden til, at den fejlagtige tilmelding, og at man naturligvis ser at de får annulleret SKAT's inddrivelse af den ulovligt opkrævede medielicens, da ikke selv må tilmelde en? smiley

  • lars j
    lars j Tilmeldt:
    mar 2007

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 70
    #8   13. aug 2013 læs hvad han skriver..hvis du har så meget som en telefon, en gammel transistor radio eller lign SKAL ( SKAL SKAL SKAL SKAL) du betale licens hvis du ikke ejer noget som helst medieapperat af nogen art og kan bevise det, kan du med rette sige du ikke er licenspligtig... kan du det?

  • #9   13. aug 2013 Lars - Nej men de har ingen pligtig til, at komme ind i ens hjem for, at tjekke smiley Det er imod privatlivets fred, så de kan intet stille op i den henseende smiley

  • #10   13. aug 2013 Majholt.

    jeg blev set påbstrøget med en mobil, det var nok..


  • lars j
    lars j Tilmeldt:
    mar 2007

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 70
    #11   13. aug 2013 det er faktisk ikke rigtig... lige nøjagtig på det punkt er loven ret omvendt.. grundet nutidens teknologi er det for dem en selvfølge at man har et eller andet form for medie og hvis man er en af de ganske få er det dig til at bevise du ikke har... hvilket jeg tror du får ganske svært ved.. hvis det er fordi du er flyttet i lejlighed eller hus har du nok os tilmeldt enten kabel-tv eller parabol og allerede der klumber sovsen lidt.. i don't like it any more then you do..

  • #14   13. aug 2013 Lars J >>

    Siden hvornår er der kommet omvendt bevisbyrde i sådanne sager?


  • lars j
    lars j Tilmeldt:
    mar 2007

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 70
    #15   13. aug 2013 man kan vel ikke kalde det for omvendt bevisbyrde, men når licensen dækker så mange ting som den egentlig gør regnes det med at alle danskere har adgang til mindst en af disse ting (hvilket de jo egentlig os har ret i) og at det derfor er en selvfølge... på lidt af samme måde som at man automatisk er meldt ind i folkekirken som også, efter sigende, fylder meget i danmark.

  • #16   13. aug 2013 lars j >>

    Jo det du beskriver er lige netop omvendt bevisbyrde og det er der ikke noget der hedder i denne sammenhæng. Der er ikke noget der hedder "selvfølge" i jura. Hvis DR mener at du har licens pligtige produkter, er det op til DEM at bevise deres påstand. Ikke omvendt.


  • lars j
    lars j Tilmeldt:
    mar 2007

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 70
    #18   13. aug 2013 både og... jeg prøvede at forklare ham på en lidt mere politisk korrekt måde at han ikke kan slippe for licens ( i hvert fald ikke lovligt..) i dagens danmark.. har endda set breve fra licenskontrollen hvor de havde tjekket om der var registreret et telefonnummer til adressen og bare det er nok til at man skal betale licens..

    julie : ved godt det ikke er verdens bedste eksempel men så lad os da sige at 99 procent bliver meldt ind i folkekirken, godt nok af deres forældre, men vel nok for langt de flestes tilfælde idelukkende for at det er en tradition, og de fleste kommer vel nærmest ikke i kirken inden deres konformation. dermed er det også et "produkt" du mere eller mindre automatisk er en del af og det så er dit eget ansvar at melde fra til..


  • Louise .
    Louise . Tilmeldt:
    aug 2013

    Følger: 1 Svar: 66
    #19   13. aug 2013 Du kan tilmelde licensen til PBS, så koster det dig 205kr om måneden...


  • #20   13. aug 2013 lars j >>

    Den med telefon nummeret er vist en røverhistorie, for det at man har en mobiltelefon er ikke ens betydende med at man skal betale medielicens.


  • #21   13. aug 2013 ejer man en mobil der KAN gå på nettet er man underlagt licens reglerne. dvs han man en gammel nokia 3310 skal man ikke betale licens da den ikke kan gå på nettet smiley

    dvs. selvom man ikke har nogle Data pakker og skal betale 12 k/mb (gammel sats) så er man stadig underlagt licens pligt.

    han man en bil med raidio eller anden radio i huset er man underlagt.

    har ikke betalt i 4 år nu. får dog tit et dejligt hyggeligt brev fra dem smiley


  • MR X .
    MR X . Tilmeldt:
    feb 2007

    Emner: 4 Svar: 853
    #24   14. aug 2013 Skal jeg betale licens?

    Alle over 18 år, som har et eller flere licenspligtige apparater, skal være dækket af en licens – Det gælder uanset:
    • hvor meget man bruger apparatet
    • hvilke kanaler man ser og hører
    • hvilke websteder man besøger.

    Læs mere i Bekendtgørelsen om licens kapitel 2, § 9, stk. 2-5.

    Har du et licenspligtigt apparat?
    Du skal betale medielicens, hvis du har:
    tv
    computer med internetforbindelse
    smartphone med internetforbindelse
    tablet eller andre enheder med internetforbindelse.
    Radiolicensen afskaffes 1. juli 2013, og det er ikke længere muligt at tilmelde sig til radiolicens.

    Læs mere om afskaffelsen af radiolicens i Mediepolitisk aftale 2012-2014.


    Læs mere i Bekendtgørelsen om licens § 1, stk. 2-4.


  • Jakob
    Jakob Tilmeldt:
    dec 2012

    Følger: 3 Emner: 2 Svar: 38
    #25   14. aug 2013 Jeg betaler IKKE licens, sidst han kom, tråde jeg helt ud i opgangen, for at forklar, licensmanden, AT jeg ikke betaler for at sætte folk i fængsel, for derefter, at se tv programmet kok bag tremmer.
    Og jeg erkender, at jeg er mærkelig, jeg ser ikke fjernsyn hjemme, dog lidt tv2 news hjemme hos mine forældre, om morgenen, da jeg arbejder der.
    Jeg ser kun youtube...
    Det hænder dog, en gang i mellem, at jeg tænder, sidst, så jeg 2 minutter af en gammel Taggert serie fra 1995. Jeg blev så vred og skuffet og at evt. skulle betale for at se sådan noget gammel lort.

    Jeg smækker bare døren i til licensmanden... han kan intet gøre.
    Jeg betalte før i tiden, Radio, men det kan man ikke mere, det ville jeg ellers gerne, for der synes jeg får mest for pengene.

    Det er i den grad, vildt, at betale 2.400 kr om året, til en RØD, tv, radio kanal.
    De har lige haft ansat Thor Möger, HAM VIL JEG IKKE BETALE TIL...


  • #26   14. aug 2013 Når jeg flytter i lejlighed næste år har jeg ikke tænkt mig at betale licens, for jeg ser ALDRIG fjernsyn og hører aldrig drs radiokanaler og så gider jeg ikke betale for noget jeg ikke bruger

  • #27   14. aug 2013 jeg er ikke tilmeldt licens, og bliver det aldrig..

    fik et brev fra DR Licens da jeg blev 18: vil du tilmeldes licens? jeg skrev tilbage: Nej Ellers Tak

    og så hørte jeg ikke mere fra dem


  • #28   14. aug 2013 Lars J:

    Man er ikke automatisk tilmeldt folkekirken, det er noget pjat at sige!


  • #29   14. aug 2013 Julie P:

    præcis!, derfor er det noget underligt noget at forældre tvangsdøber deres børn


  • #30   14. aug 2013 Har aldrig betalt licens. Og kommer aldrig til det - så længe jeg kan slippe.
    Modtager breve med nogle måneders mellemrum hvori der står, at jeg ikke er tilmeldt, og at jeg bare burde betale og få det ud af verdenen. Haha

    Og kommer ham licens manden ud siger man han absolut ikke er velkommen indenfor. Du har al ret til at afvise folk ved døren, og hjemmets ret er ukrænkelig, og kræver dommerkendelse. Simple

    Og nej, har ingen og vil ej få en 'dårlig smag i munden'


  • #31   14. aug 2013 Jeg kan ikke se hvorfor du bliver ved med at argumentere for at du skal fritages.

    Idet øjeblik du underskriver du ikke er forpligtet til at betale licensen fordi du ikke ejer et apparat der kan modtage DR's serviceses, ved du jo godt at du har alle 3 dele. Du har en mobil, sikkert en pc, formegentlig et tv, og via din mobil også radio ellers har du dette i bilen.

    Du sidder også i skrivende stund og opretter et emne på internettet, hvilket jo så indikere du ihvertfald på en eller anden måde kan bruge en computer, en mobil eller et tv, sågar med internetadgang.


    Jeg kan sagtens følge dig i det er spildte penge. Og det er heller ikke af egen fri vilje jeg smider så mange penge efter det pis. Men jeg kan ikke løbe fra at jeg til dagligt hører DR's kanaler og derfor forpligter mig.
    Havde der været en tv og radio licens som i gamle dage, var jeg bestemt også afmeldt tv delen. Jeg har lige afmeldt mit tv, fordi jeg aldrig nogensinde tænder for skidtet. Måske en DVD eller BR hver tredje måned, og så er det, det.

    Jeg vil juble den dag licens og bilafgifter bliver brugsbasserede.
    Mit egentlig brug af begge dele er ret lavt, men jeg slipper ikke for min vægtafgift på bilen, uanset om jeg kører 15 km eller 25.000 årligt.

    Hvis jeg kunne få lov at betale for de få timers tv jeg ser om året samt en vægtafgift for de 15000 km jeg kører om året.
    Så kan camilla plums tv kokke program elskerne betaler for det pis de sidder og ser, og pendlerne kan betale for de 30.000 de måske kører om året.

    Det er pisse uretfærdigt det hele, men sådan er DK nu engang


  • #32   14. aug 2013 Jeg synes det er bondefangeri og bedrageri.

  • #33   14. aug 2013
    For det første er Radio licensen fjernet. pr. 1/7-13.

    Desuden er det beskrevet op til flere gange, at du kan have en PC uden internet, en telefon uden internet, en tablet uden internet. Oplys dem om, at man ikke har adgang til internettet på nogen af disse apparater, dermed er man ikke licenspligtig.
    - Er du dog ejer at et TV. Er dette direkte grundlag til at du er licenspligtig.

    Skulle man blive tilmeldt alligevel af kontrolløren, på trods af man har oplyst man hverken har TV eller internet-adgang. Så afmelder man sig igen.
    Der er ikke modsat bevisbyrde, og man kan til en hver tid, benægte kontrolløren adgang til sit hjem og ejendele.

    De kan ikke opsnuse information vedr. dine abonnementer, og derved ikke bevise at du rent faktisk har adgang til internettet, hvis du skulle hævde det modsatte overfor kontrolløren..

    Derfor er det meget nemt at undgå at betale, for den varer rigtig mange af os.. ikke benytter os af alligevel..

    Til helvede med nazilicensen.


Kommentér på:
Medielicens i Danmark?

Annonce