{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
467 visninger | Oprettet:

Børn leger ikke mere {{forumTopicSubject}}

Ved en familiekomsammen faldt talen som så ofte før på børnebørnene der ved denne lejlighed sad på gulvet og legede sammen.
En af mine poder bemærkede at det gjorde de desværre aldrig hjemme hos sig selv og jeg indskød at det med garanti var fordi de havde hver sin tablet smiley
Jeg fortalte dem hvor meget de selv legede med de andre unger nede i gården da de var små og det kunne de skam godt huske, men det gør børn ikke mere var vi enige om smiley
Pigerne lægger dukkerne på hylden allerede i 7 års alderen og drengene skrotter bilerne endnu tidligere og man ser aldrig børn lege i gården og på gaden mere smiley
Talte med en gårdmand i et boligkompleks hvor bestyrelsen havde ofret flere hundrede tusinde kroner på en legeplads, men det var kun en forbipasserende børnehave der brugte den en gang om ugen, men ingen børn fra komplekset benyttede den smiley
Jeg tror ikke det er sundt at børns leg kun er begrænset til den korte tid de er i vuggestue og mon ikke psykologerne mener det samme smiley

https://www.zetland.dk/historie/seElaN15-aeW04Gvq-2740f

Hvad mener du, har elektronikken taget overhånd ?
Hvornår har du sidst set børn lege i gården eller på gaden ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Børn leger ikke mere
  • #1   30. mar 2019 Godt oplæg Cody. smiley

    Ja, elektronikken har absolut taget overhånd. Det er ikke sund fornuft, at forældre tillader at deres børn konstant sidder med hovedet i tabletten. Den bruges alt for meget som en 'barnepige'.

    Det er også skadeligt for børnene, for det har vist sig at deres motorik ikke fungerer så godt, fordi de ikke er ude og lege så de bruger deres krop på alle måder.

    Det giver også problemer omkring socialt samvær, hvor de ikke lærer at interagere sammen med andre. De kan ikke begå sig, i forholdet til hinanden og andre. Hvilket igen, giver en hæmsko når de bliver ældre.

    Det giver også søvnproblemer, når hjernen ikke får lov at slappe af ved sovetid.


  • #2   30. mar 2019 Det ser jeg dagligt i mit boligkompleks, hvor der kommer børn fra børnehaver og den nærliggende skole på en indhegnet plads, hvor der spilles flere forskellige boldspil, og hænger kurve til basketball.

    Og også sidst på eftermiddagen og tidligt aften ses der mange andre børn fra området.

    Så der er heldigvis en del børn, der stadigvæk også får både frisk luft og motion. smiley


  • #3   30. mar 2019 Det er desværre en gammel nyhed Cody. smiley

    Jeg ser desværre heller aldrig nogen børn i gården, i hvert fald meget sjældent, og det er nogle af indvandrerne der tegner hinkeruder, der er ingen der spiller fodbold eller andet, det er kun pigerne der er der, hvis der er nogen.


  • #4   30. mar 2019 Grunden er ikke alene elektronnikkens skyld, men at forældre er overbeskyttende, i kender sikkert til det at være væk en hel dag som barn - morgenmad og vupti så var man væk og kom tilbage omkring 16.00 for at få en marmelade mad og så ud igen indtil kl. 18 hvor der var aftensmad. Forældre er meget mere kontrollerende - tænk hvis det lille pus klemte fingeren - hvem skal så puste på fingeren<?



  • #6   30. mar 2019 Cody N her hvor jeg bor er der opsat en legeplads hvor børn kommer og leger og de kommer fra hele byen så legepladsen er ret populær og ja der var en gang hvor dåseskjul og tagfat - jeg melder krig imod og kinkesten - sjipning var en dagligdags ting og hvem husker ikke skrammel legepladserne hvor man kunne bygge sin egen hulle smiley

  • #7   30. mar 2019 Rart at høre der stadig er børn der leger rundt omkring, men det er nok kun et spørgsmål om tid før elektronikken fuldstændig har udkonkurreret den fysiske leg med mindre der sker en holdningsændring til elektronikken i samfundet smiley
    Jeg må desværre erkende at fruen og jeg også bruger en fandens masse tid på vores tablet og pc, men det skyldes jo ikke mindst at off.myndigheder helt er gået over til elektronisk korrespondance smiley
    Man siger altid at de gode gamle dage er noget opreklameret fis, men jeg vil til min dødsdag påstå at voldsomt mange ting var langt bedre i gamle dage og jeg kan se at mange af jer er enige deri smiley
    Lad os håbe at kommende generationer ser faren ved denne udvikling og finder et fornuftigt leje så der igen bliver plads til fysisk leg og mennesker fjerner blikket fra sin smartphone og ser sine medmennesker i øjnene 😀


  • #8   31. mar 2019 Her leger børn i gården en gang imellem, når de kommer hjem om eftermiddagen. Det er en mindre helt aflåst, dejlig gård.

    Men det er så med een af deres forældre tilstede, så der er 'opsyn' hvis børnene skulle blive uvenner eller slå sig.

    Det mener jeg er en uskik og overbeskyttelse. Børn skal kunne lege frit, lære at tage de uenigheder der kan opstå, lære at når de slår sig så er det op igen, for her bliver de nusset op pustet på bare der sker det mindste.

    Det resulterer ofte i fuldstændig overdrevne hysteriske udbrud, hvis der er een som ikke lige får sin vilje.


  • #9   31. mar 2019 Her er mine erindringer om hvordan det var at være barn engang.

    Ja det var sådan set et billede på face book, der satte mig i gang med nogle barndomsminder. Det var et billede af nogle smukke forskellige hinkesten, Jeg mindes, hvor glad jeg var, når jeg havde råd til at købe en ny,. tror de kostede 1 krone stykket. Det var svært at vælge en ud, man stod der ved disken og rodede rundt i den beholder de lå i . De klirrede så dejligt og man fandt til sidst en som var lidt flottere end de andre.

    Så tegnede man en hinkerude, og vi var så heldige at vi havde en kridt fabrik lige i nærheden, her lå der store klumper i alle farver, jeg husker engang hvor jeg fandt et stort blåt stykke, Jeg var kisteglad, og havde kridt nok til at overmale hele vores vej. Når så hinkestenen skulle tages i brug kviede man sig lidt, den smukke gennemsigtige bund blev jo ridset og ugennemsigtigt ved mødet med asfalten. Da jeg tænkte på hvordan det var at hoppe rundt på et ben fornemmede jeg den følelse af lethed , som ligger langt fra hvad man kan i dag, Jeg huskede lugten af hinkestenen efter dens møde med asfalten, og hvordan jeg spyttede på bunden af den for at få den klare flade frem igen. Alle sanser var i fuld vigør da man var barn, og det kan komme os til gode nu hvor vi er ældre.

    Mange erindringer myldrede frem om sjippetov og dobbelt sving, rulleskøjter, og en dukkevogn ved siden af vejen, Man kunne jo sagtens både lege og passe sit dukkebarn på samme tid.
    En ting som jeg stadig kan blive helt nostalgisk af når jeg ser den er en pakke Dandy, jeg elskede dens indpakning og selvfølgelig også smage. En bestemt is der talte til mig var fra enten Trifolium eller Hellerup fabrikkerne, Men dens form var bredere end andre is den var mere firkantet, og så var den pakket ind i noget fint nobret sølvpapir. Ja de barndomsminder, de er nu meget rare at have, Håber at i kan huske jeres ynglings tidsfordriv og vil dele.


  • #10   31. mar 2019 jo da kisser

    Vi byggede en sæbekassebil med sejl, lavede en kæmpebunke af sne for så at udhule den, så man kunne være inde i den. Røg hyldebær gren..føj for pokker men det skulle prøves. Rende rundt ned i Byen BRED og hjalp de gamle med at slå plænen eller rydde ukrudt, - kørte en lille lastbil i en grusgrav hvor de havde glemt nøglerne som sad i tændingen. Og den gamle kending - posen med lort som man satte ild til og ringede på døren.

    Nytår....slæbte juletræ op på taget og proppede det ned i skorstenen. Læssede sne op af døren og ringede på smiley


  • #11   31. mar 2019 #8.

    Ja Cris, hvis forældrene mands op dækker ungerne så er de ikke selv i stand til at løse de konflikter der opstår,
    Vi havde en frihed der gjorde os, uafhængige og selvstændige, fordi vi ikke hang i vores forældres skørter, dem så vi ikke så meget til, vi havde tid til at lege helt uden opsyn, og det var herligt,

    Vi fik lov til at cykle til stranden , og bade, det ville være helt uhørt i dag,.
    Nu sidder de og ser på en skærm indendøre, og er ikke sociale, vi kunne ikke undvære vores venner dengang, vi lærte at indgå i en gruppe og at begå os sammen i leg.


  • #12   31. mar 2019 Vi legede på samme måde som dig Kisser. Oh, det var sjovt. smiley

    Men vi var også så heldige at vi fik stillet et stort kælderrum til rådighed. Vi fik lagt gulvtæppe på, og så ellers fik vi aflagte skabe, stole og et stort gammelt bordtennis bord, så der var plads til alle rundt om. Vi fik maling, og nød at gøre det flot. Flere ældre beboere synes det var en god idé, så der blev givet tuser, blyanter i alle farver, masser af papir osv. Her kunne vi så hygge os om vinteren eller hvis vejret var dårligt.

    Det var vores egen lille klub, og vi fire 'store' piger, fra 12-13 år, gik meget op i at tage de 'små', (8-9 stk.) med på udflugter. Vi tog på gratis museer, til soppesøen, strand m.m. Der var ingen forældre der var bange for det, for de vidste at vi var meget ansvarlige når vi tog afsted.

    Om sommeren blev der stillet 2 små soppebassiner op i gården, som da vi var små havde stor glæde af. Engang imellem blev der lige firet en kurv ned fra en af vores forældre, hvor der var fx. hjembagte småkager, små is, eller lidt slik vi kunne dele.

    Vi havde virkeligt et dejligt sammenhold i gården. Selvfølgelig blev vi uvenner engang imellem, men det gik hurtigt over.



  • #13   31. mar 2019 Ja vi har været heldige at vi har levet i en tid hvor leg var en selvfølgelig ting. det lyder spændende med jeres hule Cris, og sikke et ansvar vi fik allerede som 12 årige, Jeg passede også børn i den alder. Vi var vist lidt mere modne end de er nu.

    Men når mine børnebørn og oldebørn, kommer på besøg, sørger jeg for at lege med dem, jeg laver skattejagt i omegnen, forhindrings bane som er en soldat værdig, med både skyde efter lokkeduer altså med en vand slange , krybebane med snore spændt ud, balance bom og meget andet. De skal ikke sidde med deres ipad og være asociale, og de elsker det. Vi spiller også badminton og rundbold, leg er en forberedelse til at samarbejde med andre, nu isolerer de sig selv, Ikke godt.


Kommentér på:
Børn leger ikke mere

Annonce