{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
469 visninger | Oprettet:

Pris for lejlighed? Realistisk? {{forumTopicSubject}}

Er 15 år, og går på efterskole. Har med en ven overvejet at tage IB istedet for en stx til næste år. Bor i Odense, og IB ligger i nyborg, så vi har overvejet, at leje en lejlighed sammen. Er det realistisk, at vi sammen kan leje en lejlighed i nyborg, og så selv finansiere det, samtidig med vi tager vores IB? Vi har kigget på en lejlighed til omkring de 3000-3500 inkl. forbrug. Nogle der har erfaring, med det?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardinstang 250 kr.
  • Montere en kattelem i en dør 1.000 kr.
  • El løbehjul - skift af bremseklodser - kugoo g2 600 kr.
  • Flytterengøring 2.500 kr.
  • Samling af 2 garderober fra jysk 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Pris for lejlighed? Realistisk?
  • #1   19. dec 2009 Om ikke andet, kan i jo ansøge om at få værelser på kostskolen, som ligger der, hvis det er. Det er ganske udmærket der.

• #2   19. dec 2009 Som de andre skriver, så skal man være 18 for at underskrive en lejekontrakt. Ellers kan man få sine forældre til det.

3000-3500? Og i skal bo to der med alt inkl.? Det skal du ikke regne med at komme til og fungere. Hvis i vil have en lejlighed hvor i begge kan få et værelse hver, så skal du nok regne med 4000-6000kr om måneden inkl forbrug.

• *Maiken *
    *Maiken * Tilmeldt:
    nov 2008

Følger: 1 Emner: 6 Svar: 27
    #3   19. dec 2009 flyt evt til jylland smiley der er lejligheder super billige smiley jeg havde en gård (pæn stand, brændeovn nyt køkken og bad) til 2900,- + forbrug. og en lejlighed på 60m2 til 2500+forbrug..

bor på fyn nu og altså det er da noget dyrere!

• krisi c
    krisi c Tilmeldt:
    jun 2009

Følger: 1 Emner: 10 Svar: 72
    #5   19. dec 2009 malene- man er ikke myndig når man er under 18, dvs at du ikke kan hæfte for noget juridisk- heller ikke en lejekontrakt. For hvis du feks. fraflytter lejligheden kan boligforeningen ikke kræve nogen penge fra dig...

hvis det er ungdomsboliger, eller af andre specielle årsager kan kommunen ofte være behjælpelige med at skaffe en et sted at bo. Men en underskrift fra en under 18 betyder i realiteten... ingenting.

• #7   20. dec 2009 Når jeg skriver inkl. forbrug, mener jeg vand og el.
    Vil ikke bo på kostskolen, skal selv finansiere det, og det bliver billigere at bo i en lejlighed, hvis jeg deler omkostningerne med min ven. Hvis lejligheden koster de 3500 om månede inkl. vand og forbrug, hvad vil det, hvis man spare nogen lunde løbe op i, hvis man også skal have mad osv. oveni?
    Og hvordan fungere det med skat, som 16 årig? Hvor meget er det man skal tjene, før frikortet ikke gælder mere?

• #8   20. dec 2009 Og kan godt få underskrift af forældrene til lejligheden nu.. Mit spørgsmål er bare, om det er realistisk at vi 2 personer, kan finansiere lejligheden, ved at arbejde ved siden af vores IB, og hvad det nogenlunde vil komme til at koste pr. måned, at bo der, inkl. mad, drikke, el, vand m.v.

• Maibrit G
    Maibrit G Tilmeldt:
    jan 2009

Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 384
    #9   20. dec 2009 Hold dig fra de danske IB-uddannelser - især hvis du vil læse videre (LVU) i Danmark. Som tidligere IB-elev, så har du i øvrigt ikke tiden til et ekstra arbejde, da CAS og dine lektier tager alt for meget af din tid - og man vil trods alt gerne bestå sit Diploma, ellers er det jo spild. No shit Sherlock, du har ikke tiden til det hele!
    - Er du forhippet på IB'en, så vælg Københavns Internationale Skole. Det er den eneste skole udover Herlufsholm, der kan ruste sig med at have et nogenlunde niveau mht engelsk og fagudbud.

For at være ærlig, så synes jeg at du skal tage en almindelig STX - det kommer du meget længere med, og så vent med at flytte hjemmefra til du kan forsøge dig selv med en fast indkomst - fx SU.

• #10   20. dec 2009 Maibrit; Er du helt sikker på, at der ikke er tid til både arbejde, og lektier? Og hvorfor kan jeg ikke læse videre i danmark, efter en IB?

• #11   20. dec 2009 Og jeg mener jeg har hørt, at man kan tage pre-IB, og så efter pre-ib smutte over i 2.g på et andet gymnasie. Nogen der ved om det er rigtigt?

• Maibrit G
    Maibrit G Tilmeldt:
    jan 2009

Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 384
    #12   21. dec 2009 Matten M:
    Det er helt korrekt at du kan tage pre-IB - som jo bare er 1G på engelsk - og hoppe videre på STX, 2G, men hvorfor ikke bare tage en almindelig 1G i stedet for?
    Der er ikke tid til et arbejde, der kan forsørge dig i din egen lejlighed. Måske på 1. år (pre-IB), men når de lukker dig ind i det rigtige IB, så er det "bye bye sparetime". Jeg taler af bitter erfaring - og de 150 timers CAS over 2 år trækker virkelig tænder ud.

Vdr. hvorfor du ikke kan læse videre:
    - Alle IB-elever søger gennem KVOTE 2, som er godt begrænset i forvejen - og det er uanset om du lever op til uddannelsens krav. Du har nemlig IKKE de samme muligheder som dine kammerater på STX.
    - Med 6 fag er det begrænset hvordan du kan sammensætte dine fag, og på de mindre gymnasier bliver holdende ikke oprettet medmindre der er min. 10 deltagere.

Vil du læse kemi er adgangskravende: Dansk A/Danish HL, English A2/A1 SL, Matematik A/Math HL og fysik/physics HL og Kemi B/Chemistry SL (eller omvendt). Hvis skolen ikke opretter fysikholdet, jamen så er du godt på skideren, medmindre du vil tage 2 år mere til at tage suppleringskurser.

Vil du læse et fag som dansk er adgangskravende: Dansk A/Danish HL, English A2/A1 SL, History SL og sprog A/B (tysk) - dvs. German SL på IB.

Netop disse manglende fag-udbud har gjort at jeg i dag går i 2G på HTX, selvom jeg faktisk har en IB også, men diplomet er ubrugeligt hvis du skal læse videre i Danmark.
    Baseret på denne erfaring, vil jeg igen fraråde dig IB'en - den kan hverken give dig mere eller mindre end hvad en STX kan, medmindre du er 100% sikker på at du vil studere full time i udlandet og har kapitalen til det.

Kommentér på:
Pris for lejlighed? Realistisk?

Annonce