{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
14.590 visninger | Oprettet:

Knivlov i Sverige. {{forumTopicSubject}}

Jeg har snakket med en om at tage på en trekking tur engang, i de svenske bjerge og skove.

Og til det formål, er en kniv jo uundværlig. Men hvordan forholder det sig med knive i Sverige? Og hvad hvis man har den med fra Danmark til Sverige?

Hvis man kører med sin kniv pakket ned i rygsækken, som ligger i bagagerummet, og man kører en route direkte mod vores brødre med det sjove hår, så kan politiet vel ikke have en bøf med at man har en kniv i bilen, så længe man har blankvåbentilladelse?

Google er ikke rigtig min ven, og den danske knivlov er jo helt væk så jeg kan ikke rigtig finde rundt i den.

Så mangler egentlig bare nogle stykker der kan diskutere om hvad der er rigtigt, og en sidste til at fortælle mig at Google or GTFO.

Så hvad siger i Baboom, er min antagelse med kniven i tasken rigtig, og hvad vil svensk bjergpolise sige hvis de opdager os ligge i telt sammen, og øjner dolken?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• El løbehjul - skift af bremseklodser - kugoo g2 600 kr.
  • Flytterengøring 2.500 kr.
  • Samling af 2 garderober fra jysk 2.000 kr.
  • Manglende strøm i en væg og en toløbet kontakt, der ikke kan slukke i kolonihaven 880 kr.
  • Skift af bruse armatur 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Knivlov i Sverige.
  • #1   1. sep 2011 Jeg forsøgte selv at undersøge reglerne for et par år siden.
    Politiet i Danmark havde ingen idé, men det jeg kunne finde frem til var, at det er OK at have knive med.

Jeg havde selv knive og en økse med, og som politimanden sagde: Det må du jo sådan et også DK, du må jo gerne fragte til og fra, og bruge i forbindelse med fritidsinteresser.

En blankvåbens tilladelse kan du ikke rigtig bruge til så meget i denne her sammenhæng, da den vidst nok kun gælder ved køb af knive, og ved opbevaring af specielle blankvåben i hjemmet. Den giver ikke ret eller tilladelse til at fragte/bære blankvåben. (så vidt jeg husker)

• #2   1. sep 2011 Se, det er et indlæg jeg kunne bruge til noget, så mange tak for det Christian.

Jeg troede det hjalp på det mht. blankvåbentilladelse, fordi kniven(e) vil være længere end de tilladte 7 cm, som en jæger/fiskekniv. Men hvis den er overflødig, gider jeg ikke bruge tid på det.

En økse siger du, god idé tror jeg. Tak for input i hvert fald.

• Kasper H
    Kasper H Tilmeldt:
    aug 2010

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 653
    #3   1. sep 2011 Som Christian skriver, giver en blankvåben tilladelse dig IKKE lov til at bære kniv på et ellers ulovligt sted. Tilgengæld kan du få lov til at eje en kniv på over 12cm, som du ellers ikke må. Dvs, hvis du har en jagtkniv eller lignende på over 12cm, kræver det at du har en blankvåben tilladelse.

Derudover, du må bære en kniv til og fra stedet hvis det sker i forbindelse med jagt, fiskeri, erhverv,sportsudøvelse eller andet anerkendelsesværdigt formål. Det vil sige, at hvis du har pakket den ned i din taske i bilen når du kører afsted, er det helt fint, så længe det er til og fra stedet. Så husk at fjerne den fra bilen når du kommer hjem igen.

Angående lovgivning i Sverige kan jeg desværre ikke hjælpe.

• #4   1. sep 2011 Et lille tip ville nok være at pakke fiskegrej sammen med alt andet udstyr. Enhver politimand ved at sådan en er uundværlig, når man fisker. Og på den måde vil de ikke stille de vilde spørgsmålstegn ved medbragte knive. Medmindre vi snakker om Macheter og Rambo knive.

For umiddelbart lyder det jo som om, at ikke engang vores eget politi kan svare på det.

I værste fald, må du kontakte det svenske politi og forhøre dig om deres knivlov. Men ærlig talt, så tror jeg ikke de siger noget, da der jo findes et hav af lystfiskere, jægere, trekking folk i Sverige.

• #5   1. sep 2011 Tak skal i have for jeres seriøse og informationsrige svar smiley

Det lader til jeg skal på politigården og have en blankvåbentilladelse, hvilket ikke skulle blive et problem, da jeg er pletfri.

Nicolai, heh, nej ingen macheter, desværre smiley

Jeg tror jeg vil prøve at sende svensk politi en mail, og se om jeg kan hakke mig igennem den når de svarer, da mit svenske er ret elendigt. Men man kommer vel langt med "jävla danska" smiley

• #6   1. sep 2011 Ja, en økse smiley Jeg har sådan en lille håndholdt gerber, med kniv i skaftet. Bruger den meget når jeg fisker faktisk.

Sådan en her:
    http://www.gerber-tools.com/Gerber-Gator-Combo-Axe-22-49470.htm

God til at "banke" med, da hovedet på øksen er flat og bredt.

Hvor skal i hen i sverige og vandre ?

• #7   1. sep 2011 Den er fed den økse der, kan man købe den i Danmark?

Vi har ikke planlagt så meget endnu, bare mest taget beslutningen om at "det gør vi en dag, inden alt for længe", heh.

• #8   1. sep 2011 Hehe okay smiley Der er også mange fede steder. Hvis jeg må komme med et råd, så er det at i skal sørge for at have et ordenligt kort med, go samtidig være ret skarpe med kort + kompass. Specielt hvis i bare vandre i "ødemarken".
    Jeg bruger selv en lille trekking GPS, en Garmin H Trek tror jeg den hedder. Den kan om ikke andet fortælle mig koordinaterne, også kan jeg kigge på kortet derfra smiley

Ja, øksen er købt i DK. Har fået den i gave, men tror den er købt i kbh hos arms gallery.

• #9   1. sep 2011 D'oh, ja, kort og kompas er ikke min stærke side, men min trekkingpartner har mere erfaring end jeg har, da hun har været afsted alene før.

Men det er da helt sikkert en ting jeg ikke lige havde taget højde for, så gad vide hvordan den tur kommer til at gå, haha.

Jeg vil lure på den økse der, den ser rigtig nyttig ud. Tak for tippet og det gode råd.

• #10   11. jan 2013 Knive er forbudt.. Men sværd er ok!!

Kommentér på:
Knivlov i Sverige.

Annonce