{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.191 visninger | Oprettet:

SU - eget firma? {{forumTopicSubject}}

Jeg kender ikke reglerne, så søger al den hjælp jeg kan få - og hvem er så bedre at spørge om hjælp end jer? smiley

Jeg er en pige på 22 år som er 1. års studerende på HG. Her trives jeg og jeg kan lide at komme i skole hver dag.
Jeg får min SU, som jeg sætter meget pris på at kunne modtage, og kan fint betale mine udgifter på dette - selvom det er et stramt budget.

Jeg har taget et kursus i en af extensions metoderne (diplom "uddannet" i metoden), og jeg vil gerne tage flere kurser i metoder - så jeg for alvor kan kalde mig extensionist.
Jeg laver lidt påsætninger i min fritid - og lige nu kontakter flere og flere personer mig, som ønsker jeg sætter extensions i deres hår.

Min store drøm er at åbne en skønheds salon, hvor jeg blandt andet laver påsætninger.

Jeg er meget nervøs for at blive "snuppet", men samtidig vil jeg jo gerne blive ved med at lave hår efter skole..

Så mit spørgsmål er nu om man kan "starte sit eget firma halvtids", samtidig med at man får SU på sin uddannelse?
Hvad kan jeg gøre at det bliver "lovligt" for mig at lave hår ved siden af Handelsskolen?

Håber at i forstår mit spørgsmål, og at i kan hjælpe smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  SU - eget firma?
  • #1   25. feb 2013 Du må jo gerne tjene penge ved siden af SU (bare ikke ubegrænset), så et burde ikke være et problem

  • #2   25. feb 2013 Det var også bare om det var det samme som at have et fritidsjob ved siden af? (ikke at jeg troede det, men alligevel..)

    Og om man ville blive trukket i SU/miste den hvis man startede eget firma?


  • #3   25. feb 2013 hov - det var ikke meget.. smiley
    Mon man skal ringe til skat og prøve at snakke med dem? eller er det et andet sted man skal kontakte mon?


  • #4   25. feb 2013 Her er alt du skal bruge: http://www.su.dk/SU/betingelser/maadutjene/fribeloeb/Sider/satser.aspx

    Hvis du kommer op og tjener meget, ja så kan du jo bare fravælge SU'en.


  • #5   25. feb 2013 Det er ikke så pokkers svært

    http://www.su.dk/SU/betingelser/maadutjene/Sider/default.aspx


  • #6   25. feb 2013 Tak skal i have smiley

  • #7   25. feb 2013 Inde på amino.dk der burde du lave en bruger. Der kan du garanteret snakke med folk, som selv har prøvet at have et lille firma ved siden af SU. Der er masser af villige erhverserfarne, der fortæller fif og lign.

  • #8   25. feb 2013 Martin B, det er så ikke helt korrekt det med efter skat, det kommer jo an på hvor meget fradrag man har, jeg undersøgte det dengang jeg endelig fik fat i noget arbejde, 7100 ca må jeg tjene før skat ved siden af min su om måneden, men det bliver udregnet på årsbasis så det er 7100x12 altså nogen og 80k om året før skat, man kan så også fravælge su i nogle måneder, der er der så ingen begrænsninger på hvor meget du må tjene.

  • #9   25. feb 2013 Min mand står i samme situation lige nu. Han starter på uni til sommer og har egen tatto virksomhed ved siden af. Og han kan godt få SU, hvis han ikke tjener mere end et bestemt beløb. Medmindre han fravælger SU i nogle måneder, så må han tjene mere.
    Vi har ikke fået helt styr på det endnu, da vi venter svar fra en SU vejleder om hvor meget han præcis må tjene osv.
    Men prøv at snakke med SU vejlederen på dit udd. sted smiley De ved det helt sikkert


  • Steffen A
    Steffen A Tilmeldt:
    feb 2010

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 29
    #10   25. feb 2013 først vil jeg klart anbefale at du læser lidt på startvaekst.dk om at registrere og drive egen virksomhed. Derudover kan jeg også klart anbefale amino.dk som tidligere beskrevet der er et iværksætter forum hvor du kan få rigtig meget feedback.

    Men til dit spørgsmål kan jeg lige kort opsummere dine muligheder:
    Du kan sagtens drive virksomhed ved siden af su. Hvor meget du må tjene kan du regne ud på det tidligere link til su.dk. Derudover skal du have et cvr. nr. som kan rekvireres inde på virk.dk mener jeg. Så skal din indtægt indberettes som b skat, og du skal selv sørge for at betale skat af dine indtægter, men med cvr. nr har du så mulighed for at trække udgifter til virksomheden fra, såsom materialer, udgifter til hjememside, tlf. i forbindelse med virksomhed etc.
    Hvis du tjener udover hvad du må tjene er muligheden at fravælge su,, eller bruge virksomhedsordningen, hvilket jeg ikke vil anbefale da det er meget kompliceret og kræver brug af revisor, så der skal du op og have noget af en indtægt før det kan svare sig.
    Håber det gav lidt svar og ellers du velkommen til at spørge mere.


Kommentér på:
SU - eget firma?

Annonce