{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.526 visninger | Oprettet:

12 årig på kostskole {{forumTopicSubject}}

Jeg sidder nu og ser på DR1 Herlufsholm- 8 år senere.

Min opvækst er ikke præget af hård disciplin. Men når jeg ser dette så tænker jeg ret meget over hvordan nogle børns forældre vælger at deres børn skal være karriere mennesker

Jeg kan nemt sidde og sige at jeg synes det ville være fedt at være et bogligt geni. Kunne se en film uden undertekster, læse en engelsk bog og forstå det hele. Lave den hurtige hovedregning osv osv.
Ja, jeg kunne nok være bedre stillet, hvis jeg havde fulgt en smule mere med. Men jeg ville næppe være 3 sproget som 14 årig.
Det ville sikkert have hjulpet mig meget at komme på efterskole, men det tilbud fik jeg aldrig. Jeg havde ihvertfald ikke selv råd
Alle jeg har snakket med der har gået på efterskole siger det er en rigtig fed oplevelse, som samtidig er med til at udvikle en rigtig meget

Men som 12 årig på en sådan kostskole... Jeg tror virkelig ikke jeg ville bytte det ud med min opvækst. Jeg har haft en kærlig familie hele mit liv. Ikke en familie der har siddet på sidelinien og bedt mig komme igang i stedet for at brokke mig

-Hvad tænker i om denne måde?
-Har i selv været på kostskole eller efterskole. Kan i så se det i perspektivet og forstå hvorfor man i så ung en alder vælger at være på kostskole?
-Udvid gerne debatten smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  12 årig på kostskole
  • #1   3. jan 2013 Synes det er forkert at "pacé" børn. Nogen gange lykkedes det fint, og barnet bliver en succes, andre gange ender det nok ud i et ødelagt liv, og en potentiel psyko.

    Men man er jo forskellige, jeg kan godt lide at følge mine egne veje.

    Efterskolelivet tror jeg ikke ville falde i min smag, jeg er sku glad ved at man lige kan få en pause fra at være omgivet af mennesker. Desuden lignede den efterskole jeg var ude at se, Hald Ege efterskole i Viborg, noget værre lort.


  • #2   3. jan 2013 Jeg synes også det er lidt forkert.

    Blomster skal passes og plejes. Børn skal også. Børn bliver ikke passet og plejet, de bliver opdrættet og opdyrket.

    Karriere er ikke alt, og selvom der er socialt på skolen, så tror jeg karrieren har en væsentlig større betydning fremadrettet i livet end en blomstrende kærlighed.

    Jeg kan gode lide penge. Men jeg har det egentlig okay med at stemple ud klokken 15 og se cheferne arbejde. Mit liv, er vigtigere end at knokle


  • #3   3. jan 2013 Jeg gad satme gerne være flydende i 3 sprog som 14 årige! Ja hvorfor ikke 4? Ville være så fedt at kunne!.
    Lige nu er jeg kun flydende i dansk og engelsk, og så halter jeg lidt i fransk smiley


  • #4   3. jan 2013 Klart. Men jeg prøver mere at forestille mig det sociale, omsorg og sikkert også andet i stedet for at lære sprog smiley

  • #5   3. jan 2013 Man kan sagtens være flydende i flere sprog som 14-årig uden at gå på kostskole. Personligt talte jeg tre sprog så godt som flydende som 11-årig, og beherskede som 14-årig mere eller mindre fem sprog. Jeg er blevet opfordret, opmuntret og skubbet når jeg ikke gad - men aldrig pacet eller tvunget.

    Jeg er stærkt imod at pace børn, og er ikke tilhænger af elitebørn, der udelukkende er det grundet forældrenes interesse. Jeg tror ikke på det er sundt, at måtte opgive en almindelig barndom tilgengæld for en karriere indenfor musikken eller sporten.

    Er absolut ikke tilhænger af kostskoler, og da slet slet slet ikke Herlufsholm.


  • #6   4. jan 2013 Pocahontas >>

    Det er klart du gjorde det. Haha


  • #7   4. jan 2013 Du griner bare smiley Jeg er født i Polen, opvokset i Danmark og gik på international skole i Estland i to år. Derfor kunne jeg som 11 årig både dansk, polsk og engelsk ;o)

    Og som 14-årig havde jeg haft tysk i fire år, og var derudover i fuld gang med at lære latin og estisk. Så det giver engelsk, polsk, dansk, tysk, estisk og latin - faktisk seks sprog, men latin var jo naturligvis ikke flydende.

    I dag er jeg ved at lære kinesisk.


  • #8   4. jan 2013 Det kan du jo ikke sammenligne med en der lære dem i skolen.

    På den anden side så er sprog alene ikke særlig brugbart, hvis man vil til tops i erhvervslivet, der skal meget mere til.


  • #9   4. jan 2013 Jeg har ikke på noget tidspunkt sagt at man kan klare sig alene på at kunne sprog. Det tror jeg slet ikke på..

    Men det synes jeg da godt jeg kan - jeg har da lært alle sprog på en institution og alle andre end polsk i skolen smiley Dansk lærte jeg i børnehaven.

    Men det skulle ikke være en diskussion om hvordan jeg har lært eller lærer sprog - pointen var bare, at jeg ikke tror på at kostskole er den eneste eller bedste måde at blive bogligt dygtig.


  • Asmaa F
    Asmaa F Tilmeldt:
    jan 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
    #10   7. jan 2013 Som 14-årig talte jeg 3 sprog flydende. Mine forældre har altid opdraget mig med at uddannelse er ekstremt vigtigt, men det er ikke ensbetydende med at jeg ikke havde en kærlig familie. Jeg havde ekstremt høje krav til mig selv, og indrømmer gerne det ikke altid er nemt, men set i bakspejlet er jeg taknemmelig for den erfaring jeg har fået og hvad jeg har opnået indtil videre. Min kæreste kan 5 sprog, han har heller ikke lidt skade smiley

  • #11   7. jan 2013 Det er ligegyldigt hvor mange sprog man kan. Vigtigheden ligger i hvilke man kan.

    Størstedelen af erhvervslivet kan jo ikke bruge en der kan 5 sprog fra mellemøsten og østeuropa til noget.
    Jeg taler selv 4 sprog, dansk, engelsk, tysk og spansk.


  • #12   7. jan 2013 Føler du dig ramt eller sådan noget Martin? Ingen siger at vi føler os frelste, eller føler vi har en bedre fremtid end andre - vores sprogkundskaber bliver udelukkende nævnt som argument for, at kostskole og hård disciplin ikke er den eneste måde at blive dygtig eller lære sprog på.

  • #13   7. jan 2013 Hvorfor skulle jeg føle mig ramt?

    Pointerer bare et faktum.


Kommentér på:
12 årig på kostskole

Annonce