{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.707 visninger | Oprettet:

iM
iM
Tilmeldt:
17. feb 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Emner: 295 Svar: 1.136

Skal de betale skat? {{forumTopicSubject}}

Kæresten og jeg bor lige pt. hos svigerforældrene, og vi betaler et mindre beløb for at bo her, da dette kun er midlertidigt, skal de så betale skat af den "indkomst" de får fra os? - jeg har prøvet skat´s side, der står kun noget om udlejning af bolig, og værelser - og så er der en anden side der siger man ikke skal - grunden til at jeg spørger er at jeg skal indberette det så jeg kan få mere i dagpenge?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Skal de betale skat?
  • #1   10. okt 2013 Tro mig jeg har skam prøvet, og kun fundet 1 side der var relevant

  • #2   10. okt 2013 iM: Jeg kan ikke love at det stadig holder i byretten, men da jeg lejede en lejlighed hos nogle venner af min familie lavede vi en kontrakt på 1800 + 500 om måneden til forbrug.

    De sagde at de havde valgt 1800 fordi, at hvis de krævede mere end 1800 ville indtægten blive skattepligtig og de ville regelt tjene mindre smiley (de 500 var til forbrug og var derfor ikke en decideret indtægt for dem).

    Men jeg må indrømme at jeg ikke stillede spørgsmål ved om det var helt korrekt, jeg skulle bare have et sted at bo smiley


  • #3   10. okt 2013 Tilføjelse: Det var et værelse + eget køkken og toilet i deres hus, hvor de også selv boede (altså i princippet samme situation som jer, idet jeg boede "hos" mine udjelere) ved ikke om det ændrer noget.

  • #4   10. okt 2013 Som udgangspunkt ja, det følger af Statsskattelovens § 4, litra b, 1. pkt, da der er tale om en løbende indtægt. Det er ligemeget at i er nærtstående.
    Hvis der var tale om overnatning i f.eks. en uges tid, så er det ligemeget i praksis, men reel beboelse, samt "lejeværdi" for den beboelse er et forhold der skal betales skat af.

    Er lejen sat for lavt, så kan de endda risikere at SKAT fastsætte lejen til markedsværdien, og så beskatter det beløb, selvom de faktisk ikke har modtaget det beløb i leje fra jer. Det følger af højesteretsdommen U2003.150H.

    Men det kommer an på hvilken lejemodel man anvender rent skatteretligt så vidt jeg husker. Det er noget med at hvis den leje der betales kun er 1,3% af ejendommens værdi, så skal forholdet ikke beskattes - Derimod kan dine svigerforældre så heller ikke trække de udgifter fra som de har i forbindelse med at i lejer.

    Men har du talt med svigerforældrene, om hvad de synes, at de skal betale skat af den indtægt, for at i får lov at bo der?
    Der kan let blive familiemæssige problemer med sådan noget.

    Én ting er de teoretiske regler, en helt anden ting er hvad befolkningen gør i praksis kan man sige. Mange havde nok slet ikke anmeldt det til SKAT.
    Du kan iøvrigt risikere at fagforeningen vil se en lejekontrakt - Har i udfærdiget sådan en?

    Det skal lige nævnes at i behøver ikke at lave sådan en, men for alle parters skyld ville det nok være det bedste. Og når nu det kun er midlertidigt kan man blot tidsbegrænse lejeaftalen - det vil hvert fald være i svigerforældrenes interesse.

    Hvis du stadigvæk ønsker at gå videre med det, så bør du dog bede svigerforældrene om at kontakte SKAT, for at få den helt korrekte vejledning.


  • Jakob
    Jakob Tilmeldt:
    dec 2012

    Følger: 3 Emner: 2 Svar: 38
    #5   10. okt 2013 Dine sviger forældre, skal vel opgive det som B-indkomst.
    Jeg vil fra råde at lave en lejekontrakt. En mundtlig, med tidsbegrænsning, max.
    Ellers kunne du vel arbejde som en del af betalingen for at bo der.
    Passe have eller udføre en anden form for vedligeholde på huset.


  • #6   10. okt 2013 Jakob
    Det er svært at bevise en mundtlig aftalt tidsbegrænsning.
    Derudover hvis der ikke laves en skriftlig lejekontrakt, så anvender man Lejelovens almindelige regler, og der er udgangspunktet ikke tidsbegrænsning, men derimod en hovedregel om forbud om opsigelse fra udlejers side af.

    Så det råd vil jeg ikke mene er særlig godt for alle parter.




  • #7   10. okt 2013 Hvis prisen er over 2500,- mdr skal de beskattes smiley

  • #8   10. okt 2013 Christian G: Du kan ikke bare lave en tidsbegrænset kontrakt, hvis du gør er den ikke nødvendigvis gældende, jeg læste en del om det da jeg overvejede at købe en ejerlejlighed med henblik på udlejning.

    Du skal have en grund til at lave en tidsbegrænset kontrakt, f.eks. at du selv skal bruge boligen efter 2 år (f.eks. må du ikke lave tidsbegrænset kontrakt med henblik på salg hvis du satser på at ejendommens værdi stiger)

    http://www.botilleje.dk/lejeloven/

    men det bliver forhåbentlig heller ikke et problem.


  • #9   10. okt 2013 Lad være med at betale skat af det, skattepengene bliver jo bare misbrugt af politikerne alligevel,

  • #10   10. okt 2013 Crispy
    Bemærk lige at der står følgende "andel, ejerlejlighed eller villa" - Det der er tale om her er leje af et værelse, dvs. det er omfattet af en af undtagelserne til uopsigelighedsprincippet i Lejelovens § 82. Her er hensynet til udlejer størst.

    Jeg har haft lejeret, samt arbejdet med det i forbindelse med retshjælp.

    Du blander iøvrigt den legale opsigelsesgrund i Lejelovens § 83 sammen med Lejelovens § 80.

    Men du har ret i omgåelses situationerne gjorde at man indførte 2 års reglen for lejemål, men det var i fremlejeforhold. Den hedder Lejers legale midlertidige fuldstændige fremlejeret, og følger af lejelovens § 70.


  • #11   10. okt 2013 Jeg har haft udlejet selv, til min svorger som manglede et sted at bo. Her kan i glæde jer over bundfradrags ordningen

    http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1615284

    1. Bundfradrag
    Med bundfradrag behøver du ikke at holde regnskab med udgifterne. SKAT skal ikke se en opgørelse over dine lejeindtægter og lejeudgifter. Du skal betale skat af den del af lejeindtægten, der overstiger bundfradraget. Og du kan ikke trække de faktiske udgifter til for eksempel lys, varme, vand og ejendomsskat fra i lejeindtægten ved indkomstopgørelsen.

    Hvis du er ejer:
    Bundfradraget er 1,33 procent af den ejendomsværdi, der gælder for indkomståret - dog altid mindst 24.000 kr.
    Indtægten ved udlejningen er skattefri, så længe den ikke overstiger bundfradraget.
    Indtægten er kapitalindkomst, som skal oplyses i rubrik 33 på forskudsopgørelsen og rubrik 37 på årsopgørelsen.


  • #12   10. okt 2013 Ah så huskede jeg korrekt, bundfradrags ordningen ja.

  • #13   10. okt 2013 Christian G: Det var nu heller ikke for at spille smart, jeg er på ingen måde ekspert på området smiley

    Men der står jo ingen steder at det kun er et værelse de lejer?
    i princippet kunne de leje en hel etage, men jeg går ud fra at samme regler gælder?


  • #14   11. okt 2013 Deres hus er vurderet til 2.175.000 - dvs. at fradraget er godt og vel 30000 - og så må huslejen ikke overstige 2300 - så lad os antage at de får 2000 fra mig + at jeg handler 2 gange om ugen for ca. 200 - så i det lange gir jeg mere end end de 30000 -men tæller mine indkøb så med i de 30000 eller ikke, det er så spørgsmålet? smiley

  • #15   11. okt 2013 DOH !!!

    Du spørger sgu da ikke om din udlejer skal betales indkomst skat af de vare du indkøber i brugsen, som indgår i en fælles husholdning vel ????

    Du får jo heller ikke mere socialhjælp fordi du køber mad !!!!

    Stram lige lidt op smiley


  • #16   11. okt 2013 Mik S: Hvis de handler ind til fælles mad, så er spørgsmålet jo så hvorvidt de fungerer som en husstand? også behøver de vel i princippet ikke en kontrakt?

  • #17   11. okt 2013 Crispy
    Synes heller ikke du spiller smart såmænd, du rådgiver blot ligesom mig smiley

    Gik blot ud fra at de muligvis får et værelse som soveværelse, og så har fri rådighed til at færdes i resten af huset - Så er der tale om leje af et værelse
    Hvis der er endnu et selvstændigt afløb fra et nummer to køkken, så bliver vurderingen en anden, men det er ikke ret mange der har et køkken i hver ende af deres hus, derfor forudsætter jeg naturligvis bare at der er tale om et værelse her, men ja du har ret, det ved jeg selvfølgelig ikke konkret.

    iM
    At du giver ham andet end kontanter vil ikke spille nogen rolle - Du yder jo stadigvæk en form for værdi for at bo der, om det så er penge, andre ydelser eller tjenester er ligemeget.
    Ellers ville det jo være alt for let at omgå reglerne i lovgivningen med smarte påfund.

    Og som sagt, selvom i sætter lejen til 2.000kr, så risikere i at SKAT sætter lejen til markedsværdien skønsmæssigt efter en vurdering af de faktiske forhold, og så får svigerforældrene et skattesmæk, samt bøde, fordi de har prøvet at omgå reglerne for at komme ind under bundfradrags ordningen.



  • #18   11. okt 2013 Christian G: Det virker sku som om du har styr på dit shit smiley

    og ja, jeg forstår selvfølgelig godt din antagelse om at det er et værelse, jeg havde nok antaget det samme. Jeg kender bare en der med sin forlovede og sine børn lejer overetagen hos hendes forældre og et andet par der lejer et anneks hos den enes forældre.


  • #19   11. okt 2013 Ring til skat og spørg smiley

Kommentér på:
Skal de betale skat?

Annonce