{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.317 visninger | Oprettet:

Mr.Frost .
Mr.Frost . Hjælpe-administrator

Følger: 44 Følgere: 44 Fotoprofiler: 1 Emner: 634 Svar: 2.318

tvangsarv hvor meget {{forumTopicSubject}}

jeg har læst lidt om tvangsarv og vil ikke komme ind på hvordan det står til...

men jeg er ikke så stærk i alle de fine ord det er skrevet med, så tænkte om der er en venlig sjæl der vil "bøje det i neon" for mig altså forklar det til mig som var jeg 7 år gammel. hvor meget har jeg og min bror krav på fra den ene part af vores forældre som er gift i et nyt forhold

håber der er en der vil hjælpe

mange tak på forhånd

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Udskiftning af badeværelsesventilator 1.000 kr.
  • Mobil Cykelreparation 500 kr.
  • opsætning af lamper (redigeret) 1.000 kr.
  • There is problem with the sink. Water is liking from the pipe 1.200 kr.
  • Slibe og lakere bordplade i køkken 1.500 kr.
  • Vaskemaskine med vand problemer 490 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  tvangsarv hvor meget
  • #1   24. sep 2013 Møgunge.dk

• #3   24. sep 2013 Mr. Frost
    Det er ganske naturligt at man vil sikre sin arv hvis ens forældre møder nye partnere som man absolut ingen tiltro har til. Det er ofte set at der kan ske en vis misforvaltning af midlerne, dette sker dog ofte i tilfælde hvor én af forældrene er afgået ved døden, og børnene (Livsarvingerne) har givet tilladelse til at den efterlevende part kan sidde i det man kalder uskiftet bo - Dvs. der sker blot en registering af midlerne på dødstidspunktet, men disse skiftes ikke - dvs. de deles ikke ud mellem arvingerne.
    Hertil er der visse undtagelser m.m., men det er ikke på nuværende tidspunkt relevant at opremse under mere konkret information.

Men hvis jeg skal forstå det rigtigt, så er der altså ingen af dine forældre der er afgået ved døden endnu, korrekt?

Og du ønsker at vide om du har krav på din umiddelbare tvangsarv af dennes nuværende aktiver, mens denne er i levende live?

• #4   24. sep 2013 Mener tvangsarven ligger på 10-20% hvis jeg ikke husker helt forkert.

• #5   24. sep 2013 Ifølge arvelovens § 5, så arver livsarvinger 1/4 som tvangsarv. Bestemmelsen er præceptiv.
    Dvs. den kan ikke afviges i et testamente hvor man f.eks. skriver at man ønsker at gøre ens børn arveløse - De vil stadigvæk have krav på 1/4.
    Eller man kan give møgungen 1.000.000kr, jf. § 5, stk. 2.

Dog er der specielle regler der gør at man kan gøre det til 1/32, men det er en lang historie.

• Mr.Frost .

#6   25. sep 2013 det har intet med møgunge at gøre

men ja en af mine forældre er nok snart døden nær og grundet min kedelige situation som arbejdsløs (bistans bums) skal jeg bare være klar over at der nok endag kan komme et uvist beløb min vej, men min ene forældres nye samlever kan da på ingen måde beholde eller bruge disse penge vel ?

men det vil sige 1/4 af samlet beløb så

• #7   25. sep 2013 Mr. Frost
    Well risikoen for at samleveren bruger af pengene er stor hvis der gives tilladelse til uskiftet bo efter arvelovens § 17.

Så du kan håbe på at den forældre der overlever rent teknisk er insolvent, sådan at boet skal gøres op.

Du har som udgangspunkt krav på 1/4 ja, men mon ikke der i vedkommendes testamente står at i skal dele 1/2? Det plejer at være udgangspunktet for testamenter nu om dage.

Hvis du får arv udbetalt, og din samlet formue kommer over 10.000kr, så skal du være opmærksom på at du ikke længere er berettiget til kontanthjælp ifølge Aktivlovens § 14, stk.1 og 2.
    Og ved du at du muligvis står til at arve indenfor en nær fremtid, så har du, når du er på kontanthjælp, pligt til at oplyse om dette til kommunen, ellers risikere du at blive sanktioneret efter arven er udbetalt, og derved at skulle tilbagebetale noget kontanthjælp muligvis.

Blot lige en information.

Kedelig situation med en af dine forældre dog.

• Mr.Frost .

#8   25. sep 2013 okay jeg takker da hvertfald mange for din info smiley

men njaa ved ik om den er kedelig da personen valgte at afskrive mig som 14 årige og ikke have eller tage kontakt til mig nogensinde og er snart 28 år,

• #9   25. sep 2013 Altså hvis han har skrevet hende på papirne (forsikring osv) så får du ikke noget som helst og hvis de ved det er ved at være slut med ham. Så har de nok sørgede for at tømme hans kontoer over til hende. Jeg ved dette fordi min fars kæreste gik bort for 2 år siden og der fik min far næsten alt pga han stod på papirne det eneste han ikke fik var hendes ATP feriepenge og overskydende skat det fik deres fælles barn og hendes barn for tidligere ægteskab fordi der ikke var laver nogen form for testamente.

• #10   25. sep 2013 Undskyld for OT, men hvorfor er der ingen som bruger ægteskabspagter, nu de er tilrådighed?
    Vil ikke mene man gør noget forkert i at sikre sine børn, og familie, før den nye. Og falder mig helt naturligt hvis jeg skulle komme til penge, der kunne være interessante for andre.
    Penge skal ikke komme på tværs, og slet ikke når de ofte er hovedgrunden til super mange familie konflikter...
    Ved godt det er lidt andet end TS spørger om, men for mig handler det om sikring af sine aktiver, og så kommer det over all ud i samme båd smiley

• Mr.Frost .

#11   25. sep 2013 den kan da godt være i har ret måske smiley

• MR X .
    MR X . Tilmeldt:
    feb 2007

Emner: 4 Svar: 853
    #12   25. sep 2013 Hvis du overhovede aver noget, så ryger din KH med det samme.

Jeg ville være fuldstændig ligeglad med arv fra en der havde afskrevet mig.

Arv er slet ikke noget man bør tænke på, kommer der noget, så kommer der noget. Ville ikke føle mig snydt hvis jeg intet arver.

• #13   25. sep 2013 Ja ok. Kan godt se der er situationer hvor man ikke bare er møgunge. Så undskyld for den udmelding.

• #14   25. sep 2013 Arv ???? er kun noget satans snylterer tænker på !!

Tjen dine egne penge og brug dem som du vil. Og lad dine forældre gøre det samme, deres værdi er noget de har optjent i fællesskab. Og det eneste rigtige er at lade den sidst levende bruge denne fælles værdi nøjagtig som vedkommende ønsker. Om det så er luksus ferier eller polske havne ludere der får millionerne er fløjtende ligegyldigt.

Og ønsker de at undgå tvangsarv ifbm nyt ægteskab, Så skriver i under på i ikke ønsker arv og gæld !!! BUM !!!

Mvh Mik

• #15   25. sep 2013 Kasper J
    At overfører midler bort fra en person der er døende er ulovligt, og pengene kan ved dom føres tilbage til dødsboet. Man snyder jo de retmæssige arvinger ved sådan en disposition. Derudover snyder man også staten for sin 15% arveafgift. Så den anbefaling bør du stoppe med at give folk.

Man har dog lov til at give gaver på sit dødsleje, men det er der ikke tale om her.

BOPPELOP
    Det er der såmænd også mange der gør. Særeje er en stor fordel når man er gift efter min mening. Det gør ligeledes skilsmisserne meget mere overkommelige.
    Men man bør lade en advokat gennemse ægtepagterne, og nogen synes heller ikke de er så pokkers romantiske, så der er også mange som vælger dem fra.

MR X
    Han må have en formue på 10.000kr på kontanthjælp. Så indtil han arver over det, så har han såmænd ret til kontanthjælp.

• #16   25. sep 2013 Christian G

nu er det ikke en anbefaling jeg giver. og det er vel ikke ulovligt at overføre penge til sin ægtefælde?

og hvis jeg lå for døden ville jeg sku gå ned og hæve alle penge og give dem til mine børn for hold nu op hvor er det unfair det der arveafgift der er ligesom betalt skat af pengene 1 gang

• #17   25. sep 2013 Christian

Kan godt følge det med det romantiske, men syntes det er noget pjat. Ville ikke mene der er noget uromantisk i at vide hvis der er hvis, når man ved der vil blive erklæret krig hvis nogen blir snydt.
    Kun dumme med penge, eller værdi har ingen særeje.. Så ber man jo næsten om at blive en del af statistikken.. smiley

• MR X .
    MR X . Tilmeldt:
    feb 2007

Emner: 4 Svar: 853
    #18   25. sep 2013 Kasper j

Man må ikke "bare " give ens børn alle pengene, de må hver modtage ca 59000 kr skattefrit hvert år. Resten skal beskattes.

• #19   25. sep 2013 MR X .

det ved jeg godt men hvad skattefar ikke ved har skattefar ikke ondt af. lige med arv i hvertfald

• #20   25. sep 2013 -> Mik. Thumbs up. Vil bare sige jeg er fuldstændig enig. Jeg har aldrig forstået at folk føler at de har "ret" til noget deres forældre har arbejdet for. Min egen holdning er, at jo færre penge der er tilbage den dag mine forældre ikke er her længere jo bedre. De har arbejdet hårdt for dem hele livet, og qua det har de i dag en rigtig fornuftig pensions tilværelse. Men deres hårde flid vil da være spildt hvis de går og gemmer dem for at deres afkom skal arve dem. Jeg skal nok tjene mine egne penge, som jeg en dag kan forvalte. Jeg er glad for at de nu, mens de lever, og er nogenlunde sunde og raske, kan leve et rigt liv, med rejser, gode oplevelser og andet, og det skal de for alt i verden ikke ændre på.

Jeg fortår godt situationen hvor den ene part går bort, og den tilbageværende gifter sig igen. Omvendt bør man blot være glad for sin efterladte forældres nyfundne lykke, og acceptere at deres midler nu engang er deres midler. Den griskhed mange udviser i forbindelse med dødsfald er direkte vammel.

• Mr.Frost .

#21   25. sep 2013 ville bare være sikker på at jeg ikke bliver stævnet for noget, for sidder sku ikke med kasse apperater i øjnene, skal jo bare ølge loven inde for mine rammer

• Christian G
    Christian G Tilmeldt:
    jan 2010

Følger: 1 Svar: 3
    #22   25. sep 2013 En mand har et barn fra et tidligere ægteskab, gifter sig igen uden at oprette ægtepagt og får et barn med den nye ægtefælle. Hvis ægtefællerne tilsammen har en pensionsformue på 600.000 kr. og en øvrig samlet formue på 1 mio. kr. og manden dør først, modtager hustruen først hele pensionsformuen på 600.000 kr. Hustruen udtager herudover 1/2 af den øvrige formue eller 500.000 kr. i boslod. De resterende 500.000 kr., som er arv efter manden, fordeles med 1/2 til hustruen og 1/2 til børnene til lige deling.

• Mr.Frost .

#23   25. sep 2013 det er også hvad jeg har hørt

• #24   25. sep 2013 Min døde morfar sagde hvis der er 25 øre tilbage når jeg dør har jeg lavet en regnefejl

• #25   25. sep 2013 ^^
    Nice, the way it should be!

Og Blackie, deler 100% samme holdning. Har sågar ytret min holdning til de gamle, så der er grønt lys til en fed pension uden omtanke på andre.

• Mr.Frost .

#26   26. sep 2013 B O P P E L O P
    kan du ik tåle andre arver ?

• #27   26. sep 2013 Tror de fleste gerne vil arve det som der kommer dumpende ind af postkassen.. Men rigtig mange af os, ønsker at det er dem som har tjent værdierne der bestemmer hvad de skal bruges til...

Hvis mine unger krævede tvangsarv den dag jeg har stillet træskoen og konen vil bruge guldet på at omvende bøsse Gustav,,, så vil jeg vende mig i graven, og skrige MØG UNGER..

Er der noget tilbage når hun stritter, og kreditorerne har fået deres, så skal de kære poder være velkommen til at dele. Men ikke et sekund før...

"jeg har ret til min arv fra far når du gifter dig igen mor" MORALSK HAR DU IKKE !!!! Forkælede møgunge smiley

• Mr.Frost .

#28   26. sep 2013 kan være ærlig og sige jeg er ligeglad med beløbet jeg er kun nys, fordi jeg er på kontant hjælp og vil sikre mig selv at jeg ik skal tilbage betale noget, vidste ik der var noget der hed tvangs arv før en sagde det til mig

• #29   26. sep 2013 Frost

Hvorfor skulle jeg dog ha noget imod det? Syntes det er helt fint, og ikke noget jeg skal blande mig i, og i dit tilfælde er det jo bare en bonus udbetaling du får.
    Men der hvor jeg godt kan føle foragt er som Mik siger, at ungerne Forventer de skal arve noget. I min verden har man ikke ret til en skid, og da ens forældre har brugt en formue på én inden man fylder 20, finder jeg det forkert at gøre krav på mere smiley
    Hver mand sine penge, og ens forældre skal da leve fedt de sidste dage de har tilbage.

• Mr.Frost .

#30   26. sep 2013 det giver jeg ret i man skal ik kræve/forvente at man får noget, nej man kan være heldig hvis man får noget

Kommentér på:
tvangsarv hvor meget

Annonce