{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.507 visninger | Oprettet:

Grunde til at blive vegetar eller vega {{forumTopicSubject}}

På opfordring, poster jeg nu dette. I kan læse det eller lade være. Dette er blot til oplysning.

Den største grund er jo nok slagteindustrien. Ved at vælge at blive vegetar redder man gennemsnitligt 85 dyr fra store lidelser, hvert år.
Selv på de bedste svinefarme, ligger grise, som er et aktivt dyr meget lig hunde, tæt sammen, uden plads til at lege og uden nogen aktivering. Søer er fikseret så de kun kan ligge og stå i samme stilling konstant, mens de har smågrise. Det ville svare til at sætte hunde i transportbure og lade dem leve der hele deres liv, uden at få lov at komme ud og blive leget eller aktiveret på noget tidspunkt.
Små grise bliver kastreret uden bedøvelse. Kyllinger får deres følsomme næb skåret ned, med mange smerter til følge, samt får foder der gør, at de vokser så hurtigt at kroppen bliver deform og de ikke kan gå. Og mange flere rædsler skal dyrene gennemgå i deres korte liv, som jeg vælger at lade være at komme videre ind på, af hensyn til indlæggets længde.

Desværre er dette sandheden for alle slagtedyr – og ikke kun nogle få tilfælde, som nogle kødspisere elsker at pointere. Og dyrenes lidelser slutter ikke her. Selv på slagterierne, bliver de behandlet barsk og uden hensyn til at de er levende individer, mens de kan krybe sammen i angsten, skabt af lugten fra deres fællers blod.

Det etiske spørgsmål er der også. Hvorved får vi ret til at tage andres liv og hvis liv har vi ret til at tage? Hvor går grænsen, for hvem der må mishandles og spises? Aber bliver spist - Selvom de er mere intelligente end småbørn. Grise bliver spist, selvom de er ligeså intelligente som hunde.
Engang mente man sorte mennesker ikke skulle have samme rettigheder som de hvide. Nu mener man at dyr ikke skal have samme rettigheder som mennesker. Hvorfor? Spørgsmålet er vel ikke hvor forskellige vi er og hvor vores forskelle ligger, men hvorvidt det individuelle væsen kan lide og føle smerte.

(link fjernet)

Ville det være okay, hvis det var hvad der lå i køledisken? Og hvori adskiller det sig fra en gris. Hvad giver os de større rettigheder? Ja, vi har magt. Men med magt følger ansvar. Ansvar overfor dem, der ikke kan kæmpe deres egen sag. Engang var det de sorte. Nu er det dyrene.

En anden vigtig grund er miljøet. Hvis alle mennesker bare halvere deres kødforbrug (Og dermed faktisk kun spiste hvad sundt var), ville vi aldrig have hørt om den globale opvarmning. Kødproduktionen er skyld i størstedelen af CO₂ udslippet. Både i form af den gas de lukker ud, men også pga. det mad de spiser. Der skal dyrkes så meget korn til at fodre dyrene op, at dyret faktisk har brugt en del kilo korn per kilo kød og man dermod ”forbrugere” mindre grønt af at være vegetar end kødspiser.

Endelig er der det sundhedsmæssige. Vegetare lever længere og får ikke livstilsrelaterede sygdomme som hjertekarsygdomme mm.

Mød dit kød: http://www.petatv.com/tvpopup/Prefs.asp?video=mym2002

Vegetar eller veganer?

Først en kort ordforklaring. Vegetare spiser ingen former for dyr. Dvs. hverken pattedyr, fisk, fugle, insekter eller andre former for dyr. Nogle tror at vegetare spiser fisk, men det gør de IKKE. Det er semivegetare der gør det, dvs. uægte vegetare, som ikke kan stå fast ved en holdning.
Veganere går så lidt videre og spiser heller ikke animalske produkter. Dvs. intet der indeholder mælk, æg eller andre ting der kommer fra dyrene.

Det må anbefales til start kun at blive vegetar. Det hjælper meget bare at blive det blot, og overgangen fra at være almindelig kødspiser til veganer, vil nemt kunne blive hård. Specielt da man skal vænne sig til mange fordømmelser fra omverden, fordi de ikke kan eller vil forstå ens holdning.

Vitaminer/mineraler

Det er slet ikke svært at blive dækket ind som veganer/vegetar. Alt det handler om er faktisk bare, som ved kødspisere, at spise sundt og varieret. Det eneste du ikke kan få igennem en vegansk kost er B12, som du skal være lidt opmærksom på. Dette er dog tilsat nogle sojaprodukter og kan ellers fås som kosttilskud. Kroppens behov for B12 er relativt lille og kroppen formår at opbevare eventuelt overskud af vitaminet, så i starten vil man slet ikke have behov for det.

www.anima.dk kan der bestilles et gratis starter-kit til vegetarismen, med ganske god beskrivelse af fødevarerne og også nogle fantastiske opskrifter.
Og du behøves faktisk ikke engang undvære juleanden som vegetar/veganer – Man kan få glimrende ”falsk” and, bestående af udelukkende vegetariske produkter, men som smager som and (og ligner).


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Grunde til at blive vegetar eller vega
  • #1   17. jul 2009 haha

  • Kværulanten .
    Kværulanten . Tilmeldt:
    feb 2008

    Følger: 1 Emner: 9 Svar: 511
    #2   17. jul 2009 Hehe, ja den er sgu meget go...det eneste problem ved hippier og andre hellige godtfolk er, at de også selv er forbrugere af ting, sager og andre goder der på den ene eller anden måde skader dyrene alligevel..morale er godt, dobbeltmorale osv. osv. smiley

  • #3   17. jul 2009 Jamen jeg syntes at du skulle slukke for din computer da den bruge er del strøm og derved er skyld i co2 udslip.

    Vegetarere lever ikke længere eller sundere, tværtigmod. Vegetartere mangler mange andre kostfibre og vitaminer som findes i kød.
    Jeg er dog enig i at det ville være sundt at skære ned på kødforbruget. men at blive vegetar er sku en usund levevej i længden. Man skal finde en ballance og derved opstår der en sundhed, miljø forbedring osv.


  • #4   17. jul 2009 hvorfor køber du så ikke bare fritlands grissekød osv?
    De har da haft plads til at rende rundt og hygge sig...

    Jeg bliver aldrig vegatar, bønner, og solsikke kerner...nej tak...

    Sgu mange ting i livet der er synd... og synes det er 1000 gange være alle de forsøgsdyr der må lide for vores skyld.

    dyr der lever for at blive lavet om til pels, vores forurening som gør at isen smelter og en masse dyr ender med at dø af sult osv.



  • #5   17. jul 2009 BLAH BLAH BLAH!.

    hvis jeg ikke spiser <b> KØD </b> så dør JEG!!!.


    desuden så er det videnskabelig bevist at.
    Mennesker gennem generationer har fået en større hjerne masse ved og spise kød da der et et stof i det som fremmer hjernemassen.

    Jeg vil ikke stoppe den menneskelige evolution.
    Hvis det betyder at at mine efterkommere bliver klogere end mig :-).

    kød er godt kød er sundt kød skal spises året rundt... juhuuu!


  • #6   17. jul 2009 Den dag jeg har 2 liv vil jeg overveje vegatar i det ene og kødæder i det andet... Så kan jeg jo i himlen sammenligne de to liv og finde mit ønske til et evt 3 liv...

  • #7   17. jul 2009 Mr Google AKA Mr Paradise Hotel - Søg, søg google !

    haha well spoken Google.

    Ellers må man håbe man bliver et nyt mennekse i noget reinkarnation eller noget.
    Selvom det plejer og være dyr


  • #8   17. jul 2009 Jeg skal ik i et evt kommende liv være vegetar med mindre jeg bliver ko eller elefant.
    Hvor må det være trist at blive udvalgt som startende vegetar, uden at vide om man kan vende tilbage til jorden til kødæder senere... Jeg ville føle mig snydt og damn en grillfest får en anden klag med vegetar briller :S


  • #9   17. jul 2009 Mr Google AKA Mr Paradise Hotel - Søg, søg google !

    haha ja av for den.
    den ville sgu ikke være for god.


  • #10   17. jul 2009 Hva så J/L skal du bare have salatskålen for dig selv, så spiser vi andre disse lækre bøffer, de gode pølser og kyllige kødet... Velbekomme ;D

  • #11   18. jul 2009 Mr Google AKA Mr Paradise Hotel - Søg, søg google !


    NEJ!!!


Kommentér på:
Grunde til at blive vegetar eller vega

Annonce