Knivlov i Sverige. {{forumTopicSubject}}
Jeg har snakket med en om at tage på en trekking tur engang, i de svenske bjerge og skove.
Og til det formål, er en kniv jo uundværlig. Men hvordan forholder det sig med knive i Sverige? Og hvad hvis man har den med fra Danmark til Sverige?
Hvis man kører med sin kniv pakket ned i rygsækken, som ligger i bagagerummet, og man kører en route direkte mod vores brødre med det sjove hår, så kan politiet vel ikke have en bøf med at man har en kniv i bilen, så længe man har blankvåbentilladelse?
Google er ikke rigtig min ven, og den danske knivlov er jo helt væk så jeg kan ikke rigtig finde rundt i den.
Så mangler egentlig bare nogle stykker der kan diskutere om hvad der er rigtigt, og en sidste til at fortælle mig at Google or GTFO.
Så hvad siger i Baboom, er min antagelse med kniven i tasken rigtig, og hvad vil svensk bjergpolise sige hvis de opdager os ligge i telt sammen, og øjner dolken?
apr 2008
Følger: 11 Følgere: 10 Emner: 28 Svar: 1.045
Politiet i Danmark havde ingen idé, men det jeg kunne finde frem til var, at det er OK at have knive med.
Jeg havde selv knive og en økse med, og som politimanden sagde: Det må du jo sådan et også DK, du må jo gerne fragte til og fra, og bruge i forbindelse med fritidsinteresser.
En blankvåbens tilladelse kan du ikke rigtig bruge til så meget i denne her sammenhæng, da den vidst nok kun gælder ved køb af knive, og ved opbevaring af specielle blankvåben i hjemmet. Den giver ikke ret eller tilladelse til at fragte/bære blankvåben. (så vidt jeg husker)
sep 2008
Følger: 11 Følgere: 12 Emner: 95 Svar: 4.911
Jeg troede det hjalp på det mht. blankvåbentilladelse, fordi kniven(e) vil være længere end de tilladte 7 cm, som en jæger/fiskekniv. Men hvis den er overflødig, gider jeg ikke bruge tid på det.
En økse siger du, god idé tror jeg. Tak for input i hvert fald.
aug 2010
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 653
Derudover, du må bære en kniv til og fra stedet hvis det sker i forbindelse med jagt, fiskeri, erhverv,sportsudøvelse eller andet anerkendelsesværdigt formål. Det vil sige, at hvis du har pakket den ned i din taske i bilen når du kører afsted, er det helt fint, så længe det er til og fra stedet. Så husk at fjerne den fra bilen når du kommer hjem igen.
Angående lovgivning i Sverige kan jeg desværre ikke hjælpe.
feb 2010
Følger: 1 Følgere: 3 Emner: 17 Svar: 3.037
For umiddelbart lyder det jo som om, at ikke engang vores eget politi kan svare på det.
I værste fald, må du kontakte det svenske politi og forhøre dig om deres knivlov. Men ærlig talt, så tror jeg ikke de siger noget, da der jo findes et hav af lystfiskere, jægere, trekking folk i Sverige.
sep 2008
Det lader til jeg skal på politigården og have en blankvåbentilladelse, hvilket ikke skulle blive et problem, da jeg er pletfri.
Nicolai, heh, nej ingen macheter, desværre
Jeg tror jeg vil prøve at sende svensk politi en mail, og se om jeg kan hakke mig igennem den når de svarer, da mit svenske er ret elendigt. Men man kommer vel langt med "jävla danska"
apr 2008
Sådan en her:
http://www.gerber-tools.com/Gerber-Gator-Combo-Axe-22-49470.htm
God til at "banke" med, da hovedet på øksen er flat og bredt.
Hvor skal i hen i sverige og vandre ?
sep 2008
Vi har ikke planlagt så meget endnu, bare mest taget beslutningen om at "det gør vi en dag, inden alt for længe", heh.
apr 2008
Jeg bruger selv en lille trekking GPS, en Garmin H Trek tror jeg den hedder. Den kan om ikke andet fortælle mig koordinaterne, også kan jeg kigge på kortet derfra
Ja, øksen er købt i DK. Har fået den i gave, men tror den er købt i kbh hos arms gallery.
sep 2008
Men det er da helt sikkert en ting jeg ikke lige havde taget højde for, så gad vide hvordan den tur kommer til at gå, haha.
Jeg vil lure på den økse der, den ser rigtig nyttig ud. Tak for tippet og det gode råd.
dec 2009
Følger: 29 Følgere: 31 Fotoprofiler: 1 Emner: 225 Svar: 4.081
Knivlov i Sverige.