Depositum ved fraflytning af lejlighed {{forumTopicSubject}}
Som overskriften lyder drejer det sig om Depositum ved fraflytning af lejlighed, hvad får jeg tilbage?
dette er hos en privat udlejer.
gav 8000 i indskud for at tage den som den var, Helt nyistandsat med nyt køkken, bad, stikkontakter, gulv osv...
d. 1/8 sagde jeg min lejlighed op og sagde til min udlejer (på skrift) at han gerne måtte forsøge at finde en anden udlejer med det samme så jeg slipper for at betale husleje to steder, da jeg flytter ind i den nye lejlighed d. 15/9, Og at han kunne sætte den til udlejning fra d. 1/9, jeg skulle derfor være ude d. 23/8 så han kunne have en uge til at gøre evt. istandsættelser, male osv.
d. 7/8 finder jeg en anden lejer som kommer og kigger på lejligheden sammen med min udlejer og jeg.
Den er jo flot og som ny og de/vi bliver enige om at hun kunne tage den som den var, uden at den var blevet malet igen osv, (eftersom det ikke var nødvendigt) Og så spare lidt i Depositum så også hun kun skulle betale 8000 (normalt ligger Depositum på 12000) og at der derfor ikke skulle bruges nogen penge på istandsættelse.
Min udlejer siger så til mig at jeg så godt kunne regne med at få 4000 igen af mit depositum...
og her tænker jeg så (efter at have læst lidt på reglerne omkring depositum i privat udlejning) hvorfor får jeg kun det halve tilbage når der ikke skal bruges noget på istandsættelse? tværtimod har jeg smidt flere penge i den til hans fordel, såsom at opsætte Toilet rulle holder og håndklæde knager på badeværelset i flot stil så det passer til. og opsat lampe i køkkenet under skabene da der ikke var noget lys ud over det der var i emhætten.
har også selv lavet et meget flot bord der hænger på væggen som jeg efter aftale med den nye lejer og udlejer lader hænge da det passer godt ind, og da jeg ikke kommer til at bruge det i den nye lejlighed,
Mit spørgsmål lyder så: Tager han ikke røven på mig ved at spise mig af med halvdelen af mit depositum når der ikke skal laves noget overhovedet?
som jeg har læst det skal depositum kun bruges såfremt der skal udføres reparationer eller på anden vis istandsættelse?
Jeg burde vel få mere, hvis ikke det hele, tilbage?
jul 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 14 Svar: 970
apr 2007
Følger: 12 Følgere: 14 Fotoprofiler: 1 Emner: 19 Svar: 140
jul 2011
nov 2008
Følger: 9 Følgere: 8 Fotoprofiler: 1 Emner: 3 Svar: 42
Signekryger: ja jeg mener det samme, det kan ikke passe at jeg kun får det halve igen
nov 2008
nov 2008
Dog er den med undtagelse af et par huller i væggen som da jeg overtog den for et år siden.
har haft gulvtæppe hen over det fine trægulv så der er der intet slid
nov 2008
nov 2008
og det skal den jo ikke nu,
men jo skal have snakket med udlejer og spurgt hvorfor han mener jeg kun skal have 4000 istedet for de 8000 jeg smed i..
mar 2007
Følger: 26 Følgere: 26 Emner: 10 Svar: 2.587
Ligeledes skal man selv have mulighed for at udbedre det. I den her situation lyder det ikke rimeligt at han tilbageholder noget af dit indskud
jan 2007
Følger: 1 Emner: 46 Svar: 1.404
Du skal have alle 8.000,- tilbage.
jul 2011
sep 2007
Svar: 54
nov 2008
sku rart man lige kunne få medhold i det
så handler det bare om at jeg skal have kontaktet min udlejer -.-
og det er svært fordi han er imod brug af email, sms, og mobiltelefon og derfor kun kan træffes nogen gange på hustelefon...
sep 2007
Svar: 54
nov 2008
thx
jun 2008
Følger: 1 Emner: 121 Svar: 335
nov 2008
jan 2007
Følger: 22 Følgere: 20 Emner: 170 Svar: 1.498
Når du flytter
Når du vil opsige dit lejemål, er det vigtigt, at du gør det skriftligt. Du skal også huske at give udlejeren din nye adresse på skrift senest 8 dage før du fraflytter lejligheden.
Til gengæld skal udlejeren sende dig en fraflytningsrapport senest 14 dage efter, at du er flyttet og har afleveret nøglerne. Denne rapport skal fortælle dig, hvilke istandsættelsesarbejder, han mener, du hæfter for. Få kvittering på, hvornår du har afleveret nøglerne.
Når du fraflytter dit lejemål, er du pligtig til at aflevere det i samme stand, som det var ved indflytningen.
Er du ikke enig i udlejerens krav, er det vigtigt, at du ikke underskriver fraflytningsrapporten, men beder huslejenævnet om at fast slå hvilke arbejder, han kan kræve udført for din regning. Det kræver dog, at husleje nævnet kan besigtige lejemålet inden udbed ringerne gennemføres.
Når du fraflytter lejligheden, bestemmer du selv, om beboerrepræsentanterne skal være med ved et eventuelt syn. Det er imidlertid altid godt at have vidner på lejlighedens stand, da man forlod den - bl.a. i tilfælde af en efterfølgende retssag.
aug 2014
Følger: 1 Svar: 1
Du kan hos http://www.depositum.nu gratis komme i gang med sagen! - umiddelbart lyder det ikke som om du er blevet snydt, du kan ikke selv lave en aftale med den nye lejer - udlejer har krav på at afregne lejemålet, før der sker udlejning til ny lejer. Hvis du selv vil leje lejemålet ud til en vendinde, skal dette godkendes af udlejer.
Pas på med de "forbedringer" du har lavet, disse skal nemlig som udgangspunkt altid først godkendes af udlejer, da udlejers ellers kan kræve det fjernet på din regning.
Men, du skal have en specifikation på hvad de 4.000 er gået til, denne skal både indeholde timepris, antal timer og materialeforbrug. Ellers kan den sættes ned af retten.
Held og lykke med det!
Depositum ved fraflytning af lejlighed