{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.956 visninger | Oprettet:

Kamille B
Kamille B
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 88

Til alle i pels {{forumTopicSubject}}

Hey alle:)
Må jeg stille jer et par spørgsmål spørgsmål?

Ved I, hvor den pels har kommer fra? Og hvordan den har levet inden den blev dræbt? (køber man pels i butikker, har man ingen garanti for, hvor de kommer fra, og de kan derfor lige så godt komme fra Kina, hvor de, når der endelig gøres en endelse på deres lidelser, bliver flået levende)

Er et stykke tøj ligeså meget værd som et liv? Eller 40 liv?

Hvad giver jer ret til, at dræbe i forfængelighedens navn?

Har I nogensinde tænkt over, hvilke konsekvenser jeres forbrug har for alle andre beboere af denne planet? (både tøj og mad og alle andre animalske produkter).

Selvom dette måske umidbart virker som provokation, så er jeg faktisk meget interesseret i at høre jeres svar og ærlige meninger!

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Til alle i pels
  • #2   25. jan 2010 Hvis du har tænkt dig at stille den slags spørgsmål ville det klæde dig som minimum at lade som om du er objektiv.

Så længe din tilgang til det er så åbenlyst farvet er der ikke en sjæl i denne verden der gider besvare det.

Du kan erstatte ordet pels i hele dit indlæg, og indsætte kød i stedet for. Så kan du overveje det lidt

• Kamille B
    Kamille B Tilmeldt:
    jul 2007

#3   25. jan 2010 Simon Antoni .: Jeg er skam medlem af forskellige vegetarforeninger, og det er faktisk ved oplysning, at man får budskabet ud, så ja, jeg tror det hjælper:) På min efterskole er vi f.eks. gået fra at være 4 vegetarer i starten af året til nu at være 18. Jeg mener bestemt at oplysning er vejen frem:) Det var da også det, der åbnede mine øjne:)

Men i dette tilfælde er jeg rent faktisk meget interesseret i svarene, da jeg gerne vil vide, hvad der får folk til at købe pels, og om det bare er fordi, de ikke kender konsekvenserne af deres valg:) Det kan nemlig forhåbentlig hjælpe mig med, hvordan jeg bedst når ud til folk med mit budskab:)

hans H: jaja:)

• Kamille B
    Kamille B Tilmeldt:
    jul 2007

#5   25. jan 2010 NIKOLINE FJELDSTED JENSEN .: Haha, nårh ja:) Men spørger alle andre end lige din pels:D

• Ludvig *
    Ludvig * Tilmeldt:
    apr 2009

Følger: 1 Emner: 5 Svar: 623
    #7   25. jan 2010 Det er jo ikke være end at svin,køer,fjernkræ og fisk bliver opdrættet og slagtet fordi du ikke skal sulte.. Du skal bestemt ikke komme og sige at du både er Veganer det tror jeg ikke på.

• Kamille B
    Kamille B Tilmeldt:
    jul 2007

#8   25. jan 2010
    Blackic E: Ja, kunne lige så godt have oprettet det om kød, som i sidste spørgsmål:) Nu tog jeg bare lige emnet pels i stedet:) Med kød ved jeg lidt mere om, hvordan folk tænker omkring det, da jeg allerede har snakket med rigtig mange om det:)

• #9   25. jan 2010 Nej

Nej

Ja

Ja

Fordi jeg er toppen af fødekæden smiley

Nej

• Ludvig *
    Ludvig * Tilmeldt:
    apr 2009

Følger: 1 Emner: 5 Svar: 623
    #10   25. jan 2010 Vil vædde med at hun sikkert har et hav af D&G tasker lavet af utrolig truet dyr!

• Kamille B
    Kamille B Tilmeldt:
    jul 2007

#11   25. jan 2010 kaPIK! * Haha:b Vil vædde med at jeg ikke ejer noget som helst D&G eller andet dyrt mærketøj!:D

Og igen - formålet med dette indlæg er IKKE at få alle til at droppe pels, men måske starte nogle tanker hos nogen:)

• Kamille B
    Kamille B Tilmeldt:
    jul 2007

#14   25. jan 2010 Simon Antoni .: Men hvis de ved alt dette - hvad får dem så til at købe pels? Selvom de ved det, så må de vel i en eller anden grad ikke forstå konsekvenserne af deres handling. Så tror jeg i hvert fald, det var de færreste der ville synes, det var sejt!
    Og synes du det er bedre, at man så bare læner sig tilbage og lader som ingenting, fordi man ikke kan redde hele verden på en gang? Hvis ingen prøver, så sker der i hvert fald ingenting. Der er før blevet gennemført ting, som først virkede urealistiske, men senere er blevet en selvfølge.

• #15   25. jan 2010 jeg har en STOR fed pels på min Goose!

og det rager mig en pap and hvor fra den kommer og hvordan den er slået ihjel (:

• #16   25. jan 2010 NIKOLINE FJELDSTED JENSEN .

min pels er sejere end din! skal vi måle? smiley

• #19   25. jan 2010
    Deschain du er for dum at høre på!!!!

så er din H&M jakke for fattige og grimme mennesker..

• #22   25. jan 2010 Blackic E
    HE SAID IT!

Deschain
    Jeg vil gerne se den meningsmåling der omtales... Link tak!

• #25   25. jan 2010 Deschain er det en undersøgelse du har lavet i dit eget hoved?
    prøv og gå en tur på strøget, og se hvor mange % der går i pels

• Kamille B
    Kamille B Tilmeldt:
    jul 2007

#27   25. jan 2010 Deschain : Men det må da være fordi det virker for fjernt. Hvis det nu var deres egen hund eller søster for den sags skyld, så tror jeg ikke, de ville være ligeglade. Så det er vel bare at få dem til at forstå, hvad det rent faktisk betyder. Hvis man ser på kød, så er jeg i hvert fald sikker på at de ikke alle bare er dårlige mennesker, men ikke kender konsekvenserne og alternativerne. Det er i hvert fald tit min erfaring, når jeg snakker med folk:)

• #29   25. jan 2010 Deschain: Er ret sikker på at den meningsmåling er lavet af en flok treehuggers, og de folk der er blevet spurgt er deres venner. For er 100% sikker på at der er mindre end 93% der har den mening om folk der går pels som du skriver.

• #32   25. jan 2010 Jeg har de ihvertfald fint med den sølvræv jeg gav min mor i gave. Og er sikker på at hun godt kan gå ned af gaden uden at 93% af de forbigående ser hende som tilbagestående.

• #34   25. jan 2010 Deschain
    Nej self vil du ik finde den meningsmåling, for den findes sikkert kun et sted, og det er i dit forvirrede hoved...
    Men jeg kan så også påstå at 120% af de der miljøaktivister kæmper for ting, som de slet ik aner hva er... Og jeg har bevis på det ;D

Hans
    Goooooooood one ;D

• #36   25. jan 2010 Er enig med Lykke(deschain) og Kamille! men diskutionen føre vidst ingen vejne...

• #37   25. jan 2010 Hvad syntes i om de folk der ødelægger pelse med maling, eller lukker mink ud i naturen?

Efter min mening så er det da noget af det mest åndsvage man kan gøre hvis man prøver at give dyrene bedere vilkår. F.eks. hvis en flok bryder ind på en mink farm og ødelægger de pelse der nu er. Så får producenten bare det dækket af sin forsikring og året efter kan han starte en ny produktion. Og hvem er så vinderen her?

En andet eksempel er dem der lukker minkene ud til et liv i naturen. Hvor de efterfølgende ødelægger alt og til sidste dør fordi de ikke kan finde føde.

• AK .
    AK . Tilmeldt:
    feb 2007

Følger: 1 Svar: 101
    #38   25. jan 2010 huleboerne gik med pels , vikigerne gik med pels , vi går med pels - that's life..
    og der er så MANGE ting man kan tænke over hvorfor mennesket egt gør det på den måde

• #40   25. jan 2010 haha tror sku jeg vil lave mig en pels af min kat når den ikk kan mere( eller bar bliver for doven) smiley kan jeg da li så godt, når i siger der er så meget hund og katte pels i omløb smiley

• #41   25. jan 2010 Finder lige min kat og viser den tråden, den er trods alt i pels.

• #42   25. jan 2010 du snakker oplysning? BLAAA... er der nogen som har oplyst vegetarerne om at det kan være usundt ikke at spise kød pga manglende proteiner/vitaminer/lign? og at hvis mennesker verden over stoppede med at spise kød, så ville en frygtelig masse landmænd og andre erhverv gå tabt og miste deres levebrød... Nogen gange kan det være fint at se sagen fra flere sider - man kan bare spise øko-ting hvis man ikke vil risikere at der har været en ko for meget i stalden om vinteren, eller at de er blevet transporteret forkert...

Helt enig i at dyrene skal behandles godt, men helt at boykotte alt synes jeg næsten er ligeså forkert som at transportere dyrene forkert (nogen er self vegetarer fordi de ikke bryder sig om kød) men fordi der er nogen som ikke overholder loven, eller handler efter hvad der er etisk korrekt, behøver det ikke gå ud over alle, hvilket det ville hvis vi alle boykottede kødet/landmændende

Jeg har en vest lavet i kaninpels - det købte jeg da jeg skulle til galla, og det gjorde jeg fordi jeg manglede noget at have over mine kjole og det var lige den som passede til

• #43   25. jan 2010 Kamille: går du så også helt udenom sko lavet elelr delvist lavet af læder? for det er vel i princippet lidt det samme? (hvert fald hvis man er vegetar)

• #44   25. jan 2010 Claus F
    NEJ... Det er teenage tøser med en fordrejet livsindstilling, som en dag vågner op, og indser at de har spildt et halvt liv på håbløse ting...
    Eller det var måske ik det du hentydede til ;D

• #45   25. jan 2010 Måske der er en fællesnævner med den "velinformerede" person fra Greenpeace, og de unge vaganer, der kæmper for... hva er det nu de kæmper for?

http://www.youtube.com/watch?v=OzkB5DuveDE

• #46   25. jan 2010 hej tråstarter. inde på din profil har du linket til en film. nu her jeg set 11 min af den og kan ikke klare at se mere. det ser forfærdeligt ud .
    sådan noget burde ikke finde sted. men dem dyr der bliver behaldlet ordenligt hvorfor mener du vi ikke skal spise dem altså nu snakker jeg om fx. kør og grise. ?

alle sammen se den film om i så går med pels eller ej . min tanker var først at det her er latterligt. men se lige den film. eller bare det første.

• #47   25. jan 2010 eller spol lidt i den.

hvordan helved kan man behandle dyr sådan.???

• #48   25. jan 2010 Lars A
    Jeg vil gerne se artiklen, for den bygger i hvertfald ik på Operation X info så!

• #49   25. jan 2010 maria H . er helt enig med dig. smiley

• #50   25. jan 2010 Jeg er fuldstændig ligeglad, de dyr der bliver brugt til det, er opfostret til det og kender ikke andet.... og drop så dine emner.. folk er fuldstændige ligeglade.. og flot at i på hipie efterskolen er så mange vegeterar.. og hvad så.. kan i redde hele verden nu!!....

• #51   25. jan 2010 mine rævestøvler...

1 jeg aner ikke hvordan den er død... det er jo ikke mig der har dræbt den.
    2. jeg skal da ikke fryse om fødderne??

mine kanin vanter..

1. jeg aner ikke hvordan kaninen er død..
    2. jeg skal da ikke fryse om hænderne??

og nej fordi jeg tænker ikke over det.. og vis jeg ikke køber det? så er der vel bare nogen andre der køber det??

• #52   25. jan 2010 Lars A
    Den artikel siger jo intet... Kun at der er problemer med noget. Men hvis du holder det op mod moder natur, så har selvsamme dyr os skader og sår der. De opstår typisk, når mink er i brunst eller ved angreb fra andre dyr. Og moder natur gør intet!
    Dertil kommer at de medier, som du bruger som reference (ISÆR EB) har et troværdigheds problem.
    De sælger det, som deres købere vil læse. Og det er sensations læserne, ergo skal det være vildt... Selv samme medie udstiller ligeledes uskyldige og ik dømte mennesker som mordere og voldtægstmænd, og magter ik engang at tage ansvar for deres egen handlinger efterfølgende!
    Så kilde vurdering ville måske være en god ide for fremtiden...

• #53   25. jan 2010 Også får du lige en udstemme med på vejen, for at gang på gang at spamme forum!!!!!......

• #54   25. jan 2010 Lars A
    Og bøffen er uden væksthomon ;D Men ellers enig...

• #55   25. jan 2010 Og hvordan den er død? hvad kommer det sagen ved? den er død ergo den er død og det kan da ikke laves om!..

• #56   25. jan 2010 Lars A
    Det er nu heller ik tilladt i EU, kun US ;D

• #57   25. jan 2010 er helt enig i trådstarteren! smiley

• #60   25. jan 2010 <b>Synes alle folk skulle tage at se denne film!! og fortæl mig så om dyrne bliver behandlet ordenligt, det er både hunde, katte, ræve og ja diverse andre dyr der bliver behandlet sådan</b>
    http://www.peta.org/feat/chineseFurFarms/index.asp
    Tag et kig jeg kan ikke klare at se den..

Jeg er ikke imod folk må gå med pels som sådan, men er imod måden de bliver behandlet på og hvor skide ligeglade folk der køber pelsen er med måden dyrerne lever og bliver dræbt.
    Tjo, hvis man ikke vil give dem en kulge for panden eller lignede fordi der kommer bold på pelsen, jamen så giv dem da en spøjte, ja nok er det dyrt men så sæt dog prisen på pelsen op, om tingene koster 1000 eller 1500 er vel ikke den store forskel?
    Synes virkeligt det er for brutalt, klamt og umenneskeligt sådan de behandler de stakkels dyr..
    Tag et kig på filmen.

Lars: Dyrerne har gået med det i årevis hvorfor må vi så ikke? Det er nok det lammeste spørgsmål jeg længe har hørt?

Dyrerne er ligesom født med det for at de kan holde varmen osv.

• #61   25. jan 2010 shella O
    Ja og engang var der kartoffelkur i DK + Johnny jæger jagtede sabeltigere... Men det kan vi ligesom ik bruge til ret meget, og det samme gælder en film, som både er gammel, og omhandler forhold i lande, hvor man må tage de basale behov i betragtning før man begynder at snakke industrialisering...

• #62   25. jan 2010 Lars: Tja, men så må man jo gøre det på en ordenlig måde.
    Ja det er begrænset af hvad de danke prudukcenter bruger fra kina, men danmark køber sgu udlansk tøj hjem hvor de får pels fra kina.

Dude: Måske, men det fårgår skam stadig. Men der var en udsendelse på tv2 fra operation x, måske blev de ikke pelset levende men de levede satme under usle forhold, og det var her i dk.

• #63   25. jan 2010 Mr. bing: Tjo, hvis forholdene stadig var de samme kan det var være ligemeget om den er filmet for 50år siden eller idag?

• #64   25. jan 2010 shella O
    Du skal ik se på forholdene, men på det samfund forseelsen sker i!
    Hvis du ingen penge havde og skulle brødføde en familie, ville du så enten tjene til føden eller ofre en masse på dyrevelfærd?
    Jeg og alle andre kender godt svaret, men sig nu sandheden fremfor at fremhæve dig selv som en frelser...

• #65   25. jan 2010 jeg opdrætter selv ting til at få pels og skind, jeg har f.eks en jakke lavet at frøer

• #66   25. jan 2010 Lars A: Men det sker bare ikke alle steder. Folk der tjerner penge på det bliver jo ved med at købe det for at videre sælge..

Mr. Bing: Det er da lige meget om det sker i dk eller king, det jo stadig lige forkert. Folk køber jo stadig pels fra kina.

Og selvfølgeligt ville jeg ofre for føden, det er der jo ingen tvivl om, men aldrig i mit liv om jeg ville pelse et dyr levende, fattig eller ej det ville jeg ikke kunne få mig selv til, jeg havde aflivet dyret først, om jeg skulle give det en kulge for panden eller hvordan er sådan et underordnet for mig, så længe det bare bliver mindst smertefuldt for dyret som muligt, og aflivning før afpelsning er jo 100% mindst smertefuldt.

• #67   25. jan 2010 Men hvad er forskellen på om det er en jæger der har skudt den eller om det er en opdrætter der slår den ihjel?

• #68   25. jan 2010 Så er den jo stadig død når den kommer på mine støvler? altså det er ikke lige noget jeg tænker over i hverdagen!

• #69   25. jan 2010 Omg....

spiser du heller ikke kød, eller drikker mælk osv?
    Det er da heller ikk fair at en ko skal bruge sit liv på at stå og blive malket, og når den så bliver træt skal den dø?... Get a grip!
    Dyr har bare ikke samme rettigheder som mennesker. Det er derfor vi er den overlegne race. Hvis vi skal have et fedt liv, må andre dyr lide for det.

• #70   25. jan 2010 Markus, nemmerlig...

dude, jo okay ja..

• Kamille B
    Kamille B Tilmeldt:
    jul 2007

#71   25. jan 2010 Må indrømme, at jeg ikke har fået læst helt alle indlæg:) Men til alle der skriver, at det er ok, så længe dyrene har haft et godt liv, så er det for mig ligeså meget etikken. Jeg synes ikke det er i orden at dræbe. Er udemærket klar over, at vores samfund er bygget op pmkring specisisme, men det betyder ikke, at jeg står inde for det. Tidligere blev racisme betragtet som noget selvfølgeligt, dette tager de fleste nu afstand fra. Sådan håber jeg også en dag vi vil se tilbage på specisisme. TIl jer der nævner ernæring og veganisme, så er jeg skam ganske sund, og udemærket inde i det, tak:)
    Og jo, det gør en forskel, om I køber det, eller ej. Hvis ikke der er et marked for det, så falder produktionen. Det er ikke realistisk at stoppe produktionen; man er nødt til at få fat i forbrugerne.
    Og til jer der spørger ind til mine egne vaner, nej, jeg går ikke i læder og spiser ingen animalsk føde..

Ved ikke, om jeg kom omkring det hele:)

• #72   25. jan 2010 Pels Rocks!

• Kamille B
    Kamille B Tilmeldt:
    jul 2007

#73   25. jan 2010 Dude D: Har du sat dig ind i vegansk ernæring? Det kan faktisk være rigtig sundt, og man behøver bestemt ikke mangle noget, hvis man bare spiser varieret:) Vi er skabt til at være altædende, og kan sagtens klare os uden kød. Vi kan sådan set tilpasse os til at spise, hvad der er fra naturens side. Og med alle de alternativer, der findes i dag, så er der ingen grund til at spise kød.

dane M: Det tror jeg bestemt ikke;) We'll see:D

• #74   25. jan 2010 har en veganer i klassen.... Hun sover hele tiden og spiser undelige ting.. Hun får åbenbart ikke nok energi af det.... og så er hun meget kristen.. hmmmm

• Kamille B
    Kamille B Tilmeldt:
    jul 2007

#75   25. jan 2010 Markus R: Skal ikke udelukke at NOGLE veganere er fejlernæret, men det er der godt nok også mange kødspisere der er:) Bare se på U.S.A.:)

• #77   26. jan 2010 Er jeg virkelig en af de eneste piger som ville have svært ved at acceptere en verden kun med salat og grønsager??

• #78   26. jan 2010 Kamilla B
    "Jeg synes ikke det er i orden at dræbe."

Okay i stedet for at fortælle hele verden det, så burde du snakke med moder natur om det, og så kunne du ved lejligheden klage over, at der findes en fødekæde, som reelt sørger for naturen er i balance...

Hvordan kan mennesker i det 2100 århundrede, mene at de sidste 5 milliarder år er foregået forkert :S

Livet går ud på en fucking ting, og det er at forlænge slægtens eksistens. Det skal ske for enhver pris, og sådan er det. The rules of life!

• #79   26. jan 2010 Min far er jæger.. og dræber dyr? er det også synd... han dræber dem så vi kan få noget og spise?

jeg har altså svært ved at forestille mig et liv uden kød!

• #80   26. jan 2010 FRK. bageform! * : Forskellen på om den har levet frit(jærger) eller i et bur(opdrætter)?
    Hvad er forskellen om du er spæret inde i en kælder eller kan leve frit og gå hen hvor du vil ?
    Og det med den er død når den komemr på dine støvler så derfor er du ikke dyremishandler er jo præcis den forkerte tanke gang.
    1 du kan faktisk ikke være sikker på den er død før den kommer på dine støvler da de pelser dyrerne levede i f.eks. kina hvis prudukter bliver solgt til dk..
    2. hvis du ikke købt de støvler (og alle andre ikke købte noget pels) var der ingen at sælge til og derved ville pels ikke blive pruduktceret.

Som nævnt tidligere har jeg egentligt ikke noget imod pels som påklædning, så længe dyret har levet godt og aflivet humant.

Prøv at tænk på díne rævestøvler kommer fra en ræv der har levet 1år (lige til den er blevet til pas stor nok) i et bur på maks. 50x50cm, med beskidt vand og dårligt mad, levet i dens egen afførning, derefter blevet pelset levende og smidt på en lastbil sammen med 100vis af andre levende afpelset hunde, katte og ræve, kørt væk og og blive aflivet på højt sandsynligt i ret brutalt måde hvis ikke død under transport.
    Og på dine ræve pels er der evt. også komemt lidt pels med fra en hund.
    Håber du nyder at gå i dem, og nyder den måde dyret bliver drabt på.

Dyr dræber også andre dyr ja, men ikke for nøjelse men for at overleve!

• Kamille B
    Kamille B Tilmeldt:
    jul 2007

#82   26. jan 2010 Nu kan man ikke ligefrem snakke om, at der er noget naturligt i den måde, vi producerer dyr på. Jeg er ikke imod fødekæden, men dette er så langt fra fødekæden, som det overhovedet kan komme. Hvis vi antager, at naturen har nogle spilleregler, så har vi brudt dem alle, og erobret jorden. Det er jeg imod.

Btw, hvis nogle af jer kan holde det ud, så prøv at se dette videoklip: http://www.youtube.com/watch?v=sKc0bHIHMjY

Og kan også anbefale filmen "Earthlings" (kan sende link, hvis nogen er interesseret)

• Kamille B
    Kamille B Tilmeldt:
    jul 2007

#83   26. jan 2010 Jo, der er massere af andet! Kig på Peta.com, anima.dk vegoland.dk pelsinfo.dk eller sød på google, der er utrolig meget! Og hvilken forskel gør det, om det er 3 år gammelt? Hvor meget tror du, det har ændret sig?
    Og påvirker det dig ikke at se?

• Kamille B
    Kamille B Tilmeldt:
    jul 2007

#84   26. jan 2010 http://pelsinfo.dk/ - her er nogle flere film.

http://vegoland.dk/?q=node/37 - hvis du får tid, så se den.. Jeg kunne finde mange flere film, hvis det skulle være..

Men hvad får dig til at tro, at forholdene har ændret sig i løbet af de sidste 3 år? Altså nu bliver den slag jo af gode grunde ikke filmet til hverdag, da det ikke er noget, pelsfarmene ønsker skal frem.

• Kamille B
    Kamille B Tilmeldt:
    jul 2007

#85   26. jan 2010 Jo, desværre, selvom de fleste helst ikke vil tro på det..
    http://anima.dk/ her kan du på forsiden finde en reportage fra svenske svinefarme. Det er ikke bedre i Danmark.
    Selvom reglerne bliver overholdt, så har dyrene det stadig ikke godt. De har ingen mulighed for, at udleve deres naturlige instinkter, og de lever i smerte. Derudover udvikler mange sterotyp adfærd.

• #86   27. jan 2010 amina.dk er en organisation eller hva de vil kaldes, uden styr på fakta og virkelighed. Tror lidt den styres af nogle forstyrede unge piger, som kun magter at se tingene fra en vinkel, og dermed glemme de rigtige info.

I over 5000 år har mennesket holdt husdyr. Nu er det så forkert, fordi arten er overlevet en denne geniale måde.
    Selv samme mennesker, som påstår at denne måde er forkert, mener at dyrkelse af jorden er vejen frem. Jamen hali haløj. Om man slagter en ko eller man udpiner en mark, det giver da det samme resultat. Faktisk giver udpining af jorden et endnu værre resultat end de 50 køer, som bliver pakket til oksefars og bøffer. Men det "glemmer" de kloge oprørs mennesker lige at fortælle... UPS DET ER EN OMMER!

• #87   27. jan 2010 Mr bing, nemlig smiley

• Kamille B
    Kamille B Tilmeldt:
    jul 2007

#88   28. jan 2010 Dude: Med mindre vi taler om frilandsdyr, så har de ikke mulighed for at udleve noget, der minder om deres natur. Det er fuldt lovligt at klippe halen af babygrise og kastrere dem uden bedøvelse, ligesom man må klippe næbet af kyllinger. Søer fikseres, og som konsekvens heraf får nogle af dem skuldersår. Men selvom man ikke kan se det på dem fysisk, så kan man ikke undgå, at de lider psykisk. Køer, som er det dyr med stærkest moderinstinkt, får frataget deres kalve. Hvis hunde levede under disse forhold, så ville ejeren blive straffet, men alt dette er lovligt, fordi der bare er tale om produktionsdyr. Vores samfund er bygget op omkring specisisme, som jeg ikke kan se, er så forskellig fra racismen (som vi sikkert godt kan blive enige om, er forkert?)

Anima er ikke styret af en flok unge piger:) Og deres facts er ikke bare noget, de selv finder på. Det kan du skam finde kilder på. Hvis du læser artikler på vegoland.dk (som er en af Animas hjemmesider) så er der kildehenvisninger i bunden, så kan du jo selv tjekke op på det. For mit eget vedkommende, så har jeg skam sat mig ind i sagen fra flere sider. Jeg har snakket med landmænd, set forskellige gårde, hørt på deres argumenter og regner også med at få aftalt et besøg på en minkfarm, da jeg gerne vil se det med egne øjne. Ud fra mine egne erfaringer, har jeg så dannet mig mine egne holdninger.
    Jeg går (selvfølgelig) ikke ind for udpining af jorden. Ved ikke, om I har hørt om det, men Rudolf Steiner har udviklet en tabel, der viser, hvornår det er sæson for de forskellige planter, så man kan plante udenom ukrudt, og få mest udbytte af sine planter. Dette skema er udregnet ved at kigge på de forskellige stjerner og planeter. Jeg ved, at mange tyske landmænd bruger dette skema, og at det virker godt for dem. Jeg synes det kunne være spændende, hvis man kunne arbejde mere med den slags. Desuden går jeg selvfølgelig ind for økologi, som i det mindste er lidt bedre for jorden:)

• #89   28. jan 2010 Kamille B
    Det er et flot svar, dog er dit svar bare ik brugbart til verden anno 2010. Havde du skrevet det i 1850, var det sikkert meget fint...
    Problemet er jo at du og alle andre gerne vil have mad. Og for at alle kan spise sig mætte, så skal der produceres afgrøder.
    Hvis alt produktion var økologisk, så ville vi skulle have mange flere marker, for at opnå samme mængde fødevarer. Dvs flere skove skulle fældes, flere søer fjernes og evt flere byer nedlægges. Vi er nået til et punkt, hvor jorden snart ik kan brødføde flere mennesker, og derfor skal alt være super effektivt.

Men tør man spørge om du vil have børn, og i såfald hvor mange?

• Kamille B
    Kamille B Tilmeldt:
    jul 2007

#90   28. jan 2010 Denne problematik vil jeg lige dele op i to:

1) Det kræver 20 gange flere ressourcer at producere et klio oksekød, som det kilo kornprodukt. Det vil sige, at 20 gange flere mennesker kunne brødfødes ved en vegetarisk (vegansk) diæt som ved en kødbaseret kost. Inden et dyr bliver slagtet, når det at spise sin egen vægt mange gange i planteføde. Dette er faktisk en af grundene til, at der ikke er mad nok i verden. Jorden ville kunne brødføde næsten alle mennesker i verden, hvis alle bare ernærede sig vegansk.

2) Overbefolkning. Vi kan kun være enige om, at dette er et stort problem. Og jeg står ikke med den endelige løsning. Jeg synes det er en meget svær problematik, og dette er et af de få områder, hvor jeg er ret splittet imellem mine egne holdninger. Et eller andet sted tænker jeg, at naturen selv burde have lov til at regulere dette, hvilket den også prøver (tror jeg) med forskellige epidemier og naturkatastrofer og mangel på mad i bestemte områder. Problemet med dette er, at verden i dag er så globaliseret, at det ikke er muligt for naturen at regulere dette. Hvis der kommer en naturkatastrofe, så sender vi straks hjælp, og får redet så mange, som vi kan. Sygdomme bliver straks slået ned med medicin. Hvis man kigger på naturens orden, så vil mængden af en art afhænge af, hvor meget føde der er i dens leveområde. Men igen kan man ikke regne med dette i vores verden i dag. Hvis naturen selv skulle korigere på denne måde, er jeg ikke i tvivl om, at det primært ville være den 3. verden, der kom til at betale prisen, og det synes jeg ville være forfærdeligt. Nu har vi her i vesten i så mange år levet med overflødig luxus, og forårsaget mange af de problemer der er idag, og igen og igen ser man, at de fattige lande betaler prisen. Vi har i lang tid kunne ignorere overbefolkningen, men nu hvor Kina og Indien bliver rigere og rigere, er jeg sikker på, at vi inden for en nær fremtid er nød til at taage konsekvenserne af det. Det kræver 0.5 hektar jord at dyrke planteføde nok til en vestlig kødbaseret kost. I Kina har de kun 0.08 hektar pr. person, og eftersom efterspørgslen på kød stiger voldsomt i Kina og Indien, så bliver der færre og færre ressourcer til overs.
    Jeg synes det er en meget svær problematik, for det er jo på ingen måde rimeligt, at vi bare fortsætter vores fede livsstil på bekostning af alle andre.

Mht om jeg selv vil have børn, så er svaret NEJ!:) Har bestemt ingen planer om at få børn, og en af grundene er faktisk problemet med overbefolkning. Men det er selvfølgelig umuligt allerede nu at udelukke det fuldkommen, da jeg er 16 år og ikke ved, hvordan mit liv vil udvikle sig. Men skulle det komme dertil, at jeg pludselig bare skulle have et barn, så er jeg helt sikker på, at jeg ville adoptere.

Undskyld hvis overstående er lidt rodet, jeg tror jeg er lidt træt:)

• #91   29. jan 2010 1) Men kodrift f.eks er mere naturligt end udpining af jorden... Desuden spiser dyr en masse overskudsvarer, så regnestykke er langt fra så simpelt. Dertil kommer dyrs positive påvirkning af naturen, som rovdrift på jorden ik har!

2) Rigtig fornuftigt svar... Men med den befolkningsvækst der er pt, så vil der i 2019 være 9 milliarder mennesker på jorden og i 2035 vil der være rystende 18 milliarder. Så mon ik der kommer reguleringer på børn ligesom vi har set i Kina?

• #92   29. jan 2010 Kamille B
    Du er god til at argumenterer, din alder taget i betragtning... Os selvom vi langt fra er enige på alle punkter ;D

• Kamille B
    Kamille B Tilmeldt:
    jul 2007

#96   29. jan 2010 Mr Bing <-> Søg, søg BingO !: Hvilken positiv påvirkning mener du, dyr i industrien har på naturen? Mange af dem ser jo aldrig andet end deres stalde, og der er intet naturligt i den måde, de holdes på. Tilgengæld forurener de urtolig meget. Hvordan er de gode for naturen?

Og ja, regulering af børn ser ud til at være den nemmeste og mest sansynlige måde at begrænse problemet. Så må vi bare håbe, at de går bedre end i Kina..

Jeg synes faktisk, det er rigtig dejligt, at du gider stille alle disse spørgsmål, og stadig er med på at debattere! Dels fordi det er sundt at høre andres synspunkter, selvom man kan være nok så uenig, og også fordi jeg på den måde skal til at tænke mine holdninger igennem, og formulere dem for andre:) Det er altid lærerigt:D

*Krusedulle *: Det første du henviser til, er en ældre sag, og tro mig, den har også i den grad været omdiskuteret i de forskellige vegetar- og dyreretsfora. Men altså - der er jo tit flere sider af samme sag, og den artikkel du henviser til, har rimeligt tydeligt til formål at stille PETA i et dårligt lys. Når de siger, at dyrene var klar til adoption, så skal det nok lige tages med et gram salt. Der er jo en grund til, at de er havnet ved PETA. PETA har jo ingen interesse i, bare at dræbe dyr, og jeg er sikker på, at det ikke har været med deres gode vilje. Artiklen siger, at de vælger at slå dem ihjel, i stedet for at give dem et godt og kærligt hjem. Igen tror jeg bestemt ikke, at PETA har stået med hjem til disse dyr, og så tænkt, at det nu ville være sjovere at dræbe dem. Det er noget mere sandsynligt, at disse dyr har været rigtgi dårligt tilredte, så de ville være nødt til at gå igennem mange behandlinger, for at blive adoptionsklar, og selv derefter, er det nok ikke nemt at finde hjem til dem, hvor de ville passe ind. Og PETA har jo ikke uendelige mængder penge til rådighed, og de dækker meget bredt. Prøv at tænke over, hvad der var sket med alle disse dyr, hvis PETA ikke havde taget sig af dem. Det ville nok have været endnu værre for dem. Nu er det ikke sjælden, at Anima og PETA bliver stillet i et dårligt lys, og der er også mange der har interesse i dette, da de jo modarbejder meget af det, som vores samfund bygger på. De har altså mange økonomiske interesser imod sig, og bliver tit beskyldt for ting, som de ikke har noget med at gøre. F.eks. er der mange der beskylder Anima for at stå bag udslip af mink. Det er så forkert, som det overhovedet kan være. Anima tager klart afstand fra dette.

Mht. din sidste video - var det meningen, jeg skulle tage den seriøst?:) Nu hedder den jo Bullshit, og ja.. Hvad skal jeg sige? Endnu nogle, der prøver at skade PETA vel? Tror ikke, der er så meget at sige til den:)

• Kamille B
    Kamille B Tilmeldt:
    jul 2007

#98   30. jan 2010 Okay, jeg havde ikke tid til at se klippet færdig tidligere, men det første stykke af det, virkede ret useriøst.
    Nu har jeg set det, og kan da godt kommentere det:)
    1) Mange af de ting PETA siger her, er jeg skam ganske enig i. F.eks. når de siger, at dyr lever som slaver. Det er vel et fact. De samligner de forhold dyr lever under, med forholdene i koncentrationslejre - dette er jeg også enig i. PETA er imod specisisme, og derfor er der ingen forskel på, om det er mennesker eller dyr man behandler sådan. Derudover er de imod cirkus, bjørnedans, væddeløb, tyrefægtning og andre ting, hvor dyr mishandles for underholdningens skyld. Igen er jeg enig. (se evt. den del af filmen Earthlings der handler om dette emne).

Så inddrager de lige pludselig ALF, der intet har med PETA at gøre. Jeg vil lige understrege, at ALF ikke som sådan er en organisation, ligesom PETA, men nogle mindre grupper, der arbejder selvstændigt. For at kunne sige at man arbejder for ALF, skal man følge deres retningslinjer, der siger at ingen, hverked dyr eller mennesker, må komme til skade. Hvis man ikke overholder dette, arbejder man ikke for ALF, så simpelt er det:) Og hvis du igen ser på tingene ud fra et anti-specisistisk synspunkt, hvem er det så egentligt, der er forbryderne? Dem, der hverdag dræber tusinder og atter tusinder, eller dem, der gør oprør? Under 2. verdenskrig blev modstandsbevægelsen anset for terrorister, i dag er det dem vi praler af, her i DK, og sådan er det vel egentligt under de fleste stridigheder. Man så i videoen at ALF-aktivister hentede hunde fra et laboratorium, hvis vi igen sammenligner med 2. verdenskrig, så må det vel svare til dem, der sejlede jøder til Sverige, hvor de ikke blev forfulgt. Denne handling har jeg stor respekt for.

Og så til det store dillemma: hvis ens overlevelse er betinget af, at man tager medicin, der er testet på dyr. Det er vel et meget individuelt spørgsmål, hvad der er det rigtige at gøre her. Jeg vil aldrig fordømme nogen, for at bryde deres principper for overlevelse. Og som hun selv siger, så kan hun redde flere dyr ved at tage denne medicin og så fortsætte sin kamp for dyrenes rettigheder. Dette ville hun jo ikke kunne, hvis hun var død. Og man kan sige, at nu er medicinen jo udviklet, så hun støtter ikke direkte dyreforsøgene.
    Derudover vil jeg sige, at jeg stadig er meget imod dyreforsød, og jeg mener også, at de er misvisende, da forskellige arter ikke reagerer ens. F.eks. kan nogle dyr tåle rigtig meget af et giftstof, mens en anden art dør af bare en lille smule. Så jeg ser ingen grund til at teste på dyr. Jeg synes dog også der er stor forskel på at tage livsvigtig medicin, der er testet på dyr, og så f.eks. bruge kosmetik, der er testet på dyr. Dette synes jeg på ingen måde er i orden, hvor jeg må indrømme at jeg også selv til enhver tid ville tage imod medicin, hvis den kunne redde mit liv, af samme årsager som hende i indslaget:)

• Kamille B
    Kamille B Tilmeldt:
    jul 2007

#99   30. jan 2010 Dude D: Nej, det var ikke det jeg mente:) Fik måske udtrykt det forkert. Men nu når medicinen er fremstillet, så der altså ikek dør flere dyr for det, så vil jeg mene, at man godt kan tillade sig at tage den, hvis det er for at rede liv. Der er jo ingen grund til, at flere skal dø pga. dyreforsøgene!
    Men altså, hvis en jeg holder af kun kunne overleve ved at modtage et hjerte fra en gris, så er jeg da heller ikke i tvivl om, hvis liv jeg vil prioritere højest! Dermed ikke sagt at det er etisk korrekt eller noget, men tror nu, det er menneskeligt!

• Kamille B
    Kamille B Tilmeldt:
    jul 2007

#100   30. jan 2010 Dude D: Som jeg skrev før, så reagerer forskellige arter forskelligt på forskellige stoffer, så dyreforsøgene kan reelt ikke bruges til så meget. Så nej, jeg mener ikke, at de skal fortsætte:)

• #101   30. jan 2010 Dvs. Du spiser slet ikke kød? du ejer ikke et par lædersko? du ejer ikke en skindjakke? du ejer ikke et læder bælte? du ejer ikke en læder taske? du ejer slet ikke noget med læder???

og du spiser ikke slik?- eller vingummi er der ikke gris i det?

• #102   30. jan 2010 Kamille: jeg tror altså nok at nogle forskere ved lidt bedre, end du, hvordan forskellige arter reagerer i forhold til hinanden ! Du er jo ikke ret gammel og kan næppe vide mere om forskning end de som har gjort det til deres levevej, og du optager noget også de meninger andre af de der veganer-greenpeace nogen kommer med og gør dem til dine egne....

• #103   30. jan 2010 maria, det er nok nogen menniger hun har fra alle de der amnina og hvad de ellers hedder de dyrevældfærds ting ting der.

• #104   30. jan 2010 Puha Kamille B, håber virkelig for dig selv at du er på samme måde om 5år eller mere, for du prøver da at argumentere for din sag, det tager jeg hatten af for, men kan desværre ikke tage en 16årig skolepiges meninger seriøst, sorry. Desuden er det jo svært at komme uvenom nogen former for dyremishandling... Bruger du creme, farver hår, spiser piller and so on, det er altsammen (for det meste) testet på dyr smiley

• Kamille B
    Kamille B Tilmeldt:
    jul 2007

#105   30. jan 2010 Dude D: Der er skam også flere forskere, der er imod dyreforsøg, da de ikke mener, det giver brugbare resultater. Desuden synes jeg ikke det er ioden at teste f.eks. kosmetik på dyr, om det så giver brugbare resultater eller ej. Det er jo ikke dyrene, der føler trang til at sminke sig.

FRK. bageform! *: korrekt:) Jeg spiser ingen animalske produkter - ingen kød, mælk, æg, honning, slik med animalske produkter osv:) køber heller ikke skind, læder og uld (har dog ældre ting med uld, som jeg fik før jeg blev veganer, og ser ingen grund til at smide disse ud). I min dyne er der gåsedun, men når den ikke holder længere, bliver den erstattet med microfibre:) Ser dog ingen grund til at erstatte brugbare ting, der allerede er købt, da jeg også er imod overforbrug, hvor jeg kan undgå det:)

Maria H: Jeg har dannet mig mine egne holdninger, ud fra mine egne erfaringer. Jeg har skam hørt på rigtig mange argumenter for både det ene og det andet, snakket med mange mennesker (kødspisere som vegetarer), snakket med landmænd, set stalde med forskellige produktionsdyr, og så dannet mig min egen mening om tingene. Og ja, jeg er enig med mange andre dyreretsforkæmpere, men ikke bare fordi, de siger det:)

Mr U: Selvfølgelig er jeg meget opmærksom på, hvilke produkter jeg bruger, og undgår dem, der tester på dyr:)

At I ikke kan tage mig seriøst på grund af min alder, kan jeg jo desværre ikke gøre så meget ved:) Kan ikke helt se, hvorfor min alder er relevant. Jeg er overbevist om, at mine holdninger ikke ændrer sig drastisk i løbet af de næste mange år. Vil heller ikke mene, at det bare er noget, jeg har sat mig i hovedet for en periode, jeg har stort set altid været politisk interesseret. Men igen, min alder er en af de foaktorere jeg har svært ved bare sådan lige at ændre på, så hvis den gør mine argumenter mindre gyldige, så må det jo være sådan for en tid:)
    Må jeg spørge, bare af interesse, hvilken alder, der ville være bedst, hvis jeg skulle tages seriøst?:)

• #106   30. jan 2010 sover du heller ikke med dyne?

• Kamille B
    Kamille B Tilmeldt:
    jul 2007

#107   30. jan 2010 FRK. bageform! *: Jo, som jeg også har skrevet ovenfor:)

• #108   30. jan 2010 Mr U
    Okay nu kan jeg sku slet ik tage dig seriøst... Du lyder som en tøseformærmet 13 årig pige OMG

• #109   30. jan 2010 utroligt at du vil sove med en dyne af gåsedun... ved du hvordan de bliver behandlet??

nu hvor du ikke drikker mælk hvordan spiser du så sovs???

• #110   30. jan 2010 Mr Bing <-> Søg, søg BingO ! -> Kan da ikke lige se hvad du refarere til ?

• #111   30. jan 2010 Mr U
    At du ik kan tage andre seriøst pga alder... Det udviser jo blot, hvor respekt løs du er, og at vi andre ik skal tage dig seriøst!

• #112   30. jan 2010 mr u, hvad er der galt med at hun er 16? er du en bedre person og har du bedre meninger pga du er 24 eller hvad?

• #113   31. jan 2010 Las os bare sige det sådan smiley Desuden har jeg ikke bedt jer to om at tage mig seriøst, jeg deler bare min mening med dette forum, da jeg var 15 ville jeg også redde verden, det vil de fleste sku, men som sagt, ses når i bliver ældre smiley Min mening står ikke til diskussion, ville bare give mine 5cent til samtalen...

• #114   31. jan 2010 Mr U
    VIl du have vi skal tage dig seriøst? Fordi hun vil ændre noget, så har det absolut intet at gøre med at respektere folk og deres holdninger... Men du er jo så bare det, som kaldes en FAIL 24...

• #116   31. jan 2010 Mr Bing <-> Søg, søg BingO ! -> Har du en til at læse op for dig, eller har du bare problemer med ordstilling ? Jeg skrev netop: "Desuden har jeg ikke bedt jer to om at tage mig seriøst" Og sidst men ikke mindst: "Min mening står ikke til diskussion, ville bare give mine 5cent til samtalen..." Så det må vel være dig der er en FAIL 12, hvis jeg ikke tager helt fejl smiley

• #117   31. jan 2010 Jeg har ikke lige læst alle svarene, men flot indlæg Kamille!
    Det kan godt være, at der er en masse, der er skide ligeglade med det her indlæg,
    hvilket jeg ikke forstår, men vi må også gøre, hvad vi kan for, at indformerer.
    Jeg tror ikke det er alle, der er vokset op med, at tænke på andre end sig selv også, og derfor må vi jo liiige vænne dem til det.
    Men sejt, at du opretter denne tråd Kamille.
    Er du medlem af Anima egentlig?

• Kamille B
    Kamille B Tilmeldt:
    jul 2007

#118   31. jan 2010 FRK. bageform! *: Ja, jeg ved godt hvordan de bliver behandlet, men som tidligere nævnt, har jeg haft min dyne meget længe (det er faktisk ikke engang min, men mine forældres), og kan ikke se nogen grund til at udskifte den, før den ikke kan mere, da jeg også er imod unødvenigt overforbrug:) Men når den skal skiftes ud, bliver det helt sikkert med en med microfibre i:)
    Nu er det ikke så forfærdeligt tit, jeg spiser sovs, men hvis jeg pludselig skulle føle trang til dette, er der jo heldigvis soya- og rismælk, der kan anvendes præcist som komælk;)

Sofie H: Mange tak:) Ja, jeg er medlem af Anima:) Ja, der er sikkert mange der er ligeglade med dette indlæg, men synes samtidig det er rigtig fedt, at der stadig er så mange, der gider debattere det på en ordentlig og konstruktiv måde:) Det er nok det, man får mest ud af:)

• #119   31. jan 2010 Mr U
    Yes du er FAIL 12...

Kommentér på:
Til alle i pels

Annonce