{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.357 visninger | Oprettet:

Snart slut {{forumTopicSubject}}

Den 23 - 12 - 2016 er officielt min sidste arbejdsdag - jeg vil i det nye år så kun agere som konsulent indtil jeg rejser til mit hjemland Portugal - hjemland siger jeg fordi jeg har et Portugisisk pas og et dansk så jeg multitasker lidt på EU niveau.

Jeg vil ikke slippe jer her men fra min nye base være på når tiden er der - ellers er jeg at finde på denne Cafe hvor man ringer på for at komme ind- stort set kun lokale og fint med mig for jeg gider ikke det her turist pis. Cafeen har montre over det hele med ting fra før 1 verdenskrig og opefter.....et kanon sted som ikke engang turister kan finde selv om det er mega ligetil -jeg siger ikke hvor det kan i selv finde via Portugal guide men status er at dr ikke har været nogen turister endnu, ud fra min snak med tjenere. Her kunne man også nyde en fy fy Cuba cigar og ikke det dominikanske møg som ikke er rullet mellem benene på en dejlig Cubansk pige - men det er slut nu hvor embargoen er ophævet og nu kan man med god samvittighed nyde den - det havde jeg gjort alligevel. Det forbudte er altid det bedste.ik?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Snart slut
  • #1   30. nov 2016 Nå så pyt i kan se anmeldelsen her:

    https://www.tripadvisor.dk/Restaurant_Review-g189158-d2732937-Reviews-Pavilhao_Chines-Lisbon_Lisbon_District_Central_Portugal.html

    adresse: Rue D. Pedro V 89 - 91 Lisboa.

    Fra den store plads tager man sporvognen op til toppen - går skråt over gaden og kigger efter 2 lamper i rød - banker på og måske du er heldig du lukkes ind for går du og dingler rundt så kommer du ikke ind.


  • #3   30. nov 2016 Ikke noget problem Alis

    Jeg skal som det første igen tage turen ned af Douro floden op mod Spanien hvor der er forskellige sluser og man kan stå af som man har lyst - en Bonde har sat sig i mit hjerte så jeg bliver der nok en en tid og vender tilbage til høsten for at hjælpe med.


  • #5   30. nov 2016 Portugal Alis - gider ikke spanien Portugal er som om at komme hjem meget lig Danmark

  • #7   30. nov 2016 Herren tager herren giver - ergo herren er en guitar.

    porto bliver min endelige destination da jeg har en lejlighed der lige ned til Douro floden med udsigt til det forjættede land - portvins husene over på den anden bred.


  • #8   30. nov 2016 Good luck, Polysl.
    Hvad med sproget?


  • #9   30. nov 2016 Polysl taler flydende portvinsk smiley smiley smiley

  • #10   1. dec 2016 Ja jetset, gad vide om nogen forstår det der...

  • #12   1. dec 2016 Vi behøver heller ikke at kunne sproget verbalt - bare de kan forstå, hvad der menes. Det ville være noget andet, hvis vi skulle noget med karrieren, så var det noget andet. Men britiske pensionister, de vil få det svært i Spanien, da de nu har valgt at melde sig ud af EU, det næste land kan blive DK smiley

  • #13   1. dec 2016 God tur Polysl, hvis din lejlighed ligger ned til Douro med udsigt til portvinshusene, ligger den godt, hvis jeg ikke husker helt galt.

    Hvad sproget angår....ja det er jo morsomt at se, at de samme, som mener,at i Danmark taler man dansk, åbenbart ikke mener, at man nødvendigvis behøver at tale hverken spansk eller portugisisk, når man er på de kanter... man ER jo Herrefolk! kors i skuret for nogle ignoranter!

    Næ efter min mening, lærer man naturligvis sproget i det land, man
    nu engang er i.


  • #14   1. dec 2016 Karin

    Det er netop den måde amerikanere og tyskere mener at de forventer når de besøger andre lande.

    Jeg har været i rigtig mange lande som Israel, Irak, Bahrain,Marokko, Libanon, Jordan, Tyrkiet, Spanien, Frankrig, Italien, Tyskland, Belgien, Holland,

    Jeg har altid læst om de kulturer jeg rejser til for at kunne begå sig og have en parlør med, det giver respekt og mere åbenhed når man viser og kender til deres kultur,

    Det har også åbnet op for 2 vinbønder i Douro dalen, nu er de lidt seje dernede men fik til sidst lov til at få en del kasser med hjem selvom de små bønder kun solgte lokalt. Jeg har altid sagt at det ikke er et problem at købe dyrt, kunsten er at købe god vin billig. Det kræver en masse for de små bønder at få sin vin klassificeret på Portvins instituttet som er en institution som sørger for at kvaliteten svare til prisen og de forskellige klassifikationer - derfor de kun sælger lokalt hvor kravene ikke er så store og her ligger guldet begravet. Flere af de små kan ved smagning sagtens hamle op mod de store etablerede portvins huse. Men de vine kan man jo købe i Danmark så ideen var at få fat i noget som er lokalt som ikke engang folk i Lisboa, eller Porto har smagt.

    Jeg kender en fransk mand som har en portvinsbutik hvor der er smagninger om aftenen, og han har købet nogle flasker og roser dem til skyerne - det er så et punkt der kan gøres noget ved og jeg skal så også hjælpe ham med at servicere kunder - det bliver spændende. At flytte til et andet land er et stort skridt men har man et formål og et delvis job så bliver det hele nemmere.

    Og du har ret lejligheden ligger godt og det udvendige trænger kraftigt til en renovering så vi er i gang med at finde et overslag hvad det vil koste at pudse hele facaden op - nye skodder, maling, men det er noget gammel lort fra 1880 men heldigvis er al VVS nyt rør osv.

    Jeg er ikke perfekt til portugisisk, men når man står der så kommer det hen af vejen for du er død hamrende ude i tovene hvis du ikke kan et ord når man besøger portvins bønder i Douro dalen. Simple mennesker, som med åbne arme byder en velkommen bare man viser interesse for sproget og kulturen-.


  • #15   1. dec 2016 Mht til at lære det lands sprog, når man vælger en pensionisttilværelse i et andet land og ikke skal have hverken den ene eller andet hjælp, så kan jeg slet ikke se, hvor problemet er.

    Men enhver chance gribes, når der skal hånes og nedgøres.


  • #16   1. dec 2016 He Jetset

    Portvinsk er bare at gøre det svære helt simpelt.

    Med hensyn til #15

    Hvem håner? tyskere og amerikanere er berygtet og har altid været det med deres attitude at i har bare at tale vores sprog. Det ikke at gøre det, må folk selv om men man får så hellere ikke den rene oplevelse med den holdning og bare holde sig til hotellet og poolen, og så ned på stranden og få den mad de er vant til i deres hjemland. Det fjerner ligesom ideen med rejsen og så kunne de bare fise hen på en strand i Florida for her kan man være heldig at de taler amerikansk.

    Tyskere og amerikanere har en meget snæver horisont når de rejser på charter (spørg en franskmand) - de lokale rager dem en papskid - bare lave en borg på stranden med klap senge og ve den som bryder blokaden. Det er den oplevelse jeg har af dem speciel i Italien og Portugal, Spanien.


  • #17   1. dec 2016 Ja, Polysl, men taler vi ikke om 2 forskellige ting nu ??

    Forskel på at tage en chartertur og så immigrerer til et andet land, er efter min mening 2 forskellige ting.

    Alt efter, hvor stor en nation er, så har de store nationer en forventning om, at vi selvfølgelig taler deres sprog, men indtil videre så klare de fleste af os på verdenssproget engelsk.

    Der er en kæmpe stor forskel på, på hvilket grundlag vi immigrerer på, er det en tilbagetrukken tilværelse du ønsker, som pensionist, så mener jeg ikke, der er nogle forpligtigelser ift sproget, kulturen osv at sætte sig ind i, men straks er vi Herrefolk og ignoranter af værste skuffe, Gud Fader ....


  • #18   1. dec 2016 jetset

    Nu har jeg ikke den følelse af at danskere er herrefolk om de er på charter eller emigrere - det kommer igen ud på hvad man forventer af sin ferie, eller hvad man forventer ved at emigrere - jeg vil faktisk sige som emigrant vil det da være klogt at kende kulturen, sproget til husbehov - forlanger ikke at man kan sproget men dog nogle fraser som emigrant nok vil have det nemmere - som charter turist vil man også have det nemmere - det er min oplevelse de 3 gange jeg har været på charter i mit liv.

    engelsk er universalt på hoteller men hvad så udenfor? Her kan du stå og fagte løs og ikke en kæft forstår dig. Prøv lige at prøve at tale engelsk i Douro dalen, Prøv lige at tale engelsk i lokale distrikter i Frankrig- Osv... de fatter ikke en bjælle. - de lokale anser dig som idiot - Men hvis du kan nogle ord og gør dig besværet så smelter de for du gør noget i respekt for deres sprog. Det er så min måde at se det på, andre kan så mene noget andet, men dem om det.


  • #19   1. dec 2016 Ja - det er da charmerende, at kunne nogle sætninger og gloser og mon ikke alle har sat sig lidt ind i kulturen også.

    Men Frankrig er også en stor nation med nogle kolonier rundt omkring, så de har en forventning om, at du kan fransk og det samme har tyskerne ligeså.

    Danmark er en lille nation, men nok med de flest sprogkyndige, når landets størrelse tages i betragtning, ingen andre steder i verden tales der dansk smiley

    Og ja, jeg er i grunden også ligeglad, hvad andre mener, men ikke når min mening bliver hånet.


  • #20   1. dec 2016 Jeg går selv meget op i sprog, som er adgang tilkultur og det sociale liv, men det vælger man jo selv. Man kan jo betale en tolk, hvis det blir nødvendigt.
    For pensionistlivet er jo ikke så forpligtende som ellers. Men for sundhedsvæsenet må man vel finde nogle løsninger, så man det ikke tar hele dagen at forklare sig.
    Det er klart noget andet, hvis man kommer til Danmark med familie og børn. Der har man da et andet ansvar for at indgå i samfundet. Og hvis man oven i købet skal forsørge sig selv, har du ret jetset, er det ikke nemt uden dansk sprog.
    Hvis man ikke kan forsørge sig selv, må det være en pligt af respekt for sit nye land. Slet ingen tvivl om det. Nogen udlændinge har jo været her i 40 år, født 4-5 børn og kan stadig ikke sproget!


  • #22   3. dec 2016 # 14 Polysl

    Jeg er ikke perfekt til portugisisk, men når man står der så kommer det hen af vejen for du er død hamrende ude i tovene hvis du ikke kan et ord når man besøger portvins bønder i Douro dalen. Simple mennesker, som med åbne arme byder en velkommen bare man viser interesse for sproget og kulturen-.


    Spot on! Nej, man behøver naturligvis ikke at være perfekt, og portugisisk er vel heller ikke det nemmeste sprog at lære, men bare det at man gør en indsats, giver naturligvis respekt, og man har langt nemmere ved at begå sig og finde venner.
    Held og lykke vil jeg bare sige...og vi slipper vel ikke helt for dig i det danske smiley


  • #23   3. dec 2016 Karin G

    I slipper ikke for mig - vil nok være i Danmark 3 - 4 gange om året vedr. familie ting.

    3 timer væk svarer vel til Odense og så bo i Skagen...


  • #25   3. dec 2016 Helt sikkert Ronald, så kunne jeg tage en rigtig god portvin med, men som standard går man ikke galt i byen hvis man køber en LBV (Late Bottled Vintage)

  • #26   3. dec 2016 3 timer væk?
    Plus 2-3 timers ventetid i lufthavne?


  • #27   3. dec 2016 ja <Kirstine

    men det anser jeg ikke for andet end en del af rejsen, og jeg rejser altid let dvs. ingen kuffert men en militær pølle som kan bæres som rygsæk og dermed kan tages med i flyet som håndbagage og dermed fjerner den time det tager at få sin bagage fra båndet.

    Men du har ret det giver flere timer en bare 2.45 min det tager flyet til Portugal hvis man kigger på den nye rute der er lavet hvor den går direkte til Porto og dermed spare at køre 312 km. fra Lissabon - samt besparelse på billeje selvom man godt kunne tage toget men det er ikke det samme da man ikke bare kan stå ud og på igen.


  • #28   3. dec 2016 Nå det var da meget belejligt, at der er direkte fly til porto!
    Men nok lidt dyrere, ik'?


  • #29   3. dec 2016 næ...den billigste tur var 1200 kr retur, den dyreste var 1800 retur. Så bare den holder sig under 2000 så er jeg tilfreds.

  • #30   3. dec 2016 Tager det kun 3 timer, det tager 3 1/2 at flyve til Malaga.

  • #31   3. dec 2016 Jetset

    ja det ligger jo også mere mod syd...952 km fra Porto.

    Kastrup - Porto tager ca 2.45 timer alt efter vejr og modvind turbulens


Kommentér på:
Snart slut

Annonce